Permalänk

hög temp i i7 860 system

Hej.
Jag byggde ihop mitt system igår.
I7 860
Asus P755d Pro
4GB Ram
XFX RAdeon 4890 grafikkort
Chassi: CM Storm Scout

Vet inte om jag skulle posta detta nån annanstans
Nu till mitt problem. Jag verkar ha alldeles för hög temparatur på processorn.
Tempen går upp i över 80 grader när jag belastar den. Det är väl inte normalt, eller? Jag vet visserligen inte vilken tempintervall det ska ligga emellan, men det känns på tok för högt bara för man belastar datorn.

Jag kommer upp i över 50 grader bara av att sätta på Iexplorer. Tempen just nu i idle ligger på 43grader

använde Asus egna program för att se temperaturerna. tempen blev s¨här när jag körde win 7 klassificeringstest. visst tempen sjönk sen ganska snabbt till 45-70 grader när den belastades mindre, men jag är orolig över att jag har gjort nåt fel?

Kylaren verkar sitta som berget, behvöer jag ny kylpasta?
Tacksam för hjälp

(PS: hur kan man mäta tempen på grafikkortet? finns det nåt bra sätt)

PS 2: Jag har ett Sotm scout chassi och jag undrar vad jag behvöer för att koppla in chassifläktarna till moderkortet så att de kan övervakas)?

Permalänk
Medlem

prova med andra program som real temp eller kolla tempen i occt?

Permalänk

Har du vettig luftcirkulation i din låda?
Det är A och O i alla lådor så.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Corsair Hydro H115i RGB Platinum | 32gb G.Skill DDR4 @ 3600mhz | Asus X570-F | PowerColor RX6900XT RedDevil Ultimate | 1TB m.2 SSD gen 4 | 256gb m.2 SSD gen 4 | 1TB HDD | Phanteks Revolt Pro 1000W | Phanteks Eclipse P500A

Permalänk
Medlem

testa coretemp

Permalänk

Luftcirkualtionen ska vara ok. Läste test på chassit så det verkar inte vara nåt problem.

Undrar om jag kan ha monterat kylaren fle, eller skulle applicera ny kylpasta? Jag satte fast kylaren igår, men lyfte av den för att vända den åt ett annat håll, det kanske inte kylpastan tål.
Systemtempen verkar vara ok överstiger aldrig 34 grader.

Testade OCCT, men den stannar testen för den säger cpu temp too hot
Testade coretemp och testade att köra Win 7 prestandaklassificering. då kom tempen upp i över 90 grader vid hög load.
Jag är lite orolig över mitt system.

Edit* testade realtemp. Och har samtidigt uppe Asus temp program. realtemp visar ca 60 grader just nu, medan asus visar 47... lite förvirrande

*edit 2* Kan kylpastan vara boven? jag använde ingen egen pasta utan tog det som satt på originalkylaren?

Permalänk
Medlem

Realtemp vissar helt galet för mig, men Core Temp vissar ganska lika som Gigabytes egna program.

Har också en del temp problem med min i7 860, det skiljer mer än 12 grader på core 3 och 4.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

Kör du med den "stock" cpu-kylaren? Isåfall kan det vara värt att byta pasta, men jag skulle rekommendera att du byter kylare helt mot något bättre.

Om du har lyft kylaren, har du kollat så att alla "piggarna" sitter som dem ska och är nedtryckta? (Jag antar att du har kopplat in fläkten till kylaren )

Permalänk

stock kylare?? du menar den som följde med processorn? Vilken kylpasta ska jag inhandla?
Har det kommit någon bra kylare som inte kostar skjortan som har hål som passar 1156 kylare?

Men återigen det är väl inga normala temperaturer jag har ? ska dubbelkolla så allt sitter som det ska igen.

Permalänk
Medlem

Ja med stock, menar jag original kylaren, svengelskan flödar så här tidigt på morgonen

Det har väl kommit en del 1156 kylare? Annars tror jag de flesta moderkort har hål för s775 kylare. Hur mycket är "skjortan"? Dvs var ligger din budget för en kylare isåfall?

Finns väl några pastor att välja mellan, Noctua NT1 och Arctic Cooling MX-3 är nog bra val. Dina temperaturer verkar vara ganska höga, det kan jag hålla med om, så det är antingen luftflöde eller pasta som kan behövas kan jag tänka mig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av timL
Ja med stock, menar jag original kylaren, svengelskan flödar så här tidigt på morgonen

Det har väl kommit en del 1156 kylare? Annars tror jag de flesta moderkort har hål för s775 kylare. Hur mycket är "skjortan"? Dvs var ligger din budget för en kylare isåfall?

Finns väl några pastor att välja mellan, Noctua NT1 och Arctic Cooling MX-3 är nog bra val. Dina temperaturer verkar vara ganska höga, det kan jag hålla med om, så det är antingen luftflöde eller pasta som kan behövas kan jag tänka mig.

Hej.
Jag lossade kylaren och kollade alla piggarna osv och satte tillbaka den. Nu verkar jag ha mer normala temperaturer, ca 25-29 i idle. och upp till 66 nu i speedfan när jag kör OCCT test och OCCT visar 77-79 samtidigt som speedfan visar 66..

(PS nu avslutade OCCT tete pga cpu too hot, men jag kunde köra mycket längre med den än tidigare....
Ska testa att köpa kylpasta på måndag, alt beställa kylare...

Med budget för kylare tänkte jag mig cirka 300-400 kr.

*edit* körde win 7 prestandatest igen. nu fick jag max 55 grader under processen, där jga tidigare hade 84...

Ett anant problem jag har är att grafikkortet "låter" piper lite... vad beror det på?`Speciellt när jag scrollar med musen..

Permalänk
Medlem

budget kylare .. ett tips är Scythe .. spana lite på inet.se t ex

https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/proce...

Visa signatur

Dator 1: Core i7 860 | 8GB | XFX GTS250 1GB | 2x Hitachi 1TB | Arctic Cooling Fusion 550R | Scythe Katana 3 | Win7 x64 Pro
Laptop: HP6730b | P8600 | 4GB | 250GB | Win7 x64 Ultimate

Permalänk
Medlem

Hej!
Asus probe är nog inget att lita på.
Visade att min cpu var 30C i prime 95 med stresstest på 8 kärnor.

Verkliga tempen var med CPUID HWMonitor core1,2,3,4:55c,52c,50c,49c.

Mitt system är ej överklockat (Core i7 860) och jag anväder en

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=488204

i en

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=341529

Permalänk

Jag upplever höga temps på min I7 860 som jag installerade i går på en ASUS maximus III Formula. Jag har inte installerat Win7 ännu då det kommer på posten senare i dag, så det är enbart i bios som jag har kunnat följa temperaturerna, och de ligger på ca 47 grader på cpu:n.

Jag har en Noctua NH-U12P SE2, så kylaren ska det inte vara några fel på.
Kylpastan kom med kylaren, vilket var Noctuas egna silver pasta.

Detta är installerat i en P183 med extra Noctua-fläktar i fronten för maximalt luftflöde.

Vad kan vara felet? Märkte i går kväll efter en reboot så visade cpun en temp på 41 grader, men har nu gått upp igen.

Visa signatur

ASUS Maximus III Extreme | i7 930 @ 4.2ghz | A-Data 6GB XPG PlusSeries V2 | EVGA GTX 480 SC SLI | Intel X25-M G2 160Gb SSD | 2st WD Caviar Black 640Gb | Corsair AX1200W | Silverstone Fortress II