Permalänk
Medlem

Är rädd du för spindel?But i am

Varje gång jag ser en stor spindel ,fan så börjar min kropp bli kallt eller så känner jag mig kallt o får lite gåshud.Andledning varför jag är rädd för dem är att dem har så äckliga detaljer,deras kropp ushh!! 8 ben kryper runt huset
hjärta bankaaarrr varje gång jag ser dem ,, o ladda inte upp nån jäkla spindel bild tack ,om ni gör det kanske då jag ska inte in på den här trådet igen.
vill bara får slut att vara räddd för spindel ,,men vet inte hur

Men är du rädda för dem=?

Permalänk
Medlem

Klappa en.

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem

Njae, inte som du. Det är väl lite obehagligt.

Dock lite rädd för maskar(worms) och hästar(trojanska) nod kirrar biffen

Permalänk

Nej, jag är inte rädd för spindlar. Så länge de är ofarliga det vill säga.
Lite dåligt med diskussionsmaterial?

Hoppas du inte tar illa upp, men du bör kanske kolla över stavning och grammatik? Jag förstod bitvis knappt vad det stod..

Permalänk
Medlem

jag går på sv2 ,hehe ,ofarliga ,tänkt om dem bara hoppa på dig o jaga dig , då är det jätte hemsk bwahaha

Permalänk
Medlem

Spindel?

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ven
jag går på sv2 ,hehe ,ofarliga ,tänkt om dem bara hoppa på dig o jaga dig , då är det jätte hemsk bwahaha

Jaha då förstår jag!
Nja, får allt vara en giftig jävel som på ett eller annat sätt hamnat på än om en spindel ska vara läskig ;).

Permalänk
Medlem

Spindlar är läskiga, men din grammatik..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ludd3
Spindlar är läskiga, men din grammatik..

Tror SV2 = Svenska som andraspråk. Svenska grammatiken är nog inte helt lätt om man är förhållandevis ny med språket ;).

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Generalkyckling
Tror SV2 = Svenska som andraspråk. Svenska grammatiken är nog inte helt lätt om man är förhållandevis ny med språket ;).

Precis

Dock kan man försöka pricka rätt med mellanslag och komma aja w/e

ONT: Är inte rädd för spindlar men tycker inte om dom ^^

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

ja,jag har seriös fobi för dom,inte typ lite "iiiih,en spindel" utan riktigt ordentligt.
går på ett långt avstånd när en spindel är i närheten,jag har fått för mej att varje spindel är en sån där giftig hopp spindel,typ sånna som är i filmen imse vimse spindel.
hua,äckliga små eländen

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk

Jag är då inte rädd för små ofarliga spindlar, däremot tjejer.
Såhär blir jag om jag möter en på stan:
http://www.youtube.com/watch?v=-GaNGYekjCg

Annars är jag orädd mot de flesta djur, inte för den skull dum i huvudet och leker med farliga. -Jag kan dock knacka på en bikupa och fråga ifall någon är hemma utan ha fegisskydd på mig. (ej afrikanska eller liknande bin såklart) Detsamma gäller dock ej någon granntjej. hehe

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Det ter sig ju lite förståeligt att så många är instinktivt rädda för spindlar och ormar.
När vi bodde i djungeln var det nog riktigt praktiskt. Fobi är hurssomhelst en extrem variant som antagligen mest är handikappande(kanske bodde sådana människor i de mörkaste mest spindelinfesterade delarna av djungeln? )

Själv blir jag mest nervös kring larver och maskar. Daggmaskar speciellt. Hur kan det någonsin varit praktiskt? Dock kanske man behöver dra en streckad linje mellan 'äcklad' och 'rädd'?

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Jag är då inte rädd för små ofarliga spindlar, däremot tjejer.
Såhär blir jag om jag möter en på stan:
http://www.youtube.com/watch?v=-GaNGYekjCg

Annars är jag orädd mot de flesta djur, inte för den skull dum i huvudet och leker med farliga. -Jag kan dock knacka på en bikupa och fråga ifall någon är hemma utan ha fegisskydd på mig. (ej afrikanska eller liknande bin såklart) Detsamma gäller dock ej någon granntjej. hehe

men omg,"scared of peaches"..skrattade som fan då han sprang ut därifrån:D

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Avskyr spindlar.. speciellt om dom har huggtänder!

Visa signatur

- Hon är säkert nåt monster.
- Men vadå? Hon har ju armar och ben och pratar normalt, det gör väl inte monster inte?
- Vi får väl se när vi slår ner henne.

Permalänk
Medlem

Rädd, lite kanske. Dem är lite creepy i utseendet, men det är nog ganska mycket att dem rör sig fort som fan också.

Fast jag är långt ifrån så rädd som vissa är, typ "OMG!!1! EN SPINDEL PÅ VÄGGEN I BADRUMMET! AAAAH JAG SKA ALDRIG GÅ DIT IGEN!!!, vet jag var jag har dem så kan dem få sitta och hålla borta jobbigare kryp. Typ sånna som flyger runt när man ska sova.

Fågelspindlar är lite mer fascinerande dock. Vet inte om jag skulle våga hålla i en, men det är nog mest för att jag är rädd att den ska bita mig i så fall!

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem

Finns bara ett sätt att bli av med arachnofobi, och det är KBT.
Sök om ditt landsting erbjuder denna typ av terapi, samt fundera på om det är värt ta hjälp för.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av passionmasteR
http://content.expressen.se/blog/22/51/86/singne-blessing/ima...

Vicken mes! Han håller'en i en pinne jue!

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Dock kan man försöka pricka rätt med mellanslag och komma aja w/e

Det är svårare än man kan tro i ett andraspråk ... Skolexemplet;
John while Sue had had had had had had had had had had had a better effect on the teacher
Punktuera den rätt utan att googla.

@passionmasteR: Kanske inte så lyckad bild med tanke på att OP bad specifikt om att slippa bilder på spindlar ...

Tillbaka till topic; fobier är som regel irrationella. Dessvärre är det svårare att komma över en fobi än att bara "tänka rationellt". Att utsätta sig för rädslan utan att ha fullständig kontroll över situationen riskerar bara att förstärka fobin och Gud vet vad det kan få för långtgående konsekvenser.
Sök yrkesmässig hjälp för din fobi istället för att leta efter ett svar här. Brevkurs i nedbrytande av fobier är ungefär som att lära sig spela fotboll genom att lyssna på en fotbollsmatch på radio.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Keeper of the Bamse

Den tycker jag är läskigt...

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Är inte livrädd för dem men en sån spindel som är på bilderna ovan skulle jag inte vilja handskas med.

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att så många är rädda för spindlar?
Vi är ju nästan alla av det manliga könet...

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AzzEX FX
Hur kommer det sig att så många är rädda för spindlar?
Vi är ju nästan alla av det manliga könet...

Exakt!
Och som alla vet är män utrustade med ett organ som lämpar sig alldeles ypperligt till att att döda spindlar! Inget att vara rädd för.

Wait wut?

Permalänk
Medlem

Ont:
Ptja finns ju många ställen man kan gå till för att bli av med fobier. Man kan ju också träna själv genom att titta på den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AzzEX FX
Spindel?

http://www.dmpnet.nl/images/CD/spindel2.jpg

Du behöver nog (starkare) glasögon. Det där är en trave CD-R - ingen spindel.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Kognitiv beteendeterapi ska fungera väldigt bra mot diverse fobier, så även spindelfobi.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Asså har ingen fobi kanske, men tycker dom är riktigt obehagliga, tycker dock inga andra insekter är läskiga? antar att det inte hänger ihop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ImTrying
Asså har ingen fobi kanske, men tycker dom är riktigt obehagliga, tycker dock inga andra insekter är läskiga? antar att det inte hänger ihop

Det är för att spindlar INTE är insekter

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem

Ubb, denna tråden håller jag mig borta ifrån, fyfan...
Vad var det där för jävla monster sak vid klockan?
Helvete, hade ju fått hjärtsnörp om den låg på täcket när man vakna!

Visa signatur

LOL! Check this out! :)