Permalänk
Medlem

Felsökning - CPU sönder?

Hej!

Har en dator som hänger sig ganska random (den i min sígnatur). Jag har i alla fall märkt att den hänger sig efter cirka 15 sec när man drar över filer från tex USB minne till hårddisken. Eller försöker installera något.

Jag har provat med andra ramminen som jag vet 100% fungerar, det hjäpte inte. Har också provat olika slotsen med olika kombinationer och olika volt samt hastigheter.

Jag har provat med en välfungerande hårddisk det hjälpte inte.

De de två har jag uteslutit, så nu kommer jag till frågan:

Kan det vara CPU / Moderkort som är sönder?

Jag har haft min CPU till och från på 3.7 GHz, även med låg volt samt kylt utav vatten. Men nu på Stock.

Samt jag har provat klocka NER min processor långt under orginal(3.0), det hjälpte heller inte.

Hoppas ni kan hjälpa mig! Jag har totalt kört fast och sitter nu på en skoldator.

Tack på förhand, // Lindgren

Permalänk
Medlem

Kör hdtune för felsökning, prova att defragmentera hårddisken. Kör orthos i en timme för att se att din processor är stabil.

Permalänk
Medlem

Nya diskkablar?

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Glaivi
Kör hdtune för felsökning, prova att defragmentera hårddisken. Kör orthos i en timme för att se att din processor är stabil.

Har kört HDTune, har också provat köra chkdsk(eller hur det stavas) har även defragmenterat...

Här är resultaten från HDTune, vilket jag fick svaret av någon annan här på Swec att den inte vart sönder men jag postar igen..

Permalänk
Medlem

1,2 mbs är verkligen inge bra :D. Kör error scan i hdtune. och prova att köra benchmark igen utan några program i bakgrunden.

Hur mycket ledigt plats finns det på hårddisken?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Glaivi
1,2 mbs är verkligen inge bra :D. Kör error scan i hdtune. och prova att köra benchmark igen utan några program i bakgrunden.

Errorscan har jag kört allt vart rätt, sen körde jag med det reslutatet på bilden inga program i bakgrunden. Men det kan ju inte vara hårddisken eftersom en helt annan hårddisk betedde sig lika dåligt?

Det finns cirka 250GB ledigt på den.

Permalänk
Medlem

Jag är årets idiot, jag har av någon anledning uppdaterat Bios när det har kommit nya, DOCK såg jag nu på gigabytes hemsida att min CPU skulle ha F2, jag satt med F6 på Bios..

Nu verkar allt på datorn fungera dirr... Hoppas någon mer än jag har lärt sig något