9800gt 512mb Vs 4850 512mb ?

Permalänk

9800gt 512mb Vs 4850 512mb ?

tjenare ska byta min laptop mot en stationär dator snart. och vill veta skillnaden mellan grafikkorten :=)

Har haft ett 4850 512MB GDDR3 i min förra stationära dator och undrar om de är mycke bättre en 9800GT 512MB som finns i den datorn jag ska byta emot.

Pallar den crysis bra förresten?

Intel Core 2 Duo E6850 3.0Ghz
Nvidia Geforce 9800 GT 512 Mb
4 GB ram minne
500 hdd Samsung

Tack för mig.

Visa signatur

Ge mig ett jobb! Vad som helst?

Permalänk
Medlem

4850 presterar lite bättre än 9800GT. inte några jätteskillnader..

min egen bedömning är att den burken inte pallar Crysis bra.. förutsatt att du kommer lira i en i dagsläget normal upplösning med högsta grafik minus AA..

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk

tänkte om de flyter på bra om jag kör allt på high (eller en del på high) och 1024*768 . funkar de ?

Visa signatur

Ge mig ett jobb! Vad som helst?

Permalänk
Medlem

Det ska funka. Laggar det slår du av AA bara så är saken biff.

Permalänk
Medlem

Se dator i sign, kör crysis på 1920x1080 och allt på high (ingen AA), iofs med dx9 men ändå...

Visa signatur

Chassi: Cooler Master NR400, Mobo: Gigabyte Aorus Pro-P, CPU: Amd ryzen 5 3600, RAM: 16 GB Corsair Vengeance Pro 3600 mhz, GPU: Sapphire RX6800 Nitro +, PSU: Corsair TX 650M

Permalänk
Medlem

det är ju en väldigt låg upplösning, så jag kan faktiskt inte riktigt svara på det.. du får helt enkelt prova det beror ju även på vad du anser vara spelbart. ska du bara spela igenom SP läget några gånger duger det säkert fint. online skulle jag lira på lägsta

jag tycker i alla fall inte att Crysis WH på maxad grafik är spelbart på min burk som står i sig. (1600x900)

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

Om det är AMD Athlon X2 5000+ du hade kommer du att märka stor skillnad med den nya burken då E6850 är way better än 5000+. Med tanke på att crysis är även CPU hungrig så får du rätt så mycket bättre prestanda med E6850 och 9800GT.

Visa signatur

<AMD R9 7950X3D> <Asus RTX 4090 ROG Strix OC> <ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIF> <G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5> <Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB> <ASUS ROG Loki 1000W SFX-L> <Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Silver>

Permalänk

ah okey tack för svar Tänker skriva min gamla burk nedan så kan ni bara vara så snälla å säga om den jag ska ha nu är mycke bättre eller lite osv

Gamla burken:

Amd 5200+ 2.6Ghz
ati hd 4850
4gb ram
500gb hd

jämnfört med den jag ska få snart då

Är inte alls för kräsen gällande spel men vore fint å ha nånting på hight iaf

Visa signatur

Ge mig ett jobb! Vad som helst?

Permalänk
Medlem

Jag kör med ett Geforce 9800GT 1024MB och jag kan lira crysis med allt på max(även AA) laggfritt på en 24'' 1920x1080

Permalänk

Celly vad har du för andra saker i datorn då ? Jag vet inte ens vad AA är , Anti Ali''' nånting vet jag men vet ej va de står för.

Visa signatur

Ge mig ett jobb! Vad som helst?

Permalänk
Medlem

AA = Anti Aliaising (stavning? ), precis som du var inne på. det är kantutjämning, och ger en bättre bildkvalitet, med mindre synliga pixlar på skärmen.

Celly: du kan inte ha allt för höga krav på hur bra ett spel ska flyta..

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk

ja okey, visste de va nått med anti ali Men är de helt omöjligt att köra med AA på min då ? Ska byta om typ 1timme ;D Lite sent på dygnet kanske men iaf!

Sitter för närvarande på en laptop som inte pallar crysis som jag vill därför jag byter den,

Asus X72VM

intel core 2 duo p8400 2.3ghz
4 gb ram
Geforce 9600M GS 512mb
320gb hd

då hoppas jag den datorn jag ska ha nu våldtar min laptop prestanda mässigt

Visa signatur

Ge mig ett jobb! Vad som helst?

Permalänk
Medlem

den kommer säkert assrapea din laptop, ja.. och du kommer kunna spela crysis bra i den upplösningen. men inte med något överflöd av FPS på högsta grafik, och särskilt inte med AA påslaget. jag kör det spelet utan AA med dubbla klockade 9800GTX+! och dom är ganska mycket snabbare än vanliga GT redan orginal..

du får helt enkelt prova dig fram med grafikinställningarna vad som passar dig bäst. AA är iaf det sista jag prioriterar i det spelet.. det äter så hiskeligt med prestanda för mig..

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk

Det är lite för många som uttalar sig utan att veta här, tycker jag. Inte alls bra.

Det finns en inofficiell patch till Crysis, som kallas "ultra high"-patchen. Den gör att spelet ser mycket snyggare ut än på högsta in-game-inställningen (vilket är very high), men att spelet blir MINDRE krävande då patchen använder väldigt många (visuellt omärkbara) optimeringar.

Tanka patchen här: http://games.softpedia.com/get/Tools/Crysis-Ultra-High-Qualit...

Crysis är väldigt icke-krävande på cpu-fronten, så den där processorn är mer än tillräckligt. Grafikkortet likaså, speciellt på den där upplösningen. Jag uppskattar att du kommer att få ca 30-40 fps (på ultra high) med den datorn.

Visa signatur

"plattan som moderkortet är uppbyggt på (minns ej vad det heter)" - muhihihaha

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommie_l
Celly: du kan inte ha allt för höga krav på hur bra ett spel ska flyta..

Jag är inte särskilt kunnig angående vad AA och sånt gör sure, men Crysis är ju sen inte vad jag vet kapabelt att köra i 100FPS eller? många spel nuförtiden görs ju med typ 30 eller 60 som max. (och nej jag har inte Vsync på)

Har ingen mega dator men kör som sagt med mitt Geforce 9800GT 1gb, en core 2 quad Q9300 på 2.5 och 4gb ram, och har provat att maxa allt och jag känner inte av något lagg eller dålig fps. Jag kör en hel del CS och mja jag vet själv hur gigantisk skillnad det är på 100fps och 60fps där t.ex och märker av det väldigt lätt iaf. Vad jag faktiskt har för FPS i crysis är jag inte säker på though, har faktiskt inte äns det installerat på datorn atm men jag kan väl installera det och köra ett test så återkommer jag angående det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Celly
Jag är inte särskilt kunnig angående vad AA och sånt gör sure, men Crysis är ju sen inte vad jag vet kapabelt att köra i 100FPS eller? många spel nuförtiden görs ju med typ 30 eller 60 som max. (och nej jag har inte Vsync på)

Har ingen mega dator men kör som sagt med mitt Geforce 9800GT 1gb, en core 2 quad Q9300 på 2.5 och 4gb ram, och har provat att maxa allt och jag känner inte av något lagg eller dålig fps. Jag kör en hel del CS och mja jag vet själv hur gigantisk skillnad det är på 100fps och 60fps där t.ex och märker av det väldigt lätt iaf. Vad jag faktiskt har för FPS i crysis är jag inte säker på though, har faktiskt inte äns det installerat på datorn atm men jag kan väl installera det och köra ett test så återkommer jag angående det

Ska man ta dig seriöst?

Permalänk

okey tack ska ni ha :)! Fick mycke bra hjälp där.

Hur får jag sedan igång FPS i crysis då ? tänkte kolla de sen.

Visa signatur

Ge mig ett jobb! Vad som helst?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sundviik89
okey tack ska ni ha :)! Fick mycke bra hjälp där.

Hur får jag sedan igång FPS i crysis då ? tänkte kolla de sen.

Varför ska du ens titta FPS? Du märker ju själv när det laggar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oliviro
Varför ska du ens titta FPS? Du märker ju själv när det laggar?

Varför ens spela Crysis är min fråga.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk

för vill se vad jag har. Bara kul å veta -.^

ZaInT: Varför ska jag inte spela de ? För jag antagligen tycker att de är roligt ? Va lite dum fråga.

Visa signatur

Ge mig ett jobb! Vad som helst?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oliviro
Ska man ta dig seriöst?

Om jag skulle trolla skulle det vara rätt mycket mer uppenbart.

Han undrade angående hur bra han skulle kunna köra crysis med ett 9800GT och jag gav ett svar utav hur bra Crysis funkar på min dator, vilket också innehåller ett 9800GT. Jag är inte så jättekunnig nej men att det inte laggar är något jag vet och då tänkte jag varför inte svara och "försöka" ge honom en del av informationen han sökte.

Vad är det som är så oseriöst med mig?

Permalänk

Hur tror ni datorn fungerar med Crysis Warhead då ?? är de samma systemreq på de eller ?

Även GTA IV ? Fast om jag inte minns fel behöver man väl helst en Quadprolle till de va?

Visa signatur

Ge mig ett jobb! Vad som helst?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Celly
Om jag skulle trolla skulle det vara rätt mycket mer uppenbart.

Han undrade angående hur bra han skulle kunna köra crysis med ett 9800GT och jag gav ett svar utav hur bra Crysis funkar på min dator, vilket också innehåller ett 9800GT. Jag är inte så jättekunnig nej men att det inte laggar är något jag vet och då tänkte jag varför inte svara och "försöka" ge honom en del av informationen han sökte.

Vad är det som är så oseriöst med mig?

Vet inte riktigt vad du pratar om, men detta är lite högre upplösning, dock körde du på full AA, vilket är 16x vad jag minns.

Processorn som används är
* Intel Core i7 950 3,06 GHz @ 3,8 GHz (200 × 19)

Och du påstår på fullaste allvar att du maxxar skiten utan lagg?

Permalänk
Medlem

För att det är årtiondets mest awesome spel? Nanosuits FTW!

Lol, nä men det är ett bra sätt att mäta sin e-penis, annars är cod4 som gäller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Celly
Jag är inte särskilt kunnig angående vad AA och sånt gör sure, men Crysis är ju sen inte vad jag vet kapabelt att köra i 100FPS eller? många spel nuförtiden görs ju med typ 30 eller 60 som max. (och nej jag har inte Vsync på)

Har ingen mega dator men kör som sagt med mitt Geforce 9800GT 1gb, en core 2 quad Q9300 på 2.5 och 4gb ram, och har provat att maxa allt och jag känner inte av något lagg eller dålig fps. Jag kör en hel del CS och mja jag vet själv hur gigantisk skillnad det är på 100fps och 60fps där t.ex och märker av det väldigt lätt iaf. Vad jag faktiskt har för FPS i crysis är jag inte säker på though, har faktiskt inte äns det installerat på datorn atm men jag kan väl installera det och köra ett test så återkommer jag angående det

ok ok.. alla har vi väldigt olika krav på "flyt" i spel. så inget ont om dig eller din dator, men jag har en ganska mkt bättre burk än dig, och lirar dessutom på lägre upplösning UTAN AA, och jag tycker det är helt ospelbart... men är du nöjd som du har det så är det bara att gratulera

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk

så tror ni de går att lira GTA IV på medel? Hade en rätt kass dator förrut lagga kuk när jag lira medel.

amd 6000+
geforce 8600Gt 512mb
4gb ram
500gb hd

De laggade anus . gick fan knappt att spela på low på gta iv. Har jag fel om jag säger att de spelet är väl sjukt mycke processorkrävande?

Visa signatur

Ge mig ett jobb! Vad som helst?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sundviik89
så tror ni de går att lira GTA IV på medel? Hade en rätt kass dator förrut lagga kuk när jag lira medel.

amd 6000+
geforce 8600Gt 512mb
4gb ram
500gb hd

De laggade anus . gick fan knappt att spela på low på gta iv. Har jag fel om jag säger att de spelet är väl sjukt mycke processorkrävande?

kommer nog inte vara någon gigantisk skillnad mot din gamla Athlon x2 tyvärr.. det spelet är ju nå sjukt processorkrävande precis som du var inne på

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk

ah okey Men om jag inte har sett fel specifikation på mitt moderkort ska de inte vara problem att uppgradera till en quadcore .

btw såhär ser chassit ut http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=340960

Skönt som fan för lätt å pilla i de

Intel Bearlake P35

Så heter chipset. Ni kanske vet utantill om de går att köra quad på de Tack återigen för alla svar (Y)

Visa signatur

Ge mig ett jobb! Vad som helst?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sundviik89
ah okey Men om jag inte har sett fel specifikation på mitt moderkort ska de inte vara problem att uppgradera till en quadcore .

btw såhär ser chassit ut http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=340960

Skönt som fan för lätt å pilla i de

Intel Bearlake P35

Så heter chipset. Ni kanske vet utantill om de går att köra quad på de Tack återigen för alla svar (Y)

japp det funkar med Quad på det chippet hade ett Gigabyte P35 förut med en Q6600 klockad till 3.6 ghz

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommie_l
ok ok.. alla har vi väldigt olika krav på "flyt" i spel. så inget ont om dig eller din dator, men jag har en ganska mkt bättre burk än dig, och lirar dessutom på lägre upplösning UTAN AA, och jag tycker det är helt ospelbart... men är du nöjd som du har det så är det bara att gratulera

Inte tagit det som något ont emot mig, det ända jag kan grina över är Oliviros bemötning "Ska man ta dig seriöst". Hellre en förklaring/beskrivning än bara ett otrevligt bemötande.

Installerat crysis och patchat det och så nu och mjo visst har ni inte fel.
AAn hade jag tokfel på, har jag den på nu ere helt ospelbart.
Optimal settings sätter spelet på High däremot, och jag känner då inte av det som laggigt. Det är inga 100fps jag talar om men det är inte 20 heller.

Ber om ursäkt för att ha använt mig av ordet maxat, det var 1.5år sen jag faktiskt körde crysis och jag har fortfarande för mig att jag hade det på max men jaja minnet sviker än med tanke på att datorn är den samme nu som då.:(