Permalänk

Speldator för Student

Goddag,
jag ska köpa en ny dator och har kollat runt överallt för att lära mig vad som är bra, prisvärt och vad som passar ihop med vad. Jag är dock egentligen en glad amatör får man väl säga så jag tänkte fråga här om bygget ser bra ut innan jag bränner alla mina pengar.

Jag har jämfört priser på många internetaffärer nu och det verkar som misco (med studentrabbat för mig) blir billigast.

Spec: [Ändrad hårddiskt, lagt till Dvd]

Chassi: Antec Three Hundred

Psu: Corsair TX, 650W

Moderkort: Asus P7P55D (LX, LE, -- or PRO)

Processor: Intel i5 750, 2.66GHz 8MB

Ram: Corsair 4gb (2x2gb kit) DDR3 1600MHz/CL9/1,65V

Hårddisk: Samsung SpinPoint F1 HD103UJ 32MB 1TB

Grafikkort: Asus Radeon EAH5850, GDDR5, 1Gb

Dvd: Någon billig

Detta paket landar på runt 8500inkl. rabatt, exkl. frakt. Jag hittar då inget billigare med lika hög kvalite.

Första frågan är då om allt passar ihop?
Sen undrar jag om någon rekommenderar uppgraderingar eller om något är överflödigt för mig?
Jag kommer mest spela nya schyssta spel och antagligen inte köra "tunga" program etc. Det som jag är osäkrast på är grafikkort, men hd5850 ska vara riktigt bra om jag förstått ryktena rätt.

Är mycket tacksam för all hjälp så jag kan undvika missöden!

/ Linus

Permalänk
Medlem

Ska du köra os från den disken?

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk
Medlem

Jag är student å, och detta är mitt planerade inköp (med studentrabatt på Misco):

Detta ger dig möjlighet att köpa ett extra 5850 för crossfire i framtiden om prestandan börjar svika, och inkluderar en mkt prisvärd cpu-kylare och... Ja, det är ett bra paket.

Är du inte intresserad av crossfire eller att överklocka lagom mycket så är ditt paket perfekt FÖRUTOM hårddisken (om du ska använda den till OS samt viktiga program). Föreslår istället hårddisken från mitt paket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av groznij
Jag är student å, och detta är mitt planerade inköp (med studentrabatt på Misco):
http://data.fuskbugg.se/skalman01/misco%20datorpaket%202009-1...

Detta ger dig möjlighet att köpa ett extra 5850 för crossfire i framtiden om prestandan börjar svika, och inkluderar en mkt prisvärd cpu-kylare och... Ja, det är ett bra paket.

Är du inte intresserad av crossfire eller att överklocka lagom mycket så är ditt paket perfekt FÖRUTOM hårddisken (om du ska använda den till OS samt viktiga program). Föreslår istället hårddisken från mitt paket.

Bara det att du inte har nån hårddisk..

Permalänk
Medlem

Heffa, du borde byta hårddisk. Den där är miljövänlig och varvar ner, vilket gör det segare. ^^

Permalänk
Medlem

Håller även med om att du borde byta hårddisk, jag har nämnligen en sådan. Jag köpte den full medveten om att den är miljövänlig, varvar ner när den inte används och är allmänt långsammare än andra diskar. Detta på grund av att jag endast använder den som lagring och är nog den tystaste disken jag ägt (tystnad är hög prio för mig). Men kör en annan disk för systemet, har ljuddämpat bägge två

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lunkas
Bara det att du inte har nån hårddisk..

Aaah, stört. De har tagit bort SpinPoint F3 1tb ur deras sortiment så den försvann... Obra.

Permalänk

Linus, med den setupen behöver du inte mer än 450w (den får jobba) dock ska du använda crossfireX sen så behåll den du har eller köp en 750W bägge corsair.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk

Ok, först och främst tack för alla snabba svar!

Ska definitivt byta ut hårddisken då (ska köra os och program ja), ska se vad som finns [Bytt i första posten]. Jag är inte säker på att jag kommer att crossfire koppla grafikkort i framtiden men tänkte iallafall ha möjligheten. Men är mitt moderkort då alltså för klent (bara 1 PCIe 16?, men går att koppla 2 kort på "8" om jag fattat rätt?) å behöver jag då kliva upp till 750 watts ? Dessa två uppgraderingar börjar svida i min plånbok (kostnaden var redan 8300, hade glömt dvd..)

Om 650 watt inte räcker kanske jag kan kliva ner på någon billigare 450 watt.. (om inte 650 är bra för nått annat i framtiden, överklockning om jag lär mig etc..?)

[Edit] Kanske värt att ha kvar 650w agg, om det jobbar tystare för att det är mindre belastat än 450?

[Edit 2] Okej, jag kanske ändå ska uppgradera moderkortet och behålla 650 agget för att kunna köra crossfire i framtiden, känns bättre att öka 300 kr nu än att köpa nytt moderkort senare.. Kanske ska ta Asus Radeon 5850 tillsammans med asus mobo då? (de kort jag kollat på är Gigabyte, Asus och Saphire, alla hd5850, är något av dem bäst kanske?)

Ojoj, beslut beslut

/ Linus

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heffaklump87
Ok, först och främst tack för alla snabba svar!

Ska definitivt byta ut hårddisken då (ska köra os och program ja), ska se vad som finns [Bytt i första posten]. Jag är inte säker på att jag kommer att crossfire koppla grafikkort i framtiden men tänkte iallafall ha möjligheten. Men är mitt moderkort då alltså för klent (bara 1 PCIe 16?, men går att koppla 2 kort på "8" om jag fattat rätt?) å behöver jag då kliva upp till 750 watts ? Dessa två uppgraderingar börjar svida i min plånbok (kostnaden var redan 8300, hade glömt dvd..)

Om 650 watt inte räcker kanske jag kan kliva ner på någon billigare 450 watt.. (om inte 650 är bra för nått annat i framtiden, överklockning om jag lär mig etc..?)

[Edit] Kanske värt att ha kvar 650w agg, om det jobbar tystare för att det är mindre belastat än 450?

[Edit 2] Okej, jag kanske ändå ska uppgradera moderkortet och behålla 650 agget för att kunna köra crossfire i framtiden, känns bättre att öka 300 kr nu än att köpa nytt moderkort senare.. Kanske ska ta Asus Radeon 5850 tillsammans med asus mobo då? (de kort jag kollat på är Gigabyte, Asus och Saphire, alla hd5850, är något av dem bäst kanske?)

Ojoj, beslut beslut

/ Linus

Ang crossfire i så tappar två 5870 ca 2% 2x8pci-e inget att oroa sig för. Ang 650w mot 450w så låter ett 650w mindre då det belastas mindre.
Jag tror dock att du klarar att köra 2 5850 på ett 650w men du får använda adaptrar för strömförsörjningen då 650w bara har 2 Pci ström, 8 pins. Här hittar du swec. eget test på hur mycket de drar.

sen att köra olika tillverkare på mobo och grafikkort spelar mindre roll. säg att du kör på ett asus mobo för att det passar dina behov, sen så väljer du ett HIS 5850 bara för att det är billigt, du får med massa roliga grejer och att deras support är bra, vet inte om det stämmer men det är så du får tänka, tog bara HIS som ett exempel.
Just nu har alla 5XXX referensdesign så det är bara vad som skickas med korten och prisen som skiljer korten åt.

EDIT: gigabyte har haft problem med deras moderkort, dålig stabilitet tex. Swec hade en artikel om deras nya, kolla efter det om du vill ha gigabyte.

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk

Okej, tack igen för snabba svar.

Då bestämmer jag mig för allt ovan, men byter nog ut giga's mobo för säkerhets skull. Då återstår bara frågan vilket moderkort som passar mig;

- jag vill ha möjlighet att köra 2 st 5850 med crossfire, detta verkar funka på alla.
- jag vill ha möjlighet att överklocka om jag lär mig detta senare

De asus kort jag hittar är då;

Asus P7P55 LX (1020 kr)

Asus P7P55 LE (1140 kr)

Asus P7P55 (1240 kr)

Asus P7P55 PRO (1490 kr)

Så om någon kan hjälpa mig med vilket som passar mina behov skulle jag åter igen vara tacksam, (Lx och Le har jag ingen aning om vad det betyder). Snart är jag nog redo att beställa!

[spec uppdaterad i första posten]

/ Linus

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heffaklump87
Okej, tack igen för snabba svar.

Då bestämmer jag mig för allt ovan, men byter nog ut giga's mobo för säkerhets skull. Då återstår bara frågan vilket moderkort som passar mig;

- jag vill ha möjlighet att köra 2 st 5850 med crossfire, detta verkar funka på alla.
- jag vill ha möjlighet att överklocka om jag lär mig detta senare

De asus kort jag hittar är då;

Asus P7P55 LX (1020 kr)

Asus P7P55 LE (1140 kr)

Asus P7P55 (1240 kr)

Asus P7P55 PRO (1490 kr)

Så om någon kan hjälpa mig med vilket som passar mina behov skulle jag åter igen vara tacksam, (Lx och Le har jag ingen aning om vad det betyder). Snart är jag nog redo att beställa!

[spec uppdaterad i första posten]

/ Linus

Ska du köra crossfire så ska du köra Asus P7P55 PRO, det har dubbla x8 pcie linor. det har inte dom andra och så har du både sli och crossfirex på Pro. sitter själv på Asus P7P55D och det har x8 och x4 vid crossfire, funkar men inte optimalt. Kolla Här

vid clockning är också Asus P7P55 PRO att föredra då den har bättre strömförsörjning till processorn än dom billigare.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saandberg
Ska du köra crossfire så ska du köra Asus P7P55 PRO, det har dubbla x8 pcie linor. det har inte dom andra och så har du både sli och crossfirex på Pro. sitter själv på Asus P7P55D och det har x8 och x4 vid crossfire, funkar men inte optimalt. Kolla Här

vid clockning är också Asus P7P55 PRO att föredra då den har bättre strömförsörjning till processorn än dom billigare.

/S

Ursäkta att jag lånar tråden lite, men vet du ifall P7P55 PRO har foxconn CPU socket?

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk

mitt har det iaf (P7P55D) vet inte om pro har det.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shinjed
Ursäkta att jag lånar tråden lite, men vet du ifall P7P55 PRO har foxconn CPU socket?

Kvittar om du inte kör med flytande kväve och spänningar på över 1.4-1.5v till processorn

Permalänk

Det fick bli den lite dyrare pro versionen av moderkortet, så jag har möjlighet att klocka och crossfire etc. Hellre 300 kr fattigare än att sitta om ett år och önska att jag köpte ett bättre kort.

Så nu har jag beställt, spännande det ska bli att bygga (om de får in 5850 kortet som inte var i lager än..)!

Jag vill ge ett stort tack till alla som hjälpt mig välja delar, utan er hade det blivit pannkaka antagligen.

Jag återkommer när jag garanterat strular till något när bygget eller installationer startar

Tack !

/ Linus

Permalänk

håller ett öga på tråden, lovar

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.