Fördelar HTPC gentemot mediaspelare?

Permalänk
Medlem

Fördelar HTPC gentemot mediaspelare?

Vad är egentligen bäst, en HTPC eller en mediaspelare?
Kan förstå att det beror på vilket användningsområde man har osv. men om vi försöker att generalisera lite.

Jag ska använda min enhet mest för att spela upp film och till en viss del musik.
Jag har en NAS som fungerar som filestorage och enheten ska alltså kunna spela upp material från NASen.

En mediaspelare är ju klart billigare än en HTPC, så vad får man för pengarna när man köper en HTPC om man ser till mina behov?

All hjälp uppskattas:)

Permalänk
Medlem

En HTPC är mer anpassningsbar men det är både på gott och ont (man kan få pilla mycket med en HTPC för att få det att funka som man vill) medans mediaspelaren är mer "plug and play".

Problemet är om mediaspelaren har buggar så får man snällt vänta på att tillverkaren kanske ger ut någon ny firmware med fixar. Har HTPC-programmet buggar kan man ju välja att köra någon annan programvara istället. Dessutom kan man använda sin HTPC som en extra dator, t.ex. spela enklare spel eller vad som helst som man gör med en dator.

Jag har själv gått över från mediaspelare till att köra HTPC. Kör XBMC på Linux på en gammal dator som jag bytt grafikkort på för att få stöd för hårdvaruacceleration. Det har varit mycket pill men eftersom jag hade de flesta delarna liggandes så har det inte blivit dyrare för mig än att köpa en ny mediaspelare. Men räknar man vad alla delar kostat från början så är ju inte HTPCn särskilt prisvärd så sett. Jag gillar att pilla så för min del föredrar jag ändå HTPC.

Det brukar gå bra att spela både film och musik samt spela upp material från en NAS med en mediaspelare så jag tror nog den kan täcka ditt behov.