Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Det är ett farligt resonemang det där. Bara för att det återfinns i kroppen betyder det inte vara ofarligt men ja i små doser behövs det.
Jag ser dock fortfarande inte varför det skall tillsättas enbart för att motivera ett produktnamn som nu är fallet och dessutom användas som ett led i falsk marknadsföring.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Finns mängder av kroppsegna ämnen som jag absolut inte skulle vilja hinka i mig i läskeblask. Allt från mjölksyra till testosteron.

Kanske bäst att förklara mig. Jag tycker om att argumentera och att lägga in argument som någon annan inte tänkt på. I diskussionen om influensavaccinet så försvaras skvalen med att det är ett kroppseget ämne.
Tyckte det skulle vara intressant att höra förklaringen till varför man motsatte sig det i läsk. Och era förklaringar var riktigt bra faktiskt.

Framförallt att det inte har någon funktion.
Kokablads extrakten som finns i coca cola behövs ju för smaken men det verksamma ämnet är borttaget. Taurin smakar nog inget och de enda som behöver det är ju som sagt katter. Resten av oss kan ju producera ämnet.

Och Ilja, gott + äckligt kan i vissa fall bli = gott och gott = nyttigt.
Enkel logik.
Man ska lita på sina instinkter.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragganof
som butiksägare hitta på att ha 18års gränns är så löjligt att man nästa blir arg.
intresant att man kan frukta energidryck så mycke men uppmuntra till kaffedrickande. hur många gånger har man inte hört "när ska du börja dricka kaffe då joel" ellr liknande. och detta hör man ofta andra blir frågade med och det är när en ofta kan va under 18. och kan lova att dessa förbjudare själv har lyckas övertalat/pressat nån att börja dricka kaffe.
Det är helt

Som jag skrev tidigare är problemet att barn dricker energidryck istället för att äta lunch, vem säger att man ska dricka kaffe istället för att äta?

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Som jag skrev tidigare är problemet att barn dricker energidryck istället för att äta lunch, vem säger att man ska dricka kaffe istället för att äta?

Supermodellerna? De tar några cigg också förstås.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Som jag skrev tidigare är problemet att barn dricker energidryck istället för att äta lunch, vem säger att man ska dricka kaffe istället för att äta?

men 18års gräns? vill inte en 17åring äta lunch så kommer h*n inte göra det hur som helst ellr bara dricka kaffe.

Kolsvart Katt: vamt i magen?eftersom jag inte tycker om kaffe så fyller jag alltid en halv kopåp med varmt vatten, stora mängder pulver kaffe - rör om och fyller sedan upp med kallvatten. då går det utmärkt att slänga i sig den fort och mycke.
kan dricka minst lika mycke kaffe som energi dryck, förstår inte alls skillnaden.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Testpilot

18 år är kanske lite att ta i, det vanligaste är väl 15-års gräns? det är vad jag sett iallafall.

En gräns på 15 år får bort de korkade idéerna från grundskolan rätt bra tror jag, vad jag fattat är det nån sorts trend bland yngre att dricka energidryck för att vara häftig, det är väl samma sak som med cigaretter antar jag.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

Den nya cocaine är iallafall stoppad i Sverige nu.
Tack vare livsmedelsverket. Saknades visst etikett på den och ett ämne var inte godkänt i Sverige. Så kan det gå.

Tillbaka till att stoppa Red bull, Burn, och allt vad de heter.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Den nya cocaine är iallafall stoppad i Sverige nu.
Tack vare livsmedelsverket. Saknades visst etikett på den och ett ämne var inte godkänt i Sverige. Så kan det gå.

Tillbaka till att stoppa Red bull, Burn, och allt vad de heter.

Det är väl solklart att produkter som innehåller icke godkända ämnen inte skall få säljas. Jag ser inte alls problemet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Det är väl solklart att produkter som innehåller icke godkända ämnen inte skall få säljas. Jag ser inte alls problemet.

Tycker mig inte märka någon värdeladdning åt något håll i mitt inlägg.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragganof

Kolsvart Katt: vamt i magen?eftersom jag inte tycker om kaffe så fyller jag alltid en halv kopåp med varmt vatten, stora mängder pulver kaffe - rör om och fyller sedan upp med kallvatten. då går det utmärkt att slänga i sig den fort och mycke.
kan dricka minst lika mycke kaffe som energi dryck, förstår inte alls skillnaden.

Provat kaffe på tom mage / när du är stressad?

Men att blanda ut 'stora mängder pulverkaffe' med stora mängder vatten låter blesch och inte snällare mot magen än att hälla mjölk i ändå?
Och varför dricker du det om du inte gillar det?

Svart kaffe är så gott vid rätt tillfälle. En liten espresso på morronen..

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
Mina omfattande empiriska studier har visat på att alkohol och redbull inte har någon negativ effekt (på mig). Snarare positiv effekt då jag upplever upprymdhet, ökad social förmåga och glädje.

Det finns en kille på FlashBack som nickar "Arkomann".
Han är rätt så skriftligt verbal & skulle sannolikt uttala sig exakt så om sin favoritdrog; Amfetamin.
Han skulle dock aldrig missa att sätta stor bokstav på egennamn.
Som kuriosa kan jag nämna att han gillar T-röd & Piggelin (glassen) .. också.

Mvh

Edit2 .. Tog mig 5 minuter att upptäcka att jag gjort samma miss med stor boktstav ..
kan bero på tidpunkten här i glashuset, så ta inte illa upp.)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolsvart Katt
Provat kaffe på tom mage / när du är stressad?

Men att blanda ut 'stora mängder pulverkaffe' med stora mängder vatten låter blesch och inte snällare mot magen än att hälla mjölk i ändå?
Och varför dricker du det om du inte gillar det?

Svart kaffe är så gott vid rätt tillfälle. En liten espresso på morronen..

äter varken frukost ellr lunch, dricker kaffe vid behov av energi kick.
stora mänder vatten skrev jag inte, och sånnafall vart det tokigt. för jag blandar i en vanlig liten plast kaffekopp.

hunden: exakt va jag menade, därför jag skrev 18års gräns var idiotiskt.
men håller med om att 15års gräns kan va okej, problemet är bara den sjuka dubbelmoralen som finns runt detta.
massor med folk som klagar och påpekar hu dåligt det är för att jag typ dricker 3st energi drycker varje fredag, sen gå dom och slänger i sig x antal koppar kaffe.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk

Detta över konsumerande av energidryck tycker jag bara är löjligt, det är varken gott eller nyttigt. Som mina kompisar säger så är det bättre att dricka vatten och det mycket av det, för dom som inte tycker det har jag lite siffror vilket vi alla gillar!

En energidryck av märket Powerking innerhåller 500% av det dagliga intaget av b12, rek. kom. av samma dryck är 5 burkar per dag = 2500% av det dagliga intaget av b12 och tillslut, ett flak på 24 burkar = 12000% av dagligt intag.

OBS! innan folk tror att dom kan bukra upp kroppen med b12, nej det går inte, får man förmycket så försvinner det bara ut i kisset och då tänker folk, jaha då kan jag ju forstätta dricka, det är ju inte faligt. Helt rätt där, typ, men se det som en tankeställare.....

då energidrycker innehåller mycket sockerarter så ökar risken för typ-2 diabetes på samma sätt som när man äter för mycket godis. Och det är ju just felaktig konsumtion av dessa drycker som är problemet så jag skulle säga ja.

Lite info:
Taurin är en aminosyra, den finns i kroppen redan och har mycket olika effekt på olika sorters vävnader (och personer?). En person som väger 70 kg innehåller totalt ungefär 70 g taurin.

Och en energidryck på 250ml innehåller ca ett gram taurin, tänk då när du har druckit 10 st, det är en 15%ig ökning. Och när man fortfarande inte vet vad det gör riktigt så kanske det inte är så bra att konsumera i dessa mängder. Vissa säger tillochmed att kombinationen koffein och taurin kan vara dödligt och även taurin och alkohol. Flera fall av hjärtklappning, krampanfall, njursvikt och även dödsfall där energidryckerhar varit inblandade har uppträtt på Södersjukhuset i Stockholm.

Lite källförteckningar och intressanta länkar:
http://www.mast.is/Uploads/document/Skyrslur/klinistyfirlitor...
http://www.taurin.se/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
Mina omfattande empiriska studier har visat på att alkohol och redbull inte har någon negativ effekt (på mig). Snarare positiv effekt då jag upplever upprymdhet, ökad social förmåga och glädje.

Egen erfarenhet är inte återskapningsbar, den är rent subjektiv, en extrem liten urvalsgrupp, den är inte relgerad helt enkelt. Där emot är empiriskkunskap basserad på återskapningsbara resultat, definerade förhållande och kvantitiva resultat.

Du som bara har testat på dig själv räknas alltså inte in i kvantitet.
När det kommer till tester gör man inte det på en enda person då det blir subjektivt.

Permalänk

Ett förbjud leder bara till fler myter ála det knark som redan nu är olagligt, vilket inte leder till något annat än konservativ idioti.

Ett förbjud skulle vara att skapa en inkörsport till dödsknarket ( :)? Nej, någon smiley behövs faktiskt inte).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Ett förbjud leder bara till fler myter ála det knark som redan nu är olagligt, vilket inte leder till något annat än konservativ idioti.

Ett förbjud skulle vara att skapa en inkörsport till dödsknarket ( :)? Nej, någon smiley behövs faktiskt inte).

Sålänge vi tillåter cigaretter så känns en energidryck rätt tam i jämförelse.
Om vi räknar sjukdomar och dödsfall mellan energidrycker och cigaretter så känns det ju rätt givet. Lägger vi även då till beroendet som nikotin ger så borde de verkligen förbjuda cigaretter innan de ens funderar på att förbjuda andra ämnen.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Tänk dig att du är lärare i en grundskola så sitter alla jävla snorungar och tjackar i sig energi drycker och jävlas,nej fyfan jag skulle vrida nacken av varenda unge.
Så förbjud att sådant får säljas till/tas med till Skolor.

Det är det ända argumentet jag har att kidsen ska suga i sig socker slask i skolan,annars bryr jag mig inte alls då är det upp till föräldrarna.

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Sålänge vi tillåter cigaretter så känns en energidryck rätt tam i jämförelse.
Om vi räknar sjukdomar och dödsfall mellan energidrycker och cigaretter så känns det ju rätt givet. Lägger vi även då till beroendet som nikotin ger så borde de verkligen förbjuda cigaretter innan de ens funderar på att förbjuda andra ämnen.

Cigaretter är tillåtna? Men samma sak gäller såklart dessa. Förbjuder man cigaretter så skapar man en inkörsport för dödsknark där med.

Steget från tobak till heroin blir mindre om tobaksprodukter görs olagliga.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av unfhampus
Egen erfarenhet är inte återskapningsbar, den är rent subjektiv, en extrem liten urvalsgrupp, den är inte relgerad helt enkelt. Där emot är empiriskkunskap basserad på återskapningsbara resultat, definerade förhållande och kvantitiva resultat.

Du som bara har testat på dig själv räknas alltså inte in i kvantitet.
När det kommer till tester gör man inte det på en enda person då det blir subjektivt.

Jag tror de flesta är medvetna om att studier på ens själv inte är representativa, jag tror inte heller glemmy försökte antyda att han gjort någon vetenskaplig studie.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av unfhampus
Detta över konsumerande av energidryck tycker jag bara är löjligt, det är varken gott eller nyttigt. Som mina kompisar säger så är det bättre att dricka vatten och det mycket av det, för dom som inte tycker det har jag lite siffror vilket vi alla gillar!

Oh shit alltså, och du snackar om subjektiva grejer från extremt små urvalsgrupper?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av unfhampus

En energidryck av märket Powerking innerhåller 500% av det dagliga intaget av b12, rek. kom. av samma dryck är 5 burkar per dag = 2500% av det dagliga intaget av b12 och tillslut, ett flak på 24 burkar = 12000% av dagligt intag.

Vem fan dricker 24 burkar på en dag? Då skulle jag vara mycket mer orolig över att man överstigit toxisk dos av koffein med 50%. Vitamin b12 är inte ens farligt att inta för mycket. Om man nu dricker 24 burkar så skulle jag inte säga att problemet ligger hos drycken, då är det ju något fel någon annanstans. En normal person inser ju att det inte bra att dricka så mycket, vare sig det är kaffe, energidryck, coca cola eller alkohol.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av unfhampus

OBS! innan folk tror att dom kan bukra upp kroppen med b12, nej det går inte, får man förmycket så försvinner det bara ut i kisset och då tänker folk, jaha då kan jag ju forstätta dricka, det är ju inte faligt. Helt rätt där, typ, men se det som en tankeställare.....

En tankeställare på vad? Att det är helt ofarligt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av unfhampus

då energidrycker innehåller mycket sockerarter så ökar risken för typ-2 diabetes på samma sätt som när man äter för mycket godis. Och det är ju just felaktig konsumtion av dessa drycker som är problemet så jag skulle säga ja.

Säga ja till vadå? Att förbjuda all typ av godis och läsk? För att det är onyttigt och kan leda till typ-2 diabetes?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av unfhampus

Lite info:
Taurin är en aminosyra, den finns i kroppen redan och har mycket olika effekt på olika sorters vävnader (och personer?). En person som väger 70 kg innehåller totalt ungefär 70 g taurin.

Och en energidryck på 250ml innehåller ca ett gram taurin, tänk då när du har druckit 10 st, det är en 15%ig ökning. Och när man fortfarande inte vet vad det gör riktigt så kanske det inte är så bra att konsumera i dessa mängder. Vissa säger tillochmed att kombinationen koffein och taurin kan vara dödligt och även taurin och alkohol. Flera fall av hjärtklappning, krampanfall, njursvikt och även dödsfall där energidryckerhar varit inblandade har uppträtt på Södersjukhuset i Stockholm.

Du gillar att spekulera? Det vore intressant att se en riktig studie som visar att taurin skulle vara negativt för kroppen, eller att taurin + alkohol skulle vara det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Jag tror de flesta är medvetna om att studier på ens själv inte är representativa, jag tror inte heller glemmy försökte antyda att han gjort någon vetenskaplig studie.

Oh shit alltså, och du snackar om subjektiva grejer från extremt små urvalsgrupper?

Detta är min kompisars åsikter om vad som borde inta egentligen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo

Vem fan dricker 24 burkar på en dag? Då skulle jag vara mycket mer orolig över att man överstigit toxisk dos av koffein med 50%. Vitamin b12 är inte ens farligt att inta för mycket. Om man nu dricker 24 burkar så skulle jag inte säga att problemet ligger hos drycken, då är det ju något fel någon annanstans. En normal person inser ju att det inte bra att dricka så mycket, vare sig det är kaffe, energidryck, coca cola eller alkohol.

Det är siffror som ger än en tankeställer. Du får det som om allt jag säger är idiotiskt.
hur många burkar av en dryck brukar man trycka i sig. hm ca 3-7

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo

En tankeställare på vad? Att det är helt ofarligt?

det är en tankestäler. väst vad negativ man är här. Så at folk kan fundera egentligen lite på vad man konsumerar kanske

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo

Säga ja till vadå? Att förbjuda all typ av godis och läsk? För att det är onyttigt och kan leda till typ-2 diabetes?

Ja till ett förbud om det överkonsumeras som det görs idag

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo

Du gillar att spekulera? Det vore intressant att se en riktig studie som visar att taurin skulle vara negativt för kroppen, eller att taurin + alkohol skulle vara det.

Vad negativ du låter. detta är spekulationer från doktorer som har varit med om sådana fall med taurin
Har du bevis på att det inte ger några negativa biverkningar på kroppen

du verkar gå hårt mot mig. Känns som om du är emot detta med åldergräns.

Jag är för en åldersgräns med tanke på hur mycket energidryck som konsumeras idag av ungdomar och då är det inte lite.

Om det inte hade varit en lika stor konsumtion av det som det är idag så hade jag inte bryt mig så mycket men nu är det inte så

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Cigaretter är tillåtna? Men samma sak gäller såklart dessa. Förbjuder man cigaretter så skapar man en inkörsport för dödsknark där med.

Steget från tobak till heroin blir mindre om tobaksprodukter görs olagliga.

Det jag menar är bara att ifall vi ska hoppa över ett starkt beroendeframkallande ämne som intas oftast på ett starkt hälsofarligt sätt och förbjuda en i princip ofarlig dryck med socker och koffein så går man fel väg.

Ifall energidrycker anses farliga så måste man sätta de på en skala över farliga ämnen. 18 års gräns är väl närmast isåfall man kan tänka sig. Samtidigt så sänker det gränsen för att köpa ut.

Vad gäller att dricka 24 st powerking. Nä, jag tror inte det. 250ml i varje burk.
250ml x 24st = 6000ml = 600cl = 60dl = 6l
Vem fan dricker 6 liter vätska på en och samma dag?
7st är 1,7 l även det är rätt tveksamt om man får ner.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Tror att en åldersgräns på 15 år skulle öka konsumtionen...

Permalänk
Medlem

I hur många fall skulle det hjälpa egentligen? Jag är varken för eller emot förbudet, men jag tror att det finns tillräckligt många små servicebutiker för att det inte skall vara särskilt svårt att få tag i.

Visa signatur

Asus M4A79XTD | Phenom II 925 | HD4870 512 | SSD 510 120GB | Caviar Blue 500GB | 4Gb 1600mHz | Corsair VX550
EK-CoolStream RAD XTC 280 | DD-4870 | EK Supreme HF | Phobya DC-12 260 | Phobya Balancer 150

Permalänk

Man kan ju få i sig för mycket koffein och annat kul utan energidrycker. Har två polare som under en kväll delade på runt 40 koffeinpiller @ 100mg samt en hel del kaffe. De blev inte helt lyckat men inget allvarligt hände heller...

Sådana piller kan man ju köpa billigt på apoteket, så ska man säga att allt som innehåller viss mängd koffein ska beläggas med åldersgräns?

Jag tror bara det gäller att vänta ett tag så går allt över, just nu tycker ju småbarnen att det är häftigt att dricka stora mängder energidryck (steget innan lättöl kanske?). Snart är det inte kul längre och då kommer de gå över till att injicera blomjord upplöst i vinäger eller någon annat festligt.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av unfhampus
Detta är min kompisars åsikter om vad som borde inta egentligen

Jo det förstod jag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av unfhampus

Det är siffror som ger än en tankeställer. Du får det som om allt jag säger är idiotiskt.

Det jag försöker säga är att det är dumt att spekulera.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av unfhampus

hur många burkar av en dryck brukar man trycka i sig. hm ca 3-7

Ok... Vi har uppenbarligen helt olika uppfattning om hur många burkar av en dryck man brukar "trycka" i sig. Om jag dricker Red Bull etc så är det oftast i samband med alkohol om då rör det sig om 1-4 under loppet av en kväll. I genomsnitt så dricker jag läsk/energidryck ungefär 1 ggr/vecka. Om man dricker 3-7 burkar ofta bör man nog se över sina vanor rent allmänt. Det är inte nyttigt, speciellt med tanke på mängden socker det är i läsk.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av unfhampus

det är en tankestäler. väst vad negativ man är här. Så at folk kan fundera egentligen lite på vad man konsumerar kanske

Ja, Vitamin B12. En totalt ofarlig vitamin, som man kan inta i många gånger större kvantiteter än vad du någonsin kan få i dig av energidryck. Om det är en sådan tankeställare man vill ha fram så är det ju en tankeställare som säger, det är helt ofarligt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av unfhampus

Ja till ett förbud om det överkonsumeras som det görs idag

Så allt som kan överkonsumeras ska förbjudas? Eller bara energidryck? Varför? Det finns inga vetenskapliga studier som visar på att det skulle vara farligt (ja om man jämför med kaffe eller läsk etc).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av unfhampus

Vad negativ du låter. detta är spekulationer från doktorer som har varit med om sådana fall med taurin
Har du bevis på att det inte ger några negativa biverkningar på kroppen

Ja, jag blir väldigt negativ när någon försöker ta ifrån mig något. Vare sig det rör sig om ett förbud av datorspel, film, musik, läsk etc. Att förbjuda något som energidryck är idiotiskt, eftersom det inte finns några vetenskapliga studier som visar att det skulle vara farligt. Jag har inga bevis på detta, men det känns inte som det är upp till mig att lägga fram bevis heller, det är inte jag som försöker förbjuda något som till synes inte är farligare än andra läsksorter. Det vore ju därför rimligt att det gjordes en vetenskaplig studie på energidrycker, innan man börjar tjata om åldersgränser etc. Men det hela går i linje med att föräldrarna alltid ska skylla på något. När jag var ung vad det datorspel och film. Nu är det tydligen energidryck.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av unfhampus

du verkar gå hårt mot mig. Känns som om du är emot detta med åldergräns.

Jag är starkt emot en åldersgräns.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av unfhampus

Jag är för en åldersgräns med tanke på hur mycket energidryck som konsumeras idag av ungdomar och då är det inte lite.

Jaså, så allt som ungdomar konsumerar mycket av ska förbjudas? Utan att vi ens har några studier som visar att det skulle vara farligt? Jag tycker man ska vara väldigt restriktiv med förbud.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av unfhampus

Om det inte hade varit en lika stor konsumtion av det som det är idag så hade jag inte bryt mig så mycket men nu är det inte så

Varför bry sig utan att ha konkreta bevis på att det skulle vara farligt?

Permalänk
Medlem

Ni inser väl att det är väldigt svårt att sätta en laglig åldersgräns på läskedryck alldeles oavsett om den lovar att man får vingar eller bara släcker törsten?

Däremot kan affärer ha riktlinjer för vilken åldersgrupp de säljer sagda dryck till. Men någon lag kommer knappast att dyka upp.

*** EDIT ***

Eller kan vi inte komma på förslag för lagtexten i sådant fall? Olaga energidrickande kanske? Energidryckslagen? Den som mottager eller förtär energidryck på allmänt område skall böta?

...

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Entusiast

Bör nämnas att taurin inte är en aminosyra som någon påstod utan den bildas av två aminosyror i kroppen. Det är inte samma sak.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragganof
äter varken frukost ellr lunch, dricker kaffe vid behov av energi kick.
stora mänder vatten skrev jag inte, och sånnafall vart det tokigt. för jag blandar i en vanlig liten plast kaffekopp.

Ah ok, mitt misstag.
Men fortfarande- kaffe är inte gott för de flesta unga medan energidryck är mer som läsk.
Och- du är ett medicinskt undantag Kaffe istället för frukost och lunch..jag hade inte blivit äldre än 21.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag att en 15-årsgräns är bra, främst för att jag tycker att det är upp till föräldrarna att bestämma om deras barn ska inta koffein eller ej. Koffein är ändå beroendeframkallande och påverkar sömnmönstret. Nuförtiden är det inte helt ovanligt med föräldrar som har problem med barn som skiter i skolan och lägger ner alldeles för mycket tid på datorspel.

Något man ska tänka på är att en åldersgräns inte är ett förbud. Det är ett sätt att reglera försäljningen, och skulle i det här fallet hjälpa föräldrar att upprätthålla de regler de sätter upp i fråga om koffeinintag. Är man under 18 är det ingen rättighet att dricka energidrycker. Tough luck!

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Finns mängder av kroppsegna ämnen som jag absolut inte skulle vilja hinka i mig i läskeblask. Allt från mjölksyra till testosteron.

Men östrogen däremot!

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Men östrogen däremot!

Egna bröst is the shit!

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607