Skapa stort trådlöst nätverk med flera routrar

Permalänk
Medlem

Skapa stort trådlöst nätverk med flera routrar

Jag vill köpa in en 2-3st routrar och placera ett i varje rum för att få bästa möjliga täckning.

Går det lösa på något smidigt sätt att alla routrarna har samma frekvens/ssid osv. Så när jag går runt med min bärbara dator så ska den inte koppla ifrån och koppla mot nästa router. Se det som ett jättestort trådlöst nätverk med grymm täckning oavsett varän man är i lägenheten.

Permalänk
Medlem

Funderar på samma sak, 1 på övervåningen och 1 i källaren.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem

Re: Skapa stort trådlöst nätverk med flera routrar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AdtranZ
Jag vill köpa in en 2-3st routrar och placera ett i varje rum för att få bästa möjliga täckning.

Går det lösa på något smidigt sätt att alla routrarna har samma frekvens/ssid osv. Så när jag går runt med min bärbara dator så ska den inte koppla ifrån och koppla mot nästa router. Se det som ett jättestort trådlöst nätverk med grymm täckning oavsett varän man är i lägenheten.

Bättre att du köper AP:s och placerar routern i mitten. Ska du hålla på med en massa routrar blir det bara krångligare, om nu inte flera subnät är ditt mål. Tror dessutom AP är billigare än en bra router.

Förresten, hur stora krav har du på signalstyrka egentligen? 100% var du än är? Eller så bor du i ett slott.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem

Re: Re: Skapa stort trådlöst nätverk med flera routrar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wolfclaw
Bättre att du köper AP:s och placerar routern i mitten. Ska du hålla på med en massa routrar blir det bara krångligare, om nu inte flera subnät är ditt mål. Tror dessutom AP är billigare än en bra router.

Förresten, hur stora krav har du på signalstyrka egentligen? 100% var du än är? Eller så bor du i ett slott.

Nej självklart så är jag inte ute efter några 100%, men jag vill ha så bra signal som möjligt samt att jag ska kunna röra mig utan att täckningen dalar.

Varför jag väljer routrar är främst att de är så billiga. AP kostar ju i regel mer än en konsument router.

och jag bor inte i ett slott men däremot en lägenhet med en massa betongväggar som förstör signalstyrkan.

låt säga att man köper in typ 2st Dlink 655, då kommer man ju undan med straxx under 2k. eller 3000kr om man nu köper hela 3st

Edit: ta denna tex Dlinks AP, http://www.webhallen.com/prod.php?id=96065

kostar 1300kr vilket känns dyrt när man kan hitta en fullfjädrad draft n router för under tusenlappen.

Permalänk
Medlem

Om routrarna du tänker skaffa inte kan agera som AP:s som bara förstärker signalen kommer du inte få den effekt du vill uppnå.
- Varje router kommer vara ett eget nät vilket innebär att om du kopplar upp dig mot en router så måste du manuellt byta router när du kommer så långt ifrån att signalen försvagas. Det finns kanske programvara som kan sätta laptopen i nån slags roaming mode, men ingen jag känner till.
- När du slår på datorn och begär en DHCP (vilket jag gissar att dina routrar delar ut) kommer datorn acceptera den som svarar snabbast, vilket inte behöver vara den med starkast signal.
- Du kommer fortfarande inte ifrån kabeldragning mellan routrarna.

Klart det blir dyrt om du kollar på såna alternativ. http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=391049&SL_S... Funkar nog lika bra.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wolfclaw
Om routrarna du tänker skaffa inte kan agera som AP:s som bara förstärker signalen kommer du inte få den effekt du vill uppnå.
- Varje router kommer vara ett eget nät vilket innebär att om du kopplar upp dig mot en router så måste du manuellt byta router när du kommer så långt ifrån att signalen försvagas. Det finns kanske programvara som kan sätta laptopen i nån slags roaming mode, men ingen jag känner till.
- När du slår på datorn och begär en DHCP (vilket jag gissar att dina routrar delar ut) kommer datorn acceptera den som svarar snabbast, vilket inte behöver vara den med starkast signal.
- Du kommer fortfarande inte ifrån kabeldragning mellan routrarna.

Klart det blir dyrt om du kollar på såna alternativ. http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=391049&SL_S... Funkar nog lika bra.

Nu vet jag ju inte vilka routrarn som har denna funktionen därav att jag skapa tråden för att få hjälp att bygga ett bra trådlöst nätverk som ej krånglar :).

Kabeldragningar mellan routrarna är inga problem, bara jag kunde springa runt med min bärabara dator utan att tappa connection oavsett vilket rum man befinner sig i.

Hur blir det om 2 trådlösa nät överlappar varandra? Hur vet datorn vilken router/AP den ska va kopplad till

Permalänk
Medlem

Jag har lite samma "problem", men jag har utrutningen, APs kör med dd-wrt, hur konfigurerar jag det bäst?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AdtranZ

Hur blir det om 2 trådlösa nät överlappar varandra? Hur vet datorn vilken router/AP den ska va kopplad till

Det gör den inte. Det ställer du in manuellt sen kommer den koppla upp sig mot det nätet tills du ändrar inställningar. Men som jag sa tidigare, det kanske finns program som löser detta.

Bra trådlöst nätverk som ej krånglar säger du. Ja, en AP säger jag. Du bryter ryggen av dig för att spara några hundringar. Jag vet ju inte hur stor lägenhet/hus du har men mina svärföräldrar har 240 m², två våningar och en äldre router. De har aldrig några problem med signalen. Kan inte tänka mig att du behöver tre "sändarplatser" för att få bra signal.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem

ja körde så här i gamla nät hade en uråldrig netgear dg834 utan wlan som dsl modem+ router den körde dhcp och hade nätverkskabel till netgear wrg614 tror ja den hette var förövrigt världens sämsta router men ifall man stängde av nat och dhcp funktionen på den och gav den en fast ip så blev den en duglig accespunkt sen hade ja en till annan wlan router som var configurad på samma sätt fast med annan fast ip. Och det gick att vandra emellan med nått trådlöst utan att tappa kontakten. Hade hastigheten varit bättre på den tiden än seg G 54Mbit wlanet så hade ja nog fortsatt köra detta. Men eftersom ja föredrog hastighetet mellan mina datorer så blev det kabel hela vägen sen

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juckpuck
ja körde så här i gamla nät hade en uråldrig netgear dg834 utan wlan som dsl modem+ router den körde dhcp och hade nätverkskabel till netgear wrg614 tror ja den hette var förövrigt världens sämsta router men ifall man stängde av nat och dhcp funktionen på den och gav den en fast ip så blev den en duglig accespunkt sen hade ja en till annan wlan router som var configurad på samma sätt fast med annan fast ip. Och det gick att vandra emellan med nått trådlöst utan att tappa kontakten

Ok, men testade du verkligen att det var någon skillnad med en eller två WLAN-punkter? Varje routers trådlösa nät är unikt (tror det är MAC-adressen den går på men är inte säker). Som tidigare så är det inte standard för ett trådlöst nätverkskort att automatiskt hitta bästa signalen mellan två separata nät.

An AP har som funktion att förstärka signalen. Det blir samma effekt som att "trimma" routern so att WLAN:et når längre.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem

ja skillnaden var väldigt enkel då huset som ja bodde i då är gammalt och har en väldigt radioskärmande isolering och tjocka träväggar och en wlan källa klarade max av att täcka upp 10-15meter i detta hus och då snackar vi dålig signalstyrka redan i rummet brevid sändaren så ja det gick att köra så.

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wolfclaw
An AP har som funktion att förstärka signalen. Det blir samma effekt som att "trimma" routern so att WLAN:et når längre.

Är det så?
Här fattade jag det annorlunda, men vet inte om det stämmer eller ej.
Alltså att man antingen kan ha en AP för att koppla ihop två trådade nät, endast trådlöst mellan router/AP, eller också att man har kabel till AP och trådlöst ut mot klienter.

Aldrig meckat mycket med trådlöst så vet faktiskt inte riktigt vad man kan göra med en AP :s

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=953...

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Jag skulle köpt Accesspunkter istället, ok dom är dyrare, men dom har ju i regel lite mer prestanda för pengarna och vad jag upplevt så säckar dom inte ihop under tung belastning som routrar kan göra.

Flera routrar i samma nät, jag ser BARA strul i den iden.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wolfclaw
Det gör den inte. Det ställer du in manuellt sen kommer den koppla upp sig mot det nätet tills du ändrar inställningar. Men som jag sa tidigare, det kanske finns program som löser detta.

Bra trådlöst nätverk som ej krånglar säger du. Ja, en AP säger jag. Du bryter ryggen av dig för att spara några hundringar. Jag vet ju inte hur stor lägenhet/hus du har men mina svärföräldrar har 240 m², två våningar och en äldre router. De har aldrig några problem med signalen. Kan inte tänka mig att du behöver tre "sändarplatser" för att få bra signal.

Då blir det ju genast "problem", jag vill ju inte ställa in manuellt hela tiden till vilken AP/ROUTER den ska va kopplad till jag vill kunna surfa ha aktiva anslutningar och förflytta mig i lägenheten utan att det bryts.

Se det som mobiltelefoner när vi pratar i mobilen och färdas runt länet med bil så bryts det ju inte(ofast) utan mobilen kopplar sig till nästa mast och man kan fortsätta prata.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ASBR
Är det så?
Här fattade jag det annorlunda, men vet inte om det stämmer eller ej.
Alltså att man antingen kan ha en AP för att koppla ihop två trådade nät, endast trådlöst mellan router/AP, eller också att man har kabel till AP och trådlöst ut mot klienter.

Aldrig meckat mycket med trådlöst så vet faktiskt inte riktigt vad man kan göra med en AP :s

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=953...

Jo, du har rätt i det. En AP kan mer än att bara förstärka signalen precis som du sa. Skulle varit lite tydligare.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Hedersmedlem

Du kanske skulle kika på AP:ar eller routrar som stödjer WDS.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Du kanske skulle kika på AP:ar eller routrar som stödjer WDS.

Jag tänkte också föreslå detta och bläddrade längst ner i tråden, och vad får jag se

Min "billiga" Thomson TG585v7 stödjer WDS, har ej testat det, personen jag citerat har länkat till en beskrivning vad WDS är. Verkar vara precis vad som önskas.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Du kanske skulle kika på AP:ar eller routrar som stödjer WDS.

dir-655 verkar stödja WDS altså borde det inte vara problem att inhandla 3st sådana och konfigurera och sedan springa runt i lägenheten med bärbara?

WDS: verkar inte va det jag söker helt, jag behöver inte ha någon trådlöst överföring mellan Routrarna/APS, och därmed förlora speed.

Jag kommer dra nätverkskabel från den första routern till de övriga APS eller routern

Nåt sånt hade jag tänk mig., egentligen står routern i förråden i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AdtranZ
dir-655 verkar stödja WDS altså borde det inte vara problem att inhandla 3st sådana och konfigurera och sedan springa runt i lägenheten med bärbara?

Gör den? Snacka om att jag inte gjort någon djupdykning i vad min egen 655:a klarar av

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wolfclaw
Gör den? Snacka om att jag inte gjort någon djupdykning i vad min egen 655:a klarar av

Läste nog lite hastigt på något forum som menade att 655 stödjer det, Hittar dock inga officiella papper på det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AdtranZ
dir-655 verkar stödja WDS altså borde det inte vara problem att inhandla 3st sådana och konfigurera och sedan springa runt i lägenheten med bärbara?

WDS: verkar inte va det jag söker helt, jag behöver inte ha någon trådlöst överföring mellan Routrarna/APS, och därmed förlora speed.

Jag kommer dra nätverkskabel från den första routern till de övriga APS eller routern

Nåt sånt hade jag tänk mig., egentligen står routern i förråden i dagsläget.

Hur kan WDS inte vara det du söker? Effekten du vill uppnå är ju precis den som WDS levererar. Du vill ha heltäckande trådlös åtkomst i hela lägenheten utan försvagad styrka, eller har vi missförstått vad det är du vill ha?

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wolfclaw
Hur kan WDS inte vara det du söker? Effekten du vill uppnå är ju precis den som WDS levererar. Du vill ha heltäckande trådlös åtkomst i hela lägenheten utan försvagad styrka, eller har vi missförstått vad det är du vill ha?

Jag tycker mest det verkar vara roaming han är ute efter. Varför då nödvändigtvis pusha WDS när han själv säger att han gärna ansluter accesspunkterna trådat?

Visa signatur

Ungos

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av knug
Jag tycker mest det verkar vara roaming han är ute efter. Varför då nödvändigtvis pusha WDS när han själv säger att han gärna ansluter accesspunkterna trådat?

Därför att om det enda han är ute efter är en utökad räckvidd på sitt WLAN är det en onödigt omständlig lösning som troligtvis inte kommer bli mycket billigare.

Tror fortfarande inte att två extra AP:s behövs för att ge full täckning enligt hans skiss om de inte är av exceptionellt dålig kvalité.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem

wolfclaw bättre du kollar hans behov istället föratt försöka packa på honom saker som han inte behöver kabeldragna ap/router är det mest stabila sättet att utöka wlan avstånd

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wolfclaw
Därför att om det enda han är ute efter är en utökad räckvidd på sitt WLAN är det en onödigt omständlig lösning som troligtvis inte kommer bli mycket billigare.

Tror fortfarande inte att två extra AP:s behövs för att ge full täckning enligt hans skiss om de inte är av exceptionellt dålig kvalité.

Jag vill ha bra täckning men samtidgt vill jag ju inte förlora speed genom att köra WDS, därav att jag drar kablar mellan enheterna. Detta gör ju att systemet är stabilt också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wolfclaw
Jo, du har rätt i det. En AP kan mer än att bara förstärka signalen precis som du sa. Skulle varit lite tydligare.

Men kan den ens förstärka signalen, ta in trådlöst, och skicka vidare en ny signal trådlöst....som en repeater alltså?

Är det normalt AP-beteende, eller är det oftast så som jag fått för mig, den kan ta in trådlöst och skicka vidare trådat till klienter, eller ta in trådat och skicka vidare trådlöst till klienter?

Lite offtopic, bara nyfiken, ifall nån har koll

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juckpuck
wolfclaw bättre du kollar hans behov istället föratt försöka packa på honom saker som han inte behöver kabeldragna ap/router är det mest stabila sättet att utöka wlan avstånd

Men AP:s är ju det jag förespråkat hela tiden. Har du ens läst mina inlägg?

Problemet med att koppla flera routrar tillsammans är att du knyter datorn till ett nät och att du måste MANUELLT byta till det bättre nätet när du flyttar på den. Enda gången datorn själv byter är om den helt tappar signalen till sitt gamla nät eller om man har ett nätverkskort/programvara som sätter den i roaming mode. Hittills är det ingen i denna tråd som kommit med ett förslag på hur han kan lösa den problematiken.

Jag gör ett sista försök.
Mitt förslag:
- En AP http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=94379&SL_Se... = 718 kr
- Lite TP-kabel = 100 - 200 kr
- Konstant bra kontakt med nätverket
SUMMA: Under 1000 kr
Kan fortfarande inte tänka mig att en extra AP gör någon skillnad.

Hans förslag:
- 2 extra routrar http://www.misco.se/Product/Product.aspx?P_ItemID=558673&SL_S... = 2180 kr
- Lite TP-kabel = 100 - 200 kr
- Nåt som stöder roaming = ingen aning
SUMMA: över 2300 kr

Så hur det blir billigare vet jag inte. Klart man klarar sig med lite sämre och billigare routrar men då blir det också sämre signal.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ASBR
Men kan den ens förstärka signalen, ta in trådlöst, och skicka vidare en ny signal trådlöst....som en repeater alltså?

Är det normalt AP-beteende, eller är det oftast så som jag fått för mig, den kan ta in trådlöst och skicka vidare trådat till klienter, eller ta in trådat och skicka vidare trådlöst till klienter?

Lite offtopic, bara nyfiken, ifall nån har koll

Beror på vad man har för modell, men det finns AP:s som agerar repeater och det verkar vara det folk i denna tråden inte har greppat.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur N Routrar med tre antenner funkar riktigt, om det är en mottagare/sändare med 2 kanaler per antenn så är det möjligt att köra "300Mbit" på en antenn, i så fall skulle man kunna sätta en sådan router centralt och dra antennsladdar och sätta upp bra antenner i valda delar av lägenheten, har man en 9dbi antenn så kompenserar den till viss del förlusten i kabeln, en antennkabel på 10 meter är inga problem. sedan är inte signalstyrkan så viktig utan signalkvalitén är viktigare. Har man hög signalstyrka men en massa reflexer och skit så är det bättre med en svagare men "renare" signal.

EDIT
Tog bort en massa som jag skrev i ett citat längre ner

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wolfclaw
Men AP:s är ju det jag förespråkat hela tiden. Har du ens läst mina inlägg?

Problemet med att koppla flera routrar tillsammans är att du knyter datorn till ett nät och att du måste MANUELLT byta till det bättre nätet när du flyttar på den. Enda gången datorn själv byter är om den helt tappar signalen till sitt gamla nät eller om man har ett nätverkskort/programvara som sätter den i roaming mode. Hittills är det ingen i denna tråd som kommit med ett förslag på hur han kan lösa den problematiken.

Jag gör ett sista försök.
Mitt förslag:
- En AP http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=94379&SL_Se... = 718 kr
- Lite TP-kabel = 100 - 200 kr
- Konstant bra kontakt med nätverket
SUMMA: Under 1000 kr
Kan fortfarande inte tänka mig att en extra AP gör någon skillnad.

Hans förslag:
- 2 extra routrar http://www.misco.se/Product/Product.aspx?P_ItemID=558673&SL_S... = 2180 kr
- Lite TP-kabel = 100 - 200 kr
- Nåt som stöder roaming = ingen aning
SUMMA: över 2300 kr

Så hur det blir billigare vet jag inte. Klart man klarar sig med lite sämre och billigare routrar men då blir det också sämre signal.

Vad jag läst mig till så när man kör med WDS så ställer man in samma kanal på samtliga AP, aktiverar WDS, ställer in SSID som tydligen inte behöver vara samma på alla AP. Ansluter man till "Mastern" AP nr1 så går det full fräs men om man flyttar på sig och kommer inom täckingsområdet för AP nr2 så börjar den att repetera paketen från AP1 vidare till datorn och då sjunker hastigheten troligen till hälften pga repeteringen, hur detta påverkas om samtliga AP:s är ihopkopplade med tråd har jag inte lyckats läsa mig till men troligen/förhoppningsvis så behöver AP:erna inte repetera paketen mellan varandra utan tar "kabelvägen" i stället.

Vad jag förstått så behöver inte "datorn" växla mellan nätverken då det "ser" ut att vara samma nätverk, mac-adresserna i paketen ändras inte vid repeteringen så datorn tror att den "pratar" med AP1 fast AP2 har repeterat.

Är själv sugen på att testa WDS men då behöver jag en till thomson TG585v7, då hade man ju svart på vitt hur det funkar i praktiken.
//Foppson

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"