Köpare vill anklaga mig, hur är lagen.

Permalänk
Avstängd

Heh, jag hatar den, men den stora dagen är ju imorrn, när köparen skulle testa cpun med ett kompatibelt moderkort. Hoppas alla inser att oavsett om cpun fungerar eller ej, så är det inte det som är det viktiga....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skogsvilden
Köparen har ett moderkort som INTE stödjer Phenom II x4 955, det är hans ansvar att kolla upp det. Ignorera köparen, så slutgrälat.

http://www.biostar.com.tw/app/en/t-series/cpu_support.php?S_I...

+1

Hans bräda klarar inte CPU'n be honom betala dubbelt för besväret... bara för att han inte orkade googla...............

http://tinyurl.com/yacu9n7

Permalänk
Medlem

Det kan knappast vara smutskastning när jag citerar ditt mail till mig ordagrant. För övrigt anser jag att din attityd samt köparens okunskap är högst relevant eftersom det är dessa två egenskaper som gjort att affären gått åt skogen. Och det är väll er affär vi diskuterar här.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Az1337
Jag jag skrev det, och jag står för det, jag är omogen ibland, men bara för det betyder det inte att jag säljer skräp. 1000:- = 950, avrundning om ni undrar. Klar jag blir förbannad när du kommer med såna bud, men detta är vad jag personligen skrev till dig, och har inget attt göra med hur köparen upplever cpu:n.

Tyvärr kan jag klä mig som clow och gå ut på stan i slå sönder fönsterrutor, but that isnt the point my friend. Kommentera inte om du inte läst ALLT som står, därav mycket som stärker min existens på marknaden.

Denna tråden handlar inte om att smutskasta folks beteende som inte har med detta "caset" att göra. Allt som diskuteras här har med caset att göra. Att jag svarar på ett omoget sätt till dig för du vill ge 650:- för min cpu, har som sagt ej med detta att göra.

Övrig smutskastning tillåter jag som TS, sålänge det är relevant med vad tråden ursprungligen handlar om. Vill du unge herre starta en tråd där man gräver fram folks mörkaste sidor, kanske du ska hålla dig till flashback eller liknande......

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gegg
Läser igenom hela denna tråden och sitter och skrattar för mig själv. Jag börjar skratta än mer när jag inser att jag faktiskt mailade Az1337 för några dagar sedan och la ett bud på hans cpu. Nu tror ni att det roliga är att jag på nått sätt undgick att köpa cpun men det roliga är egentligen svaret som jag fick av Az 1337 som ytterliggare förstärker det som redan sagts i denna tråden angående Az1337. Detta fick jag som svar när jag bjöd 650kr för hans cpu:

Re: annons‏
From: xxxxxxxxxxxx)
Medium riskYou may not know this sender.Mark as safe|Mark as junk
Sent: Friday, November 27, 2009 10:37:40 PM
To: xxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Hej, sålde cpun för 2 dagar sen tyvärr, för 1000:-, så dina 650:- kan du käka pizza med. Ditt skambuyd gjorde mig arg och aggresiv...skriv inte till någon igen om du vill pruta så passa mycket. Det stod 1000:-, billigare vid snabb affär, dock inte 350:- billigare.

Vadå? Klart du får vänta dig ett spydigt svar när du kommer med löjliga bud. Idioter som skickar skambud borde portas, tar bara tid att gå igenom dem.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Jag tycker att halva priset mot nypriset är rimligt för en begagnad cpu som är lappad och som tydligen kanske inte ens fungerar

Hur som helst så ska man självklart få lägga ett bud under det föreslagna priset utan att bli kallad för idiot av Derox eller få ett spydigt svar på sin mail. Speciellt med tanke på att det står "billigare vid snabb affär" i annonsen.

Permalänk
Avstängd

Gegg, jag är Tråkskaparen, och jag har mina allierade, säg inte emot mig eller dem tack.....:)

Permalänk
Hedersmedlem

Om inte bios stöder processorn går den till "mamma" och lägger sig på en för den "normal" hastighet, i detta fall 800MHz. Hade likadant problem med ett annat mobo där biosen inte heller var rätt, och innan han fick flashat till rätt bios gick den inte i sin normala dito, utan i 1600MHz, så detta är till 99% ett biosfel.
detta var också en P2 955 BE.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gegg
Läser igenom hela denna tråden och sitter och skrattar för mig själv. Jag börjar skratta än mer när jag inser att jag faktiskt mailade Az1337 för några dagar sedan och la ett bud på hans cpu. Nu tror ni att det roliga är att jag på nått sätt undgick att köpa cpun men det roliga är egentligen svaret som jag fick av Az 1337 som ytterliggare förstärker det som redan sagts i denna tråden angående Az1337. Detta fick jag som svar när jag bjöd 650kr för hans cpu:

Re: annons‏
From: xxxxxxxxxxxx)
Medium riskYou may not know this sender.Mark as safe|Mark as junk
Sent: Friday, November 27, 2009 10:37:40 PM
To: xxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Hej, sålde cpun för 2 dagar sen tyvärr, för 1000:-, så dina 650:- kan du käka pizza med. Ditt skambuyd gjorde mig arg och aggresiv...skriv inte till någon igen om du vill pruta så passa mycket. Det stod 1000:-, billigare vid snabb affär, dock inte 350:- billigare.

Kan förstå att han blev sne när du gör ett sådant patetiskt bud på hans prolle.

En normalt funtad människa skulle fatta att "billigare vid snabb affär" på ett utannonserat pris på 1000kr innebär ca 850-900..inte 650

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem

Att pruta 30% på en vara är inte vidare smart

Och sedan var inte hans svar så himla negativ, ploX

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk

Äh, man får väl pruta hur mycket man vill. MEN, man kan ju inte gå o gnälla sen på att personen svarat otrevligt.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

hehe, måste oxå tillägga att denna tråd var mäkta intressant, månadens läsning, det är som ett avsnitt taget ur Tre Kronor O DET KOMMER JU MER OXÅ!!!
Go TS!!

Visa signatur

:: Bitfenix Prodigy :: I5 3570k@4.4GHz :: Corsair Hydro H100i :: Sapphire 7970 :: Asus p8z77-i Deluxe :: Corsair TX550 :: 8GB Corsair vengeance LP :: Samsung 830 256GB :: Hitachi 1TB :: WD GP 1TB :: Win 7 x64 :: BenQ E2420 HD ::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gegg
Jag tycker att halva priset mot nypriset är rimligt för en begagnad cpu som är lappad och som tydligen kanske inte ens fungerar

Hur som helst så ska man självklart få lägga ett bud under det föreslagna priset utan att bli kallad för idiot av Derox eller få ett spydigt svar på sin mail. Speciellt med tanke på att det står "billigare vid snabb affär" i annonsen.

Nej du får inte göra vad du vill utan att riskera att andra ger dig spydiga svar eller kallar dig idiot. Välkommen till verkligheten. Alla vettiga människor förstår ju att "billigare vid snabb affär" inte innebär att man drar bort 30% av priset.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Är det verkligen så orimligt att bli behandlad med normal hövlighet även om budet är dåligt?
Jag begriper mig inte på attityden hos somliga skribenter här, beter ni er verkligen på det viset irl också? På era arbetsplatser?
Sancta Simplicitas

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Medlem

Haha nej jag frågade om den var kvar och fick ett trevlig svar att den inte var det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jdad
Är det verkligen så orimligt att bli behandlad med normal hövlighet även om budet är dåligt?
Jag begriper mig inte på attityden hos somliga skribenter här, beter ni er verkligen på det viset irl också? På era arbetsplatser?
Sancta Simplicitas

Vet du hur irriterande det är med folk som prutar 30% via mail? 30% går att pruta på plats efter inspektion av varan där man hittar diverse brister. Men du prutar inte 30% på priset vid första kontakten. Det är så det är med livet, gör man korkade grejjer får man räkna med att folk reagerar.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Jag tror jag varit med om livet längre än du men jag har ändå inte begripit varför det är ett självändamål att bete sig som en idiot. Går utmärkt att svara på ett normalt sätt, eller inte alls, om man inte gillar budet. Det enda man uppnår med att bete sig som en idiot är att man blir uppfattad som en. Och när det ryktet väl är etablerat...

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk

Ger man ett så skamligt bud, vilket är väldigt otrevligt, kan man förvänta sig ett otrevligt svar. Säljare bedriver inte välgörenhet, skärp er. Säljaren har 100% rätt i allt han gjort i den här tråden.

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem

Ursäkta, men ni är bra barnsliga imho och förr eller senare slår det tillbaka på er men det är ju ert val

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Nej du får inte göra vad du vill utan att riskera att andra ger dig spydiga svar eller kallar dig idiot. Välkommen till verkligheten. Alla vettiga människor förstår ju att "billigare vid snabb affär" inte innebär att man drar bort 30% av priset.

Det finns verkligen inget mer irriterande än lycksökande prutare, jag annonserar ofta ut datorer/tillbehör/mobiler. Som är helt nya, med 2 års garanti och oanvända. Tro fan att även fast man skriver "INGA PRUTARE, PRISET ANGETT I ANNONSEN ÄR DET SOM GÄLLER" tex. hade en sprillans ny iphone 3gs 32GB ute för 6 tusen. tro fan det kommer mail från folk som säger "vad är din sista priset? du få 3000kr!!"

en viss typ av folk som prutar... go figure... asirriterande
så säljlaren gjorde rätt i o be personen köpa pizza för sitt erbjudande

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus Xi Extreme - Cpu: Intel Core i9-9900K - Cpu kylare: Corsaid h100i PLatinum - Gpu: MSI GeForce GTX 1080 - Chassi: Corsair Carbide 100R Silent Edition + EVGA 1000W PSU - Hårddisk: x2 Samsung 970 EVO 500GB nvme - Minne: 64B DDR4 3200mhz - Skärmar: 2x AOC Agon AG241QX 144hz,1ms

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Az1337
Gegg, jag är Tråkskaparen, och jag har mina allierade, säg inte emot mig eller dem tack.....:)

Ursäkta mig, MEN vad fan var det där?
Hur gammal är du? 7,8?

Visa signatur

Radeon HD 5770 1GB GDDR5, MSI K9N SLI Platinum nForce 570 SLI ATX, AMD Athlon 64 X2 5200+ 2.6GHz Socket AM2 2MB TX650W

Permalänk
Medlem

Så du säger det tfwo? Låter bra det, kom ihåg att själv alltid bara bjuda begärt pris när du nån gång ska köpa bostad, bil etc. Om du dristar dig att lägga ett lägre bud (tänka sig, sånt händer irl) vill du säkert bli bemött på det sätt du förespråkar.

Jag upprepar: Barnsligt. Och tillägger: Omoget

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tfwo
Det finns verkligen inget mer irriterande än lycksökande prutare, jag annonserar ofta ut datorer/tillbehör/mobiler. Som är helt nya, med 2 års garanti och oanvända. Tro fan att även fast man skriver "INGA PRUTARE, PRISET ANGETT I ANNONSEN ÄR DET SOM GÄLLER" tex. hade en sprillans ny iphone 3gs 32GB ute för 6 tusen. tro fan det kommer mail från folk som säger "vad är din sista priset? du få 3000kr!!"

en viss typ av folk som prutar... go figure... asirriterande
så säljlaren gjorde rätt i o be personen köpa pizza för sitt erbjudande

Kan inte annat än att hålla med.
Fick 2-3 mail för någon månad sedan med köpare som bjöd 1000-1250kr för mitt fullt fungerande HD4870x2. Bara störande att läsa igenom deras mail...

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jdad
Jag tror jag varit med om livet längre än du men jag har ändå inte begripit varför det är ett självändamål att bete sig som en idiot. Går utmärkt att svara på ett normalt sätt, eller inte alls, om man inte gillar budet. Det enda man uppnår med att bete sig som en idiot är att man blir uppfattad som en. Och när det ryktet väl är etablerat...

För att ett av problemen till varför det går omkring så många korkade människor är att de tillåts göra sina korkade saker utan att folk påpekar det. Jag lärde mig tidigt att man får straffa sig själv när man gör korkade saker. Ställer man en fråga i skolan där svaret är uppenbart, ja då får trycka ned sig själv då ingen annan gör det åt dig. Tillåts man gå omkring och göra korkade saker hela tiden lär man sig aldrig.

Jag ser inget fel med att vara spydig mot folk som faktiskt förolämpar dig genom att tro du är så korkad att du säljer saker till underpris. Människor som försöker sko sig på andras okunskap är bland de värsta som finns, så att dessa får en spydig kommentar tillbaka är det minsta de borde få.

För övrigt kan du aldrig bete dig som en idiot genom att säga åt någon annan att de är idioter. Du kan vara mycket annat för att göra dig, men idiot är du inte.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lakej
Jag ÄLSKAR den här tråden!

+1

Visa signatur

HTPC Antec Fusion remote Corsair 450W Msi z370 Mortar Intel i3 8100 2x4Gb Corsair DDR 3200
Work Corsair Carbide 500R Nätagg 750W Corsair i40 Asus x570 TUF Amd Ryzen 5 3600X 2x8Gb DDR4 3600Mhz cl16 Asus RX 6700XT 12Gb dual

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tfwo
en viss typ av folk som prutar... go figure... asirriterande

HAHAHA! Härligt med ett GOTT skratt på morgonen:) Iaf, hoppade igenom tråden lite hastigt, hur gick det för köparen? Lever prollen? Jag var faktiskt också inne på att köpa den, så det blir spännande att höra

Edit. Inte tillräckligt roade? Se DETTA klippet och återkom (:

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg

Permalänk
Medlem

Oj vilken härlig tråd, den skänker ett par minuters lycka i de gråa vardagen, varje gång man tittar till den!

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk

majje m.fl. Jag kan förstå att ni blir irriterade av ett i ert tycke "skambud". Men nu över till TS. 650:- i bud för en CPU som såldes för 950 är i mitt tycke inte ett skambud. (Jag vet ej vad priset i annonsen var).
Varför det då:

*Lappad av en för köparen okänd person
*Logiska förlängningen av ovanstående är att CPU:n körts klockad
*Garantin förbrukad
*Tillomed i annonsen står det att CPU:n är billigare vid snabb affär = prutbart.

Absolut inte fog för ett "idiot"-svar.

Nu över till en mer generell analys av "skambud" ointresserad kan sluta läsa nu!
Vad är då definitionen på ett skambud, är det när säljaren blir så irriterad att han skickar ett långt puerilt svar. Eller är det vid en viss procentsats av det begärda priset (eller kanske av varans nypris). Svaret är väl att det är högst personligt vad som anses vara ett "skambud". Ponera att säljaren dagen efter annonsen ska på tjänsteresa till Uruguay i 2 år eller att han är skyldig en maffiaboss pengar. Sett till dem omständigheterna är ett snabbt bud mer värt än själva slutpriset. Ett annat kan vara att hämta på plats eller att kontanter används. Den troligen vanligaste orsaken till att skambudsgränsen sänks är att varan är svårsåld.

Analogt med SMS lån så är 3k i handen mer värt nu än -3,4k nästa månad. Annars är väl det att anses som inverterat "skambud" också. Vem skulle annars ta ett SMS-lån.

Argumentationen att det tar tid att läsa mail med skambud försvinner så fort man bemödar sig att svara på dessa mail.

Den potentiella köparen har trots allt delgett vad varan är värd för honom sedan är det upp till säljaren att: svara, ignorera eller anta budet.

Till syvende och sist så finns egentligen inget "skambud" utan bara marknadspris baserat på tillgång och efterfrågan. Är budet för lågt säljer inte säljaren och är det begärda priset för högt får säljaren inga svar d.v.s den lika illa använda termen "fantasipris".

Permalänk

Hej här finns lite info fron Wiki ...
Konsumenter som handlar i nätbutiker har alltid en rad lagstadgade rättigheter. Vissa av dem gäller i Sverige, andra i hela EU, vilket innebär mindre risker vid e-handel över nationsgränser.
14 dagars ångerrätt har man som konsument i Sverige alltid rätt till vid distanshandel[7] (auktioner, köp av livsmedel, tidningar, hygienartiklar och dylikt är undantagna), och säljaren är skyldig att upplysa köparen om den. Ångerfristen påbörjas den dag då köparen tar emot varan, och varan ska vara i väsentligt oförändrat skick. Utanför Sverige inom EU har man som konsument 7 dagars ångerrätt[7].
Konsumentköplagen ger dig rätten att reklamera en felaktig vara. Reklamationen ska ske i skälig tid, dock senast tre år efter mottagandet av varan. Reklameras varan före sex månader efter mottagandet, är det upp till säljaren att bevisa att felet inte var ursprungligt, medan det efter sex (eller två enligt [7]) månader är köparens uppgift.

Visa signatur

Ocean 12

Permalänk
Medlem

Att vara spydig är ett bra sätt att visa hur omogen och socialt inkompetent man är. Två bevis på mognad är tolerans och acceptans.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ddtdd1234
Hej här finns lite info fron Wiki ...
Konsumenter som handlar i nätbutiker har alltid en rad lagstadgade rättigheter. Vissa av dem gäller i Sverige, andra i hela EU, vilket innebär mindre risker vid e-handel över nationsgränser.
14 dagars ångerrätt har man som konsument i Sverige alltid rätt till vid distanshandel[7] (auktioner, köp av livsmedel, tidningar, hygienartiklar och dylikt är undantagna), och säljaren är skyldig att upplysa köparen om den. Ångerfristen påbörjas den dag då köparen tar emot varan, och varan ska vara i väsentligt oförändrat skick. Utanför Sverige inom EU har man som konsument 7 dagars ångerrätt[7].
Konsumentköplagen ger dig rätten att reklamera en felaktig vara. Reklamationen ska ske i skälig tid, dock senast tre år efter mottagandet av varan. Reklameras varan före sex månader efter mottagandet, är det upp till säljaren att bevisa att felet inte var ursprungligt, medan det efter sex (eller två enligt [7]) månader är köparens uppgift.

Fast nu handlar det ju om ett privatköp eller hur? och inte ett köp från någon nätbutik. Det som bestämmer lagar vid privatköp är konsumentverket.se.

Visa signatur

/ käbab

Intel Core2Quad Q6600, DFI BloodIron, Asus Extreme Radeon HD4850, Corsair XMS2 PC6400 4096MB, Antec Three Hundred