Permalänk
Medlem

Spelburk för 10-12k

Hej, jag skulle behöva lite hjälp med att sätta ihop en riktigt vass Spelburk för ca 10-12 tusen. Skärm osv ska inte ingå i detta priset.
Har själv ingen aning om vad som är bra å dåligt nu för tiden då jag inte hängt med utveckligen.
vill att datorn ska klara av dom senaste spelen på högsta inställningarna om det går inom denna budget?
8gig Ram minne skulle inte heller va fel. 1 hårddisk som man kan ha Windows å spel osv installerat på och 1 disk för lagring är också något jag skulle vilja ha!

Mvh Wirre

Permalänk
Medlem

Denna håller ett tag. Om jag inte har förstått detta fel så räcker det för i5 eftersom du mest ska spela och inte ägna dig åt videokodning etc.

Total: 11.659,00 kr

Permalänk
Medlem

Mitt tips innehåller en SSD. Dock inget chassi då jag tycker man ska välja det själv. 4 GB ram är fullt tillräckligt idag, och en i5 är prisvärdast när det gäller spel i Intels iX modeller.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Personligen håller jag med om att 4 GB är fullt tillräckligt men en SSD tycker jag är oerhört onödigt att köpa i dagens läge, visst det är framtidens hårddisk men de kommer kosta hälften så mycket om knappt ett år.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen än så länge, fler mottages gärna

Och det stämmer bra, Datorn kmr bara användas till Spel och titta på Film, ingen videoredigering osv.

Mvh Wirre

P.S är en Blueray spelare verkligen nödvändigt? det går väl inte bränna DVD med en sådan?

Och tkr ni 4Gig minne är tillräckligt kanske jag ska nöja mig med det?
Jag har inte så stor koll

Är detta paketet inget att ha?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=486145

Permalänk
Medlem

Bluray tycker jag känns helt onödigt att köpa..(dom klarar att bränna dvd vad jag vet).

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Okej, Tror jag skippar Bluray spelaren faktiskt.
Men det paketet komplett har är inte värt dom pengarna?

vad är det för skillnad på XFX Radeon HD 5850 1GB GDDR5 och Sapphire och Gigabyte?

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag Blu-Ray är värt de extra 600 kronorna. Spel osv kmr slutligen och ligga på det precis som med CD och DVD, det tar nog ett tag dock men Blu-Ray e framtiden, man kan ju iof byta läsaren senare lätt.

Angående XFX och Gigabyte osv så är det bara företaget som satt ihop kortet, alltså tillverkaren. Själva grafikchippet är antingen från ATI elr Nvidia. Det är ingen större skillnad förutom att XFX erbjuder lite överklockade modeller och jag tror även att de tillåter överklockning på garantin, men deras kort brukar oftast vara en hundalapp dyrare.

Byt Blu-Ray mot en bra DVD-brännare och gå ner till 6 eller 4 GB i minne på mitt paket så har du ett bättre än kompletts erbjudande.

Permalänk
Medlem

Okej, då får jag tacka för all hjälp, blir att beställa det du rekommenderade frellAn!

Tack så mkt för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wirre_87
Okej, då får jag tacka för all hjälp, blir att beställa det du rekommenderade frellAn!

Tack så mkt för hjälpen!

arowe17, val är en bit bättre, de skulle jag lätt ta istället och självklart lägga till fraktfritt.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Phenom2 X4 965 C3 @ 3,8Ghz 1,35V | ATI Radeon X1800XT 256 MB @ 594/693 (Soon to be Asus Radeon HD5850 1GB DDR5) | Corsair XMS3 1600 MHz CL9 | Corsair TX550 | Benq T2210HD 21,5" | 240 + 160x2 = 560 GB | Logitech MX518 | Saitek Eclipse II | Sennheiser PC160

Permalänk
Medlem

Där kom ju ett förslag till.

Jag har faktiskt väldigt svårt att välja just nu, då jag inte har en aning om vilket som är bäst :s

Permalänk
Medlem

Vart ifrån fick du dom priserna Arowe? vilken butik?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wirre_87
Vart ifrån fick du dom priserna Arowe? vilken butik?

www.inet.se ;D

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk

Den här kanske? Tog SSD samt 2 st HDDs då det passar bättre till en gamingburk OCH man bör ta ett HX 750/850 då de är i stort sett de effektivaste nätaggen som finns

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem

Verkar också vara ett bra förslag, men jag vet själv inte vad som är bäst :s
Börjar få lite ångest nu, hehe
Men tack iaf!

Permalänk
Medlem

Tekgubben har inget chassi!!

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Nej det är sant, men jag är välidgt tveksam till en SSD disk faktiskt och då blir ju hans förslag ganska hyfsat lr?

Permalänk
Medlem

SSD är värdelöst att köpa idag, det är sjuka överpriser, de kommer sjunka till hälften på bara ett år. Vi finna alla prisutvecklingen på SD-korten.

Ta bort SSD disken, ta en 1TB hårddisk med samma prestanda av WD för samma pris och välj ett rymligt och stiligt chassi för ca 900 kr. Fiiiiint Byt möjligen upp grafikkortet till ett 5870.

Permalänk
Medlem

Efter mkt funderade tror jag att jag har Beslutat mig för detta:

Core i5 750, 2,66Ghz
XFX Radeon HD5870 1GB
Corsair HX 750W +80
Optiarc AD-7240s DVD/RW
Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz DOMINATOR with DHX
1TB Western Digital Caviar Black SATA II
500GB Western Digital Caviar
Asus P7P55D

Cooler Master HAF 922 Midi - E

vad tror ni om detta? förslag på andra Lådor mottages gärna
Vilken version av windows 7 ska man använda?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wirre_87
Efter mkt funderade tror jag att jag har Beslutat mig för detta:

Core i5 750, 2,66Ghz
XFX Radeon HD5870 1GB
Corsair HX 750W +80
Optiarc AD-7240s DVD/RW
Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz DOMINATOR with DHX
1TB Western Digital Caviar Black SATA II
500GB Western Digital Caviar
Asus P7P55D

Cooler Master HAF 922 Midi - E

vad tror ni om detta? förslag på andra Lådor mottages gärna
Vilken version av windows 7 ska man använda?

Jag tycker det ser bra ut!
Låda är ett väldigt personligt val då detta är det enda som syns på en dator. Vill du ha en fräck dator? tyst dator? mycket dioder?

Edit: Jag skulle rekomendera Windows 7 Premium som täcker de flestas behov gott o väl. är du en mer avancerad användare så ta Professional.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Ska man ha 32 eller 64 bit Windows?

Har nu insett att jag behöver en skärm med, vilken av dessa 2 skulle ni välja?

https://www.inet.se/bildskaermar/23----46-/lg-24--tft-w2453sq...

https://www.inet.se/bildskaermar/23----46-/benq-tft-24---g242...

Jag vill ha en tyst dator med bra kylning så jag funderade på

https://www.inet.se/datorkomponenter/datorlaador/antec-perfor...

Och köpa till 1 eller 2 fläktar

Permalänk
Medlem

64 bit om du har mer än 3 GB ram

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Skulle jag köpa en skärm skulle jag välja en Samsung.

Visa signatur

Chassi CM Storm Sniper Black Edition | | CPU AMD Phenom II X6 1090T @ 3.8GHz | | PSU Corsair HX 850W +Silver Moderkort M4A89TD PRO/USB3 Minne 4GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz | | CPU Cooling Noctua NH-U12P SE2 | | Grafik Sapphire 6870 @ 900/1050 MHz Crossfired

Permalänk
Medlem

Jag tackar för all hjälp jag fått, datorn är nu beställd
notan slutade tillslut på 16k istället för 12 som var budget

Permalänk

Jag brukade köra 64bit på 2gb ram, även om man inte har tillräckligt ram så är 64bitars versionen mycket snabbare och nu snackar vi inte att 32 bitars är seg, men 64 bitaren är äckligt snabb även med lite ram och strippat.