Trasig hårddisk, vad gör man nu?

Permalänk
Medlem

Trasig hårddisk, vad gör man nu?

Jag har fått i uppgift av en polare att försöka få ut data ur hennes trasiga externa hårddisk. Jag tror det är hopplöst, men slänger ut en fråga här för att se om ni har några idéer på vad man kan göra.

Det är en extern USB-disk av märket TrekStor. När jag kopplar in den så försöker den snurra upp om och om igen, men lyckas aldrig spinna upp... jag ser ingen aktivitet på datorn, har testat på 2 olika datorer med både windows och linux.

Någon som vet hur man kan komma åt filerna på den?

Visa signatur

// Jöben

Permalänk
Medlem

Det är nog svårt, det enda jag kan komma på är om man kan plocka isär den och koppla in hårddisken som en intern hårddisk.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Om du inte får disken att fungera nät du monterar den internt så är ett dataåterställningsföretag en möjlighet att komma åt datat. Kostar dock ganska mycket.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Testat internt? Hört att lägga den ifrysen skall hjälpa, testa det.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk

Testa först plocka ur disken ur USB-chassit och kör direkt i burken, var dock noga med att påpeka för din polare att ev garanti nog ryker(om den säljs som en extern hdd)... För kan vara så att det bara är något relaterat till den externa enheten som mår kass...

Är det icke det så gissar jag att det är styrkortet eller motorn som mår obra...
Om möjligt, testa byt till annat lika styrkort... Kan vara svårt att hitta dock, då de i regel uppdaterar dessa hw-mässigt ganska "ofta"...
Lite pill, men inga stora ingrepp direkt, bra mycket billigare än att lämna till dataräddarföretag, dock en stor chansning att det är just det felet för kan lika gärna vara motorn...

Finns nog andra här i forumet som kan ställa en säkrare diagnos än min (o)kvalificerade gissning

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk

Frysen rekomenderar jag inte, så vida inte du kommit till valet att kasta disken på tippen...

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk

Om du har testat allt som finns tillgängligt så är frys knepet ett sista test.
Förpacka disken i flera plastpåsar och släng in den i frysen ett par timmar eller så länge du kan tills den är helt fryst.

Se till under tiden att du har möjlighet att koppla in disken utanför en fungerande dator som slave. Starta upp datorn och kolla om du kommer åt informationen som hon vill ha tillbaks. Se till att du har allt rätt konfigurerat innan du tar ut disken ur frysen för du har bara ett test på dig.

OBS. tänk på att all garanti och möjlig funktion kommer att vara förlorad så fort disken har tinat och ha disken utanför chassit för det kommer bli lite kondensvatten från disken.

Har själv testat detta flera gånger och det har fungerat än så länge.

Permalänk

Jag hade ett HD-ras för några veckor sedan och efter det så snurrade HD'n men kunde inte hittas i Windows. Jag lyckades med hjälp av ett program som hette "File Scavenger" rädda den info jag ville ha kvar.
Nu var ju den disken intern men det kan vara värt ett försök även med en USB-disk om det går att ta isär den och koppla in den internt.
Det finns en trialversion av programmet som kan rädda filer mindre än 64 Kb, vill man rädda större filer så kostar en licens 49$.
Trialversionen kan man ju alltid ha för att testa om det överhuvudtaget går att få kontakt med HD'n

Här är en länk till programmet:
http://www.quetek.com/prod02.htm