ännu en: HDMI, dator till tv - ljud problem

Permalänk
Medlem

ännu en: HDMI, dator till tv - ljud problem

Hej! Jag vet att det finns flera trådar angående detta problem. Har dock inte hittat precis mitt problem och ställer därför frågan till Er:

Detta har jag:
Windows 7 64 ultimate
Grafikkort: ASUS GeForce GTS 250 1GB PhysX CUDA
Moderkort: Gigabyte GA-P35-DS3, P35, Socket-775
Tv: LG 50PG1000
Inget hemmabiosystem

Försöker som sagt få ljud i tvn via HDMI. Får perfekt bild men inget ljud. Har läst att jag behöver koppla en intern SPDIF-sladd från grafikkortet till moderkortet. Fick med en sådan sladd med grafikkortet, vilken ej passar ordentligt på moderkortet då SPDIF_I kontakten har 3 pins medan min sladd har fyra hål(varav en blockad, och således ej passar). Har letat överallt efter en sådan sladd men hittar inget. Kan jag skaffa en vanlig sådan sladd med två hål i båda ändar och hoppa över att koppla in power-pinen på moderkortet, och får det att fungera? Eller är detta något jag behöver ta kontakt med Gigabyte för att lösa?

På tvn har jag bredvid HDMI-uttaget en Audio in (RGB/DVI) kontakt. Något jag skall använda?

Testade att vända på sladden och stoppa två-pin delen i SPDIF_I kontakten och fyr-hålsdelen i grafikkortet utan framgång.

I Soundsettings i kontrollpanelen finns Digital Audio (S/PDIF) att välja och aktivera, och jag gör detta utan framgång. Vilket antagligen ej fungerar då min sladd ej passar ordentligt. Står dock på Jack information: "Rear Panel combo jack", betyder det SPDIF uttaget på baksidan av burken?

Är ganska grön på sånt här, hoppas jag kan få lite hjälp. Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Jag hittade bara en SPDIF IN som bara klarar att ta emot men ej skicka digitala ljudsignaler, du måste nog pröva att koppla en extra ljudkabel mellan datorn och TVn.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Tack för svaret. Typiskt då. tänkte inte på in/ut på den. Vad rekommenderas för ljudkabel till tvn? Antar att den skall gå in i audio in (RGB/DVI) kontakten? Eller ska jag köra till componentingångarna på tvn?

Permalänk
Medlem

Jag tror att du måste välja RGB/DVI och sedan använda den rätta HDMI kontakten som TV tillverkaren rekommenderar för att ljudet skall fungera.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Tja, har ju bara en HDMI-kontakt på tvn. Dock kör jag en HDMI-switch för att få fler uttag. Testar att skaffa en sådan kabel, och får väl hoppas att ljudet fungerar då. Kan du möjligtvis länka någon sladd i stil med det jag skall ha, så jag vet exakt vad jag ska leta efter imorgon.

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Tyvärr har jag ingen erfarenhet när det gäller att koppla extra ljudkablar mellan dator och TV så vi får hoppas att någon annan här på Sweclockers kan hjälpa dig med att hitta rätt ljudkabel.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Bild från bruksanvisning för LG 50PG1000, enligt denna bild så tror jag att du skall använda vanliga ljudkablar som används för datorer
http://www.clasohlson.se/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=3...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Okej, tack. Skall prova detta. Får ta järnhästen ner på stan och införskaffa en sådan kabel! Tack.

har en HDMI - HDMI kabel nu, undra om tvn kommer tro att ljudet fortfarande skall komma från HDMIn? Kanske måste byta till en DVI - HDMI då. Tror att jag lyckats stänga av ljudflödet i hdmin, men det vet man ju inte om tvn förstått Ska testa i alla fall!

Permalänk
Medlem

Testade med en vanlig ljudkabel, en sån som du länkade, utan framgång. Börjar tro att det enda jag kan göra är att köpa ett surroundsystem för att få det att fungera. Köpte även en DVI - HDMI adapter för att se om det var där skon klämde, inget bättre resultat.

Kan det vara nån inställning någonstans? Bios? Tvn har ju noll inställningar att välja mellan, så jag kan inte ställa in att ljudet skall komma från min dator eller dyl.