Permalänk
Medlem

Speldator. 15k~ Behöver råd.

Hej, dags för mig att fråga om råd här på sweclockers. Mitt problem är att jag endast spelar på datorer så jag kan inget eller väldigt lite om själva hårdvaran och komponenterna. Jag ser mest datorn som en spelkonsol

Jag har lite tankar och funderingar på vilken sorts dator jag vill köpa:

Notera att jag skiter blankt i vilket chassi jag använder eller om det lyser, ingen kosmetika osv. Endast datorn vill jag köpa. Ev en skärm.

1: Köpa en dator med en bra grund och haltaskigt grafikkort som jag senare kan uppgradera.

2: Köpa allt dyrt, typ 17k för att skiten ska räcka längre.

3: Kom gärna med egna tips om mina frågor är helt efterblivna.

Jag vill helst kunna spela Diablo3 när det släpps utan att det laggar satan, datorn jag använder nu kan jag typ spela WoW på sämsta inställningarna och det laggar väldigt mycket. Call of duty 4 hänger sig direkt när man startar det.
Därav min frustration.

Har en fråga angående skärm, ska man köpa en skärm som är i fas med grafikkortet? eller räcker det med vilken skärm som helst.

Tackar alla för era svar, och tack för att ni tar er tid att läsa.

MVH Erik.

Permalänk
Medlem

Core i7 860
Gigabyte UD5 socket 1156
Ati Radeon 5870
Corsair 650w
3xGB DDR3 1600mhz minne.
Fractal Design R2 chassi
Valfri HDD, DVD.
Hinner inte kolla vad det går på, men gissar på någonstans runt 15k.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thornblom
Core i7 860
Gigabyte UD5 socket 1156
Ati Radeon 5870
Corsair 650w
3xGB DDR3 1600mhz minne.
Fractal Design R2 chassi
Valfri HDD, DVD.
Hinner inte kolla vad det går på, men gissar på någonstans runt 15k.

Sockel 1156: Dual Channel
Sockel 1366: Tripple Channel

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Här har du ett paket med rätt sorts minnen, ett stabilt kvalitetsnätaggregat och ett riktigt vasst grafikkort som räcker för allt du vill spela.

Edit. Såg att pristaket var på 16.000, i så fall kan du byta grafikkortet till ett 5870 och slänga in ett till senare i framtiden, om inte kraften räcker till

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Han skrev halvtaskigt Grafikkort, så 5970 är nog lite överdrivet
5870 ev. 5850 räcker väl för dem mesta spelen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bmawn
Han skrev halvtaskigt Grafikkort, så 5970 är nog lite överdrivet
5870 ev. 5850 räcker väl för dem mesta spelen?

Jag hade nog tagit ett 5970, men det är bara jag det
Sen ändrade jag också till ett 5870 då mitt första förslag spräckte budgeten med en 1000-lapp

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Varför envisas alla med i7 till speldatorer?

Permalänk
Medlem

Har du lust att utveckla? vill gärna lära mig lite...

Tack för alla svaren grabbar!

Permalänk

Tillgången på hd58xx serien är ju i princip obefintlig för tillfället. TS kan likagärna ta ett billigare kort såsom hd4890, det fullt tillräcklig prestanda för de spel han spelar, bra kylning (låg ljudnivå) och relativt lågt pris. Sen kan han, som han sa, köpa ett kraftigare kort senare.

Grafikkort är verkligen en färskvara och det är bättre att köpa mest pang för pengarna en gång om året än att köpa värstingen för en förmögenhet var 3e år. Om 1 år kommer det finnas grafikkort för halva priset som är lika bra som hd5970.

Mycket krut i litet format, bra prestanda och goda uppgraderingsmöjligheter. 24" skärm med Full HD upplösning. 16:9 formatet ger bra vidvinkelseende i spel. Jag har anfadern till den skärmen och är fantastiskt nöjd med den.

Permalänk

Många väljer i7 till speldatorer eftersom den inbyggda PCIe kontrollern i s1156 processorerna bara stödjer 16 pcie 2.0 kanaler. Det innebär att när du använder 2 kraftiga grafikkort för att köra SLI / CF kommer bussen som används för kommunikation mellan CPU och Grafikkort att agera en smärre flaskhals. Det är dock väldigt lite och bara i vissa spel samt med de allra kraftigaste grafikkorten.

Permalänk
Medlem

Tusen tack Patrik, tack för summeringen också. Säg att jag köper detta paket, siktar på att fixa hd5970 senare. Vad mer kan jag uppgradera i framtiden?

Fick tips om att burken bör supporta directX senaste versionen (11 ? ) Kommer paketet klara detta?

Ledsen för dumma frågor

Permalänk

Det som kan bytas ut / uppgraderas av gemene man utan större tekniska kundskaper är grafikkort och minne. Du har 4 minnesplatser på moderkortet och med det minnet jag valde har du 2 lediga vilket möjliggör uppgradering till 8gb minne. Du kan även förvänta dig se kraftigare processorer till s1156 i framtiden men det är lite omständigare ingrepp om man vill byta det.

Grafikkortet i paketet jag länkade har inte stöd för DX11 så det var absolut ingen dum fråga. Anledningen till att jag tog ett hd4890 var främst för att det är så dålig tillgång på 58xx korten och att det är väldigt prisvärt dessutom har kortet jag valde en bra kylare vilket bidrar till en behaglig ljudnivå. Hade 58xx serien funnits i lager hade jag valt ett hd5850 istället. Jag tänkte inte på att diablo 3 skulle stödja DX11.

Vad du kan göra för att slippa sitta utan grafikkort tills det kommer in 5850 / 5870 i lager är att köpa ett billigare kort, typ 5750 (finns för omkring 1100-1200), att ha tills det blir bättre tillgång på de kraftigare modellerna. När du sedan får tag på ett hd5850/hd5870 kan du välja att antingen behålla ditt hd5750 och köra crossfire X eller sälja det och bara köra ditt hd5850/hd5870.

Jag hade inte satsat på ett 5970 då det är på tok för mycket pengar för ett grafikkort. Det blir inte framtidssäkert hur mycket pengar du än lägger och hd5850/5870 räcker med stor marginal till att spela de spel du nämner och framtida spel i liknande genrer. Sälj hellre ditt grafikkort när nästa generation grafikkort släpps och köp nånting ur den generationen då.

Permalänk
Medlem

Patrik har ett löjligt prisvärt paket där. Personligen hade jag satsat på en annan cpu kylare och ett större chassi om du nu tänkte införskaffa ett nyare grafikkort sen, då ATIs senare grafikkort är rätt stora. Säger det igen, extremt prisvärt det där. (y)

Permalänk
Avstängd

Bra skrivet ovan....du har rätt i det du säger.
Ska man satsa på kylare och inte orkar hålla på och lappa o skit, kanske en Corsair H50 skulle passa bra? Som för övrigt är lite bättre än Ture och Noctua.

Permalänk
Medlem

skulle kört på detta chassit https://www.inet.se/datorkomponenter/datorlaador/fractal-desi... ett riktigt bra chassi.
+otroligt prisvärt
+tyst
- lite höga temps

Visa signatur

orka....

Permalänk
Avstängd

Chassit beror på vad TS vill göra. Funderar han på riktig vattenkylning, är ett full-tower ett krav skulle jag säga.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Tror jag skippar vattenkylning, vill dra runt på lant lite också. Tack igen alla som tog sin tid.

MVh

Permalänk
Medlem

Fick lite input av en kompis. Han tyckte SSD'n var överflödig och inte gjorde någon större skillnad. Ev att jag skulle köpa en sådan senare när priset har släppt och formatera om och lägga OS på den.

Han tipsade om Cooler Master Dominator 690 -svart chassi för den var rymligare. Fördelar: får med 2 fläktar och kan stryka de andra fläktarna.
Sen skulle jag lägga till Samsung spinpoint F3 1TB (7600rpm/ 32mb cache /Sata II) Istället för SSD'n.

Problemet är att delarna inte finns på inet, och jag vill ha gratis frakt (får mand et om man är medlem på sweklockers? vart klickar man i det?)
Kan ni hitta några liknande delar på inet?

Angående grafikkort så kör jag på en 4890, och köper senare under 2010 en 5870/5850.

Input på detta? Lutar mycket åt det de tips jag fått här.

Permalänk
Medlem

Dominator 690 + F3 finns visst på Inet... Gratis frakt: Inet.se/kampanj orkar inte skicka länken

Visa signatur

PhenomII x4 955 3.2Ghz @ 3.8Ghz | Corsair A50 | Lancool PC-K62 | PC HD5770 PCS+ | GA-MA790GPT-UD3H | 6GB DDR3 1333mhz (1x2GB, 1x4GB) | WD Black 640GB | Corsair VX550 | Samsung S223C | Scythe Kaze Master Pro 5.25"

Permalänk

Kylaren har fått mkt bra kritik av silent pc review och är en av de få som passar till s1156. Lär kyla tillräckligt bra och dessutom blåser den lite på moderkortet också vilket alltid är trevligt. Varför skulle du behöva lappa den? I7 860 blir inte så fruktansvärt varm ändå och jag tror knappast TS tänker överklocka / köra benchmarks nämnvärt heller. En stabil 24/7 klock ska inte vara några problem alls att kyla med den här kylaren, inte ens med fläkten på 7v. H50 är bra grejer men lite för dyr tycker jag. Ska man satsa på vatten så ska man köpa ordentliga grejer tycker jag.

Formfaktorn är lite av en smaksak, personligen drömmer jag om ett litet kompakt kraftpaket som detta men TS kanske hellre vill ha en större låda med lite mer plats.
Om man nu nödvändigtvis behöver så kraftig grafiklösning så är ju ett hd5970 det bästa. Särskillt på i5 då man ändå inte får 2st 16 kanals portar.

Permalänk

Låter bra det du säger. Klart mer utrymme i ett ATX chassi. Fractal Design R2 är mycket omtyckt av många, även väldigt prisvärt och bra kylning om man monterar fläktar i alla fläkthål. Beror lite på vilket du tycker är snyggast. Själv hade jag nog valt fractal då jag avskyr verktygslösa fästen och gillar att fractal chassit är väldigt flexibelt (går att välja om man vill ha tyst eller effektiv kylning).

SSD är kanske lite överflödigt men många med din budget satsar på det iaf och de flesta vill inte gå tillbaka till vanliga mekaniska hddiskar efter det. Priserna kommer garanterat sjunka och om ett år är det nog mer prisvärt med SSD.

Om du tar ett ATX chassi så lär du välja ett ATX moderkort också för att utnyttja utrymmet. Asus Maximus III Formula är motsvarigheten till Maximus Gene fast i standard ATX utförande. Testat av swec med betyget "bäst i test". Vill du lägga mindre pengar så tycker jag att gigabyte p55 ud3r är ett prisvärt alternativ, kostar runt 1200kr

Permalänk
Medlem

Din kmpis som säger att SSD inte gör någon skillnad snackar skit!! Det är otroligt stor skillnad och ett måste för en dator i denna prisklass!! Annars så ser detta paket väldigt bra ut. Smidigt med det lite mindre chassiet när man ska på lan me. Kör på de och köp under2010 ett DX11 kort! angåendekylare så skulle jag kolla lite på zalman 9900, denna kyler väldigt bra och är tyst om man inte överklockar....

Permalänk
Medlem

Tack som satan för alla tips, blev iaf att köra på 4890, skiter i ssd och byter chassit till ett Dominator 690.
Min plan är att ev köpa en likadan SSD under 2010 och köpa 5870. Såg nu att jag kankse borde tagit Asus Maximus 3 formula. Ivrig som jag var reflekterade jag inte över detta.
Så ser det ut, case closed och GOD JÄVLA JUL till alla som hjälpt.
Mellandagarslanet är nu räddat. Tack igen.
MVH Erik

Permalänk

Precis som Sh1ft säger väldigt smidigt med m-ATX chassi. Det kommer du garanterat tycka själv, lätt och smidigt att flytta på grejerna och de tar inte lika mkt plats på / under skrivbordet. Antec mini p180 chassit är dessutom ganska snyggt. Finns förövrigt i vitt också.

SSD är väl inget måste egentligen, du kommer inte få 10 mer fps i alla spel direkt men datorn känns mycket rappare och det mesta flyter smidigare. Krävande spel kan också flyta bättre om man installerar dem på SSDn.

Inte helt fel att vänta tills priserna sjunkit lite dock. Om du känner att du behöver mer lagring kan du lägga till en 1TB WD GP eller valfri annan disk med mycket plats.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HaveFun
Tack som satan för alla tips, blev iaf att köra på 4890, skiter i ssd och byter chassit till ett Dominator 690.
Min plan är att ev köpa en likadan SSD under 2010 och köpa 5870. Såg nu att jag kankse borde tagit Asus Maximus 3 formula. Ivrig som jag var reflekterade jag inte över detta.
Så ser det ut, case closed och GOD JÄVLA JUL till alla som hjälpt.
Mellandagarslanet är nu räddat. Tack igen.
MVH Erik

Allright lycka till och hoppas du blir nöjd. Du kan säkert maila Inet och be dem fixa ett formula istället. De brukar ha rätt snabb support.