Startade om sig själv förr, nu startar den ej.

Permalänk
Medlem

Startade om sig själv förr, nu startar den ej.

MSI P55-GD65
Intel i5 750 2.66GHz
Corsair XMS 1600MHz 4GB
Corsair HX620W
BFG 8800GTS 320
Intel X25-M 80GB G2

Sitter nu med en dator som ej startar.

Började med att jag kopplade ihop allt och installerade Win 7. Laddade ner OCCT för att få upp processorn i temperatur och kontrollera att kylaren satt där den skulle. Var under 55C efter en halvtimme. Beslutar mig för att testa OC Genie, automatisk överklocknings med en knapp på moderkortet, 3.57GHz var resultatet. Förvånad av resultatet starta jag OCCT igen och lät det gå i en halvtimme, gick aldrig över 70C. Kopplar in alla hårddiskar, fläktar och drar kablarna.

Efter 4-5 timmar så slocknar allt. Stänger av OC Genie och nollställer bios, ändrar endast till AHCI. Går in i Win och hoppas på en problemfri kväll. 1 timme senare slocknar den igen. Kollar BIOS ser att minnena är satt till 1.5V, ändrar till 1.65V och slår på Intel XMP. Startar datorn och den slocknar ett tag därefter. Kollar BIOS, nollställer, ändrar till AHCI och 1.65 samt XMP. Startar datorn och efter en halvtimme så slocknar den.

Nu är det så att den inte startar igen. Har kopplat ut allt som inte behövs. Nu startar processorfläkten samt grafikkortsfläkten och ett par LEDs på moderkortet lyser, allt pågår i 4 sekunder sen stänger den av sig och försöker igen.

Har testat att byta grafikkort.
Byta plats på minnet och stickorna var för sig. Känner ingen med DDR3 minne heller.
Clear CMOS med jumper och att ta bort batteriet.
Inget hjälper.

Någon som vet vad felet ligger? All hjälp uppskattas.

Permalänk
Medlem

vilka leds lyser och vad betyder det?

Permalänk

jag har ju ingen större koll på sånt men kanske testa flasha bios (?)

Visa signatur

lådan: lian li lancool pc-k62 cpu : 2500k på den finns en h50. mobo: asus p8p67. Ram 2x4 corsair pc-16000. Gpu: gigabyte gtx 470 soc
psu: hx650 hdd: random Western digital caviar 250 gb+ 500 gb wd blue caviar
skärm: g2420hd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xyllian
vilka leds lyser och vad betyder det?

Otydligt av mig. Manualen säger att det är "Active Phase Switching". Alla 6 lyser och det betyder "6 of the LEDs will light blue when CPU is in 6 phase power mode." Sen lyser start och plus/minus(Base clock control buttons) knapparna som sitter på moderkortet. Inget som berättar vad som kan vara fel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErsdaHL06
jag har ju ingen större koll på sånt men kanske testa flasha bios (?)

Kommer inte in i BIOS.

Permalänk
Hedersmedlem

Ta och bygg datorn utanför burken med så lite delar som möjligt, minne, graffe och prolle/kylare,. Funkar detta bygg på med mer delar, osv osv....

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av beav

Nu är det så att den inte startar igen. Har kopplat ut allt som inte behövs. Nu startar processorfläkten samt grafikkortsfläkten och ett par LEDs på moderkortet lyser, allt pågår i 4 sekunder sen stänger den av sig och försöker igen.

Har testat att byta grafikkort.
Byta plats på minnet och stickorna var för sig. Känner ingen med DDR3 minne heller.
Clear CMOS med jumper och att ta bort batteriet.
Inget hjälper.

Någon som vet vad felet ligger? All hjälp uppskattas.

Att den blir svårare och svårare att få stabil, för att till slut avlida helt och inte ens POST:a är ju klara indikationer på att moderkortet (eller eventuellt processor och nätagg) har gått sönder. Nätagget kan du testa med en multimeter så det ger hyffsade värden när datorn 'startar'.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErsdaHL06
jag har ju ingen större koll på sånt men kanske testa flasha bios (?)

Det är typ det sista du skall göra om datorn inte är stabil. Nu går det inte alls eftersom den inte ens POST:ar så...:)

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk

Jasså du, jag har precis ett likadant moderkort som du. Det ända som jag ser att du har fel är kanske minnena. Jag köpte mitt moderkort av komplett.se. På komplett.se stod det att följande ram minnen som passade var PC3-6400, PC3-8500 och PC3-1666. Om jag har fattat det rätt så på komplett.se så säljer de såna minnen du har och de heter PC3-12800. Själv kör jag med bara PC3-8500 med ett gtx 260 och en i5 processor och jag kör också med OC genie på. Min processorklockning hamnade i alla fall på 3,36GHz. Min dator fungerar som en vanlig dator. Det skulle kanske kunna vara att du har köpt fel ram minnen?

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem

Kastar du in snabbare minnen än vad moderkortet klarar så klockar den bara ner dom av egen erfarenhet.

Tror snarare det är moderkortet, har sett duktigt många måndagsex av MSI.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Ta och bygg datorn utanför burken med så lite delar som möjligt, minne, graffe och prolle/kylare,. Funkar detta bygg på med mer delar, osv osv....

Jag provade detta. Efter att ha tagit ut och satt tillbaka minne/grafikkort och nollställt bios så starta den. In i windows allt funka. Nästa dag starta den ej. Var tvungen att nollställa bios igen för att komma in i windows.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tednasadator
Jasså du, jag har precis ett likadant moderkort som du. Det ända som jag ser att du har fel är kanske minnena. Jag köpte mitt moderkort av komplett.se. På komplett.se stod det att följande ram minnen som passade var PC3-6400, PC3-8500 och PC3-1666. Om jag har fattat det rätt så på komplett.se så säljer de såna minnen du har och de heter PC3-12800. Själv kör jag med bara PC3-8500 med ett gtx 260 och en i5 processor och jag kör också med OC genie på. Min processorklockning hamnade i alla fall på 3,36GHz. Min dator fungerar som en vanlig dator. Det skulle kanske kunna vara att du har köpt fel ram minnen?

Minnet har körts i 1333 hela tiden utom när OC Genie varit igång då den klockat ner dem till 1280.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
Att den blir svårare och svårare att få stabil, för att till slut avlida helt och inte ens POST:a är ju klara indikationer på att moderkortet (eller eventuellt processor och nätagg) har gått sönder. Nätagget kan du testa med en multimeter så det ger hyffsade värden när datorn 'startar'.

Jag misstänkte att det var något av detta. Jag chansade och gick och köpte ett nytt moderkort, Gigabyte P55M UD2. Har haft den igång ett par timmar nu och har inte haft något problem än.