Permalänk
Medlem

Överklockning av Pentium 4?

Jo, jag har funderat på att överclocka CPU'n

Burken är från 01/02 och är väl använd men nu när man ska gamea med polarna börjar det bli lite halv tråkigt, nu har man nämligen sämst dator i lokalen/rummet/servern. Och polarna börjar ju bli lack på att man inte kan köra de roliga spelen.

Så jag undrar först och främst om det gör någon nytta om man skulle överclocka, och sedan om det är möjligt. Nedan står mina specs, är det nåt mer ni vill ha reda på så bara säg till

DELL Dimension 4600

CPU: Intel Pentium 4 2.8Ghz Northwood Socket 478
RAM: 2.5 GB
Grafik: Nvidia 5200 FX 128 MB
OS: Windows 7 Ultimate x86
Kylning: Ingen aning "sitter nån grön burk där inne, ser ut som en fläkt"

Brorsans Beskrivning: Din dator sitter ihop med super lim och tejp, det är ett mirakel att den fortfarande sitter ihop, det är en skit dator från DELL när de gjorde sina sämsta datorer någonsin, DET GÅR INTE ATT GÖRA NÅGOT ÅT DEN!!!!!

Tacksam om man skulle få svar på en dålig post.

Visa signatur

Lwl

Permalänk
Medlem

Det går inte att överklocka märkesdatorer punkt slut.

Permalänk
Vive la liberté!

Antagligen har du ett Dell moderkort som är låst för all form av överklockning. Är inte värt att lägga ner pengar för ett moderkort som man kan överklocka med.

Permalänk
Medlem

Överklockning och märkesdatorer går inte ihop.
Vill du ha mer prestanda så är det väl bara att köpa en ny burk (inte uppgradera en sådan gammal dator).

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Aja, haha, tack ändå

Tänker lägga en hel del pengar på en super dator sommaren 2010.

Visa signatur

Lwl

Permalänk
Medlem

håller med apanx och så får du tänka på att du i stort sett måste uppgradera grafikkortet och det blir svårt då du antagligen har ett moderkort som bara stödjer AGP.

att överklocka går inte, du bör helt enkelt spara ihop till en ny dator, det är det enda vettiga du kan göra om du nu måste ha bättre sådan.

Visa signatur

Main Rigg: Q9550, E0 @ 4GHz 1,37vcore + P5Q Deluxe + Corsair PC6400 @ 1060MHz + Asus GTX 670 Direct CU II TOP + CM Storm Scout + H50 + corsair HX 750w + Win 7 Ult x64
Sony Vaio S13P: i5 + 12gb + 830 256gb + 640m LE @ 1Ghz (Kepler)
__________________
HP 2230s - ZTE Blade

Permalänk
Medlem

Min rekommendation är att köpa en helt ny dator.
Ett FX 5200 är rent ut sagt värdelöst, du skulle kunna köpa en många gånger bättre dator för 2000kr

Visa signatur

Hette tidigare Ti 4400
Dator: DFI Lanparty 790FXB-M2RS │965 BE@3,7GHz│8GB OCZ SLI 800MHZ│500GB Samsung + 2st 1TB Samsung│7950│550W Cougar
IBM X31 1.7GHz|1GB| ATi Radeon 16mb| 8GB SSD|Thinkpad X200|2.4GHz|4GB|X4500MHD|320GB Thinkpad 600X|500Mhz|320MB ram|6GB

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det beror inte på tillverkare, det beror på komponenterna på moderkortet och användarens kunskap.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Vive la liberté!

Aja, men jag tror knappast att man frågar om man vet hur byter klockgenerator och kristaller då. Vilket större delen av användarna här inte gör. Går ju att köra mjukvaruprogram som fipplar med klockgeneratorn också då. Men men.

Permalänk
Medlem

@ Ti 4400

ja, jo, jag vet
denna är väl värd 200 spänn om någon ens skulle ha intresse för skit
På tal om mitt grafik kort, detta är det äldsta grafik kortet Nvidia ska göra Aero stödjande drivrutiner, även om skiten är vad det är. (lite off-topic o.o)

Och till alla andra, jag är tacksam för att ni hjälpte till, som sagt ska jag skaffa mega datorn nästa år

Visa signatur

Lwl

Permalänk

Dra upp CPU voltage till 10 000 så ska du få se på GREJJER

Permalänk
Medlem

northwood processorer är knepiga att klocka dessutom. De andra p4 var lättare.

Permalänk
Medlem

@baverskalle

Haha, jo, men om du skulle vilja testa på din egen CPU först så kan jag kanske fundera på det, det är ju jobbigt att koppla ut datorn o.o

@Twinsen

ingen överraskning, Dell vettu ;D

Visa signatur

Lwl