Permalänk
Medlem

kortbetalning

Hej! Tack gode gud på att det blir lag på chip efter nyår om jag nu inte minns fel.

köpte några varor i en snabbaffär och fick skriva signatur, då klagade den jäkeln på det jag skrev. Han frågade: Är det din signatur som du har på legitimationen?

Nä sade jag. Hur fan ska jag efterlikna en sådan efter nåt år. Finns ingen lag på att man inte får skriva sin signatur precis som man själv vill, eller?

Isåfall låter det väldigt långsökt. det visar egentligen ingenting.

Om jag inte minns fel så får jag skriva ett kryss om jag så vill.

Rätta mig om jag har fel, jag vill veta

mvh

Permalänk
Medlem

Re: kort betalning

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaktiv
Hej! Tack gode gud på att det blir lag på chip efter nyår om jag nu inte minns fel.

köpte några varor i en snabbaffär och fick skriva signatur, då klagade den jäkeln på det jag skrev. Han frågade: Är det din signatur som du har på legitimationen?

Nä sade jag. Hur fan ska jag efterlikna en sådan efter nåt år. Finns ingen lag på att man inte får skriva sin signatur precis som man själv vill, eller?

Isåfall låter det väldigt långsökt. det visar egentligen ingenting.

Om jag inte minns fel så får jag skriva ett kryss om jag så vill.

Rätta mig om jag har fel, jag vill veta

mvh

Tror signaturen måste matcha den på baksidan av kortet iaf.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Du får skriva precis vad du vill, bara du har ungefär samma hela tiden...

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

ja särdragen har man ju alltid, men långt ifrån samma, omöjligt

Permalänk
Medlem

Själv skriver jag bara ett huller och buller varje gång. Jag har ingen stil alls och gör en stil av det. Några gånger jag skrivit ett X, ibland bokstaverar jag krassligt. Det är kul.

Vid kortare betalningar skriver jag på en tjuga.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

men att man ens reagerar på namnteckning, för min del så tycker jag inte det ens är bindande, borde varit förbjudet sen chippet kom.

ska bli så skönt när de inte kan dra en summa från mitt kort utan at jag godkänt det med min pinkod

Permalänk

Det är tämligen dumt att behöva skriva samma hela tiden, eftersom det i teorin gör det omöjligt att byta namnteckning... vilket är orimligt.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

Hmm... skulle kanske ha gjort en smiley figur när jag förnyade mitt körkort.
Så hade jag kunnat köra med det hädanefter.

Det viktigaste är väl att man själv ska kunna se på underskriften och hålla med om att det är en själv som gjort den?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Re: kort betalning

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaktiv
Hej! Tack gode gud på att det blir lag på chip efter nyår om jag nu inte minns fel.

köpte några varor i en snabbaffär och fick skriva signatur, då klagade den jäkeln på det jag skrev. Han frågade: Är det din signatur som du har på legitimationen?

Nä sade jag. Hur fan ska jag efterlikna en sådan efter nåt år. Finns ingen lag på att man inte får skriva sin signatur precis som man själv vill, eller?

Isåfall låter det väldigt långsökt. det visar egentligen ingenting.

Om jag inte minns fel så får jag skriva ett kryss om jag så vill.

Rätta mig om jag har fel, jag vill veta

mvh

Borde du inte skriva detta inlägg i "i-landsproblem" -tråden?

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem

Re: Re: kort betalning

Citat:

Ursprungligen inskrivet av biohazard
Borde du inte skriva detta inlägg i "i-landsproblem" -tråden?

"i-landsproblemtråden" = forumindex ?

Visa signatur

- Hon är säkert nåt monster.
- Men vadå? Hon har ju armar och ben och pratar normalt, det gör väl inte monster inte?
- Vi får väl se när vi slår ner henne.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biohazard
Borde du inte skriva detta inlägg i "i-landsproblem" -tråden?

Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt, heter i-landsproblem-forumdelen.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Vilket brott skulle det ha varit talan om i sådant fall? Olaga signaturoefterlikhet?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Min namnteckning på körkortet känns väldigt lång, så jag brukar bara skriva mina intialer på kvitton. Förutom när jag är full, då blir det Mr X.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt, heter i-landsproblem-forumdelen.

Forumsdel? Nej nej, utan tråden om dagens i-landsproblem? Något som va klurigt skrivet i mitt tidigare inlägg?

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biohazard
Forumsdel? Nej nej, utan tråden om dagens i-landsproblem? Något som va klurigt skrivet i mitt tidigare inlägg?

Tråd? Nej nej, utan forumdelen om dagens i-landsproblem? Något som va oskrivet i mitt tidigare inlägg?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Re: Re: kort betalning

Citat:

Ursprungligen inskrivet av biohazard
Borde du inte skriva detta inlägg i "i-landsproblem" -tråden?

varför skulle jag? då är all politik i sverige "i-landsproblem"

Permalänk
Medlem

Är det nån skillnad på namnteckning och signatur?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Musikälskare

Brukar skriva Luke Skywalker -_-

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Är det nån skillnad på namnteckning och signatur?

Det är synonymer. Precis som underskrift, påskrift, boteckning m.m.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Eftersom jag skriver min namnteckning 5 miljarder gånger per dag så är jag ganska less på att skriva den i mitt privatliv. Kalle Anka, Ulrick Maggs, Ho-Chi Mihn går precis lika bra har jag märkt. Skämt åsido så skriver jag faktiskt oftast min egen även om jag lurar till det ibland. Dock så skriver jag konsekvent annan namnteckning än min egen på kuponger.

Förresten förstår jag inte varför vi fortfarande har kuponger, vad tusan har vi våra medlemskort till annars!

Permalänk
Medlem

Ja, man ska jämföra underskriften på legitimationen med den som kunden skriver ner. Om den inte är lik så kan man be kunden att skriva om. Inget konstigt med det. Att det funkar att skriva vad som helst beror på att personerna i kassorna skiter i det eller inte vet. Man ska tex inte ta emot ett kort som saknar underskrift på avsett fält. Saknas det så kan man be kunden skriva under sitt kort. Det är förstås ett försök att begränsa bedrägeriförsöken.

När jag jobbade i butik för ett antal år sedan så var instruktionerna bl.a:
Jämför underskriften på legitimationen med den på kvittot om köp utan kod.
Jämför underskriften på legitimationen med underskriften på kortet (och på kvittot sen då).
Saknas underskrift så be kunden att skriva under sitt kort.
Jämför namnet på kortet med namnet på legitimationen.
Kolla så att bilden på legget är lik personen som gör köpet.
osv.

Väldigt få gör detta.

Permalänk
Entusiast

Jag funderar seriöst på att skaffa en sigillring och bära runt på en bit vax och en tändare hela tiden.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
QZ59OpoUEDA

Min första tanke
Älska Anders och Måns!

Men var inte det en nedkortat version eller besökte de ämnet igen? För jag tycker mig minnas att de ritade t.ex. en segelbåt och frågade han den där ifrån polisen ifall det var en godkänd (svaret var nej ).

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Jag funderar seriöst på att skaffa en sigillring och bära runt på en bit vax och en tändare hela tiden.

Funkar väl med en personlig stämpel för ca 149kr?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Funkar väl med en personlig stämpel för ca 149kr?

Men det är inte alls lika coolt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Men det är inte alls lika coolt.

Touché.

Kontrar med att stämpeln är snabbare.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rastersize
Min första tanke
Älska Anders och Måns!

Men var inte det en nedkortat version eller besökte de ämnet igen? För jag tycker mig minnas att de ritade t.ex. en segelbåt och frågade han den där ifrån polisen ifall det var en godkänd (svaret var nej ).

Jo de besöker honom igen men jag kände att två youtube filmer hade blivit lite överdrivet.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06