Permalänk
Medlem

Inkommande telekabel

Hej!

Det är så att jag har Telia smart med Iptele/bredband/TV i ett.

Mitt problem är att jag inte vet vilket utav inkommande telekabelparen som är aktiverade för detta. Har nämligen inga telejack som jag kan använda mig av för att testa detta.

Finns det något sätt att mäta sig fram vilka 2 utav de inkommande kablarna man skall använda sig av??

Sitta och testa koppla in ett jack och vänta se om det händer något och byta tills man gått igenom alla kombinationer är ju ingen höjdare att göra.

Visa signatur

Simply the best

Permalänk
Medlem

Har du inget vanlig teleabb. så blir det svårt eftersom du då har nån skum omätbar signal in.. Har vart ute för detta ett par gånger då jag försökt mäta men ej fått signal och kopplat in modemet och fått kontakt.
Testa att mäta runt lite efter 50VDC bland trådarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjAlbert
Har du inget vanlig teleabb. så blir det svårt eftersom du då har nån skum omätbar signal in.. Har vart ute för detta ett par gånger då jag försökt mäta men ej fått signal och kopplat in modemet och fått kontakt.
Testa att mäta runt lite efter 50VDC bland trådarna.

Har testat detta men får inte någon så hög signal någonstans.
Men hur gör teknikerna när det är ute och felsöker ett telejack då?

Visa signatur

Simply the best

Permalänk

Har du fler än ett inkommande par?

Normalt sett drar man upp en kabel med 2 par men om man inte beställt annat en en anslutning används bara ena.

Färgerna på trådarna du letar efter borde vara vit/blå om inte någon kopplat fel tidigare. Alternativt finns en annan färgstandard och då är första paret grön/röd men denna typ är väldigt ovanlig.

Dessa ska ligga på undre kontaktpunkterna i gristrynet. Det andra paret turkos/violett (svart/gul) används inte om man inte har två förbindelser in.

För mer info om hur du kopplar se:
http://www.kjell.com/?page=http://www.kjell.com/kjellfakta/te...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av strife242
Har du fler än ett inkommande par?

Normalt sett drar man upp en kabel med 2 par men om man inte beställt annat en en anslutning används bara ena.

Färgerna på trådarna du letar efter borde vara vit/blå om inte någon kopplat fel tidigare. Alternativt finns en annan färgstandard och då är första paret grön/röd men denna typ är väldigt ovanlig.

Dessa ska ligga på undre kontaktpunkterna i gristrynet. Det andra paret turkos/violett (svart/gul) används inte om man inte har två förbindelser in.

För mer info om hur du kopplar se:
http://www.kjell.com/?page=http://www.kjell.com/kjellfakta/te...

Jag har 2par in enligt normal färgstandard. Troligen har det funnits 2 linjer in dock är det ingen som kan svara på det. Det som är skumt är att jag inte får signal på den som jag tycker borde vara det normala dvs blå/vit par.

Så det är därför jag misstänker att det är fel kopplat någonstans.
Skulle därför, vilja kunna på något sätt mäta upp vad som är det som verkligen är inkopplat i "teliaskåpet"

Visa signatur

Simply the best

Permalänk
Medlem

Du har ju totalt fyra trådar så du kan ju göra en tabell och testa alla möjliga varianter helt enkelt

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Ja det är det alternativet jag vet att jag har men det tar ganska långt tid med tanke på att det kan ta en stund för modemet att reagera på om det är signal eller inte. Det är detta jag vill undvika genom att få veta om man kunde mäta sig fram till det på något sätt.

Visa signatur

Simply the best

Permalänk

Klart man kan mäta men instrumenten är jävligt dyra.

Det senaste jag höll i som förvisso var modulärt och klarade i princip alla transmissionstyper gick loss på 80k + runt 5k per modul, naturligtvis finns det billigare men de kostar ändå rejält om man ser till en privat plånbok.

Enklaste är nog att ringa dem och be dem felsöka. Men för att få lite mer kött på benen innan man ringer kan det vara intressant med lite mer info.

Hur upplever du problemen?
Vad är det för typ av modem?
Vad är LED-statusen på modemet?
Kolla manualen för modemet, vissa visar signalstyrka osv i admingränssnittet.
Har det fungerat eller är det en nyinstallation, om det senare har du fått bekräftelse på att det är klart?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av strife242
Klart man kan mäta men instrumenten är jävligt dyra.

Det senaste jag höll i som förvisso var modulärt och klarade i princip alla transmissionstyper gick loss på 80k + runt 5k per modul, naturligtvis finns det billigare men de kostar ändå rejält om man ser till en privat plånbok.

Enklaste är nog att ringa dem och be dem felsöka. Men för att få lite mer kött på benen innan man ringer kan det vara intressant med lite mer info.

Hur upplever du problemen?
Vad är det för typ av modem?
Vad är LED-statusen på modemet?
Kolla manualen för modemet, vissa visar signalstyrka osv i admingränssnittet.
Har det fungerat eller är det en nyinstallation, om det senare har du fått bekräftelse på att det är klart?

allt skall vara kopplat och klart. Problemet är att vi inte vet vilka som är inkommande. Sladden hänger ut ur väggen.
Hade varit enkelt om man med ett normalt instrument kunde mätt vilka som var kopplade i andra änden dvs telestationen.

Det billigaste och tråkigaste jobbigaste sätten är ju att testa koppla jacken på ett sätt vänta 1h och testa igen och hålla på så tills man tror man hittat rätt

Visa signatur

Simply the best

Permalänk
Medlem

Normalt sett så kopplas det alltid med Blå/Vit, men om det paret inte fungerar så tar man det andra. Dvs Turkos/Lila, Det enda du kan göra som privatperson är i princip att verkligen lokalisera och se till att det är inkommande kabel du har att göra med. Därefter koppla in Blå/vit på dom nedersta skruvarna i ett gristryne, och plugga i modemet och se ifall du får länk. Får du inte det testar du Turkos/lila på bottenskruvarna och testar igen.

Annars kan det ju vara så att det helt enkelt inte är inkopplat. Det händer att teletekniker "snor" par i C-skåpen och på station utan att ringa nätregistret, och därmed tror nätregistret att det finns en kopplingsväg till din lägenhet/hus. Men i själva verket kanske din tråd bara går mellan telestation och skåpet. Så då måste en tekniker ut och felsöka.

Permalänk
Medlem

Tja vi får väl se vad felet är i denna veckan. Troligen en teletekniker som varit ifarten och inte gjort som han borde i skåpet.

Visa signatur

Simply the best

Permalänk

Alltså det är ju bara att testa de troliga färg-kombinationerna. Tar 2 minuter att temporärt koppla tåtarna till ett telejack och sen plugga in modemet. Om din tjänst är aktiverad så kommer modemet synca upp direkt om det är rätt kopplat, du ska således inte behöva vänta. Borde ta max 15 min att testa alla kombinationerna.

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SubMarine
Alltså det är ju bara att testa de troliga färg-kombinationerna. Tar 2 minuter att temporärt koppla tåtarna till ett telejack och sen plugga in modemet. Om din tjänst är aktiverad så kommer modemet synca upp direkt om det är rätt kopplat, du ska således inte behöva vänta. Borde ta max 15 min att testa alla kombinationerna.

Borde inte behöva göra det, är ju igentligen bara 2 par som man i STD använder. Inget av dessa 2 får jag signal på.

Kan man vara 100% säker på att modemet syncar upp så snabbt som du säger. Det är jag tvecksam till.

Visa signatur

Simply the best

Permalänk
Medlem

Borde inte vara så väldigt svårt.
Har du iptelefoni så har du med stor säkerhet någonting som kallas för hel ledning. Detta betyder att den analoga telefonin är bortkopplad och att man därför inte får någon ton i luren om man kopplar in bara en telefon och inget annat.

Normalt ligger det runt 50v i ledningarna för att driva den analoga telefonin. Detta finns alltså INTE vid hel ledning. Istället är det närmare 0,05v (tror till och med att det kan vara ännu mindre). Det ska gå bra att mäta med vanlig multimeter men man måste ställa in den på att vara rätt känslig. Får man inte något värde från någonstans även om man ställer in det på känsligaste läget så är det ju troligen någon form av brott på annat håll, alltså på vägen hem till dig.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.