Permalänk
Medlem

Eftersom överklockning av FSB och hård timing mot minnet är det viktigaste när det gäller prestanda så är jag förvånad över att memtest86 inte är med i FAQ:
http://www.memtest86.com/

Har man ett enda fel i memtest86 kanske man inte tror är så allvarligt, men det kommer förr eller senare att straffa sig genom en blåskärm, korrupt filsystem, konstiga krascher och buggar som inte är regelbundna. En dator fungerar inte som den ska om inte minnet konsekvent alltid gör rätt.

Permalänk
Medlem

PartMan, du behöver ingen extra kylning till ditt GF3 Ti200 för att överklocka det. Minnet behöver ingen kylning och det ger i praktiken ingenting att kyla det. GPUn blir inte farligt varm heller och även om det ger någon extra MHz med bättre kylning i vissa fall så är det knappast värt besväret.
Däremot att skaffa tystare kylning kan ju vara värt besväret, med Zalmans koppar-vga-kylare så har man både bättre kylning och lägre ljudnivå.

Permalänk
Medlem

Jag har läst faqen men fattar inte helt och hållet. Ni säger att man först måste låsa upp MIN AMD genom att rita byglar över L1. DÅ har man låst upp prollen och sedan kan man klocka. SÅ det gör alltså ingen skillnad om man byter 10.5 # 133 mot 11#133 eller är jag helt ute i skogen och cyklar...... (kan i sådana fall berätta att jag är ny inom klockning)

Tacksam för alla svar

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Streaker
Jag har läst faqen men fattar inte helt och hållet. Ni säger att man först måste låsa upp MIN AMD genom att rita byglar över L1. DÅ har man låst upp prollen och sedan kan man klocka. SÅ det gör alltså ingen skillnad om man byter 10.5 # 133 mot 11#133 eller är jag helt ute i skogen och cyklar...... (kan i sådana fall berätta att jag är ny inom klockning)

Tacksam för alla svar

Om jag förstår dig rätt så menar du att man skiftar 0.5 multipell.
Om man inte låst upp så går ej det. _Men_, du kan ju alltid FSB klocka.

Permalänk
Medlem

TACK SÅ MYCKET FÖR EN JÄTTEBRA GENOMGÅNG!

Jag är öppen för flera om det finns... skicka gärna länkar till min mail om någon känner till en lika bra genomgång...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrMicke
TACK SÅ MYCKET FÖR EN JÄTTEBRA GENOMGÅNG!

Jag är öppen för flera om det finns... skicka gärna länkar till min mail om någon känner till en lika bra genomgång...

Inga problem. Men vad är det du saknar så ska jag försöka ta med det.

Permalänk
Medlem

Någon som vet vart man kan läsa mer om vad stepping repektive Agoia eller Aroia är.... ?

Försöker lära mig...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrMicke
Någon som vet vart man kan läsa mer om vad stepping repektive Agoia eller Aroia är.... ?

Försöker lära mig...

agoia och aroia är olika steppingar.
Hur bra de är hittar du på overclockers cpudata bas.
Jag har skrivit lite om vad stepping här i FAQet.

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet vad skilnaden är mellan
AGOIA och AROIA (hastighets mässigt)????
Jag utgår ifrån att det är samma orginal hastighet.

Vilken XP????+ tycker ni jag ska köpa?
jag vill överklocka den till max.

Vilken XP????+ är lättast att överklocka till 1800Mhz?

Visa signatur

#1 | PROMETEIA | P4 2,4C1 | IT7-MAX2 v2 | 280GB | Corsair PC3500 | Sapphire R9700pro 18,7k p
#2 | PROMETEIA | 2100+ AUIHB 0302MPMW | NF7-S rev1.2 | Twinmos / winbond 2x256MB PC3200 | WD-SE 120GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av therecka
Vilken XP????+ är lättast att överklocka till 1800Mhz?

En XP2100+ kommer fixa det rätt lätt

Eller var det stepping du pratade om

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hale

En XP2100+ kommer fixa det rätt lätt

Eller var det stepping du pratade om

Jag syftade på processorn,.
Men jag har hört att XP2001+ inte går att låsa upp.

Jag ville veta vilken XP????+ som är bäst att överklocka bland de
som nämns lite längre ner.

XP1700+, 1800+, 1900+ och 2000+
med stepping AROIA, AGOIA eller AGOGA

Vilken utav dessa får man bäst resultat av (Mhz)???

Visa signatur

#1 | PROMETEIA | P4 2,4C1 | IT7-MAX2 v2 | 280GB | Corsair PC3500 | Sapphire R9700pro 18,7k p
#2 | PROMETEIA | 2100+ AUIHB 0302MPMW | NF7-S rev1.2 | Twinmos / winbond 2x256MB PC3200 | WD-SE 120GB |

Permalänk
Medlem

2001+ finns inte?
menade du 2100+?
de borde väl gå att låsa upp som alla andra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rektum
2001+ finns inte?
menade du 2100+?
de borde väl gå att låsa upp som alla andra?

ja, jag skrev fel.
AMD har laserskurit de de senaste athlon dvs XP2100+ och uppåt.
Det är vad jag har hört att det är ganska svåra att låsa upp(nästan omöjliga).

Visa signatur

#1 | PROMETEIA | P4 2,4C1 | IT7-MAX2 v2 | 280GB | Corsair PC3500 | Sapphire R9700pro 18,7k p
#2 | PROMETEIA | 2100+ AUIHB 0302MPMW | NF7-S rev1.2 | Twinmos / winbond 2x256MB PC3200 | WD-SE 120GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av therecka

ja, jag skrev fel.
AMD har laserskurit de de senaste athlon dvs XP2100+ och uppåt.
Det är vad jag har hört att det är ganska svåra att låsa upp(nästan omöjliga).

De har laserskrit alla andra också.
Eller har jag fel?
De borde iaf inte vara svårare än de andra att låsa upp. Om man ska köpa en ny så kan man köpa dne färdig upplåst på tjcomputer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rektum

De har laserskrit alla andra också.
Eller har jag fel?
De borde iaf inte vara svårare än de andra att låsa upp. Om man ska köpa en ny så kan man köpa dne färdig upplåst på tjcomputer

Du har rätt att dee andra också är det men på
2100+ och uppåt har de försvårat upplåsningen på.
De har gjort gjort storre gropar.
Ifall du kollar på tjcomputer så låser de endast upp XP2000+ och nedåt.

Visa signatur

#1 | PROMETEIA | P4 2,4C1 | IT7-MAX2 v2 | 280GB | Corsair PC3500 | Sapphire R9700pro 18,7k p
#2 | PROMETEIA | 2100+ AUIHB 0302MPMW | NF7-S rev1.2 | Twinmos / winbond 2x256MB PC3200 | WD-SE 120GB |

Permalänk
Avstängd

de var ju bra.

Visa signatur

[font="verdana"][color="darkblue"][size="1"]7KT266AL | XP1700+ | 256 MB DDR | GF2 MX 200 64 MB | 60 GB[/font][/color][/size]

Permalänk
Medlem

Danke für eine nice faqen

Visa signatur

Nuclear Winter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Topic
Danke für eine nice faqen

Lungt, kom gärna med synpunter om jag gjort någon miss någon stans. Var snäll att citera ett stycke för det är svårt att hitta annars.
Om det är något du saknar så skriv gärna vad det är så kan jag lägga in det om jag anser det vara bra material.
Eller fråga om jag inte kan skriva om bla bla bla så ska jag se om jag inte kan hitta info om det.

Permalänk
Medlem

alla säger att man ska använda tops för att ta bort gammal skit från cpun men det fastnar bara en massa bomull överallt, jobbigt ju..

Permalänk
Medlem

Tycker det är smidigare med en ren trasa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hale
Tycker det är smidigare med en ren trasa

Jag med, lite papper först och sen en trasa.

Permalänk
Medlem

Kan man köra minnet i orginal hastighet men FSB'n högre ?
På ett Asus A7V333 och en AMD 2000+

Visa signatur

Core 2 Duo T7200, 2048MB 667mhz, ATI x1700

Permalänk
Medlem

På Asus A7VS333 (med SiS® 745 chipset) går det, men tror inte det går på A7V333. Länk till jumperlägena

Edit: Man lär ju ändå knappt tjäna nånting på det, så vore mest onödigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pauan86
Rektum, vill bara säga att
"Intels processorer går inte att klocka genom att man ändrar multipliern. Detta beror på att den är fabrikslåst och det finns inga smidiga sätt att låsa upp den på. " är fel, både du o jag +andra har sätt att tomas kunde klocka sin intel (p3?) genom både fsb OCH multipel ine i bios på hans mobbo (har ingen riktig koll på va det e för nått) och till alla er andra Jag ljuger INTE jag blev själv stum när jag såg han göra det...

Det kan mycket väl vara så att han fick en processor som var upplåst från fabriken i det testet, läst på några tester här och där i vilka de använt fabriksupplåsta intelprocessorer för att tex se hur klockvänligt ett moderkort är via bussen.
Dock så ska alla intelprocessorer som går till försäljning vara låsta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nj^

Det kan mycket väl vara så att han fick en processor som var upplåst från fabriken i det testet, läst på några tester här och där i vilka de använt fabriksupplåsta intelprocessorer för att tex se hur klockvänligt ett moderkort är via bussen.
Dock så ska alla intelprocessorer som går till försäljning vara låsta.

Måste vara det, för jag trodde inte mina ögon. Skönt att veta var felet låg nångonstans.

Permalänk
Medlem

Jag har låst upp min processor men den går inte att clocka!!! Kan någon hjälpa mej???

Visa signatur

Laptop - Hp nx8220 2.13ghz 2gb ddr2 80gb hdd.
Laptop 2 - Asus EEE

Permalänk
Medlem

Matte7: Vad menar du med att den inte går att klocka, vad har du försökt göra. Ändra jumprarna på moderkortet eller försökt klocka genom bios?

Permalänk
Medlem

bios för jag har ett msi kt3 ultra

Visa signatur

Laptop - Hp nx8220 2.13ghz 2gb ddr2 80gb hdd.
Laptop 2 - Asus EEE

Permalänk
Medlem

Har du provat att höja fsb:n istället?

Permalänk
Medlem

ja nu får jag upp multipeln till 11 och fsb´n till 150 = 1650mhz

Visa signatur

Laptop - Hp nx8220 2.13ghz 2gb ddr2 80gb hdd.
Laptop 2 - Asus EEE