Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
En Netgear WNDR3700 ligger på ICA och väntar. Är inte den heller tillräckligt bra åker den i retur.

Ok, du får gärna berätta hur det går sedan.

Själv har jag hemma och testar denna Belkin N+ , fungerar faktiskt riktigt bra, har tankat torrent i ca 12MB/s och samtidigt surfat utan problem. Har även testat bredbandskollen med det trådlösa och kom upp i ca 80mbit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 0p
Vem säger att jag inte bor i Majorna då?

Inte varit i Göteborg så mycket men Majorna är rätt stora och det går säkert minst 6 macdomäner mot detta område så oddsen för att ni skulle ligga på samma är ju inte så stor. Men är det samma macdomän trots allt så pekar det ju på motsatsen till belastning...

Är det någon på detta forum som fortfarande inte alls fått ut över 50mbit någon gång på 100tjänsten? Ringde comhemkollegan igen och han hade märkt att winxp och äldre windows ofta har fel tcpwindowssize och kör man "bbtrim" så fungerar det bättre.

BBtrim finns på http://www.bredbandskollen.se/ Starta guiden -> Via kabel-tv -> Mer än 30mbit -> Med kabel -> Alt 2 "Trimma din dator. Kör man den filen verkar en hel del problem försvinna ang hastigheten. Jag vet dock inte själv. Går säker att göra samma i tcpoptimizer om man vet vad man håller på med. Var ju nån tidigare i tråden (skrev runt den 10e) som manuellt verkade ha fixat detta problem också på sin burk.

Fungerar tydligen iaf om man via torrents maxar linan men får dåligt i bbkollen.

Förövrigt var en ny mjukvara på gång men inget releasedatum satt så har man dnsrellaterade fel eller att uppkopplingen bryts kan man köra utan IP flooding detection vilket verkar det lösa många problem om man inte vill slå av NAT tills nya mjukvaran kommer.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 0p
Får du det på dagtid (nu) också? För på kvällen/natten flyter det på bra

Jajjemen!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
Bra = Bra eller lika dåligt som innan? Svårt att förstå eventuell sarkasm via nätet...

comhems support och alla kunder tycker nog det är lättare att testa detta än att inaktivera NAT om man nu vill ha ett eget nätverk hemma.

Hehe jo det kan lätt misstolkas... Men det fungerar bra, det laddar och surfar som det ska om jag gör något av dessa två åtgärder, standard så surfar jag segt.

Det trådlösa fungerar dock fortfarande inte

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av V1King
Ok, du får gärna berätta hur det går sedan.

Själv har jag hemma och testar denna Belkin N+ , fungerar faktiskt riktigt bra, har tankat torrent i ca 12MB/s och samtidigt surfat utan problem. Har även testat bredbandskollen med det trådlösa och kom upp i ca 80mbit.

Har kopplat in saken för någon timme sen och upptäckte att även mitt nuvarande WLAN-kort i laptopen fixar 5 GHz. Kan tanka torrents i drygt 10 MB/s över trådlöst, så visst märks skillnad i hastighet, även vid vanlig surfning.
Intel 5300 kommer dock kunna medge ge ännu snabbare hastigheter, hoppas jag iaf.

Edit: Bredbandskollen över trådlöst ligger på mellan 70-110 Mbps.
Edit 2: Behöver jag tillägga att HomeGroups fungerar?

Permalänk
Medlem

Sådär ja! Nya bredbandet uppe, får runt 70-80 ner, 10-11 upp, riktigt nöjd! Allt flyter på snabbt och nu ska vi bara se hur ofta mitt nät åker ner :)..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
Inte varit i Göteborg så mycket men Majorna är rätt stora och det går säkert minst 6 macdomäner mot detta område så oddsen för att ni skulle ligga på samma är ju inte så stor. Men är det samma macdomän trots allt så pekar det ju på motsatsen till belastning...

Är det någon på detta forum som fortfarande inte alls fått ut över 50mbit någon gång på 100tjänsten? Ringde comhemkollegan igen och han hade märkt att winxp och äldre windows ofta har fel tcpwindowssize och kör man "bbtrim" så fungerar det bättre.

BBtrim finns på http://www.bredbandskollen.se/ Starta guiden -> Via kabel-tv -> Mer än 30mbit -> Med kabel -> Alt 2 "Trimma din dator. Kör man den filen verkar en hel del problem försvinna ang hastigheten. Jag vet dock inte själv. Går säker att göra samma i tcpoptimizer om man vet vad man håller på med. Var ju nån tidigare i tråden (skrev runt den 10e) som manuellt verkade ha fixat detta problem också på sin burk.

Fungerar tydligen iaf om man via torrents maxar linan men får dåligt i bbkollen.

Förövrigt var en ny mjukvara på gång men inget releasedatum satt så har man dnsrellaterade fel eller att uppkopplingen bryts kan man köra utan IP flooding detection vilket verkar det lösa många problem om man inte vill slå av NAT tills nya mjukvaran kommer.

Tack för infon! snackade med en tekniker idag, han insisterade på att jag skulle testa med ett nytt modem men jag är tveksam, tror det blir exakt samma problem tills de släpper nya mjukvaran. Har för övrigt stängt av NAT, och fy fean vart dött i 2 timmar idag... riktigt besviken.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

är det någon som vet om modemet till 24/1-tjänsten (med wifiroutern) går att använda som brygga alternativt stänga av nat på?

Visa signatur

"Det finns inga buggar, bara features..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mole
är det någon som vet om modemet till 24/1-tjänsten (med wifiroutern) går att använda som brygga alternativt stänga av nat på?

Går icke dessvärre.

Oneone: np, löste något jag skrev ditt problem eller vad? Många som skriver så svårt att veta vem som upplever vad.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
Går icke dessvärre.

ok tack för snabbt svar! kanske får överge min gamla trogna iptables-konfiguration med 9 år på nacken då

Visa signatur

"Det finns inga buggar, bara features..."

Permalänk

Någon som vet varför det blir såhär?

Min rumskamrat som kör trådburet till modemet (CG3100) har mer stabilt i runt 90-95 download.
Vi har Comhem XXL.
Jag kör trådlöst nDraft (pendlar mellan 130 och 144 mbit inom nätverket).

Först testade vi att polaren körde trådburet in i CG3100 och jag tog D-Link 615 som access point för det trådlösa.
Så fort man gick in i uTorrent så bröts hela anslutningen.

Nu kör vi som innan, trådlöst och trådburet till D-Linken och har CG3100 som modem (stängt av NAT). Men ingen av oss får ut mer än 75-80 i download.

Nån hejare på sånt här som vet hur vi ska få ut maximal prestanda med vår konfiguration?

Visa signatur

[Sony Vaio VGN-FZ21Z]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
Går icke dessvärre.

Oneone: np, löste något jag skrev ditt problem eller vad? Många som skriver så svårt att veta vem som upplever vad.

nej tyvär inte...Men det fungerar i alla fall bättre än när jag har NAT aktiverat.

fick också det här svaret på mailen idag.

"Hej och tack för ditt e-postmeddelande!

Ja vi vet om att på några modem så kan det vara NAT som stör.
De vi kan göra är att byta ut modemet så att du kan ha NAT igång men vi är mycket väl medvetna om detta och håller på att arbeta med att göra en ny mjukvara och uppdatera netgear modemen så att alla funktioner ska fungera till 110% i alla fall.

Med vänlig hälsning

Com Hem AB
Kundservice
Mikael Nitsche

Box 43
871 21 HÄRNÖSAND
Tel direkt: 0771- 55 00 00
Fax: 020-55 44 11
kundservice@comhem.com
www.comhem.se
"

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Har snackat med kundtjänst 3ggr i kväll, ingen har nämnt att de är problem med modemet utan säger att det är fel på mina datorer(troligt att de klappar ihop över en natt). Hur som ska, inte spy mer galla över skiten utan vara lite mer konstruktiv...

Kan man komma åt modemets konfigurations sida när man har slagit av NAT? Lite svår att konfigurera WLANet utan den

Sen apropå WLANet, jag har problem med att lägga till enheter till accesslistan händer inte ett smack när man trycker på add. Någon som känner igen sig?

Permalänk
Medlem

Kan man komma åt modemets konfigurations sida när man har slagit av NAT? Lite svår att konfigurera WLANet utan den

Ja du går in på 192.168.100.1, nämnt ett par ggr i tråden redan.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Sjukt att det inte funkar för mig... :S
Edit: Tamefan, nu gick det! Tack.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem

Jag har haft störningar i nätet nu i snart lite över en veckas tid och börjar bli less på det hela. Comhem är medvetna om problemet, men de har ingen som helst tidsram för när det eventuellt kan fungera. DNS uppslag går långsammare än 56k, tanka filer är en omöjlighet och att börja spela kan man glömma direkt.

Nån som vet mellan tummen och pekfingret hur lång tid det tar, börjar bli jobbigt att tanka all skit via morsans dator 15 mil härifrån o dra iväg med en hårdisk för att kunna ha något att leka med.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky

Är det någon på detta forum som fortfarande inte alls fått ut över 50mbit någon gång på 100tjänsten?

får ca 25-30 med 100/10 nic, 55 ca med gigabit nic...

felsökt det mesta, enligt comhem skall det inte vara nåt fel heller..

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky

Är det någon på detta forum som fortfarande inte alls fått ut över 50mbit någon gång på 100tjänsten? Ringde comhemkollegan igen och han hade märkt att winxp och äldre windows ofta har fel tcpwindowssize och kör man "bbtrim" så fungerar det bättre.

Det högsta värde jag fått med tp-test är 39mb neroch det var en gång annars 32-35mb. upp är ok mellan 9.5-9,9mb. Gäller Göteborg och Eriksberg.
Utöver detta bortfall av dns tjänsten frekvent (ibland flera ggr/timme).
modemet kopplat emot gigabit port i router (d-link 855) men även testat direkt emot dator och gigaport. Samma/likadant resultat och bortfall av dns med dator. Kör Windows 7 på 5 datorer och en linux burk
Känner att jag är hyfsat uppdaterad på nätverksuppbyggnad och nätfelsökning eftersom det ingår i mitt dagliga arbete och dessutom är en del i min hobby.
Anmälde felet till Comhem för två veckor sedan. En tekniker var hemma hos oss i 2,5 timmar ( var själv inte hemma pga jobb men dotter hemma) men hade telkontakt undertiden. Resultat noll. Ringer man nu och frågar på status får man beskedet "åtgärdsarbete pågår".. Vilken typ av arbete går inte att få fram.
med min tidigare 50/10 tjänst så var nedladdningshastigheten aldrig över 3,5 Mb/s så inte heller där var hastigheten i topp. Modemet är varmt/hett. Ska prova med en kraftigare (mer ampere) powersupply för att utesluta att värmeproblemen beror på undermåligt nätaggregat. ( för lite ström = komponenterna får jobba hårdare och ger mer värme för att uppnå samma resultat, ett känt dreambox fel..)
Nu bara avvaktar jag handläggning från Comhems sida. levererar man inte utlovad tjänst utan <35% så borde ju priset sättas ner till 35% av avtalat pris...
Jag kan även tänka mig att bindningstiden blir 35% av avtalad bindningstid och 2010 får vi fiber..

Jag känner att jag gett upp emot Comhem och ser fram emot att fiber kopplas in.
Koaxialkabel känns som om det inte längre är ett alternativ som nätverksbärare utan hör nog hemma i antennbranschen.
Det var mina 5 cent.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twin2
får ca 25-30 med 100/10 nic, 55 ca med gigabit nic...

felsökt det mesta, enligt comhem skall det inte vara nåt fel heller..

jag får ut 38-46mbit med 100mbi tjänsten. Försökt med allt! Hade 49mbit med 50mbit modemet...

Tydligen fler som har samma problem och comhem utreder detta och ringer och uppdaterar mig ofta. Surt att inte få någon bra hastighet + att det inte går att surfa när man laddar torrents men detta sköts snyggt av comhems medarbetare Christian som ofta ringer och kollar läget.

/R

Permalänk
Avstängd

Idag skall jag få mitt tredje Netgear modem, helt vansinnigt att 2st modem bara slutar fungera utan anledning. Får väl hoppas att detta klarar sig längre än en vecka :s

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flexbert
Igår kväll lirade mitt modem 100/10 istället 50/10. Återstår att se hur länge det håller i sig nu. Jag ringde en gång förra och fick lite instruktioner om hur modemet skulle startas om, det hjälpte inte. Men nu har de fixat till det!

Igår var det återigen samma gamla 50/10. Får väl ta och ringa till dem, _igen_.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robber
jag får ut 38-46mbit med 100mbi tjänsten. Försökt med allt! Hade 49mbit med 50mbit modemet...

Tydligen fler som har samma problem och comhem utreder detta och ringer och uppdaterar mig ofta. Surt att inte få någon bra hastighet + att det inte går att surfa när man laddar torrents men detta sköts snyggt av comhems medarbetare Christian som ofta ringer och kollar läget.

/R

ok, trist att fler sitter i samma båt.. men bra att veta!

Jag hade oxå riktigt bra värden med deras 50/10 :/ så känns ju lite surt att få ut hälften efter uppgradering.

jag har desvärre lyckas missa ett samtal från tekniker som de sa skulle ringa.. dem har en tendens att ringa när man inte är vid telefonen

oxå testat allt, min frekvens känns väldigt låg ut om man jämför med andras som postat sina.. men vet inte hur stor betydelse det har...

har oxå problem med torrents som de flesta, timeouts & tar 1 min att ladda sidor..

Permalänk
Medlem

Någon/några hade problem med Homegroups i Win7 eller hur? Klockan ska gå rätt i Netgearmodemet nu så bör fungera Kan ev behöva starta om modemet dock.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
Klockan ska gå rätt i Netgearmodemet nu så bör fungera Kan ev behöva starta om modemet dock.

Har startat om men min klocka går fortfarande 1h fel

Permalänk
Medlem

Något annat bättre ställe att mäta hastigheten på än bredbandskollen? Den verkar inte speciellt exakt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daemon85
Något annat bättre ställe att mäta hastigheten på än bredbandskollen? Den verkar inte speciellt exakt

Prova med TPtest. Version 3 och 5 finns att ladda ner på bredbandskollens hemsida.

Permalänk
Medlem

Annars kan du kolla hastigheten på http://www.speedtest.net/

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daemon85
Något annat bättre ställe att mäta hastigheten på än bredbandskollen? Den verkar inte speciellt exakt

Det var någon i tråden som tippsade om: http://speedtest.bahnhof.net/
på några sidor bakåt, tycker den funkar bra 12.3mb/sec när jag testar 1000mb filen.

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hotas
Har startat om men min klocka går fortfarande 1h fel

Hmm han säger att han sett ett modem i Uppsala med rätt tid nu sedan åtgärd...

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Har kopplat in saken för någon timme sen och upptäckte att även mitt nuvarande WLAN-kort i laptopen fixar 5 GHz. Kan tanka torrents i drygt 10 MB/s över trådlöst, så visst märks skillnad i hastighet, även vid vanlig surfning.
Intel 5300 kommer dock kunna medge ge ännu snabbare hastigheter, hoppas jag iaf.

Edit: Bredbandskollen över trådlöst ligger på mellan 70-110 Mbps.
Edit 2: Behöver jag tillägga att HomeGroups fungerar?

Efter att ha läst in mig på Netgear 3700 så var jag bara tvungen att inhandla mig denna super router, och har en liten undran om hur du ställt in den för torrents?