Intel utvecklar processor med 48 kärnor

Permalänk

"exempelvis kunna ”se” användaren istället för att få instruktioner från tangentbord och mus."

Haha! Ingen porrsurfning då inte (om man nu inte skulle älska sin dator allt för mycket).

Förlåt, jag kände mig bara tvungen att kommentera det.

Visa signatur

ASUS Maximus III Extreme | i7 930 @ 4.2ghz | A-Data 6GB XPG PlusSeries V2 | EVGA GTX 480 SC SLI | Intel X25-M G2 160Gb SSD | 2st WD Caviar Black 640Gb | Corsair AX1200W | Silverstone Fortress II

Permalänk
Avstängd

Det är fan på tiden.
Intel har segat på cores.

Sun Microsystems har haft många fler cores än dom.

48 mest ever? Bullshit.
Finns väl processorer med hundratals cores?

Permalänk
Medlem

intressant. Skulle vilja se detta.
även för spel skulle det vara intressant. Dx11 ar ju mer öjlighet att ta nytta av fler processorer i själva dx11, oc ja.. hmm
det skulle ju kunna bli en liten revolution. hehe

Visa signatur

i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dractracker
"exempelvis kunna ”se” användaren istället för att få instruktioner från tangentbord och mus."

Haha! Ingen porrsurfning då inte (om man nu inte skulle älska sin dator allt för mycket).

Förlåt, jag kände mig bara tvungen att kommentera det.

Kan vara dumt att tänka lite för mycket med folk omkring sig hahaha.

Permalänk

Den lär ju inte vara billig

Visa signatur

| I5 2500K | GTX 560Ti | MSI P67A-GD55 | Corsair Vengeance 8GB |

Permalänk
Avstängd

Och här sitter man på en fjuttig 2 kärnig processor. =/

Permalänk

Problemet är ju främst att det är rätt svårt att skriva effektiva multitrådade program. Visst är det enkelt att tråda en app, men att få den effektivare är en helt annan historia.
Alla program är dessutom långt ifrån lämpliga att tråda upp.
Ett annat problem är att det saknas utveckligsverktyg som underlättar multitrådning. (jag är lite dåligt uppdaterad på pc utveckling då jag mest skriver kod för inbyggda system, och de är sällan trådade.

Som någon utvecklare sa "the free lunch is over", med andra ord vi kan inte vänta oss enkla presstanda höjningar i framtiden genom att bara höja frekvensen.

Permalänk
Avstängd

AMD har också en 48 kärnig på G

[EDIT]
Hmm, det var visst 4 processorer med 12 kärnor vardera

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tosseboll
"...ska kunna se användaren..." Får väl spä på med domedagsprofetior; Nu är vi bara ett par år från självgående, självmedvetna robotar, och allt kommer vara intels fel.

Nope, kommer vara Hondas fel.... http://www.youtube.com/results?search_query=asimo&search_type...

Permalänk
Medlem

Värmen då?

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Liemann
Värmen då?

http://www.sweclockers.com/nyhet/10228-intel_utvecklar_proces...

Permalänk
Medlem

Lär ju knappast vara nödvändig för oss. Mer dom som sköter super renderingar osv.