Permalänk
Medlem

Frågor angående Mediaportal

Hej alla!
Har nu installerat Mediaportal och streamed mp vilket verkade vara det föredragna .. Har dock ett par frågor:
1: Hur funkar detta med videocodecs? På datorn har jag ffdshow, powerdvd9 och mpc-hc installerat och som mpeg-2 dekoder har jag valt powerdvd och som h.264-dekoder ffdshow. Jag vill egentligen kunna använda mpc-hc och få tillgång till dxva men hur ställer jag in det? Den finns inte med som alternativ i h.264 trots att den finns med i de andra alternativen som t.ex mpeg2 utan ffdshow och microsoft dtv-dvd.. Läste i nån guide att jag skulle ta hem rad filter manager och där under directshow filters registrera mpc och tog hem programmet men i listan som dyker upp när det startas finns hur mycket som helst men inget om vare sig direct show filters eller mpc-hc.. Hur gör jag för att få mpc-hc att ta hand om allt som rör uppspelning av h och x.264 och få igång dxva? Även ljudet och undertexterna, då jag nu använder ffdshow som ljudcodec men med dåligt resultat.. På 1080p synkar inte ljud och bild.. Vet att det är ett problem med för dålig hårdvara men jag kör en rätt rapp Quad så det borde inte vara problemet! Alltså: Ljud, bild och undertexter med mpc-hc som motor är vad jag behöver få hjälp med att få igång.
2: Använde tidigare boxee och tämligen omgående hittar den omslagsbilder till de flesta av mina filmer och där det inte funkade kunde jag manuellt skriva in filmens namn varpå ett gäng möjliga alternativ uppenbarade sig och jag kunde välja vilken som stämde.. Omslagsbild och rätt omfattande info om handling osv lades då till. Mediaportal har lyckats hitta 4 filmer av 100 och jag hittar ingenstans där jag manuellt kan lägga till dem.. I konfigurationsprogrammet har jag under "video database" lagt till "IMDB with AKA" men det verkar ju inte funka så vad ska jag välja istället?
Tacksam för hjälp med detta!

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk
Medlem

Glöm det.. Efter en timmes letande på google hittade jag rätt.. Ett enda program som ensamt installerade vad som behövdes! Fann även en sida som beskrev inställningarna av moving pictures och där har jag det enda kvarvarande problemet.. Den hittade automatiskt det allra mesta men hur gör jag för att själv lägga till de filmer den inte hittar eller visar fel info om? Jag har sett att jag själv kan skriva i rätt namn men det blir ju det hela.. Kan jag på något vis få in rätt info per automatik genom att ange det korrekta namnet på filmen? Eller måste jag själv hitta info, bilder och så vidare och på något vis importera infon? Nu ser det lite trist ut när man bläddrar mellan filmerna då det mesta ser hur snyggt som helst ut med cover, info och bakgrundsbild medan en del annat bara visar namnet jag skrivit in för filmen och inget mer...

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malte74
Glöm det.. Efter en timmes letande på google hittade jag rätt.. Ett enda program som ensamt installerade vad som behövdes! Fann även en sida som beskrev inställningarna av moving pictures och där har jag det enda kvarvarande problemet.. Den hittade automatiskt det allra mesta men hur gör jag för att själv lägga till de filmer den inte hittar eller visar fel info om? Jag har sett att jag själv kan skriva i rätt namn men det blir ju det hela.. Kan jag på något vis få in rätt info per automatik genom att ange det korrekta namnet på filmen? Eller måste jag själv hitta info, bilder och så vidare och på något vis importera infon? Nu ser det lite trist ut när man bläddrar mellan filmerna då det mesta ser hur snyggt som helst ut med cover, info och bakgrundsbild medan en del annat bara visar namnet jag skrivit in för filmen och inget mer...

Öppna MediaPortals konfigurations-program gå till "Plugins" och högerklicka på Moving pictures.
Du kan t.ex ange Imdb-länken till filmen så blir info och bilder rätt, förutsatt att det finns bilder där, du kan även ändra villkoren för importören.

Permalänk
Medlem

Ok! Men jag måste alltså själv någonstans hitta infon? Kan jag få det att funka annars genom att ändra namnet på filmfilen till det korrekta (och såklart .srt-filen till samma..) istället för de ibland kryptiska namnen och sedan helt enkelt göra en ny sökning?

Annars verkar programmet klockrent..och jag har tidigare i alla program (vilket beskrivits i tidigare trådar) haft stora problem med att jag skickar 1080/24 till tv:n för att högupplöst ska funka men varit tvungen att ändra till 1080p/50 för att det inte ska hacka på lågupplöst.. I mediaportal funkar allt perfekt, inget hack på det lågupplösta så det stämmer automatiskt. Jag ska testa att skicka 1080p/50 till tv:n vilket funkar bättre för allt som inte är film och se om det högupplösta funkar då och visar det sig göra det har jag äntligen funnit programmet som gör allt det jag eftersökt..

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malte74
Ok! Men jag måste alltså själv någonstans hitta infon? Kan jag få det att funka annars genom att ändra namnet på filmfilen till det korrekta (och såklart .srt-filen till samma..) istället för de ibland kryptiska namnen och sedan helt enkelt göra en ny sökning?

Ändra namnet på filen blir ju givetvis bättre.

Jag förutsatte lite att det redan stämde....

Permalänk
Medlem

Vet någon hur man gör för att "binda samman" filmer som är uppdelade i en "cd1" och en "cd2" så att programmet ser det som en enda film? Boxee gjorde detta automatiskt så jag antar att det finns någon möjlighet även i mp men jag hittar den inte.. Lite tråkigt i moving pictures att samma film dyker upp två gånger på raken ibland.. (även om mp faktiskt byter bilderna..)

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malte74
Vet någon hur man gör för att "binda samman" filmer som är uppdelade i en "cd1" och en "cd2" så att programmet ser det som en enda film? Boxee gjorde detta automatiskt så jag antar att det finns någon möjlighet även i mp men jag hittar den inte.. Lite tråkigt i moving pictures att samma film dyker upp två gånger på raken ibland.. (även om mp faktiskt byter bilderna..)

Jag har döpt skivorna till blablabla disc 1 och blablabla disc 2 i min installation. Tror inte Moving Pictures har stöd för detta (ännu).

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malte74
Vet någon hur man gör för att "binda samman" filmer som är uppdelade i en "cd1" och en "cd2" så att programmet ser det som en enda film? Boxee gjorde detta automatiskt så jag antar att det finns någon möjlighet även i mp men jag hittar den inte.. Lite tråkigt i moving pictures att samma film dyker upp två gånger på raken ibland.. (även om mp faktiskt byter bilderna..)

MediaPortal har stöd för uppdelade filer (kallas för stacked files), men jag vet inte om Moving Pictures har det dock.

Permalänk
Medlem

Ok, tack! Ska googla stacked files i mp ikväll då och se vad som dyker upp

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malte74
Ok, tack! Ska googla stacked files i mp ikväll då och se vad som dyker upp

Satt just nu och kikade igenom inställningarna i Moving pictures.

Om du under fliken "Importer Settings" bockar i "Prefer Folder Names for Movie Matching" och "Always Group Files in the Same Folder" så borde det lösa det med filmer som är uppdelade i två (eller fler) delar.

Samt det att filerna heter konstigt (förutsatt att mappen heter någorlunda rätt)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nebudchanezzer
Satt just nu och kikade igenom inställningarna i Moving pictures.

Om du under fliken "Importer Settings" bockar i "Prefer Folder Names for Movie Matching" och "Always Group Files in the Same Folder" så borde det lösa det med filmer som är uppdelade i två (eller fler) delar.

Samt det att filerna heter konstigt (förutsatt att mappen heter någorlunda rätt)

2 rätt av 2 möjliga! Stooort tack! Nu är jag helt tillfreds med programmet och har till och med lagt dit en mediaportal logon-screen för att få ännu mer "mediacentral-känsla"... Synd bara att programmet autostartar så långsamt att skrivbordet ligger framme en stund. Det vore snyggare om datorn liksom startade rätt in i programmet!
Går det förresten spela bluray i mp? Har planer på att ersätta den externa spelaren och köra allt i filmväg via datorn.

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malte74
2 rätt av 2 möjliga! Stooort tack! Nu är jag helt tillfreds med programmet och har till och med lagt dit en mediaportal logon-screen för att få ännu mer "mediacentral-känsla"... Synd bara att programmet autostartar så långsamt att skrivbordet ligger framme en stund. Det vore snyggare om datorn liksom startade rätt in i programmet!
Går det förresten spela bluray i mp? Har planer på att ersätta den externa spelaren och köra allt i filmväg via datorn.

Går inte att spela Blu-Ray direkt i MP, men kika lite i denna tråden: http://forum.team-mediaportal.com/mediaportal-plugins-47/blu-...