Permalänk

Misslyckad överklockning- Hjälp!

Hej, jag skulle öva lite på att överklocka med min halvgamla fijutsu siemens dator. Jag laddade ner Clock gen och satte upp bus Mhz till 220 från 200. Sen körde jag stabilitetstest med Everest och hade även på CPU-Z. Volten i kärnan var ok, inte över 1.42, tror att 1.45 var övre gräns. Och temperaturen var inte över 70 grader. Men så fick jag fryslagg (om det heter så, datorn tvärstannade, "frös"). Då stängde jag av den och startade upp den igen strax därpå. Då hörs ett PIIIIIIIP och sedan händer inget mer.

Så jag undrar vad som kan gått fel, har något verkligen pajjat? Jag fick intrycket att så länge man inte ändra volten över processorn så ska hårdvaran inte skadas?

Vore tacksam om jag fick hjälp att rädda min gamla trokänare.

/Linus

Permalänk
Medlem

Prova att gå in i felsäkert läge för att boota in i Windows. Fungerar inte det prova att formatera.
Läs igenom Guiden innan du försöker överklocka, men mjukvaru överklockning på en märkesdator är oftast dömt att misslyckas tyvärr.

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem

Märkesdatorer och överklockning brukar inte gå ihop.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lord_tito
Prova att gå in i felsäkert läge för att boota in i Windows. Fungerar inte det prova att formatera.

Varför ska han formatera? Sen låter det som att han inte får bild alls, eftersom datorn piper när han startar den och "inget mer händer", så han kommer nog inte in i felsäkert läge heller

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lord_tito
men mjukvaru överklockning på en märkesdator är oftast dömt att misslyckas tyvärr. [/B]

Varför? Brukar gå utmärkt för mig på diverse laptops och en och annan vanlig stationär när man får händerna på en sådan.

Bara en gissning men du har nog bränt något om du inte får bild alls. Kan tyvärr inte ge mer förslag än att testa byta ut CPU, minnen eller/och moderkort...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Märkesdatorer och överklockning brukar inte gå ihop.

Särskilt inte med överklockningsprogram..

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

om man köpt en märkesdator ska man inte ens tänka på att överklocka
Flasha Bios om du nu verkligen vill

Visa signatur

Fractal Design Define R3 ~ Asus M4A78-E ~ Powercolor HD5850 1Gb ~ AMD Phenom II 965 ~ Thermalright True Black ~ Corsair XMS2 @ 1066mhz

Permalänk

Det stämmer att jag inte får någon bild alls, bara ett piiiiip, svart skärm och inget mer händer.

Jag läste guiden om överklockning (genom bios). Men min bios hade inga alternativ för överklockning (inte ändra Mhz, bus hz eller multipliers etc). Så jag laddade ner programmet för att testa lite. Jag hade inte hört någonting om att märkesdatorer inte går bra att överklocka, och läste någonstans att det var säkert att överklocka sålänge man inte ändrade volt värden över kärna etc. Å kärnan blev ju inte varmare än 70, om inte fläkten stannar vid fryslagg å kärnan överhettades innan jag hann stänga av?

Jag är i farten att köpa en ny dator, var därför jag vågade testa. Så antar att jag får plocka isär denna och ha som reservdels burk Eller testa att byta ut grejjer om jag hittar nått billigt skräp

Tack för hjälpen iallafall, om nån har mer tips är det välkommet, men jag kan som sagt inte reboota iöverhuvudtaget...

/ Linus

Permalänk
Medlem

Du får nog nolla med jumper på moderkortet.

Visa signatur

| FD ARC - med FD Noise absorber kit | Corsair 850w TX | Asus P8P67 PRO | i5 2500k @5,006ghz | Corsair H100 | Corsair Vengeance 16gb 1600mhz | Asus Nvidia GTX580 DCII | Asus Xonar Essence STX + AKG Q701 | Corsair Force GT 120 gb | Kingston SSDNow v300 120GB |

Permalänk
Medlem

+1

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem

Återställning av bios låter som en bra första lösning. Troligtvis har överklocknings SW ändrat på en parameter i bios. Moderkort avsedda för överklockning har ofta återställning till fabrikssettings som default när datorn hittar konfigurationsfel under uppstart av lilla systemet.

Ifall processorn eller minne är trasigt borde moderkortet ändå starta upp och informera om felet.

Permalänk
Medlem

Vad ville Clock gen använda för PLLchipmodell?

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk

Gjorde som ni sa och nollställde bios med jumber, å dra mig mig baklänges det funkade !

Så tack som fan killar (ev. tjejer) ni räddade just min dator, tur att ni finns !

/Linus

Ps. Vet inte vilken Pllchip-sak jag hade :/ jag kollade inte så noga Läxan lärd nu dock, ta det jävligt lugntnär du överklockar haha.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Märkesdatorer och överklockning brukar inte gå ihop.

Gällande Fujisu-Siemens så hade jag också en sån, och det var absolut inga märkesprylar i den!

P4 3,2 GHz (som jag körde i 4GHz efter att jag bytt kylare)
Moderkortet var något från MSI, minns inte vilken modell.
RAM kom från Kingston, dock inget märkvärdigt.
Grafikkortet var ett ATi Radeon...
DVD-brännaren var en Samsung...

Som ett hemmabygge fast med FS-logga på.

Jag vet att du skrev "brukar inte gå ihop" men kände jag var tvungen att nämna detta.

OnTopic:
Clear CMOS på moderkortet och prova starta igen, kanske funkar.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

felpost...

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lord_tito
Prova att gå in i felsäkert läge för att boota in i Windows. Fungerar inte det prova att formatera.
Läs igenom Guiden innan du försöker överklocka, men mjukvaru överklockning på en märkesdator är oftast dömt att misslyckas tyvärr.

Ytterligare ett "formatera windows"-troll. Gå och lägg dig. När ska er sort ta och dö ut?

"Min dator startar inte" - Testa att formatera om Windows
"Får ingen bild på skärmen" - Testa formatera om Windows
"Min dator har brunnit upp" - Testa att formatera om Windows

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Ytterligare ett "formatera windows"-troll. Gå och lägg dig. När ska er sort ta och dö ut?

"Min dator startar inte" - Testa att formatera om Windows
"Får ingen bild på skärmen" - Testa formatera om Windows
"Min dator har brunnit upp" - Testa att formatera om Windows

"Jordens undergång - Testa att formatera om Windows"

LoL! xD Word mrfisse!

Nasa: Oh shit.. We just shot out our nuclear robots... Well.. Lets try to format our harddrive and see what happens!

Sorry för OT

Visa signatur

"Doomsday on 2012? No! But why now and not 50 years ago? Simple! Easier to talk bullshit in the twenty first century! Say hello to my PC and todays newspaper." Oh and don't forget! Be careful what you wish for!

Permalänk
Medlem

HAHA håller med..

"jag ställde oom en massa skit i min bios så nu funkar inte datorn.... måste nog formatera.. HAHA"

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |