Sätta in fläktar i TV-bänk IKEA Leksvik

Permalänk
Medlem

Sätta in fläktar i TV-bänk IKEA Leksvik

Hej!

Jag har tänkt sätta en HTPC i min redan ganska välfyllda TV-bänk som redan nu är varm. För att det ska funka även med stängd frontdörr så blir jag tvungen att fixa lite luftflöde i TV-bänken.

TV-bänken: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00033864

Datorchassit är Cooler Master Elite 360: http://www.coolermaster.com/product.php?product_id=6056

Funderar på att sätta datorn högst upp till höger i skåpet och på så sätt dra fördel av hålet för kablaget som kanske kan fungera som luftintag och så sätta utsugsfläkten på baksidan längst upp till höger i skåpet (sett framifrån). Baksidan är lättast att göra hål i då det bara är en tunn skiva som förmodligen går att ta hål i med hjälp av kniv och hammare...

Chassit kommer att ligga ner (det är vändbart, går att ha liggandes eller stående). Då kommer chassits utblåsfläkt blåsa luften åt höger och luften sugs in på vänstersidan av chassi samt genom ventilationshål på chassits ovansida.

Men som alla vet så stiger ju värmen så skåpet är förstås varmast högst upp. Så ett annat alternativ jag har är att sätta HTPCn längst ner till höger där det är svalast i skåpet och göra ett lufthål i skåpet bakom datorn lite åt vänster (kanske mitt i skåpet längst ner) och en tyst 120 mm fläkt som blåser in luft i skåpet därnere. Nackdelen är att utrustning placerad på hyllorna ovanför kommer att bli varmare på grund av stigande varmluft.

Jag vill helst kunna använda skåpet med stängda dörrar. Dörrarna är nämligen låsbara och vi har småbarn hemma så jag kan inte räkna med att få in luft genom att ha skådörrarna öppna. Hyllplanen begränsar luftflödet vertikalt en aning men hyllorna går inte ända längst bak utan det finns några centimeter tillgodo mellan hyllplanen och skåpets bakvägg för att man lättare ska kunna dra kablar mellan hyllorna. Där kan även en del luft sippra uppåt genom skåpet.

Det kanske är smartare att ha utsugsfläkten längst ner i skåpet om man ställer datorn längst ner? Kanske både insug och utsug på samma höjd i skåpet? Eller det kanske räcker med att göra lite lufthål som luften kan sippra in genom och endast ha en utsugsfläkt? Det är ju en del små springor runt dörrarna så man kanske kan klara sig med endast en utsugsfläkt i skåpet? Jag vill ju inte ha onödig hög ljudnivå så det bästa vore om man på något smart sätt kunde fixa det med en enda fläkt.

Datorn är inte överdrivet värmealstrande. Det är en gammal AMD Athlon 64 Mobile 3400+ socket 754 processor som jag kör på ett DFI Lanparty nF3 UT250GB moderkort och ett Nvidia 8400GS PCI grafikkort, ett Technotrend DVB-C Premium TV-kort samt en enda hårddisk och en optisk läsare. Processorn har 65 W TDP. Tänkte köra XBMC med VDPAU videoacceleration med grafikkortet samt VDR med TV-kortet på Linux.

Hur skulle ni ha gjort?

Permalänk

Skaffa ett LianLi mobo ray och sätt det längst ner. Ta upp några hål i botten på skåpet och sätt dit filter. Kanske en extra fläkt bak

Permalänk
Medlem

Tack för tipset. I så fall har jag redan en moderkortsplåt jag sparat från ett gammalt skrotat chassi. I och för sig låter det som ett roligt alternativ att bygga in komponenterna i en hemmasnickrad låda inuti en del av skåpet och på så sätt begränsa luftflödet till denna del av skåpet. Men i så fall har jag köpt ett chassi för 380 kr i onödan... Det kanske går att kombinera Cooler Master Elite 360 chassit i skåpet med någon luftkanal till skåpets baksida där man placerar eventuell fläkt?

Det är betydligt jobbigare att göra hål i botten av skåpet (kanske 2 cm massivt trä) än i träfiberplattan på baksidan (kanske 5 mm tjock).

Vad funkar bra som dammfilter? Låter som en bra idé att sätta dammfilter på en insugsfläkt så man slipper få massor av damm inuti skåpet. Tyvärr är min erfarenhet av dammfilter att de också hindrar luftflödet så knappt någon luft går igenom...

Permalänk

Jag har gjort detta i mitt gamla leksvikskåp och tycker att det funkade ganska bra. Jag satte en 120mm-fläkt i båda de övre hörnen på skåpet och hade ett "tjuvkopplat" nätaggregat som också agerade fläkt. Alla blåste utåt.
Skåpet är ju väldigt "läckigt" så det blir ju ytterst svårt att styra luften.

Något att tänka på är att den tunna spånskivan du planerar att göra hål i också är den som stabiliserar skåpet, så fundera noga på var och hur du gör dina hål. Mitt skåp blev sedermera uppstagat av 4 balkar 2"x4" för att vara stabilt nog.

Permalänk
Medlem

Tack Totenfresser för det tipset. Hmm, jag har ju en jättetung 32-tums bildrörs-TV (tror den väger 60 kg) ovanpå skåpet så jag vill inte att det rasar ihop. Var satte du balkarna? Undrar var det är bäst att göra hål rent hållfasthetsmässigt? Kanske bättre göra hålen en bit in i skivan istället för vid kanterna och kanske hellre flera små hål än ett stort känns det som, rent hållfasthetsmässigt då. Hålet för kablarna som fanns från fabrik har de satt en bit in från kanten i mitten ganska högt upp, men vet inte om det är någon hållfasthetsberäkning bakom detta direkt...

Jag har en eSATA-bracket med strömuttag på (följde med mitt Gigabyte EP35-DS4 moderkort) som jag funderar på att sätta in så kan jag koppla ström till fläktarna från denna utgång. Nackdelen (kan vara fördel också) är att fläktarna då endast går då datorn är igång. Alternativ två är en vanlig nätadapterplugg för 9V DC som funkar att driva en 120mm-fläkt på lagom varvtal.

Permalänk

Jag har också en sån där pansar-tv ståendes uppe på.
Jag satte 2st precis under toppskivan, en i framkant liggandes och en i bakkant ståendes.
De andra 2 satte jag ovanpå nedre hyllplanet i skåpet på samma sätt som de övre. Detta är ju inte på något sätt elegant, och man skulle eventuellt kunna sätta dem undertill istället så att de syns mindre. Det viktiga är dock att de sitter där eftersom Ikeas snabbskruvar tenderar att gå sönder så hela möbeln glider isär när man flyttar den med 60 kg ovanpå, eller för den delen stöter till den.

För övrigt, hål alldeles i kanten på bakstycket är inte att rekomendera. Gör dem en bit in så blir det bättre, även sett till barnsäkerheten.

Gällande strömförsörjningsbiten tror jag inte jag har ngt att komma med egentligen, det är ju en smaksak hur man vill lösa det men det vore nog en ide att ha möjligheten att kunna sänka volten ända ner till 5V. Bakstycket förstärker vibrationerna från fläktarna rätt bra, så jag körde dem på 5V för att slippa det värsta. Men du kommer säkert på någon bra lösning!

Ha det!

Permalänk
Medlem

Uppdatera gärna med bilder, om du orkar.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Intressant diskussion, har själv funderat på att montera en 120mm fläkt i skåpet där jag har NAS, router och modem. Går man ner till 5V matning till fläkten borde man väl kunna tjuva ström från en USB-port?

Permalänk
Medlem

Är inte alla fläktar som startar på 5 Volt och man kan inte dra jättemycket ström från en USB-port (kanske 0.5 A) så det är inte säkert det orkar driva fläkten.

Har inte kommit så långt med projektet, har fastnat i konfigurationen av HTPCn så den står på mitt skrivbord. Jag har funderat lite och tror det kanske kan vara en bra idé att borra flera små lufthål i botten av skåpet i dess framkant så jag slipper riskera stabiliteten genom att perforera bakstycket mer än nödvändigt. Och så sätter jag nog en 120 mm utsugsfläkt i bakstycket nära datorn. Testar nog först utan att borra luftintagshål, det kanske räcker med luften som sipprar in genom springorna och kabelhålet på baksidan. Kanske går att göra någon kanal från utsugsfläkten fram till datorns utblås så man tvingar luftflödet igenom datorn. Kanske blir någon ghettolösning med bitar av urklippt liggunderlag och tejp...

För att dämpa ljudet så sätter jag nog något skumgummi eller liknande mellan fläkten och bakstycket (med ett hål för luften förstås) och så ett fläktgaller på utsidan av skåpet för barnsäkerheten.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Har ett likadant skåp som e knökat med elektronik. Jag kör datorn på mittenhyllan och har bara skurit upp ett hål på ca 30*15cm i masoniten på baksidan med vanlig mattkniv vid datorns luftutblås.

Permalänk

om du ska göra hål i den rekomenderar jag att du investerar i en hålsåg typ 100-115mm är ganska lagom till 120mm fläktar

denna duger ganska bra för ändalålet
http://www.jula.se/halsagsats-7-delar-123577

sen angående fläktarna skulle jag nog köra dom på en 12v nätadapter
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1066&iItemI...

klara av att driva bortåt 3-5 fläktar på samma adapter

och tror det ska räcka med att ha en 120mm fläkt som suger ut varmluft längst upp om du ställer den på översa hyllan

och skåpet är omöjligt 100% lufttätt i dörrarna så den kommer suga in kall luft där när 120mm fläkten börjar bygga upp ett vacuum i skåpet

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen!

Ja, det blir nog snyggare hål med en hålsåg, även om nu den där skivan på bakstycket är så pass tunn så att man kan fixa det med en kniv om man vill. Var ju inte så fasligt dyrt med hålsågsatsen du länkade till.

Jag har också tänkt på att det bästa är nog att ställa datorn på översta hyllan. Blir nog uppe till höger eftersom den högra dörren är lättast att öppna. Bra tips på nätadapter också, den har ju justerbar spänning vilket alltså ger möjlighet att ställa in valfri hastighet på fläkten. Med nätadapter så får man ju kontinuerlig kylning av övrig elektronik i skåpet.

Helt klart behövs det någon fläkt i skåpet i alla fall. Testade lite med datorn i skåpet och ganska snart går datorns fläktar upp i högvarv vilket de inte gör när datorn står ute i fria luften.

Permalänk
Medlem

Köp någon stor bra fläkt och sätt på första hyllplanet och längst upp på hyllan.
Bara ta sticksåg och kapa ut så mycket som du behöver. Kanske fläktar på sidan.
Syftar du på pc fläktar eller andra slags fläktar ?

Visa signatur

Chassi Lian li PC-7A Scand v3 Processor Intel E8400 @ 3,4 Moderkort ASRock P43D Grafikkort Geforce GTX 460 Ramminne Corsair xsm2 4 GB Nätaggregat Fractal design newton 500 W Hårddisk 1 samsung 250 GB Hårddisk 2 Samsung F1 750 GB

Permalänk
Medlem

Nu har jag satt in fläkten. Jag gjorde ett hål på baksidan av skåpet på höger sida vid översta hyllan där datorn står. Hålet fixade jag genom att först rita en cirkel (använde dotterns leksaks-plasttallrik som hade perfekt storlek) och sedan kunde jag trycka några små hål med en syl längs cirkelbågen och sedan med en kniv skära upp fläkthålet. Det blev jättebra.

Skruvhålen gjorde jag också med sylen och "borrade" upp dem till rätt storlek med en stjärnskruvmejsel med rätt diameter (mejseln passade perfekt i fläktens skruvhål). Sedan ett 120 mm fläktgaller på utsidan och skruva fast fläkten. Enklast är att be någon om hjälp att hålla fast fläkten inuti skåpet när man skruvar från baksidan (armarna räcker inte till annars).

Fläkten strömförsörjs via datorns nätaggregat. Det är en Nexus Real Silent och den hörs inte mycket trots 12V anslutning. Däremot surrar själva datorn en hel del när man ställer den på hyllplanet men det hörs ju inte när man skruvar på ljudet på filmen samt stänger skåpdörrarna. Ska nog lägga något avskuret liggunderlag på hyllan att dämpa vibrationerna med så blir det nog bättre.

Det blir lite småvarmt ändå i skåpet men det verkar funka i alla fall. Utan fläkten hade det blivit jättevarmt tror jag.

Permalänk
Medlem

Det finns ett annat forum som har behandlat ungefär samma ämne. För att driva fläktarna finns det lite tips här:

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=164287&vie...

Läs även längre ned i tråden, där det finns alternativa lösningar.

Simma lugnt!

Visa signatur

ASUS UX-32VD
ESXI-server med 3 "fasta" VM + ett antal test-VMs
HP EX-470 MOD(2Gb RAM, AMD LE-1640, 1Tb WD Green 32Mb) Krashad...
Mini-ITX-server(LAMP+filserver) Egen design