Permalänk
Medlem

HP ProBook 5310m -Så nära alla rätt

Om ni är på jakt efter en ny bärbar att använda till kontoret kanske ni också har spanat in en av HP's senaste som är ProBook 5310m.

Specifikationerna är riktigt trevliga för att vara en sån liten och nätt bärbar med ett relativt lågt pris:

Citat:

Processor
Intel® Core™2 Duo Processor SP9300 (2.26 GHz, 6 MB L2 cache, 1066 MHz FSB)

Minne
2 GB 1333 MHz DDR3 (4GB max)

Lagring
320 GB 7200 rpm 2,5" SATA II

Display
13.3" LED

Grafik
Intel 4500MHD

I/O
3 USB 2.0
1 DisplayPort
1 headphone/mic
1 2MP webcam
1 SD/SDHC

Wireless 802.11a/b/g draft-n;
RJ-45 (10/100/1000 NIC)
3G med GPS (ingår i den dyrare varianten)

Data
1.7 kg
BxDxH: 328 x 221 x 23,5 mm
4-cell (41 WHr) Lithium-Ion
6-7 h drift

Det som jag vill höja varningens finger för efter att ha läst på bland annat http://h18004.www1.hp.com/products/quickspecs/13394_na/13394_... är att det verkar som att denna bärbara bara har en enda SO-DIMM slot och i dagsläget är det en grym skillnad i pris på 2x2GB och 1x4GB.

Hade det inte varit för denna lilla "miss" hade det nog blivit en förhandsbeställning till kontoret. Håller ni med att HP har gjort en tabbe eller är det jag som gör den här?

Permalänk
Medlem

Måste hålla med om att de gjort en liten miss där.. Jag står och väger mellan Probooken och dm3an.. Såg en reklamskylt tidigare idag och det verkar som priset för dm3an kommer kosta 6999:- i Sverige.

Men hur stor prestanda skillnad är det egentligen mellan dem? Dm3an har ju den nya AMD Athalon Neo x2 på 1.6 Ghz, ganska stor skillnad mot 2.26 Ghz Core 2 duo men sitter även på ett ATI 3200 HD istället för Intel GMA 4500MHD och 4Gb istället för 2 Gb internminne. Om man tänker använda datorn främst för skolarbeten, video (HD), enklare beräkningar (i tex Matlab) borde den väl duga? Hade man tänkt att kunna spela några spel är det väl kört ändå även om man skaffar Probooken? Kunna köra Starcraft 2 hade ju varit sweet men har inte lust att slänga ut felar tusenlappar för detta då jag har en hyfsad stationär hemma. För övrigt så sägs det ju att dm3an skall ha 10 timmar batteritid

vilken ska man köpa!?!??!

Permalänk

Någon som hört mer om när dessa underverk finns i lager. Idag är ju releasedatum!

Permalänk
Medlem

Jag hade nog slagit till på den om den hade haft två stycken slotar för ram-minne. Men nu känner jag att jag får en asus ul30 + ssd för samma peng och den prestandan borde väl vara bättre än en probook?

Permalänk

HP:n s processor (SP9300) är mycket bättre än Asus(SU7300)

T om min nästan 3 år gamla T2050 processor är snabbare än SU7300 och då var T2050 långt ifrån top of the line för 3 år sedan.

Permalänk
Entusiast

Den där batteritiden tror jag inte alls på.
Mycket snabbare processor och bara 4 celler i batteriet kan omöjligt ge ungefär samma batteri tid som Timeline och liknande datorer. Inte om man faktiskt vill använda skärmen.

Max TDP är ju 25W mot SU4100 som är på 10W. Det går helt enkelt inte ihop.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Näe, jag synar också den batteritiden. Är det någon som har sett recensioner uppe?

Permalänk
Medlem

Alltid proffsiga LaptopMag har skrivit en recension och hyllat den som den bästa i sin klass "Best small business notebook".

Angående batteritiden: (obs Core2Due varianten med konventionell 7200rpm HDD)
"The ProBook 5310m’s four-cell battery lasted 5 hours and 31 minutes on the LAPTOP Battery Test, which involves continuous surfing over Wi-Fi"

Recensionen hittar ni här:
http://www.laptopmag.com/review/laptop/hp-probook-5310m.aspx?...

Personligen är jag galet sugen på denna. Tunn, 3G, bra prestanda, snygg och billig = lysande produkt.

Jag var i kontakt med HP Sverige igår då 22:a var officiell release.

Jag kunde dock inte köpa den från dom då de ännu inte fått någon leverans. Han skulle maila mig leveransdatum under gårdagen men han har fortfarande inte hört av sig.

Han sa däremot att de fick leveranser av samma grossist som alla andra leverantörer vilket innebär att de inte får den snabbare än någon annan.

Ge mig denna nu HP!

Edit: fel länk

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rillllle

Jag kunde dock inte köpa den från dom då de ännu inte fått någon leverans. Han skulle maila mig leveransdatum under gårdagen men han har fortfarande inte hört av sig.

Edit: fel länk

Snackade med samma(?) snubbe nyss. Han vet inte när den kommer, kanske vet han mer i nästa vecka. Förmodligen dröjer det 1-2 veckor innan den finns tillgänglig hos återförsäljarna.

Permalänk
Medlem

Jag la nyss min beställning hos click-ok. 7500+moms känns ok, då får jag den förhoppningsvis snabbt iallafall.

Prelldatum hos dem är 4/11 vilket är samma datum som flera andra också har. Förmodligen är det beskedet från deras leverantörer.

Permalänk
Medlem

Fick svar från HP nu:

"Hej,

Här kommer leveranstider på modellerna in till våra distributörer.

VQ469EA#AK8 5/11
VQ470EA#AK8 28/10

VQ470EA är den med 3G. Skulle du göra en beställning via oss kanske den skulle kunna komma till Fredag i nästa vecka."

Permalänk

Nu börjar de äntligen komma in i lager. Beställde en 5310m VQ470EA nyss. Känner mig som ett barn inför julafton. Håller den vad den lovar blir den grym.

Permalänk
Medlem

Någon som fått sin dator och kan ge en mini-recension?

Vore tacksam eftersom jag funderar själv på att köpa datorn.

Visa signatur

Antec Sonata II | Seasonic S12II 380W | Asus P5B | C2Q Q6600 | Scythe Ninja Plus B | 2x1024 Corsair | PowerColor Bravo X700 PCIe | 500GB + 160GB Seagate

Permalänk
Medlem

Jag ska hämta ut min imorgon hos Click-ok. Jag återkommer med en minirecension då. (VQ470EA)

Permalänk

Den STORA VARNINGEN på denna maskin är att den INTE har VGA eller HDMI ut. Istället har den som jag fattar det en proprietär "Display Port", som det i dagsläget inte finns en adapter för!

Samma läge som för HP's mini 1000 med andra ord, och den har väl inte fått någon adapter än?

Jag skulle inte köpa nånting med vaga löften om någonting som kommer hända i framtiden, speciellt inte då det gäller möjligheten att ansluta en extern monitor, en feature jag använder dagligen...

Synd, var sugen på denna. Men Timeline 3810T verkar inte så dum heller, billigare och längre batteritid men sämre prestanda...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rillllle
Jag ska hämta ut min imorgon hos Click-ok. Jag återkommer med en minirecension då. (VQ470EA)

Hur gick det med nya Probooken?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av losdrivare
Den STORA VARNINGEN på denna maskin är att den INTE har VGA eller HDMI ut. Istället har den som jag fattar det en proprietär "Display Port", som det i dagsläget inte finns en adapter för!

Samma läge som för HP's mini 1000 med andra ord, och den har väl inte fått någon adapter än?

Jag skulle inte köpa nånting med vaga löften om någonting som kommer hända i framtiden, speciellt inte då det gäller möjligheten att ansluta en extern monitor, en feature jag använder dagligen...

Synd, var sugen på denna. Men Timeline 3810T verkar inte så dum heller, billigare och längre batteritid men sämre prestanda...

1 Rätt, 1 Fel...

Det finns DisplayPort->VGA på dustin

http://www.dustin.se/pd_5010316663.aspx

Har fått min idag, men har inte hunnit packa upp den än.

Permalänk
Medlem

Nu har jag precis hämtat ut den. Första intrycket recension kommer därför här:

Eftersom jag inte riktigt är familjär med windows 7 så kan jag inte riktigt uttala mig om helheten ännu.

Vid uppackningen la jag först märke till att den känndes väldigt gedigen och rejäl trots sin låga vikt. Man känner hur metallchassit är kallt och stummt (mumma för själen). Det känns mycket kvalitativt. Chassit är som sagt riktigt bra och soft-touch-lackade magnesiumen på undersidan är ren ståballe.

Dock så ska det sägas att ytan drar till sig en del fingeravtryck även om dessa inte är lika tydliga som på min gamla dator (LGx110 blanksvart). HP har dock varit vänliga nog att skicka med en putsduk som fungerar prima :-P.

När jag startar datorn är min första tanke att skärmen har en ganska knackig betraktningsvinkel. Detta gäller främst upp och ner men även sida till sida lämnar en del att önska. När skärmen är ljus och i windows miljö är det dock inget som märks. Jag kan dock tänka mig att dom som är känsliga för detta kommer att gnälla lite särskilt när skärmen ska visa svärta. Detta är också det största felet jag hittat på datorn.

Tangentbordet är och musknapparna ger en väldigt tydlig respons men de låter också ganska mycket. Knapparna sitter ganska brett isär men efter att ha skrivit större delen av denna recension så känner jag att jag börjar trivas mycket bättre redan. Pekplattan är lagom stor och i det närmaste friktionsfri.

Pros & cons:

Pros:
Grymmt chassi (tunt, lätt, stabilt, snyggt)
Bra pekplatta
Bra prestanda för priset (givet det tunna formatet och den låga vikten)
3G (ett måste för oss som vant oss vid det)

Cons:
Inte 100% igt fingeravtrycksresistent
Skärmen har inte den bästa betraktningsvinkeln
Fläktarna (låter mer än min LG x110)
Laddsladden har ett väldigt långt huvud (känns som att det blir ett stort bryt)

Slutsats: Men reservation för vissa saker som förmodligen bara känns ovant så skulle jag säga att jag är nöjd men jag skulle gärna lagt 3-4k till för att få samma skärm som till Envy:n.

Permalänk
Medlem

Rillllle: Tack för recensionen. Lite orolig hur irriterande problemen med skärmens betraktningsvinkel vore för mig. Sen att dess fläkt är högljud är inte så bra heller.

Har tangentbordet någon belysning?

Visa signatur

Antec Sonata II | Seasonic S12II 380W | Asus P5B | C2Q Q6600 | Scythe Ninja Plus B | 2x1024 Corsair | PowerColor Bravo X700 PCIe | 500GB + 160GB Seagate

Permalänk

Sitter med min nya hp 5310m nu. Min gamla Dell Inspiron 640m Core Duo T2050 står bredvid och ser gammal ut. (knappt tre år gammal)

Betraktningsvinkeln vertikalt kunde kanske vara bättre, men jag tycker absolut inte att skärmen är dålig. Dell:ens skärm är mycket sämre. Ljudnivån är mer genomsnittlig än hög, anser jag. Ganska låg frekvens på ljudet som inte är störande i mina öron. Betraktningsvinkeln från sidan bryr jag mig inte om alls, varför skulle man titta från sidan på skärmen?

Jag har ångerrätt på denna, men jag har hittills inte hittat något som skulle kunna få mig att ångra mig.

Flottfläckar/fingeravtryck visar sig direkt. Det är nog bara att gilla läget.

Ingen bakgrundbelysning på tangentbordet tyvärr.

Permalänk

Tack Rillllle och clarkbones!

Jag var inne och skulle beställa den idag. Men så hörde jag att 4gb ram skulle kosta 4 000:-. Det var jag inte beredd på.

Killarna på affären var väldigt positiva till Probook. Sa att de får in få för service, men avrådde från konsumentmodellerna Pavillion som det var mer fel på.

Men 2gb känns lite för lite eftersom jag tänkt ha den till videoredigering och bildbehandling (med extern skärm för färgkritiska jobb). Eftersom jag släpar datorn hit och dit ville jag ha en riktig lättviktare med litet fotavtryck, men ändå rejäl punch, dvs ingen lågförbrukningsprocessor.

Nu vete f-n vad det blir, känns verkligen inte som det har funnits några alternativ i den här prisklassen.

Tillbaka till ändlösa jämförelser på Prisjakt...

Permalänk

Jo, bara en minnseplats är en brist. Idagsläget tror jag inte det kommer att påverkar mig. Det mest minneskrävande programmet jag kör idag är Visual Studio 2008 och det har fungerat bra med både 1 och 1,5 GB på min Dell.

Priserna på minnen kommer som vanligt att sjunka så om något år är priset kanske OK? Alla kan inte vänta, men jag kan...

Permalänk
Medlem

clarkbones: tack för klargörandet av de funderingar jag hade. Har sån beslutsåååångest bah.

Det blir nog en Probook 5310m. Om jag inte blir nöjd är det bara att byta igen om 2-3 år.

Visa signatur

Antec Sonata II | Seasonic S12II 380W | Asus P5B | C2Q Q6600 | Scythe Ninja Plus B | 2x1024 Corsair | PowerColor Bravo X700 PCIe | 500GB + 160GB Seagate

Permalänk

Är intresserad av en HP ProBook 5310m, behöver dock kunna visa bilder på TV via HDMI.

Den saknar HDMI, men har DisplayPort.
Någon som provat DisplayPort till HDMI, och i så fall funkar det bra?

Visa signatur

VISA med minst 1% Cashback på ALLT du handlar - ÖVERALLT! Använd min länk - få 200kr! https://www.refunder.se/b/54ef91636f489

Permalänk

*bump*

Funkar DisplayPort > HDMI bra?
Eller är det problem att få det att funka på visa TVs?

Visa signatur

VISA med minst 1% Cashback på ALLT du handlar - ÖVERALLT! Använd min länk - få 200kr! https://www.refunder.se/b/54ef91636f489

Permalänk
Medlem

Displayport till HDMI

Displayport till HDMI funkar klockrent, lite fiffel att hitta rätt resolution bara. Köpte en Deltaco från Dustinhome har jag för mig. Väldigt gedigen för att vara Deltaco.

Permalänk
Medlem

Några problem med ljudet via displayport -> HDMI?