Sturebymordet - Pojken kan bli fri innan flickan

Permalänk

Sturebymordet - Pojken kan bli fri innan flickan

Först ber jag er ursäkta mig för länken från aftonbladet.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6151967.ab

Jag ser faktiskt inte riktigt vad som är problemet här. Jag kan villigt erkänna att jag inte följt det hela så jag kan inte alla detaljer om mordet. Men som jag förstått det har flickan under längre tid manipulerat pojken att utföra mordet.

Båda har fått samma straff (vilket jag inte tycker dom borde fått) och pojken har accepterat sitt straff och börjar därför avtjäna det direkt.

I mitt tycke är den värsta skurken i dramat flickan. Självklart tycker jag inte att pojken står utan skuld, det han har gjort är också fruktansvärt men utan flickans agerande hade mordet förmodligen aldrig hänt.

Nu antar jag att det bara är aftonbladets i vanliga ordning feministiska hållning på saker och ting som gör att dom skriver detta. Om man kollar på fällande domar i allmänhet så får männen i genomsnitt högre straff än kvinnor.

Undrar vad andra tycker om detta utfall.

Permalänk
Medlem

Alltså..
FÖRST LÄNKAR DU TILL AFTNBT OM ÄNNU ETT SMÖRGÅSMORD OCH SEN KOMMER DU OCH TYCKER SAKER, SLÄNGER IN ORD SOM "BORDE", "FEMINISTISKA HÅLLNING", "FÖRMODLIGEN"OCH "SAKER OCH TING". ALLT UTAN EN ENDA HÄNVISNING ELLER LÄNK FÖRUTOM TILL AFTNBLDT?!?

Vad är det vi ska disskutera? Fattar ingenting.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Alltså..
FÖRST LÄNKAR DU TILL AFTNBT OM ÄNNU ETT SMÖRGÅSMORD OCH SEN KOMMER DU OCH TYCKER SAKER, SLÄNGER IN ORD SOM "BORDE", "FEMINISTISKA HÅLLNING", "FÖRMODLIGEN"OCH "SAKER OCH TING". ALLT UTAN EN ENDA HÄNVISNING ELLER LÄNK FÖRUTOM TILL AFTNBLDT?!?

Vad är det vi ska disskutera? Fattar ingenting.

Oj, det här var då verkligen inte det svar jag väntade mig, dra ner på kaffet. Jag medger så här i efterhand att det är väldigt luddigt vad som skall diskuteras.

Tänk om jag gick in på ett möte och råkade uttrycka mig lite luddigt och då flyger plötsligt en karl upp och skriker och domderar istället för att fråga hövligt vad man ville med det hela.

Låt mig då klargöra några saker.

1. Tydligen var inte min ursäkt i början inte tillräckligt underdånig.
2. Anledningen till att bara aftonbladet länkas är för att jag inte hittat någon annan tidning som har vinklat "nyheten" på det här sättet.
3. Är Aftonbladets åsikt i frågan något som nån håller med om? Dvs att det är fel att pojken möjligtvis får sitta inne kortare tid. Detta på grund av att han har accepterat domen och inte överklagat och därmed försenat en fastlagen dom.
4. Var det rätt att de två fick samma strafflängd i den tidigare domen?
5. Vad är anledningen och är det rätt att straffslängderna skiljer sig mellan könen.
6. Är det något fel att tycka saker? Jag trodde diskussionsforum gick ut på att man skulle utrycka sina tycken och åsikter?
7. Är det något fel med att använda citat "ORD SOM "BORDE", "FEMINISTISKA HÅLLNING", "FÖRMODLIGEN"OCH "SAKER OCH TING"" och vad har detta med källhänvisningar att göra?
8. Vart är det där smörgåsbordet, jag är hungrig.

Permalänk

Det är väll klart hon inte ska sitta i finkabusen och ska tvätta och diska som straff.

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Diceman3k
Oj, det här var då verkligen inte det svar jag väntade mig, dra ner på kaffet. Jag medger så här i efterhand att det är väldigt luddigt vad som skall diskuteras.

Tänk om jag gick in på ett möte och råkade uttrycka mig lite luddigt och då flyger plötsligt en karl upp och skriker och domderar istället för att fråga hövligt vad man ville med det hela.

Låt mig då klargöra några saker.

1. Tydligen var inte min ursäkt i början inte tillräckligt underdånig.
2. Anledningen till att bara aftonbladet länkas är för att jag inte hittat någon annan tidning som har vinklat "nyheten" på det här sättet.
3. Är Aftonbladets åsikt i frågan något som nån håller med om? Dvs att det är fel att pojken möjligtvis får sitta inne kortare tid. Detta på grund av att han har accepterat domen och inte överklagat och därmed försenat en fastlagen dom.
4. Var det rätt att de två fick samma strafflängd i den tidigare domen?
5. Vad är anledningen och är det rätt att straffslängderna skiljer sig mellan könen.
6. Är det något fel att tycka saker? Jag trodde diskussionsforum gick ut på att man skulle utrycka sina tycken och åsikter?
7. Är det något fel med att använda citat "ORD SOM "BORDE", "FEMINISTISKA HÅLLNING", "FÖRMODLIGEN"OCH "SAKER OCH TING"" och vad har detta med källhänvisningar att göra?
8. Vart är det där smörgåsbordet, jag är hungrig.

Nackdel med att starta en tråd med diskussionsunderlag från enkom en källa är att tråden riskerar komma ifrån huvudämnet och komma in på små egentligehter då generalisering och t.o.m. känslor får ta en allt större roll. Ju fler källor, ju nogrannare man inleder frågan, desto färre blir sidospåren.
Sedan att öht ställa sig frågan om huruvida ditt eller datt är rätt utifrån en källa är att locka på troll.
Låt gå att endast en källa har en speciell vinkling, men för att inte låta troll, moralister och andra kriminella få andrum är det en god idé att försöka tvinga tråden till en tidig mångfacetterad uppdelning.
Vad säger exempelvis domen? Finns det någon lokaltidning som har skrivit om mordet, domen och fallet var för sig eller ur ett helhetsperspektiv?

Sen att fråga sig på ett forum med teknikmiffon om vad som är rätt eller inte kan vara vådligt, ivf om ingen so är seriöst debattsugen inte tar tag i saken i tid. För rätt och fel på vad sätt? Vi har många rätt och fel i samhället och det är inte alltid det juridiska rätt är det moraliska rätt, enligt en antikristpacifist.
Vad man skulel kunna fråga efter är naturligtvis hur olika människor ser på vad som skulel kunna vara rätt eller fel, utifrån deras professionella sida sett, eller utifrån någon annan roll.
Vi förstår dock att det är vad som efterfrågas, när man ställer frågans på ett åsdant allmänt sätt, men man skall inte ge andrum åt debattmätta i onödan.

Det är absolut inte fel i att tycka saker, tvärtom, det uppmuntras ständigt och är eftersträvansvärt. Här har vi andra roller än våra professionella, de professionella där vi kanske tvingas bortse från våra tyckanden till viss grad eller helt.

Man kan nu tycka att det jag skrivit är motsägelsefullt på några punkter, men förstå rätt när jag vill peka på balansen mellan att kasta ur sig en åsikt och hoppas på att tråden rullar och försöka spela alla roller i ett första inlägg som om man vore ute efter att analysera världen.

En första åtgärd vore exempelvis nyckelciteringar från artikeln man vill peka på, en och annan källa till helheten och/eller detaljer (som exempelvis kommentarer till dom).

En kastad sten har fart. En sten i ett kast har en hastighet.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Diceman3k

2. Anledningen till att bara aftonbladet länkas är för att jag inte hittat någon annan tidning som har vinklat "nyheten" på det här sättet.

Du reagerade inte på att det kanske fanns en anledning till detta? Att det är totalt ointressant? Är ju ganska självklart att om man inte får räkna av tiden när rättegången pågår och man överklagar så räknas inte tiden av? Vad är nyheten? Att hon överklagar? Att han inte gör det? Jag fattar inte var det finns något att skriva om...

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Jag är fortfarande tveksam till att hon är så skyldig som det utmålas och i sånt fall är det ju tråkigt om hon får längre straff men hon håller ju på och överklagar och det gör ju att det tar längre tid.

En sån här artikel borde dyka upp först när en av de blivit utsläppt ur fängelset.

Sen borde killen sitta inne jävligt länge. Man stryper inte en tjej. Man slår inte en tjej.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Du reagerade inte på att det kanske fanns en anledning till detta? Att det är totalt ointressant? Är ju ganska självklart att om man inte får räkna av tiden när rättegången pågår och man överklagar så räknas inte tiden av? Vad är nyheten? Att hon överklagar? Att han inte gör det? Jag fattar inte var det finns något att skriva om...

Jag tycker snarare att det är självklart att häktningstiden skall räknas med och det gör den väl i vanliga fall? Där artikeln handlar om att vissa tycker detsamma skall gälla tid i sluten ungdomsvård.

Angående straffet så var det bara symbolisk som visar att de har begått ett brott, för vem är rädd för att sitta inne något år? Däremot får de det riktiga straffet i samhället, säga upp bekantskapen med alla vänner etc och aldrig vara säker. Nu har väl de flesta vänner redan övergivet dem, men ändå..

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Sen borde killen sitta inne jävligt länge. Man stryper inte en tjej. Man slår inte en tjej.

Unless she likes it!

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Unless she likes it!

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Man stryper inte en tjej. Man slår inte en tjej.

Inte en kille heller.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Inte en kille heller.

Det sa min pappa inget om... menar du att det är fel?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Flickan har ju överklagat, alltså förväntar hon väl sig att inte domen ska hålla utan ändras, annars är det ju ingen mening med att överklaga om man tror domen håller sig.

Pojken har nöjdförklarat sig och anser att domen är korrekt. Strafftiden kan inte räknas bort då de antagligen är intagna under LUV och inte ett straff som aftonbladet får det att låta som.

Vill flickan inte sitta av domen så kan hon även nöjdförklara sig och släppa överklagan helt enkelt. Tror hon den går att ändra på så bör hon ju överklaga.

(med flickan och pojken menar jag givetvis deras juridiska representant)

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Man stryper inte en tjej. Man slår inte en tjej.

De tjejer jag vart med gillar sånt .. :S

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
De tjejer jag vart med gillar sånt .. :S

jag hoppas egentligen att du menar kväver och smiskar.
Ifall du verkligen stryper och slår tjejerna så blir jag lite orolig.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Jag tycker snarare att det är självklart att häktningstiden skall räknas med och det gör den väl i vanliga fall? Där artikeln handlar om att vissa tycker detsamma skall gälla tid i sluten ungdomsvård.

Angående straffet så var det bara symbolisk som visar att de har begått ett brott, för vem är rädd för att sitta inne något år? Däremot får de det riktiga straffet i samhället, säga upp bekantskapen med alla vänner etc och aldrig vara säker. Nu har väl de flesta vänner redan övergivet dem, men ändå..

Artikeln hos aftonbladet belyste hur konstigt det var att han fick sitta kortare om hon överklagar och inte vinner. Och då förstår jag inte vad artikeln handlar om? Den kritiserar inte reglerna i sig, och om reglerna ser ut som det gör idag finns det ju ingen nyhet. Däremot kan man skriva en lagkritisk artikel, men det skulle ju Aftonbladet inte klara av.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Re: Sturebymordet - Pojken kan bli fri innan flickan

Förstår inte varför någon av de båda ska få komma ut i samhället någonsin igen. När får den dödade tjejen komma ut?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Förstår inte varför någon av de båda ska få komma ut i samhället någonsin igen. När får den dödade tjejen komma ut?

Om 49 år.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

Aftonbladets feministiska hållning?
Nu diskriminerar du alla feminister där ute (eller ja, förutom radikalfeministerna, men de är ändå onda).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Hemskt det här Men hade någon av dom begått skattebrott så hade det varit 5 år istället...
Ett skit dåligt skämt att man bara sitter 1,8 år efter mord. Värt minimum 10 år, då kan man ta sig en rejäl tankeställare samtidigt som man jobbar i fängelset och gör någon nytta.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gigabayt
Hemskt det här Men hade någon av dom begått skattebrott så hade det varit 5 år istället...
Ett skit dåligt skämt att man bara sitter 1,8 år efter mord. Värt minimum 10 år, då kan man ta sig en rejäl tankeställare samtidigt som man jobbar i fängelset och gör någon nytta.

Man kan se Justitia med hennes balansvåg. Då får man följande "jämviktsekvation":

Flörta med någons pojkvän == strypa personen + sitta inne 1år och 8 månader.

Annars är jag fascinerad i hur samhället tror att en person med en sådan extremt skev verklighetsuppfattning som mördarna hade, skall kunna "botas" på så kort tid. Liksom det var inget brott som hände i all hast, utan det var noga planerat. Tar vi killen som inte kan skylla på svartsjuka, så vad krävs egentligen där uppe för att döda en tjej bara för att hon är intresserad av en? Jag skulle påstå att det inte är lite galet.. Tur att våra fängelse är så bra på att rehabilitera personer, så att de kan få en människa med den verklighetsuppfattning/inställningen bli "frisk" på så tid.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Kan väl bara instämma med många andra i denna fråga.. 1 år och 8 månader för ett ganska brutalt mord är så löjligt att det inte ens kan beskrivas..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Kan väl bara instämma med många andra i denna fråga.. 1 år och 8 månader för ett ganska brutalt mord är så löjligt att det inte ens kan beskrivas..

Att få den tiden i fängelse efter ett sådant mord är att få en jackpot

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Om 49 år.

Kul att du tycker det är något att skämta om, hoppas att du aldrig förlorar någon närstående...

Permalänk
Inaktiv

Re: Re: Sturebymordet - Pojken kan bli fri innan flickan

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Förstår inte varför någon av de båda ska få komma ut i samhället någonsin igen. När får den dödade tjejen komma ut?

Vad har det med saken att göra? Ett öga för ett öga en tand för en tand leder bara till ett samhälle med en massa blinda tandlösa personer.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Sturebymordet - Pojken kan bli fri innan flickan

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Vad har det med saken att göra? Ett öga för ett öga en tand för en tand leder bara till ett samhälle med en massa blinda tandlösa personer.

Men jag förstår inte vad din kommentar har med saken att göra? Suecia har väl inte förespråkat att man ska rycka ut varken ögon eller tänder. Fördelen med att låsa in mördare för alltid skulle ju vara att de aldrig mer kan skada någon utanför fängelset.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Kul att du tycker det är något att skämta om, hoppas att du aldrig förlorar någon närstående...

Kul att du precis upptäckt Internet.

Själv tycker jag att tjejen ska ha ett mycket lindrigare straff än pojken. Förstår inte hur hon kan få ta så stort ansvar för något någon annan gjorde?

Jag skulle kunna sitta och planera ett mord i detalj med någon av mina vänner men inte fan skulle de utföra det och om de skulle göra det, ska jag få ta lika stor skuld?

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggee
Kul att du precis upptäckt Internet.

Själv tycker jag att tjejen ska ha ett mycket lindrigare straff än pojken. Förstår inte hur hon kan få ta så stort ansvar för något någon annan gjorde?

Jag skulle kunna sitta och planera ett mord i detalj med någon av mina vänner men inte fan skulle de utföra det och om de skulle göra det, ska jag få ta lika stor skuld?

Antar dock att de inte bestämmer straffen relativt varandra utan de bedöms individuellt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Antar dock att de inte bestämmer straffen relativt varandra utan de bedöms individuellt?

Sant. Är inte så påläst om vilka kriterier de går efter men får för mig att brottets grovhet är en stor del av det. Kan vara så att de ser flickan som svårare att "bota" och då är det väl minst sagt befogat.

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/

Permalänk
Medlem

Re: Re: Sturebymordet - Pojken kan bli fri innan flickan

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Förstår inte varför någon av de båda ska få komma ut i samhället någonsin igen. När får den dödade tjejen komma ut?

Vad var detta nu för en skum fråga?

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90