Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Frågan är om företag vill att google ska ha tillgång till deras företagshemligheter.

Fast då kan man ju köra en intern server. Dessutom tror jag allt snack om att det är ett så stort problem att informationen ligger hos tredje part kommer att delvis försvinna. Vad gör det säkrare att ha informationen inom företaget? Google får naturligtvis inte heller kolla igenom ett företags information, är samma system dom har för Google Apps. De hoten/problemen som jag ser som realistiska är:

- Google bryter avtalet och snokar runt bland ens info ändå. Frågan är om det för de flesta företag e ett så stort problem, oftast är man ju beroende på leverantörer på något sätt och det vore konstigt att inte kunna ha tillit till sina leverantörer.

- Google blir av med information ofrivilligt till tredje part. Har svårt att se att man själv är så mycket bättre på att hantera informationen än Google i detta fallet. Trots allt så brukar man få stordriftsfördelar när det gäller säkerhet. Tänk säkerhet på ett litet skitföretag gentemot ett stort.

- Google tvingas att lämna ut informationen till myndigheter. Här tror jag på ett större problem, om information lämnar landets gränser kan det gälla andra regler än man är van vid. Jag tror Google kommer att jobba mer på sådant här framöver. En lösning skulle ju kunna vara att ha kluster där viss information bara sparas inom Europa-klustret eller liknande. Dessutom kommer detta bli ett allt mindre problem i och med en ökad globalisering.

- Google "tappar bort"/förlorar information på något sätt, en serverkrasch tex. Återigen stordriftsfördelar på backup. Varför skulle ett företag vars huvudsyssla inte är IT/backup kunna slå Googles backup?

- Google/Internet ligger temporärt nere några timmar. Internet: Få företag klarar sig utan internet i dagsläget och hela världen är i princip beroende på att internet ligger uppe. Det ska ganska mycket till för att internet ska ligga nere någon längre period mellan länder. Troligtvis har man i många företag inte servrer lokalt överallt ändå så man är ändå beroende på den regionala internetuppkopplingen och generellt sätt så stannar nog många det arbetet som är beroende av kommunikation minst lika mycket av att internet lägger ner som att mailservern kraschar. Google: Återigen stordriftsfördelar, varför skulle en IT-avdelning på ett företag vars huvudsyssla inte är IT-drift lyckas ha bättre redudans än Google? Har svårt o se det.

- Latency-problem: Google har visat att latency inte varit något stort problem för dom, jag tror istället det är ett större problem internt för företag än vad det är för google att komma till dörren.

- Leverantörsberoende: Här är det svårt o säga eftersom jag inte vet hur Wave fungerar exakt. Men protokollet är ju öppet och google brukar generellt vara ganska öppna med format och annat liknande. Jag har svårt att se att Google kommer förhindra att folk byter leverantör på något sätt. En stor fördel här är ju att man har ett mindre antal program/format som behövs konverteras gentemot ett för mail, ett för bloggar, ett för wikis, ett för IM-konversationer osv. Troligtvis så ifall man är en större kund så bör man skriva ett avtal där det ingår att man enkelt kan göra en "dump" på all ens data relativt enkelt. Att sedan dumpen går att konvertera till det format som man vill ha borde inte vara svårare än från något annat format, speciellt eftersom det är (?) öppet. Notes -> Exchange lär ju inte vara enklare direkt.

Mina argument är lite vinklade mot större företag, men har svårt att se att problemen skulle vara större för mindre företag. Det ända ytterligare problemet för mindre företag är väl just att dom inte får lika mycket fokus från Google och möjligheter att skriva avtal etc. Men google brukar ju vara ganska bra på o ha bra generella avtal och problematiken är oftast inte lika stor för mindre företag.

Kommentarer är mycket välkomna

Visa signatur

kaffesump

Permalänk
Medlem

Vad jag förstår verkar goggle wave vara ett rätt fantastiskt verktyg. Vi får se om det lever upp till förväntningarna. Det ska bli kul att testa...

Permalänk

önska jag kunde få en invite på nått vis.

Permalänk

[invite-tiggeri][hundögon]Snälla[/hundögon][/invite-tiggeri]

EDIT: Fixat!

Visa signatur

Tjo Göingar!

Permalänk
Medlem

Tråden kommer förmodligen låsas om alla fortsätter tigga om NOMINERINGAR! Ja, det är inte invites det rör sig om.

Iaf, jag skrev det i en annan tråd, men det finns en publik SweC-våg, sök efter "with:public Sweclockers" så borde den dyka upp.

Permalänk
Medlem

alla har invites, här ser ni en instruktion.
Man får 7 invitesmöjligheter när man får sitt wavekonto.
http://www.shoutmeloud.com/how-to-invite-others-for-google-wa...

Visa signatur

/M

Permalänk

ja lol
då vill ju jag ha invite

Permalänk
Medlem

Fiskar efter en invite, och ber om ursäkt om det är opassande i tråden.

För övrigt tror jag att Wave kommer att bli ett intressant alternativ till både mail och IM.
För större företag så krävs såklart någon form av lösning på vem som äger innehållet, men det lär visa sig med tiden.
Att kunna interagera med översättning och liknande är verkligen imponerande

Surfa vidare på vågen bara!

Permalänk

Har alla 8 invites förstår jag inte vad det är som tar sådan tid? Hur som helst provar jag gärna. Frågan är om hypen räcker för att den breda publiken ska hitta wave? Känns som att det inte är säkert att gemene man kommer att inse varför de ska ha Wave när de har lite twitter och FB och annat.

För mindre företag är det ju dock solklart, men reklamfinansierade tjänster brukar försöka nå en så bred publik som möjligt.

Permalänk

Jag tror kanske inte framförallt att dom satsar på att ersätta FB och Twitter, dom har lite för specifika nischer för Wave (att dom sedan är integrerbara i Wave är väl iofs inget negativt), men jag tror mer Wave satsar på att ersätta annan kommunikation, typ vanlig mail och exempelvis MSN samt underlätta och minska gränsen mellan kommunikation och informationsproduktion (integrationen mellan Wave och bloggar, hemsidor och Google Apps etc.).

Om man ersätter MSN och vanlig mail så kanske användandet av FB minskar, men jag tror det är en annan grej. Bara en sån enkel grej som att det är lättare att hitta vänner och gamla klasskamrater samt se bilder på FB är väl antagligen en för specifik nisch som inte Wave är riktigt optimalt för. Detsamma gäller väl kanske lite för Twitter också, fast kanske inte direkt lika mycket.

Dvs. precis som du skriver, mer fokus på företag och "vuxen" kommunikation istället för de lite mer socialt inriktade siterna som poppat upp titt som tätt sedan Lunarstorm.

Visa signatur

kaffesump

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Men är det ingen som minns att gamla Mirabilis' ICQ-klienten hade detta för 10 år sedan, och att det faktiskt fungerade bra redan då? Man kunde ha en gruppchatt där man i realtid (nästan) såg vad de andra skrev.

Rätt häftigt, men jag tror knappast att det ger så mycket som de vill påvisa. Dessutom tror jag att väldigt många kommer att ha detta avstängt.

Jag hatade att använda det, om man vill formulera om sig eller rätta stavfel eller råkar skriva i fel fönster så var det jävligt osmidigt.
Mycket märkligt att dom skulle lägga så mycket vikt vid den funktionen.

Permalänk
Medlem

Sitter fortfarande och letar invite, någon som har?

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk

Fick precis tillgång till wave, yay. Dock har jag inga invites så ingen idé att tigga.

Edit:
Är det bara jag eller är det en riktigt bra idé att stänga wave tabben relativt ofta. Den verkar verkligen äta minne som det är nu (när jag stängde den gick min minnesanvändning ner ifrån 665 MB till 480 MB och det tickade upp nästan 0.25 MB i skunden ).

Visa signatur

Permalänk

Jag blev lovad en invite av Vinton Cerf personligen när jag var på hans seminarium i stockholm häromveckan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Adelante666
Jag blev lovad en invite av Vinton Cerf personligen när jag var på hans seminarium i stockholm häromveckan

Han ljög säkert, han har inte ens själv ett wavekonto

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Medlem

jag har haft det ett tag och större delen av vårt privata forum har det... borde vara en del som har fått sina invites nu

Permalänk
Medlem

Jag har Wave-konto men är inbjuden så jag har inte själv några inbjudningar att dela ut.

Dock ser jag inte poängen med detta ännu, MSN och GMail fyller enskilt sina respektive syften bättre än vad Wave gör. Alltså; chattupplevelsen i MSN är bättre än den i Wave, och mailverktyget GMail är hittills minst lika bra som det i Wave.

Permalänk
Medlem

Har ett gäng invites till övers nu. Ni som vill ha, skicka ett PM med en mailadress så skickar jag.

Permalänk

PM skickat, är väldigt intresserad av google wave, verkar bli/vara väldigt användbart.

Visa signatur

| Silverstone raven rv02 | Intel Core i7 920 @ 3.5ghz + Corsair H50 | Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 6x2GB | XFX Radeon 6870 | ASUS P6T SE | Chieftec Super Series 750W |

Permalänk
Medlem

Skulle vilja testa hur effektiv översättningen är, någon som vet hur man aktiverar den?

EDIT: Hittade aunt-rosie@appspot.com nu

Permalänk
Medlem

Nu damp det ner en inbjudan till att ta del av Preview. Och det är för att jag anmälde intresse i somras vad jag minns.

Visa signatur

1. Sonata | Athlon 64 3200+ | K8T Neo-FIS2R | 512MB | x800 Pro | Audigy 2 ZS | 74GB+300GB+500GB+1TB | ImageQuest Q17
2. Thermaltake V9 | C2D E8400@4,0GHz&1,33V | TRUE | P5Q Pro | 2x2GBPC8500Dominator | HD4850MC@720/1040 | WDCB640GB | Xonar Essence STX@2xLT1057ACN8 i I/V + Beyerdynamic DT 150 | Samsung 2233RZ@120Hz

Permalänk

Crap, får inget sms bara att vänta och se vad som händer, felanmälde det iaf.

Visa signatur

| Silverstone raven rv02 | Intel Core i7 920 @ 3.5ghz + Corsair H50 | Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 6x2GB | XFX Radeon 6870 | ASUS P6T SE | Chieftec Super Series 750W |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zerorepent
Crap, får inget sms bara att vänta och se vad som händer, felanmälde det iaf.

SMS?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Drew_
Skulle vilja testa hur effektiv översättningen är, någon som vet hur man aktiverar den?

EDIT: Hittade aunt-rosie@appspot.com nu

Fick du den att fungera?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wishie
SMS?

ja var nåt skumt när man skulle skapa nytt google konto, ville ha att man skulle verifiera med sms för att undvika spam :S

Ajja använde ett gammalt google-konto istället, hade tänkt göra ett nytt och använda till detta, men men.

Visa signatur

| Silverstone raven rv02 | Intel Core i7 920 @ 3.5ghz + Corsair H50 | Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 6x2GB | XFX Radeon 6870 | ASUS P6T SE | Chieftec Super Series 750W |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wishie
Fick du den att fungera?

Den funkade dom första 2 minuterna, sen översatte den inte utan upprepade bara vad jag skrev och nu fungerar den inte alls

Permalänk
Medlem

ÄNTLIGEN.. Fick min invite idag!

Edit:
Kan man göra någon sweclockers-lista i wave? eller måste man lägga in alla separat?

Visa signatur

tack o bock

Permalänk

Hm detta fenomen har jag nog missat, ser mycket lovande ut faktist!
Och jag får väl som alla andra här då fråga efter en invite
-plz!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hur postar jag en bild med hjälp av URL?

Om man har bilden på datorn eller om man googlar fram den med den inbyggda googlefunktionen går det ju lätt.. Men nu har jag enbart en url och jag lyckas bara få det som en länk

Permalänk

Jaha nu sitter man med ett Wave-konto då. Previewen verkar dock rätt så begränsad och själv har jag svårt att se nyttan med det hela om jag ska vara ärlig. Kan nog bli bra för företag, skolor mm som håller på med projekt, men för vanliga privatpersoner som använder msn, facebook, mail finns det nog knappt nåt mervärde.

Är det bara jag som tycker att hela gränssnittet är rätt så virrigt med? ;P