Permalänk
Medlem

ccfl i hylla?

Hejhej.

Jag har de senaste veckorna blivit intresserad av att få upp en ccfl i en hylla med flaskor jag har för att få lite snyggt ljus i den, för just nu ser den verkligen tråkig ut, och i mörkret syns den knappt.
(Klaga inte på bilden, tagen med iPhone kamera:()

Jag har sett flera bilder där folk använder ccfl på liknande ställen(utanför chassi), men utan förklaring. 2 fina exempel här:

Det jag inte förstår är hur de kopplar de. De ska ju in i en 12V strömkälla av något slag i alla fall. De kopplar ju i alla fall inte via en nätagg molex, eftersom mja jag tvivlar på att de köper ett nätagg och ett modekort för det. Så var kan man få tag på en sådan 12V strömkälla?
Angående sladdar också, som ni ser på 2a bilden i inlägget så syns de inte äns, och känns inte som det finns några ställen att gömma på de heller för delen om de inte är inne i metallrören typ. Hur skulle man kunna få upp en ccfl i min hylla, utan att ha sladdar som hänger ner ifrån den, för det skulle verkligen se fult ut:confused:

Tacksam för alla tips jag kan få:D

/Celly

Permalänk
Medlem

väggvårta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av burk404
väggvårta?

Mjaha det är så de heter, skulle t.ex denna fungera isf? 12Voltarn då självklart.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=135236373
Sen behöver man ju ett annat uttag på den också detta fungerar ju inte.
Vet nån kanske var det finns en 12V adapter som leder till ett uttag som passar i en ccfl?

Den har ju växelspänning AC? vad kräver ccfl för sorts egentligen?

Permalänk
Medlem

Dom kräver samma sak som en dator ger. dvs 12 volt DC. Du måste använda den lilla transformatorn (blå?) som kommer med rören. en kontakt blir nästan omöjligt att hitta så du för löda/koppla om det själv. alternativet är att fixa lysdioder från tex upplyst.se och driva direkt från datorn eller med vilken likströms transformator som helst.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Jaha ja så man måste löda om själv då om man vill använda ccfl, ne det låter för jobbigt och känner jag mig inte så hajj på. Tack för svaret angående 12v DC iaf, och tack för den alternativa länken, får kika runt lite där

Permalänk
Medlem

Men är det inte enklast att köpa 2st cclf kit och sen köpa en vanlig 230V AC
till 12V DC nätadapter ?

Dessa ccfl drar ju försumbar effekt, så i teorin skulle du kunna köra den på
12V från datorn med tex denna:

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

Eller om du har en gammal liggande 12V adapter så kan du ju ta den men se till att det står DC på den bara

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Tjuvkoppla ett nättagg! Sen är det bara att köra!

Har själv 2st gröna "stavar" som lyser bakom mina skärmar ( 2st) och det är väldigt skönt för ögonen....

http://www.dvhardware.net/modules.php?name=Sections&sop=viewa...

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hagis2k
Men är det inte enklast att köpa 2st cclf kit och sen köpa en vanlig 230V AC
till 12V DC nätadapter ?

Dessa ccfl drar ju försumbar effekt, så i teorin skulle du kunna köra den på
12V från datorn med tex denna:

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

Eller om du har en gammal liggande 12V adapter så kan du ju ta den men se till att det står DC på den bara

Nån adapter liggandes vet jag att jag inte har så det är köpa som gäller.

Men om jag köper den du länkade så måste man iaf löda själv får att få kontakterna att fungera? det där uttaget kommer ju inte fungera.
Har du tänkt att man ska använda dosan man får med när man köper ccfl då också eller? Det jag inte förstår är hur det ska kopplas. =/

vägguttag --> 230v AC till 12v DC adapter --> ???

sen då?
Jag e verkligen inte hajj på att löda och koppla själv så det är inte att jag är lat och frågar, för jag vet verkligen inte

Permalänk
Medlem
Permalänk

Ta en vanlig mobilladdare eller liknande som ger 12V och kolla om minus är på in eller utsidan av kontakten. Om nu minus är i mitten av laddaren trycker du ner den svarta sladden där och de röda eller vad den nu är virar du ett varv runt utsidan av kontakten. Några lager eltejp och du är färdig.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06