Permalänk

Mystiska skuggor

Efter att gett mig in i HTPC-träsket så har jag nu äntligen satt upp en hyfsad HTPC med Windows Vista Ultimate.
Det mesta fungerar som förväntat efter åtskilliga timmar av inställningar...

Men ett problem kvarstår som jag skjutit framför mig. När jag startar Mediaportal så uppstår det spökbilder/skuggor om det visats ett ljust föremål på en mörk bakgrund. Det inträffar i alla lägen i MP, vare sig jag är i menyer, visar film eller bilder...

När man avslutar MP så "ärver" man med sig problemet ut i Windows en stund för att sedan återgå till normalt...

Förslag på vad som kan vara fel?

Permalänk

Kan det vara som så att du har en plasma som ställer in sig i pc-läge, dvs med kontrasten på 100%?

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home

Permalänk

Det verkar vara så att Mediaportal inte har något med saken att göra. Det uppstår spökskuggor efter ljusa föremål mot en mörk bakgrund. Nån som har nåt förslag på vad det kan vara som orsakar problemet? Dessa går att "sudda" ut med tex ett fönster...

TV: Samsung LCD

Dator:
MB-Dfi Lanparty Jr Gf9400-t2rs
Gfx - integrerat GeForce 9400 med senaste drivare från nvidia
Ljud - Integrerat

OS - Vista ultimate
Kör sedan Mediaportal 1.1 beta med AC3Filter, MPC, Cyberlink, ffdshow.

Permalänk

Fyller på mer info...

Problemet finns även på skrivbordet i Windows. Där blir det som tryck kvar efter ett fönster som stängs, men ej av fönster man rör på.

Dessa tryck har jag lyckats rensa på följande vis:
* sudda med fönster som man rör över påverkat område
* ändra färg eller upplösningsinställningar i Nvidias inställningar
* genom att ändra färghanteringen i TV:ens inställningar(!)

Ett mått av förbättring nådde jag när jag ändrade färghanteringen i TV:n från RGB till y..x.xnånting. Då fick jag svart och fin bakgrund! Och allt såg bra ut tills nästa gång jag startade upp...

Nya förslag??