Titrering - nån som kan kemi?

Permalänk

Titrering - nån som kan kemi?

Försöker hjälpa brorsan med kemin, men har glömt alldeles för mycket visar det sig. Undrar om nån här kan kemi såpass att han kan förklara några grundläggande grejer ang. titrering av en svag syra med en stark bas. Jag är mer ute efter förklaring/princip än facit.

Några formler:

HA + H2O <-> H3O+ + A- // ekv. 1

Ka = [H3O+][A-]/[HA] // ekv. 2

[H3O+] = 10^-pH // ekv. 3

Fråga 1: Beräkna [H3O+], dvs. vätejonernas koncentration?
Är det pH-värdet i lösningens ekvivalenspunkt som ska användas för att beräkna [H3O+], eller syrans (HA) ursprungliga pH-värde (som återfinns i början av titreringskurvan)?

Fråga 2: Beräkna [HA]?
Är det syrans koncentration givet den totala volymen minus [A-] som är [HA]?

Ex. Säg att vi har 25 ml av 0,1 M HA, 50 ml vatten, och 25 ml av 0,1 M NaOH för att uppnå ekvivalenspunkten. För att beräkna [HA], beräknar man först utspädningen av koncentrationen av HA pga volymökningen (0,1 M -> 0,025 M), och drar sedan bort [A-]?

Fråga 3: Beräkna [A-]?
I en reaktionsformel där molförhållandet mellan den svaga syrans vätejoner (H+) är likställt basens hydroxidjoner (OH-) så måste väl [H3O+] = [A-]?

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt vad det är du ska beräkna. I reaktionsformel 1, så har du HA som innehåller vätejoner plus ämnet A som är ett påhittat ämne. Vet inte om du missat skriva upp något ämne i reaktionen? Likadant gäller i reaktionsformel 2 och 3. Ska du sen verkligen beräkna PH-värdet eller ska du bara neutralisera reaktionen?

När man skriver upp en reaktionsformel för en syra som ska neutraliseras så tillsätter man H3O+ i vänsterledet för att få ut ett neutraliserat ämne plus vatten i högerledet. Vid en alkalisk reaktion så tillsätter du hydroxidjoner (OH-) i högerledet och får ut H2O i vänsterledet.

För övrigt, hela uppgiften med reaktionsformel och frågor ser konstigt ut. Antingen är det fel på mig, eller så förstår jag bara inte vad det är som frågas efter. Tycker du skriver lite luddigt eller så är det bara p.g.a. att du inte har någon reaktionsformel. HA som är ett påhittat ämne kan inte reagera med vatten eftersom det tillkommer när en reaktion mellan två ämnen (varav du bara har ett) neutraliseras. Det kan mycket väl vara så att mina kunskaper brister, men det är trots allt ett första svar på din tråd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ako
Jag förstår inte riktigt vad det är du ska beräkna. I reaktionsformel 1, så har du HA som innehåller vätejoner plus ämnet A som är ett påhittat ämne. Vet inte om du missat skriva upp något ämne i reaktionen? Likadant gäller i reaktionsformel 2 och 3. Ska du sen verkligen beräkna PH-värdet eller ska du bara neutralisera reaktionen?

När man skriver upp en reaktionsformel för en syra som ska neutraliseras så tillsätter man H3O+ i vänsterledet för att få ut ett neutraliserat ämne plus vatten i högerledet. Vid en alkalisk reaktion så tillsätter du hydroxidjoner (OH-) i högerledet och får ut H2O i vänsterledet.

För övrigt, hela uppgiften med reaktionsformel och frågor ser konstigt ut. Antingen är det fel på mig, eller så förstår jag bara inte vad det är som frågas efter. Tycker du skriver lite luddigt eller så är det bara p.g.a. att du inte har någon reaktionsformel. HA som är ett påhittat ämne kan inte reagera med vatten eftersom det tillkommer när en reaktion mellan två ämnen (varav du bara har ett) neutraliseras. Det kan mycket väl vara så att mina kunskaper brister, men det är trots allt ett första svar på din tråd.

HA är inget påhittat ämne utan en allmän beteckning för en syra (vilken envärd syra som helst). Formel 1 är helt korrekt. Formlerna 2 och 3 är en approximation som gäller vid låga koncentrationer. För höga koncentrationer måste koncentrationen ersättas med aktiviteten. Den allmänna formeln 3 är: {H3O}=10^-pH. {H3O}=f x [H30] där f är aktivitetsfaktorn.

Fråga 1 är ofullständig. Eftersom pH ändras under titreringen måste det anges i vilket skede av titreringen pH skall beräknas. Alternativt rita en graf över pH versus tillsatt mängd bas.

Fråga 2: Ja

Visa signatur

Fagerja