Permalänk
Medlem

Pokerdator! Budget: 10-15k

Behöver en dator som klarar av följande;

Ska klara av att ha uppe 10 pokerklienter samtidigt +flera bord.
Ska klara av att köra 15gig+ postgresql databaser och plocka info ur dem samtidigt som man spelar.
Ska klara av två 30" skärmar (samsung syncmaster 305T)
Helst väldigt tyst.

Funderar på dessa;
Inet eXtreme Gamer 12 490 kr
Inet Ultimate Gamer 13 990 kr

Vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

plocka ditt eget paket ist, om jag nu inte var så trött så skulle jag göra det åt dig

Visa signatur

Fractal Design Define R3 ~ Asus M4A78-E ~ Powercolor HD5850 1Gb ~ AMD Phenom II 965 ~ Thermalright True Black ~ Corsair XMS2 @ 1066mhz

Permalänk
Medlem

Tagit bort länk.

Något sånt kanske? Har själv det chassiet, riktigt tyst med fläktarna på low.

Visa signatur

2008: I5 - 550w corsair - 2x2g corsair x-treme - Asus P7P55D LE - Xfx 5850 - w7 64.

2023: I5 -13600k - 1000w rme- 2x16gb ddr5 5200mhz - X670E-A - 3070

Permalänk
Medlem

Något sånt kanske? Har själv det chassiet, riktigt tyst med fläktarna på low. [/B][/QUOTE]

Norton vill inte att jag kollar, site unsafe, massa jävla trojaner.
Viruses (what's this?)

Threats found: 6
Here is a complete list:
Threat Name: DialupPwd
Location: http://data.fuskDONTCLICKbugg.se/skalman01/FreeSteamGames.pif

Threat Name: DialupPwd
Location: http://data.fuskbDONTCLICKugg.se/skalman01/FreeValvePack.pif

Threat Name: Backdoor.Ciadoor
Location: http://data.fuskbugg.se/skalman01/DONTCLICKandytest.exe

Threat Name: Trojan Horse
Location: http://data.fuskbugg.se/DONTCLICKskalman01/VentriloMIX3.5.exe

Threat Name: Trojan Horse
Location: http://data.fuskbugDONTCLICKg.se/skalman01/--CPC.exe

Threat Name: Trojan.SpamThru
Location: http://data.fuDONTCLICKskbugg.se/skalman01/-VentriloMIX3.0.ex...

Permalänk
Medlem

LOL? Wth är det jag som lägger upp som har de på datorn kanske? Vill inte göra någon illa men jag har själv inget antivirusprogram.

Aja det som var i paketet var:

1TB Seagate Barracuda 7200.12 SATA II
720 kr

Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz PC3-12800
2st.
3 328 kr

Asrock X58 Extreme DDR3
1 720 kr

Corsair HX 620W 80+
1 076 kr

Intel Core i7 920 2.66GHz
2 612 kr

PowerColor Radeon HD5850 1GB
2 558 kr

80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA, RETAIL
2 390 kr

Jag tar bort länken så ingen klickar på den utan att veta:) Måste söka igenom min dator>.>

Visa signatur

2008: I5 - 550w corsair - 2x2g corsair x-treme - Asus P7P55D LE - Xfx 5850 - w7 64.

2023: I5 -13600k - 1000w rme- 2x16gb ddr5 5200mhz - X670E-A - 3070

Permalänk
Medlem

Antar att du har en budget runt 10.000.

Valde en SSD för att du kommer uppskatta att datorn känns rapp, framförallt i windows miljö

Nya AMD 5x serien är trevlig ifall du kommer uppgradera med ytterligare en skärm.

Chassi och CPU kylare valdes med tanke på att du ville ha datorn så tyst som möjligt, om du vill överklocka så fungerar ju det också naturligtvis.

Ska Inet montera datorn åt dig eller klarar du det själv ?

Dra av en 100 lapp för fraktfritt och du är i mål.

Visa signatur

Intel 2500k @ 4400MHz - Asus Maximus Gene IV - Noctua U12P - 8gb Corsair Vengence - EVGA 560Ti SOC - Corsair F60 - FD Define mini - Corsair 650W - BengQ E2400HD

Permalänk
Medlem

Får jag bara fråga... Varför 15k på en pokerdator? Det kräver väl inte speciellt mycket prestanda?

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
SpelClockers

Från DustinHome.se

Visa signatur

Admin på Geeks Gaming

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker att xurras kundvagn är extremt ovärd?

Permalänk
SpelClockers

Vad är ovärt?

Han ville ha en tyst dator och det får han också!

Visa signatur

Admin på Geeks Gaming

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tysonayt
Får jag bara fråga... Varför 15k på en pokerdator? Det kräver väl inte speciellt mycket prestanda?

Jag har fortfarande inte träffat på en dator som klarar av mitt pokerspelande.

WD raptor 150gb 10000RPM som C:
Intel Core2 DUO CPU E6850 @ 3ghz,
4,0BG RAM
NVIDA GEFORCE 8800GTS

Den laggar som fan så fort jag installerar alla program och försöker spela efter en formatering.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muf3
Antar att du har en budget runt 10.000.

http://i21.photobucket.com/albums/b270/muF3/datapoker.jpg

Valde en SSD för att du kommer uppskatta att datorn känns rapp, framförallt i windows miljö

Nya AMD 5x serien är trevlig ifall du kommer uppgradera med ytterligare en skärm.

Chassi och CPU kylare valdes med tanke på att du ville ha datorn så tyst som möjligt, om du vill överklocka så fungerar ju det också naturligtvis.

Ska Inet montera datorn åt dig eller klarar du det själv ?

Dra av en 100 lapp för fraktfritt och du är i mål.

Ytterligare en skärm? Möjliggör den 3 skärmar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dassh
Bara jag som tycker att xurras kundvagn är extremt ovärd?

Håller helt klart med! Förstår inte hur det där kunde bli så dyrt! Ett 4850 är väl dessutom tveksamt för två skärmar á 30"?

Måste tyvärr hoppa i bingen nu så jag orkar/hinner inte lägga ihop ett paket. Men kyl lite så ska du se att flera förslag ramlar in under morgondagen

Permalänk
Hedersmedlem

Här har du en tyst dator med passivt kylda grafikkort. Kan dessutom hantera 4 skärmar om du skulle vara sugen på det. Det ingår även 8 gig ram, Windows 7 och en SSDhårddisk som kommer göra att din dator känns väldigt väldigt kvick.
Det här är alltså inte en grafikspeldator, utan en pokerdator för de som undrar över val av bland annat grafikkort.

Själv hade jag kanske hållit tillbaka lite på både ramminnen och även SSD-disken då man kan få ned priset en hel del om man skippar dessa, men det verkar som att du ändå tänkt lägga minst 10 papp på en pokermaskin och då är detta ett chysst alternativ.

Hade du tänkt överklocka så är det förstås lite annorlunda. Moderkort och nätaggregat kan behöva justeras lite då plus processor och kylning till denna beroende på vad man trivs med.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PokerMan
Behöver en dator som klarar av följande;

Ska klara av att ha uppe 10 pokerklienter samtidigt +flera bord.
Ska klara av att köra 15gig+ postgresql databaser och plocka info ur dem samtidigt som man spelar.
Ska klara av två 30" skärmar (samsung syncmaster 305T)
Helst väldigt tyst.

Funderar på dessa;
Inet eXtreme Gamer 12 490 kr
Inet Ultimate Gamer 13 990 kr

Vad tycker ni?

Är poker-klienterna multitrådade och/eller multiprocessande, dvs om du startar igång flera klienter används då flera kärnor eller är de begränsade till att använda endast en kärna tillsammans?

Hur ser processor- och minnesanvändningen ut för dig idag?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
Är poker-klienterna multitrådade och/eller multiprocessande, dvs om du startar igång flera klienter används då flera kärnor eller är de begränsade till att använda endast en kärna tillsammans?

Hur ser processor- och minnesanvändningen ut för dig idag?

Jag vet inte riktigt svaret på din första fråga. :S

Ram o processor verkar ok, men grafiken laggar på skärmen och ibland fryser allt så jag måste stänga ner någon klient för att det ska börja funka igen.
Då brukar de ligga på:
Processor: 30-50%
Ram: 65-80%

Permalänk
Medlem

Då du redan sitter på en helt okey dator är det nog smartare att kanske uppgradera med en SSD och 4gb mer ram till att börja med.

Det är knappast grafikkortet eller processorn som slöar ner din dator. Kan ju vara så att pokerklienten är dålig på att köra flera bord samtidigt ?

Vid behov av ytterligare skärmar kan det kanske vara smart att vid tillfälle uppgradera till ett AMD 5x kort för att utnyttja Eyefinity

http://www.amd.com/uk/products/technologies/eyefinity/Pages/e...

Vilket operativsystem använder du ?

Visa signatur

Intel 2500k @ 4400MHz - Asus Maximus Gene IV - Noctua U12P - 8gb Corsair Vengence - EVGA 560Ti SOC - Corsair F60 - FD Define mini - Corsair 650W - BengQ E2400HD

Permalänk
Medlem

Jag kör Vista 32bitars så behöver uppgradera OS.

Jag har ett släp på bilden när jag drar fönster över skrivbordet. Drar jag runt ett fönster snabbt så ser det ut som om jag vunnit på Harpan

http://www.amd.com/uk/products/technologies/eyefinity/Pages/e...

Blir sugen på fler skärmar! Men jag blir lite orolig över prestanda, eftersom det känns som min dator inte klarar av två!

Permalänk
Avstängd

Lägger du till ett 5870 kort så ska det inte vara några problem

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PokerMan
Jag vet inte riktigt svaret på din första fråga. :S

Ram o processor verkar ok, men grafiken laggar på skärmen och ibland fryser allt så jag måste stänga ner någon klient för att det ska börja funka igen.
Då brukar de ligga på:
Processor: 30-50%
Ram: 65-80%

I de där 65-80% ingår SuperFetch't material? Om du tittar i Task Manager kan du se vad den säger för värde på "Cached" under "Physical Memory"?

Om processoranvändandet aldrig går över 50% kan det vara ett tecken på att det bara kan utnyttja en enda kärna.

I så fall är frågan om du kan tvinga pokerklienten att använda båda dina kärnor. Om pokerklienten körs i webbläsaren blir det ngn skillnad i processoranvändandet om du kör Chrome (vad jag förstått ska varje fönster där köras i en egen process, dvs som ett eget program, och det skulle kanske möjliggöra att använda båda kärnorna samtidigt)? Om pokerklienten inte körs i webbläsaren, går det att installera klienten till flera ställen på disken, och om du kör igång klienten från båda ställena samtidigt, blir det ngn skillnad i processoranvändande? (om du kör igång flera klienter från samma ställe är det möjligt att den använder samma program, och om programmet i sig är begränsat till en kärna kommer du bara använda en enda kärna, men om du har två program på olika ställen på disken är det möjligt att program 1 körs på första kärnan och program 2 körs på andra kärnan. Om du installerar ett virtualiseringsprogram såsom Virtual PC (http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyId=04D2...) är det möjligt att installera klienten i det virtualla operativsystemet och köra inuti Virtual PC och från ditt egentliga system samtidigt?

Jag skulle skicka vidare frågan till dem som gjort pokerklienten, de har säkert ngn support där du kan ställa frågan, eller om du har ett forum fråga andra användare. Google vet kanske oxå om du har namnet på pokerklienten.

Blir det bättre om du aktiverar write cache (http://www.mobile-pedia.com/?q=software/speedupvista#Enable_a...)?

Om inget hjälper skulle jag säga att du skulle kunna testa med en SSD först för att se om det är hårddisken som laggar. Inet bjuder på frakten. Med din budget/användarmönster bör en SSD ändå vara ett självklart val så om det inte löser problemet kan du använda SSDn i det nya systemet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av PokerMan
Jag kör Vista 32bitars så behöver uppgradera OS.

Jag har ett släp på bilden när jag drar fönster över skrivbordet. Drar jag runt ett fönster snabbt så ser det ut som om jag vunnit på Harpan

http://www.amd.com/uk/products/technologies/eyefinity/Pages/e...

Blir sugen på fler skärmar! Men jag blir lite orolig över prestanda, eftersom det känns som min dator inte klarar av två!

Blir det ngn skillnad om du deaktiverar Aero (http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/disable-aero-on-...)? Om du har deaktiverat Aero blir det skillnad om du reaktiverar det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
I de där 65-80% ingår SuperFetch't material? Om du tittar i Task Manager kan du se vad den säger för värde på "Cached" under "Physical Memory"?

Om processoranvändandet aldrig går över 50% kan det vara ett tecken på att det bara kan utnyttja en enda kärna.

I så fall är frågan om du kan tvinga pokerklienten att använda båda dina kärnor. Om pokerklienten körs i webbläsaren blir det ngn skillnad i processoranvändandet om du kör Chrome (vad jag förstått ska varje fönster där köras i en egen process, dvs som ett eget program, och det skulle kanske möjliggöra att använda båda kärnorna samtidigt)? Om pokerklienten inte körs i webbläsaren, går det att installera klienten till flera ställen på disken, och om du kör igång klienten från båda ställena samtidigt, blir det ngn skillnad i processoranvändande? (om du kör igång flera klienter från samma ställe är det möjligt att den använder samma program, och om programmet i sig är begränsat till en kärna kommer du bara använda en enda kärna, men om du har två program på olika ställen på disken är det möjligt att program 1 körs på första kärnan och program 2 körs på andra kärnan. Om du installerar ett virtualiseringsprogram såsom Virtual PC (http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyId=04D2...) är det möjligt att installera klienten i det virtualla operativsystemet och köra inuti Virtual PC och från ditt egentliga system samtidigt?

Jag skulle skicka vidare frågan till dem som gjort pokerklienten, de har säkert ngn support där du kan ställa frågan, eller om du har ett forum fråga andra användare. Google vet kanske oxå om du har namnet på pokerklienten.

Blir det bättre om du aktiverar write cache (http://www.mobile-pedia.com/?q=software/speedupvista#Enable_a...)?

Om inget hjälper skulle jag säga att du skulle kunna testa med en SSD först för att se om det är hårddisken som laggar. Inet bjuder på frakten. Med din budget/användarmönster bör en SSD ändå vara ett självklart val så om det inte löser problemet kan du använda SSDn i det nya systemet.

Blir det ngn skillnad om du deaktiverar Aero (http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/disable-aero-on-...)? Om du har deaktiverat Aero blir det skillnad om du reaktiverar det?

1800MB är cachelagrat.

Den går över 50% under korta stunder när jag laddar klienter, startar webbläsaren etc

Pokerklienterna körs via .exe filer som man laddat ner. Jag kanske ska testa lägga pokerklienterna på olika HDDar, att köra 7st olika pokerklienter kanske kör slut på min HDD?!

Jag hade deaktiverat Aero, och testade även ta bart alla effekter, då såg det mycket bättre ut, aktiverade aero igen och fick inte släpet igen.

Tack för tipset med write cache, hade inte det avancerade alternativet ikryssat bara det första.

För 5 minuters hängde sig allt igen, då låg cpu på 5%, ram 65%. Det verkar som att pokerklienterna inte klarar av att vara igång samtidigt.

Jag tycker en SSD disk låter kul, får ta o köpa en, borde klara av att installera den även att den är 2.5"...! Men att köpa en färdig dator känns fortfarande lite frestande

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PokerMan
1800MB är cachelagrat.

Den går över 50% under korta stunder när jag laddar klienter, startar webbläsaren etc

Pokerklienterna körs via .exe filer som man laddat ner. Jag kanske ska testa lägga pokerklienterna på olika HDDar, att köra 7st olika pokerklienter kanske kör slut på min HDD?!

Jag hade deaktiverat Aero, och testade även ta bart alla effekter, då såg det mycket bättre ut, aktiverade aero igen och fick inte släpet igen.

Tack för tipset med write cache, hade inte det avancerade alternativet ikryssat bara det första.

För 5 minuters hängde sig allt igen, då låg cpu på 5%, ram 65%. Det verkar som att pokerklienterna inte klarar av att vara igång samtidigt.

Jag tycker en SSD disk låter kul, får ta o köpa en, borde klara av att installera den även att den är 2.5"...! Men att köpa en färdig dator känns fortfarande lite frestande

Oops, skulle kanske lagt till att write-cache inställningen bara är att rekommendera om man har ett stabilt system. Om programmen hänger sig är det inget problem, om systemet däremot hänger sig kan filsystemet ta skada.

När det kommer till SSD är det viktigt att se till så att du köper en bra SSD, inte alla SSD är bättre än mekaniska diskar. X25-M och Kingstons nya är de bästa, sedan kommer det en hel drös med Indilinx-baserade diskar (Crucial M225, Corsair X, OCZ Agility/Vertex, mfl), Samsung fungerar oxå okej (Kingston V+ (notera plus't), OCZ Summit, mfl).

Och en SSD kan monteras lite hur man vill.

Ett nytt system är alltid frestande men inte lika kul om man uppgraderar och sedan upptäcker att det inte var hårdvaran som var problemet. Därför tycker jag att det är bättre att se vad problemet är för att försäkra sig om att den nya datorn verkligen är bättre på den delen. När du vet vad du behöver är det oxå lättare att veta vilka delar man kan använda för att få en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Jag tror att problemet med min dator är att den är helt jävla slutkörd, 3år gammal nu och rejält använd eftersom jag jobbar med min dator, och när jag inte är där så samlar den information själv till databaserna

Är detta rätt HDD? Stod att det var G2 på prisjakt, men står inget i beskrivingen?

http://www.jmedata.se/PartDetail.aspx?q=p:2538829;c:100552
INTEL SSD/2.5" X25-M 80GB SATA MLC 9.5mm retai (SSDSA2MH080G2R5)

Permalänk
Medlem

INTEL SSD/2.5" X25-M 80GB SATA MLC 9.5mm retai (SSDSA2MH080....G2...?:)R5)

Permalänk

Japp, G2 i beteckningen är ett säkert tecken på att det är Generation 2.

R5 i slutet på beteckningen innebär att det är en RETAIL-version, om det slutar med 01 eller C1 är det OEM-versionen. Enda skillnaden är att det med RETAIL-versionen ingår en konverterare 2.5"->3.5" (liknande denna https://www.inet.se/datorkomponenter/haarddiskar/scythe-twin-...).

Permalänk
Medlem

Köpte en INTEL SSD 160GB och windows 7. Den går som en dröm än så länge

Men uppgraderar gärna den mer

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PokerMan
Köpte en INTEL SSD 160GB och windows 7. Den går som en dröm än så länge

Men uppgraderar gärna den mer

Bara där försvann väl halva budgeten, har aldrig förstått varför folk köper så stora SSD.

Hur fungerar poker-klienten nu?

Permalänk
Medlem

Går det bra att köra OS på SSD:n och resten på andra diskar? Eller hur funkar det? måste man installera spelen på SSD:n också för att få ut den prestanda som den sägs ge?

Visa signatur

Hyvää Joulua!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moddg33k
Går det bra att köra OS på SSD:n och resten på andra diskar? Eller hur funkar det? måste man installera spelen på SSD:n också för att få ut den prestanda som den sägs ge?

Spel och program ska installeras på ssd.

Visa signatur

i5 2500k@stock ** P67A-GD65 ** AMD 6950 ** 1TB F3 ** Lian-Li PC-FI8

Permalänk
Medlem

Man kör OS på ca 30 gig av disken sen lägger man resten till program och så kör man ett par mekaniska till lagring.

Mer än 40-50 gb ssd ser jag inte alls som nödvändigt.