Knappsats vs. touchscreen.

Permalänk
Medlem

Knappsats vs. touchscreen.

Frågan är,
vad går troligast sönder / slutar funka först?

Permalänk
Hedersmedlem

Vid normalt bruk håller båda så länge att man tröttnar långt innan de går sönder.

Permalänk
Medlem

Låter fint.
Är inne på min första tryckskärm och oroar mig konstant över att den helt sonika ska lägga av. Jag är alltid så med "Ny" teknik. Det är fråga om en Sony Ericsson Satio, och den känns pålitlig. Antar att de fel som kan uppstå med en tryckskärm enkelt korrigeras genom att uppgradera mjukvara och kalibrera skärmen på nytt.

Permalänk
Medlem

Sluta oroa dig, använd den istället.

Visa signatur

Maila mig

Permalänk
Musikälskare

Föredrar tuch och kommer nog aldrig gå tillbaka till vanlig knappsatts

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Föredrar tuch och kommer nog aldrig gå tillbaka till vanlig knappsatts

Håller med helt och hållet. Hade 3 Sony Ericson på raken som knappsatserna hela tiden gick sönder på. En var inne på service 3ggr för byte av knappsatsen då knapparna sprack precis hela tiden (w580).

Kör nu en Nokia 5800 och de finns bara en enda sak att klaga på, och det är att väckarklockan hela tiden ringer 2-3 minuter efter att den skall ringa.

Permalänk
Medlem

Knappsats, ingen tvekan om den saken!
Otroligt bökigt att t ex. cykla och SMSa, eller göra något överhuvudtaget samtidigt som man använder telefonen. Har haft en LG Viewty, en HTC TyTN, och nu en SonyEricsson XPERIA, och letar nu efter någon schyst walkman telefon utan touch, men med SMS-historik.

Alla jag känner som kör med touch tycker likadant!

Men jag kanske är bakåsträvare eller nåt ^^

MVH //Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sideburns
Hade 3 Sony Ericson på raken som knappsatserna hela tiden gick sönder på

Det säger nog mer om vilken skittillverkare SE har blivit, än om knappsatser.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Det säger nog mer om vilken skittillverkare SE har blivit, än om knappsatser.

Och jag har lämnat in min iphone 2 gånger nu för att home knappen blivit glapp:down:

Permalänk
Musikälskare

Knappsatts = SMSa mycket

Tuch = Allt annat?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Knappsatts = SMSa mycket

Tuch = Allt annat?

Jag skulle nog säga:

Touch = surfa med mobilen

Knappsats = allt annat

Permalänk
Medlem

Kan hålla med om att touch e jobbigt vid sms, men köpte min samsung me touch för 1 vecka sen men de var mer för att man får en större filmyta på mobilen, än om man ska ha en knappsats som tar upp halva mobilen.

Permalänk
Medlem

Jag längtar tillbaka till min gamla knappsats-mobil varje gång jag messar. Touch med slide-knappsats vore det bästa tror jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Knappsatts = SMSa mycket

Tuch = Allt annat?

Om du inte känner att du kan skriva löpande text på touchtangentbord är det inte touchkonceptet det är fel på, utan telefontillverkaren som inte kan implementera det ordentligt. Jag ser absolut inte knappsats som ett krav för en sms/mail-telefon längre. Ett rejält qwerty är ju givetvis bra, men att föredra sifferknappar?!?!

Apple har ju en massa inbyggd häxkonst som faktiskt funkar, och ofta utan att man ens märker det. Den förutser dina tangenttryckningar med hjälp av ordlistor och ignorerar feltryckningar utan att du märker det. Skriver du ordet "dator" begriper den att sista bokstaven med 99% sannolikhet ska vara ett R, och då tolkar den din tryckning som ett R även om du råkar trycka lite snett och träffa på kanten av T istället. Du märker inget av detta när du skriver.

Den korrigerar också fel i efterhand, om du skriver "fatpr" istället för dator ploppar det upp en liten pratbubbla med ordet "dator" i, och du bekräftar korrigeringen genom att trycka space. Enkelt och oerhört effektivt. Det är bara att hamra på och strunta i att det blir fel, telefonen rättar dig löpande vartefter du skriver, och i 98% av fallen blir det rätt. Ibland blir jag själv förvånad över hur snabb jag blivit efter bara nån månad med iPhone.

Dom resterande 2% är misständningar där den byter ut avsiktliga slangord mot helt andra ord på korrekt svenska osv. Det går att avbryta en rättstavning men om man skriver med farten uppe som jag oftast gör hinner jag ofta slå space och fortsätta på nästa ord (dvs. godkänna korrigeringen) innan jag märker det. Det är en vanesak och det går bättre hela tiden. Har använt telefonen nån månad nu.

Man begriper inte hur ovärderliga dom där funktionerna är tills man testar ett program som INTE har rättstavning, t.ex iSSH som ju skickar bokstav för bokstav till servern man är ansluten till. Den har ingen möjlighet att kunna rättstava och byta ut hela ord. Det krävs betydligt mer koncentration och lägre fart på skrivandet om man vill slippa sudda hela tiden. Jag mailade utvecklaren och han har planer på en funktion som låter dig skriva hela rader i ett textfält och skicka dem till terminalen på en gång med enter på slutet. Då får man stavkontrollering osv. PuTTY på S60 löste T9-problemet på exakt samma vis och det fungerar lysande.