MSN virus, tips på att få bort det?

Permalänk
Medlem

MSN virus, tips på att få bort det?

råkat klicka på en länk en kontakt skickat åt mig med länken http:// lmageshack.cn/img/imggx.jpg.

när man klickar vill den ladda ner en fil som heter "pic761.pif".

Har sökt lite överallt om hur man får bort detta men har inte lyckats lösa det.
någon som har en lösning på det här?

Permalänk

Formatera om är alltid bästa alternativet, om inte virusskyddet pallar det...

Visa signatur

Quis Custodiet Ipsos Custodes!

Permalänk
Medlem

Avast antivirus (gratis version) och starta om datorn och kör en preload scan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kangas_91
Formatera om är alltid bästa alternativet, om inte virusskyddet pallar det...

Herrejävlar, det finns en rad olika grejor man ska testa innan man formaterar om datorn bara för att ett virus trängt sig in. Börja först med det allra självklaraste, scanna igenom hela datron med det virusprogram du har - ingen snabbscaning utan låt den scanna igenom alltihop. Brukar ta en 30min som max. Får inte antivirusprogrammet bukt med det kan du alltid prova med att göra en återställningspunkt, s.k systemåterställning, kanske du känner till?

Formetera om är knappast det första du ska göra då dom allra flesta virus går att ta bort efter lite trassel. Ibland kan det vara över på 5min och ibland 5 timmar, bara hoppas på det bästa.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Ladda hem, installera och uppdatera Malwarebytes' Anti-Malware o kör en fullständig sökning, så ska skiten försvinna

Formatering är inte den bästa lösningen. Den bästa lösningen är att utforska, se vad som händer med datorn när den är infekterad, hur man ska kunna få bort skiten och vilka program som hjälper en med detta. Personligen tycker jag att det är idiotiskt när folk blåser hela datorn, bara för att datorn blev infekterad av ett eller flera malwares som kan tas bort med ett enda program. Efter det är datorn precis som den var förut, om inte bättre!

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren
Ladda hem, installera och uppdatera Malwarebytes' Anti-Malware o kör en fullständig sökning, så ska skiten försvinna

Formatering är inte den bästa lösningen. Den bästa lösningen är att utforska, se vad som händer med datorn när den är infekterad, hur man ska kunna få bort skiten och vilka program som hjälper en med detta. Personligen tycker jag att det är idiotiskt när folk blåser hela datorn, bara för att datorn blev infekterad av ett eller flera malwares som kan tas bort med ett enda program. Efter det är datorn precis som den var förut, om inte bättre!

Precis mina ord

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Spybot - Search & Destroy är också väldigt bra för att få bort malware.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

http://www.google.se/search?q=.pif+virus+removal&ie=utf-8&oe=...

Kolla om du hittar en konkret lösning på någon av länkarna där.
Lycka till!

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem

http://download.bleepingcomputer.com/andymanchesta/SDFix_Read... SDFix i felsäkert läge slaktar det mesta. fast jag vet inte om det är utdaterat numera. men det är värt ett försök hursomhelst!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sergeant44
Herrejävlar, det finns en rad olika grejor man ska testa innan man formaterar om datorn bara för att ett virus trängt sig in. Börja först med det allra självklaraste, scanna igenom hela datron med det virusprogram du har - ingen snabbscaning utan låt den scanna igenom alltihop. Brukar ta en 30min som max. Får inte antivirusprogrammet bukt med det kan du alltid prova med att göra en återställningspunkt, s.k systemåterställning, kanske du känner till?

Formetera om är knappast det första du ska göra då dom allra flesta virus går att ta bort efter lite trassel. Ibland kan det vara över på 5min och ibland 5 timmar, bara hoppas på det bästa.

Ja men jag förutsätter att om man inte är helt totalblåst så har man väl försökt med virusskyddet innan man lägger in en tråd här, det var nämligen det jag skrev.

Visa signatur

Quis Custodiet Ipsos Custodes!

Permalänk

Metodiken som anges i nedanstående artikel i AVG-forum kan vara intressant även om man inte anväder AVG:s program
HOW TO CLEAN AN INFECTED COMPUTER....(REVISED 30/08/08)
I skriften poängteras bl.a. nyttan av att starta med att plocka bort malware. Och att sedan köra antivirus med bortkopplad systemåterställning.

Med metodiken har jag några gånger lyckats rensa W2000 och senare XP disken. Fast en gång gick jag bet och installerade om XP...

Lycka till