Konsten att umgås med människor - Away From Keyboard

Permalänk

Konsten att umgås med människor - Away From Keyboard

Som rubriken lyder hur gör man? Jag själv går på gym minst 5 gånger i veckan, skitbra stämning är det men folk gör sitt sedan går hem. Alltså ingen plats att knyta kontakter på. Detsamma känner jag det är överallt, folk gör sitt med minsta möjliga kontakt med andra människor.
Jag gick ut nu på lördagskvällen, inte närheten av kontakt med en annan människa hade jag, folk stod och pratade om sitt (privata saker) som bara angick dem. Det var inte precis så att jag kunde hoppa in i ett samtal och diskutera som man kan göra i en tråd här på swec.
Det är just sådana samtal som förs på swec som jag skulle vilja föra på stan, där det kan vara om allt möjligt, men inga såna samtal ser jag på stan..

Jag har insett att jag som det ser ut nu aldrig kommer umgås med människor ute på stan, det enda är att jag högst säger till en expedit eller liknande vad jag ska ha. Att börja med en hobby, ja de blir väl samma som med gymmet? Man går dit för att göra det som man ska sedan går man hem..
Om man redan har vänner, ja då är det mycket enklare då kan man å ut med dem. Men som det är nu så känner jag i princip inte någon i hela stan.

Så vad är era tips?

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Buddy, sluta tänka så mycket på det, det är en bra start. Sen, vad vill du uppnå, vad är ditt syfte? Allt beror på situationen, vill du ligga beter du dig på ett visst sätt i ett visst sällskap, vill du prata politik är det helt annorlunda - vad vill du? Föra sweclockersamtal?

Utan polare, ny i staden, det är inte lätt. Men kanske har du en ingång via någon sweclockare? Eller bara gå ut på ett bra ställe, sänk 2000 spänn, snacka med folk och bara ta det lugnt utan att ha någon direkt målsättning. Få varaktiga saker sker över en natt, det brukar ta ett tag innan man hittar rätt.

Vet inte om det var någon hjälp, det viktiga var iallafall att du har ett syfte, en målsättning, något du vill åstadkomma SAMTIDIGT som du slappnar av och inser att det kommer att gå på röven ett flertal gånger innan du träffar rätt.

Visa signatur

-Det är timjan i, sade Toke med bruten röst.

Ett liv, ett lag

Permalänk

Detta kanske låter lite smördeg, men mitt råd till dig är att skaffa dig en hund.

Du skulle bli mäkta förvånad om du sett hur många människor det är som kommer fram för att klappa din hund och prata några meningar med dig (förutsatt att du har en trevlig hund). Jag brukar ta polarnas hundar ibland på en promenad inne i stan eller i parken och träffar säkert på ett tjugotal människor som stannar upp för att prata en stund under en timmes lång promenad. Dessutom är det så gott som alltid trevliga snälla människor, från mitt synsätt så är djurvänner ofta mer sociala och framför allt vänligare än människor som inte tycker om djur.

Självklart är inte detta en optimal lösning för alla, eftersom en hund är ett enormt ansvar. Men om du tycker om hundar kan jag varmt rekommendera någon mellanstor ras som exempelvis Bordercollie eller Golden retriever. Det finns ingenting på denna jord som bryter isen mellan två människor lika bra som en söt väldresserad jycke

Permalänk

RoedeOrm;

Vad jag vill uppnå i livet är faktisk något jag själv har grunnat på. Och det gäller nog mer hela mitt liv, vad är syftet med livet? Jo jag vill få ut maximal nöje/glädje ur mitt liv, då jag inte tror på något liv efter detta. Alltså varje dag jag slösar bort på att inte göra något, kommer jag aldrig få tillbaka.
Det har nu gått över 10 år sedan jag sist umgicks med folk på stan, det hände en viss händelse som sänkte mitt liv till botten. (vilket är en helt annan historia)

Så vad jag prata om kvittar bara jag har roligt, men att bara prata för pratandes skull kan kvitta om det inte ger något tillbaka till mig. Det jag har är alltså en klassisk medelålderskris (jag är ca 30år), där jag har insett att jag slösar bort mitt liv.
Och nej någon hjälp mot medelålderskrisen behöver jag inte, snarare är den bra, då jag faktisk vill göra något med mitt liv.
Jag vill alltså börja umgås med människor, samtidigt få ut nöje av detta. Och jag är glad att jag idag tänker på detta, så att jag om 20-30 år inte tänker varför ansträngde jag mig inte mer när jag var ung?

Aza_gnaget: Hund är skitbra, jag har stor erfarenhet av olika djur inkl hundar. Dock tillför en hund en massa problem och jag vill inte ha en sådan i min lägenhet. Skulle jag få ordning på mitt liv och skaffa hus etc, ja då skulle jag vilja ha en hund med en hundgård etc..

*edit*
Visst jag har meningslös kontakt med vissa människor, t.ex. grannar i hembyn som har megastora problem om vad jag gör, respektive inte gör. Och detta problem har de ej med välmening utan enbart för att jävlas. Mindre kontakt med dessa är bara bra!

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
RoedeOrm;

Vad jag vill uppnå i livet är faktisk något jag själv har grunnat på. Och det gäller nog mer hela mitt liv, vad är syftet med livet? Jo jag vill få ut maximal nöje/glädje ur mitt liv, då jag inte tror på något liv efter detta. Alltså varje dag jag slösar bort på att inte göra något, kommer jag aldrig få tillbaka.
Det har nu gått över 10 år sedan jag sist umgicks med folk på stan, det hände en viss händelse som sänkte mitt liv till botten. (vilket är en helt annan historia)

Så vad jag prata om kvittar bara jag har roligt, men att bara prata för pratandes skull kan kvitta om det inte ger något tillbaka till mig. Det jag har är alltså en klassisk medelålderskris (jag är ca 30år), där jag har insett att jag slösar bort mitt liv.
Och nej någon hjälp mot medelålderskrisen behöver jag inte, snarare är den bra, då jag faktisk vill göra något med mitt liv.
Jag vill alltså börja umgås med människor, samtidigt få ut nöje av detta. Och jag är glad att jag idag tänker på detta, så att jag om 20-30 år inte tänker varför ansträngde jag mig inte mer när jag var ung?

Aza_gnaget: Hund är skitbra, jag har stor erfarenhet av olika djur inkl hundar. Dock tillför en hund en massa problem och jag vill inte ha en sådan i min lägenhet. Skulle jag få ordning på mitt liv och skaffa hus etc, ja då skulle jag vilja ha en hund med en hundgård etc..

Kolla in den här sidan http://www.c-r.se/ och gå ett bootcamp fett värt de om du har lite irl vänner.

Visa signatur

Pain is temporary, glory is forever

Permalänk
Avstängd

En polare gör en grym grej just nu, mycket baserat på samma grund även om bakgrunden är annorlunda. Han läser en relativt avancerad engelskakurs. Först och främst träffar han människor, sedan måste han verkligen prata med dem Nu är han av naturen en av de där sociala människorna som kan prata med stenar men det ska mycket till för att inte träffa nya människor i ett sådant läge där man faktiskt har engelskan som gemensam nämnare. Dessutom är det vuxenengelska (alltså inte MTV- baserat skit) så han lär sig något

Permalänk
Medlem

Re: Konsten att umgås med människor - Away From Keyboard

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Så vad är era tips?

Stoppa datorn i en väska & dra på DreamHack?

Permalänk

Med tanke på du ofta nämner att det finns massa "onda" människor där du bor så är mitt förslag att flytta och sedan börja från 0. Om du inte har många/några vänner så borde det inte finnas något som hindrar dig? Dra till någon lagom stor stad med gym så kanske allt blir bättre?

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk

Ok jag antar att du bor i götet så nu gör du så här, gå till Gamle Port (det är särskrivet) på en fredagkväll så löser sig allt min vän. Där har man halva inne innan man ens börjar prata med nån Om du inte vill kn**la så sätt dig på O'learys på en fotbollsmatch (se till att heja på samma lag bara).

Permalänk
Medlem

se till att hamna i nya sammanhang, även om något kanske verkar tveksamt vid en första anblick kan det bli kul. Häng med på allt som erbjuds, snacka med polares polare och rätt var det är träffar du någon som du inte anade att du skulle kunna bli kompis med.
Det handlar om att våga öppna sig o ta initiativ, det ju inte bli mer än fel så det är ju bara att köra på:D

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem

Som jag ser det så finns det ett antal sätt man skaffar vänner på om man inte är väldigt bra på att få kontakt med ny människor.

1. Arbetet
2. Grannar
3. Studier
4. Fritidsintresse (fotboll, dans, schack etc etc)
5. Kompisars kompisar.

Att försöka hitta vänner, folk att diskutera med etc. genom att ta kontakt med folk på stan är svårt och uppfattas av många bara som att du är konstig.
Hitta istället en ingång på någon av mina punkter. Läs en kurs, börja med någon aktivitet. GL HF

Visa signatur

- Hon är säkert nåt monster.
- Men vadå? Hon har ju armar och ben och pratar normalt, det gör väl inte monster inte?
- Vi får väl se när vi slår ner henne.

Permalänk
Medlem

Gå på fotboll, helst på puben innan matchen där supportrarna sitter! Fråga om du får slå dig ned vid ett sällskap som ser sköna ut. Ni hejar på samma lag, har samma intresse och dricker alkohol! Om du nu gillar fotboll. Hockey funkar ju också!

Permalänk
Medlem

Re: Konsten att umgås med människor - Away From Keyboard

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Som rubriken lyder hur gör man? Jag själv går på gym minst 5 gånger i veckan, skitbra stämning är det men folk gör sitt sedan går hem. Alltså ingen plats att knyta kontakter på. Detsamma känner jag det är överallt, folk gör sitt med minsta möjliga kontakt med andra människor.
Jag gick ut nu på lördagskvällen, inte närheten av kontakt med en annan människa hade jag, folk stod och pratade om sitt (privata saker) som bara angick dem. Det var inte precis så att jag kunde hoppa in i ett samtal och diskutera som man kan göra i en tråd här på swec.

Men det är precis det du kan göra. Är du ute på krogen kan du ju alltid börja med att gå fram till några och börja prata. Tro mig det fungerar, om du inte beter dig väldigt konstigt. Jag har fört otaliga konversationer på krogen med folk jag inte känner, det är inte konstigt, och man kan diskutera nästan vad som helst. Undvik dock djupa och tragiska diskussioner.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy

Det är just sådana samtal som förs på swec som jag skulle vilja föra på stan, där det kan vara om allt möjligt, men inga såna samtal ser jag på stan..

Du får starta samtalen själv.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Att börja med en hobby, ja de blir väl samma som med gymmet? Man går dit för att göra det som man ska sedan går man hem..
Om man redan har vänner, ja då är det mycket enklare då kan man å ut med dem. Men som det är nu så känner jag i princip inte någon i hela stan.

Jag har cykling som hobby och jag har lärt känna många människor genom det, vissa av dom umgås jag med på fritiden också.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy

Så vad är era tips?

Mitt tips till dig, efter att ha läst många av dina inlägg här på Sweclockers är att du måste börja med dig själv. Du måste komma ifrån, jag kan inte, jag borde inte, det går inte etc. Sluta tänk hela tiden på vad som har hänt, du måste helt enkelt bli mer självsäker. När du är självsäker och vet att du kan skaffa vänner, prata med människor om vad som helst, då kommer det märkas på dig. Folk kommer vilja prata med dig för att du är rolig etc. Sen måste du helt enkelt börja gå fram till folk och prata, och ge inte upp om det inte fungerar första gången. Lär dig läsa folk bättre, då märker du snabbt om de är intresserade av samtalsämnet, dig etc. Finns många fler saker du kan göra.

Permalänk
Medlem

Kompisars kompisar som vissa föreslagit är ju knappast ett alternativ om man inte har några bekanta i första hand ...

Nej, skaffa nya vänner när man kommit upp lite i ålder är svårare än man kunnat föreställa sig när man var i sin ungdoms glada dagar och alla i ens egna ålder redan hunnit etablisera sig i sina gruppkonstellationer. Innan man fyllt 10-12 år så är det lätt att skaffa vänner då ingen hunnit skaffa sig särskilt många erfarenheter som binder en samman. När man väl kommit upp i tonåren så fortgår kontaktknytandet fortfarande om än i en något lägre takt. Efter att man fyllt 20 ungefär, då blir det fan exponentiellt mycket svårare med tiden att binda närmare vänskapsförbindelser rent spontant. Folk har då hunnit stagneras i vänskapskretsar, börjar skaffa familjer som tar energi och tid, slutar upp med "fritidsaktiviteter" och så vidare.

De största chanserna att knyta några närmare kontakter för trådskaparen skulle jag tro ligger på arbetsplatsen/skolan. Grannar i all ära, men mina erfarenheter är att såvida man inte har uteplatserna på baksidan bredvid varandra (vid lägenhetsboende, för villor gäller snarare att man har ungar i samma ålder) så tenderar folk att vara väldigt restriktiva och avståndstagande från sina grannar.
Fritidsaktiviteter, klubbar, föreningar ... Ja, det är väl fint på pappret och man kan få ut en hel del umgänge ur det, men det håller sig som regel inom ämnet. Börjar man lira schack så kommer man säkerligen ha många roliga och trevliga schackstunder, men chansen att man ska hitta någon att kunna gå ut och klämma ett par pilsner med och sedan knata hem och snacka om "vad som helst" med, den är rätt minimal.

Det som knyter närmare vänner samman i första steget är oftast likartade livssituationer där båda parter har "plats" för ännu en vänskap i livet. I skolvärlden - och indirekt i lägre åldrar - är just dessa två påtagliga. Alla har skolan som gemensam nämnare och utanför skolan så har man som regel tid och plats för en stor mängd vänner. I vuxen ålder är de gemensamma nämnarna där, men alla har som regel en mycket varierad bakgrund innan man hamnat där. Samtidigt har "vänskapsplatserna" fyllts upp genom åren - dels genom vänner men även genom egen familj och så vidare.

Mitt tips då till sist ... Ja du, börja närmast dig själv. Vem är du och var hittar du personer med liknande värderingar? Sedan som sagt, skolvärlden är ett fruktansvärt effektivt sätt att knyta till sig nya vänner. Har man dock redan försuttit alla möjligheter till det (på ett eller annat sätt - maxade studielån, obefintliga gymnasiebetyg, whatever - så är det tipset redan nedspolat i toaletten och då är det väl arbetsplatsen nästa. Är inte heller det ett alternativ - sjukdom, arbetslöshet ... - så ja, föreningslivet nästa. Blir det föreningslivet, se till att det är en så abstrakt förening som möjligt. Ju mindre medlemmarna förväntar av sig själva att de ska "producera" (fysisk träning, språkkurser etc) desto mer tid kan de spendera på varandra.

Sedan finns alltid ett alternativ där alla tas emot med öppna armar och där folk gärna umgås med varandra på alla sätt - frikyrkorörelser. Enda nackdelen med det är väl att det kanske inte är det bästa alternativet om man inte har tron.

Det viktigaste är nog ändå att "skjuta vilt omkring sig". Förr eller senare träffar man något. Prata med allt och alla, för övning ger faktiskt färdighet och till sist träffar man någon som är kompatibel med en själv och som har plats för en i sitt liv.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Ta en helt datorfri vecka och tvinga dig själv att hitta på något annat på fritiden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toker!!!
Kolla in den här sidan http://www.c-r.se/ och gå ett bootcamp fett värt de om du har lite irl vänner.

Nämen vadfan? Hahahahaha.

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk

Ett tips kan vara att ge upp hoppet! Då slipper du vara ängslig över att du inte har några vänner bortom tangentbordet.

Om du sedan får turen att komma in i ett kompisgäng så är det ju bara att köra på, men den chansen är låg.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Martiis
Nämen vadfan? Hahahahaha.

What? förstår verkligen inte de roliga?

Visa signatur

Pain is temporary, glory is forever

Permalänk
Medlem

har inte läst hela tråden eller så, men om du typ pluggar så kan du ju fråga om personen vill ta en pizza eller en öl efter skolan? om du jobbar är det ju typ samma sak det behöver inte vara så svårt. Och gymmet? börja snacka om träning med ngn där? asså bara våga ta kontakt!

Permalänk

Men snälla du bor ju i götet, var och hälsa på en polare där i sommras och det bor ju i särklass sveriges trevligaste personer där (nu såg jag ju ut som en skogshuggare när jag var där så det var kanske därför folk snacka med mig) och det var inget problem att börja snacka med någon. Kan tilläggas att jag är den typen som vanligtvis inte snackar med folk jag inte träffat förut, men just i göteborg gick det bra.

Sen som du skrev i första: på gymmet gör man sitt och sen drar man, förutom min kompis han är fan där och raggar på mammor (vilket cp).
Sen när vi snackar om gymmet gör inte som stickorna gör på gymmet och börja tillrättavisa hur man gör övningarna korrekt

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk

Jag har läst igenom tråden och sett era förslag, jag citerar dock bara några.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
En polare gör en grym grej just nu, mycket baserat på samma grund även om bakgrunden är annorlunda. Han läser en relativt avancerad engelskakurs. Först och främst träffar han människor, sedan måste han verkligen prata med dem Nu är han av naturen en av de där sociala människorna som kan prata med stenar men det ska mycket till för att inte träffa nya människor i ett sådant läge där man faktiskt har engelskan som gemensam nämnare. Dessutom är det vuxenengelska (alltså inte MTV- baserat skit) så han lär sig något

Ja det var ingen dum ide, nu får jag dock inte under några som helst omständigheter studera mer. -Komplicerat, och det har med facket att göra.
Dock funderar jag på att senare leta upp någon kvällskurs eller något som ej ger något betyg. Dock väntar jag lite med detta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av toker!!!
Kolla in den här sidan http://www.c-r.se/ och gå ett bootcamp fett värt de om du har lite irl vänner.

För dyrt. Alltså jag vet hur man pratar med folk, jag har haft föredrag för hundratals personer etc. Jag har heller inga som helst problem att ha detta, bara om jag har något vettigt att säga så de inte skrattar åt vad jag skall framföra.
Jag vet också hur man talar med folk, det är bara så att mitt liv är lite komplicerat. Så egentligen vet jag, men ändå inte. Iaf några tusen kronor för hjälp har jag ej råd med.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MIFFo_BEast
Men snälla du bor ju i götet, var och hälsa på en polare där i sommras och det bor ju i särklass sveriges trevligaste personer där (nu såg jag ju ut som en skogshuggare när jag var där så det var kanske därför folk snacka med mig) och det var inget problem att börja snacka med någon. Kan tilläggas att jag är den typen som vanligtvis inte snackar med folk jag inte träffat förut, men just i göteborg gick det bra.

Sen som du skrev i första: på gymmet gör man sitt och sen drar man, förutom min kompis han är fan där och raggar på mammor (vilket cp).
Sen när vi snackar om gymmet gör inte som stickorna gör på gymmet och börja tillrättavisa hur man gör övningarna korrekt

Nu bor jag tyvärr inte inne i göteborg och jag älskar staden. Man kan göra i princip vad som helst på stan och ingen kommer få reda på vem man är. Mycket skoj har jag haft med personer som försöker få en skänka pengar till något.

Annars gymmet är en fredad zon, folk går dit för att träna, ofta med sina partners. Minst av allt vill de ha en sådan som mig gloende på dem, oavsett om de nu är män eller kvinnor.
Annars var jag ute för en intressant händelse idag, en ung kvinnlig lokalvårdare städare omklädningsrummet samtidigt som jag duschade och bytte om, ingen aning om hon såg min snorre har jag, dock bryr jag mig inte heller. -Bara att göra en googlesökning och hitta en 3 gånger så stor för den som vill, varför då bry sig om min lilla?
Men ändå så trodde jag att jag skulle reagera annorlunda och inte bytte om precis som vanligt och duschade. - Där duschen inte precis är skymd och det finns en väldigt massa speglar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Jag har cykling som hobby och jag har lärt känna många människor genom det, vissa av dom umgås jag med på fritiden också.

Ja, jag funderar på innebandy eller judo. (gillar mer att brottas än att slåss)
Men det får bli nästa år, då jag har lagt ut mycket pengar på min styrketräning nu. Sedan är jag rädd för att jag måste köpa en bil, vilket jag absolut inte vill ha.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".