Rätt eller fel att slå barn?

Permalänk

Rätt eller fel att slå barn?

Angående artiklen

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6303495.ab

Detta var uppe i sensommras har jag för mig att ungarna cyklat på minigolfbarnorna och förstört för de andra. Den älre mannen ska då ha givit Ungen en örfil något som hans föäldrar anmält han för.

Vad fan är det för samhälle där Ungen 'får' rätt (slutgliltliga dommen har inte fällit ännu) och gubben blir dömd bara för ungen föräldrar verkar vara uppväxta i en mörkkällare på 1800talet.

Jag står helt bakom Mannen som gav han en ör fil ungen behöver ju lite vett att veta att de gör fel och man inte behandlar folk på det sättet.
Den dommaren och nämde män som håller på föräldrarna bör ju retas på samma sätt och se om det är så jäkla roligt..

Någon som mot förmodan har hans adress så man kan skicka ett julkort?

//Martin

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Re: Slå Barn? Rätt fel?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Angående artiklen

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6303495.ab

Detta var uppe i sensommras har jag för mig att ungarna cyklat på minigolfbarnorna och förstört för de andra. Den älre mannen ska då ha givit Ungen en örfil något som hans föäldrar anmält han för.

Vad fan är det för samhälle där Ungen 'får' rätt (slutgliltliga dommen har inte fällit ännu) och gubben blir dömd bara för ungen föräldrar verkar vara uppväxta i en mörkkällare på 1800talet.

Jag står helt bakom Mannen som gav han en ör fil ungen behöver ju lite vett att veta att de gör fel och man inte behandlar folk på det sättet.
Den dommaren och nämde män som håller på föräldrarna bör ju retas på samma sätt och se om det är så jäkla roligt..

Någon som mot förmodan har hans adress så man kan skicka ett julkort?

//Martin

1. Detta är våldsmannens egen historia. Väldigt oklart hur hög sanningshalten är.
2. Även om artikeln återspeglar sanningen till fullo bör man ej misshandla andra människor.
3. Att misshandla barn är dessutom extra dåligt(och fegt)
4. Det är på inget sätt ett civiliserat beteende att bruka våld mot någon bara för att denna uppfattas som otrevlig.

Permalänk
Avstängd

En örfil är fan inte nåt att bry sig om, tjejer ger killar det varje dag men det är inget brott? Eller?

Förr fick man lära sig disciplin via örfilar..

Och det är väl det som krävs för att ungdomar ska sluta med allt våld när dom fått känna lite själva? Dom bygger ju massa fritidsgårdar överallt, men hänger dom där? Nej.

Dessutom skillnad på misshandel och en handflata på kinden.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brsk
1. Detta är våldsmannens egen historia. Väldigt oklart hur hög sanningshalten är.
2. Även om artikeln återspeglar sanningen till fullo bör man ej misshandla andra människor.
3. Att misshandla barn är dessutom extra dåligt(och fegt)
4. Det är på inget sätt ett civiliserat beteende att bruka våld mot någon bara för att denna uppfattas som otrevlig.

1. har stått ungens historia i lokaltidningen och den stämmer rätt bra överrens med mannens historia.

2. Jag kan hålla med om att man ej ska slå folk men vissa personer förtjänar det verkligen.

3. fegt kanske? men vad göra tar man de i armen eller ringer polisen så blir man anmäld för att har följt med ungen hem och då hade de säkert dragit en rövare att han hotat att döda ungen etc.

Jag har själft haft problem med snorungar. för 2-3v sedan kastade två ungar sten mot bilen. jag tvärnitade givetvis o konfronterade de på andra sidan gatuhörnet. dock så sprang de jävlarna iväg och orkade inte följa efter. något jag ångrar. Skulle tagit tag i armen på de småglie och bett om deras adress och sanckat med deras föräldrar vad glinen håller på med om dagarna.

Sen om föräldrarna är idioter elelr slår sina barn skiter jag fullständigt i men de förtjänas att sättas på plats!

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

jag tycker att våld är primitivt och är inte en bra lösning på problem. Ungen kanske lärde sig en läxa eller så tappade han helt respekten för äldre.

Jag tror förövrigt att våld har en motsatt effekt, det kanske lugnar sig tillfälligt men kan bli värre sen. Kände själv en kille som fick sig ett par smällar när han va mindre o han hade ju respekt för farsan men ute på helgkvällar är han ngt helt annat tyvärr.

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
1. har stått ungens historia i lokaltidningen och den stämmer rätt bra överrens med mannens historia.

2. Jag kan hålla med om att man ej ska slå folk men vissa personer förtjänar det verkligen.

3. fegt kanske? men vad göra tar man de i armen eller ringer polisen så blir man anmäld för att har följt med ungen hem och då hade de säkert dragit en rövare att han hotat att döda ungen etc.

Jag har själft haft problem med snorungar. för 2-3v sedan kastade två ungar sten mot bilen. jag tvärnitade givetvis o konfronterade de på andra sidan gatuhörnet. dock så sprang de jävlarna iväg och orkade inte följa efter. något jag ångrar. Skulle tagit tag i armen på de småglie och bett om deras adress och sanckat med deras föräldrar vad glinen håller på med om dagarna.

1. Ok, jag har ej hittat den men tror dig ändå. Det ändrar dock inte speciellt mycket.

2. Förtjänar 13åringar att få stryk för att dom cyklar på minigolfbanor och kallar en gubbe för "gubbjävel". Fan, hade det varit sant hade jag kunnat avrättat ett antal personer för deras handlingar mot mig.

3. Vadå kanske, det är vidrigt fegt att ge sig på svagare. Självklart borde han ha valt ett lagligt alternativ. Att resonera så som att han säker blivit dömd hade ändå är bara fel. På det sättet kan man isf finna berättigande för i princip alla kriminella handlingar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Sen om föräldrarna är idioter elelr slår sina barn skiter jag fullständigt i men de förtjänas att sättas på plats!

Om jag förstår dig rätt så menar du alltså att det är helt ok för föräldrar att slå sina barn?

Jag skulle snarare påstå att det är väldigt olämpligt ur ett utvecklingspsykologiskt perspektiv.

Permalänk
Medlem

Jag håller med om att man inte ska slå barn. Vad jag anser däremot är att föräldrar ska gå en kurs i föräldraskap för dagens föräldrar suger apa. Det har ju för fan ingen disciplin på ungarna. Man måste kunna snacka med sina ungar och sätta gränser, men nej då de får göra vad de vill. Och så undrar folk varför de börjar supa vid 13 års ålder :S

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akka
jag tycker att våld är primitivt och är inte en bra lösning på problem. Ungen kanske lärde sig en läxa eller så tappade han helt respekten för äldre.

Jag tror förövrigt att våld har en motsatt effekt, det kanske lugnar sig tillfälligt men kan bli värre sen. Kände själv en kille som fick sig ett par smällar när han va mindre o han hade ju respekt för farsan men ute på helgkvällar är han ngt helt annat tyvärr.

Ingen unge har respekt för äldre.
Och alkohol har väl itne så mycket att göra om han blivit slagen av sin farsa? Alkohol påverkar olika folk helt olika.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Inaktiv

Ja du, vilket syfte fyller det att slå ungarna förutom att det är roligt?

Barn lär sig inte så bra av att bli slagna, därför fyller inte örfilen mycket funktion förutom att det är tillfredställande att straffa folk som förtjänar det.

I samhället tycker de flesta att det är typiskt dumt att slå folk för att det är roligt så därför är det olagligt. Mannen förtjänar att straffas då han tydligen är okapabel att hålla sig inom lagens gränser. Sen att ungen gjorde fel och därför också måste disciplineras gör inte mannens brott mildare.

Två fel gör fortfarande inte ett rätt.

Permalänk
Medlem

Svårt o känsligt ämne. Våld ska man alltid undvika men att särbehandla sina barn som vissa föräldrar gör dvs inte låter dem ta ansvar för sina handlingar är fel det med.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv

Och typiskt iom att mannen inte ångrar vad han gjort, säger att han skulle göra det igen samt får eventuell böter betald av andra pensioner så lär böter vara ett otillräckligt straff.

Skicka honom i finkan i 30 dagar så kanske han förstår att det är fel att skada människor för sitt eget höga nöjes skull, oavsett hur berättigad man känner sig när reptilhjärnan rycker till. Men sen lär han inte åka i fängelse ändå ;).

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Ja du, vilket syfte fyller det att slå ungarna förutom att det är roligt?

Barn lär sig inte så bra av att bli slagna, därför fyller inte örfilen mycket funktion förutom att det är tillfredställande att straffa folk som förtjänar det.

I samhället tycker de flesta att det är typiskt dumt att slå folk för att det är roligt så därför är det olagligt. Mannen förtjänar att straffas då han tydligen är okapabel att hålla sig inom lagens gränser. Sen att ungen gjorde fel och därför också måste disciplineras gör inte mannens brott mildare.

Två fel gör fortfarande inte ett rätt.

Förklara varför yngre respekterade andra förr i tiden? Tydligen fungerade det förr i tiden och dom äldre verkar ju hålla med. Var mer respekt och disciplin på den tiden, man ska veta sin plats. Och det går inte genom att prata.. tydligen.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Medlem

Intressant med 2 rubrikvinnare mot varandra, den stackars gamla pensionären och det arma barnet. Sverigest redaktioner i kris, vilken sida ska det vara synd om och vilken sida ska vara hatobjektet?
Antagligen till och med jobbigt för oss svensson, någon måste ju vara oskyldigt offer och någon annan elak förövare, jobbigt. Vilken väljer du? För vi måste ju välja.

För att vara mer seriös tycker jag men bör vara sparsam med utdelande av fysiskt våld i allmänhet, å andra sidan är det väl ungefär så här föräldrar till barn som kommer få riktiga skitliv skulle handla.

Permalänk

Som vanligt svårt att diskutera en händelse som man inte vet något om mer än en aftonbladsartikel.
Min uppfattning är att jag litar på vårat rättsväsende och det avgör nog målet korrekt enligt nuvarande lagstiftning. Att man inte får använda våld mot någon, om denna inte utger ett hot mot ens eller ens näras liv är väl en rimlig lagstiftning?

Nå så förstår jag inte hur pensionären tänkte, man agar inte en varelse som inte känner en auktoritetstro från en. Då leder detta bara till att varelser blir ännu argare och jävlas mer. (hot är en annan sak) Testa och aga en annans vakthund som har gjort något dåligt, så ser ni vad jag menar. Så agan kunde inte sluta på något lyckligt sätt.

Nå nå angående aga som uppforstringsmetod så är jag inte så säker på att denna är dålig, men klart är att många inte klarar av att hantera denna metod, så det är bra att ett totalförbjud mot människor i sverige finns. Den finns dock ej på hundar, vilket jag har sett exempel på hur det har missbrukas.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Han gjorde ju ungen en tjänst, detta borde ungen ta till sig så han inte slänger bort hela sitt liv och blir misslyckad hela livet.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mupp3n
Förklara varför yngre respekterade andra förr i tiden? Tydligen fungerade det förr i tiden och dom äldre verkar ju hålla med. Var mer respekt och disciplin på den tiden, man ska veta sin plats. Och det går inte genom att prata.. tydligen.

Det har tyvärr alltid varit såhär:

"The children now love luxury; they have bad manners, contempt for
authority; they show disrespect for elders and love chatter in place
of exercise. Children are now tyrants, not the servants of their
households. They no longer rise when elders enter the room. They
contradict their parents, chatter before company, gobble up dainties
at the table, cross their legs, and tyrannize their teachers."

Sokrates ~400 fvt

Yngre har aldrig respekterat de äldre, när barn blir äldre försöker de få en dominant ställning i flocken och beter sig som de gör. Förr i tiden slog man barn och det var ju trevligt, barnen blev tysta och man fick tillfredställa sitt primala begär att hävda sig som dominant.
Men det var inte särskilt effektivt i barnuppfostringssynpunkt, visst du kanske blev dominant över dina barn men dina barn kommer försöker utnyttja samma sak för att skaffa dominans över resten av sin omgivning dvs man får våldsamma barn.

Ämnet har faktiskts undersökts vetenskapligt och även om det inte var helt okontroversiellt så visade den överväldigande majoriteten av studierna på negativa effekter på personer som blev slagna när de var barn.

Därför avskaffade vi rätten att aga sina barn i Sverige 1966 och lade in ett explicit förbud mot det 1979.

Permalänk
Medlem

Jag funderar lite på vad mannen kunde ha gjort istället. Det är ju inte lönt att ringa polisen, för de lär knappast bry sig om några ungar som är bråkiga. Ungarna lär sig att de kan bete sig hursomhelst och ingen kan göra något åt det. Jag tycker att ungen ska vara glad att han kom undan med en kindklapp.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Jag funderar lite på vad mannen kunde ha gjort istället. Det är ju inte lönt att ringa polisen, för de lär knappast bry sig om några ungar som är bråkiga. Ungarna lär sig att de kan bete sig hursomhelst och ingen kan göra något åt det. Jag tycker att ungen ska vara glad att han kom undan med en kindklapp.

Nästan vad som helst.

Tänk om jag skulle ge dig en örfil för din åsikt att ungen skulle vara glad, skulle du då tänka till och säga: -Oj det var visst fel det jag gjorde, eller skulle du ge mig en koddaspark tillbaka? (spark mellan bena)
Aga fungerar endast om personen känner en auktoritetstro till en, allt annat får motsatt effekt. Sedan går det alltid hota om våld genom att dela ut lite våld, men det är en annan sak.

Mitt tips bland ungar är att skita i dem så långt som det går, fungerar inte det så får man kontakta deras föräldrar, om det ej går så rättsväsendet. Fungerar inte rättsväsendet, ja då hamnar man inom uppmaning till brott. Där iaf lite aga knappast är en bra lösning.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Tur man hade riktiga föräldrar... när jag och en kompis löntade (luntade? tände eld på saker!!!!) så tog min pappa in oss båda, satte oss på varsin stol mitt emot varandra med varsitt stort paket tändstickor (sånt där med 3-400 tändstickor i) och sa till oss att vi inte fick gå därifrån förrän vi hade tänt eld på och låtit varenda tändsticka brinna upp. En och en. Jag har aldrig tänt eld på saker sen dess.

En annan gång hade jag gjort en lång jävla kedja av gem. Det var inte fullt lika roligt att plocka isär hela gemkedjan ett och ett igen.

DET, mina vänner, är pedagogik i sin renaste form. Handling och konsekvens.

EDIT: Det är vad mannen, tillsammans med föräldrarna borde ha gjort. Ungarna skulle bli tvingade att städa minigolfbanan/plocka bollar/sorterat skräp/slickat rent banorna/eller whatever hjärndöd, dödstrist och för dem meningslös syssla. Då lär de sig att om man behandlar folk som skit, så får man skit tillbaka. Dessutom kanske de hade börjat tycka om gubben som eventuellt hade bjudit på glass eller nåt, han hade fått några blivande stammisar och alla hade blivit glada.

Nu får han ta konsekvenserna av sitt handlande medans ungjävelsfittorna slipper undan och kommer bara bli värre eftersom de vet att de kan löpa amok där och han kan inte göra nånting åt det för då blir han straffad.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att han gjorde fel. Han skulle ha agerat på laglig väg för att få stopp på dessa små kids.

Visa signatur

People are spending dollars on water tapped in fancy bottles. And don't you agree? The gesture is not so much an act of stupidity. It 's just a sign of our destructive mentality. - Raised Fist [Slipping into coma]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Tur man hade riktiga föräldrar... när jag och en kompis löntade (luntade? tände eld på saker!!!!) så tog min pappa in oss båda, satte oss på varsin stol mitt emot varandra med varsitt stort paket tändstickor (sånt där med 3-400 tändstickor i) och sa till oss att vi inte fick gå därifrån förrän vi hade tänt eld på och låtit varenda tändsticka brinna upp. En och en. Jag har aldrig tänt eld på saker sen dess.

En annan gång hade jag gjort en lång jävla kedja av gem. Det var inte fullt lika roligt att plocka isär hela gemkedjan ett och ett igen.

DET, mina vänner, är pedagogik i sin renaste form. Handling och konsekvens.

EDIT: Det är vad mannen, tillsammans med föräldrarna borde ha gjort. Ungarna skulle bli tvingade att städa minigolfbanan/plocka bollar/sorterat skräp/slickat rent banorna/eller whatever hjärndöd, dödstrist och för dem meningslös syssla. Då lär de sig att om man behandlar folk som skit, så får man skit tillbaka. Dessutom kanske de hade börjat tycka om gubben som eventuellt hade bjudit på glass eller nåt, han hade fått några blivande stammisar och alla hade blivit glada.

Nu får han ta konsekvenserna av sitt handlande medans ungjävelsfittorna slipper undan och kommer bara bli värre eftersom de vet att de kan löpa amok där och han kan inte göra nånting åt det för då blir han straffad.

Ja, moppedisterna på 14 år stjäl ju lite allt möjligt, kör utan hjälmar m.m. och dom kommer ju undan utan någe skit. Löjligt att man inte kan bestraffa en som är under 15 år.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mupp3n
Ja, moppedisterna på 14 år stjäl ju lite allt möjligt, kör utan hjälmar m.m. och dom kommer ju undan utan någe skit. Löjligt att man inte kan bestraffa en som är under 15 år.

Bestraffa?

Visa signatur

NCR PC6: 8088-2 @ 4.77MHz CPU, 640KB RAM, CGA RESOLUTION, 20MB HDD, 5.25" FDD, 9600Kbit modem, MS-DOS 3

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Savvy
Bestraffa?

Böta.
Fängsla.
beslagta fordonet (moped)
Sitta i alkis-buren i 1 dygn t.ex.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Medlem

haha att kalla en örfil för misshandel det är ju FAAN inte klokt... jävla skit lagar alltså.

edit: mannen gjorde helt klart ett rätt väl, ingen tvekan om det!

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mupp3n
Böta.
Fängsla.
beslagta fordonet (moped)
Sitta i alkis-buren i 1 dygn t.ex.

Okej!

Jag tycker gällande lagstiftning är att föredra, den är faktiskt en aning hård redan nu (även om jag fortfarande föredrar den). Varför den är hård, jo därför att människans hjärna har mognat/färdigutvecklats vid 16-19 års åldern, därav är straffmyndigheten lite låg, alkoholmyndigheten lite låg...

Nåväl, gubben ska självfallet enligt topic straffas, kan man inte "lösa" problem på andra sätt än rent fysiskt - ja då är det inspärrning som gäller, jag eftersträvar precis som lagen en "harmoni" i samhället. Det som bör läggas till diskussionen är väl att tonåringarna eller vad det nu var, ja de bör/ska (i detta fallet) gås igenom av social/rättsväsende (lämlig/gällande instans). I andra fall (där inte våld ifrån allmänhet/familj förekommor) kan man säkert lösa detta genom exempelvis samtal med föräldrar, men visst kan jag också se problematik i detta (hjärnslöa föräldrar, en miljon andra faktorer, etcetera) och självfallet kan man då kontakta polis, det är ju knappast ett akutfall, en anmälan (i efterhand) går alldeles särdeles bra skulle jag tro, det är väl det man som medmänniska kan göra, prata själv går säkert det också, med vett och sans..!?

Visa signatur

NCR PC6: 8088-2 @ 4.77MHz CPU, 640KB RAM, CGA RESOLUTION, 20MB HDD, 5.25" FDD, 9600Kbit modem, MS-DOS 3

Permalänk
Medlem

Om en unge skriker åt en så skriker man tillbaks, man slår inte.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Nästan vad som helst.

Tänk om jag skulle ge dig en örfil för din åsikt att ungen skulle vara glad, skulle du då tänka till och säga: -Oj det var visst fel det jag gjorde, eller skulle du ge mig en koddaspark tillbaka? (spark mellan bena)
Aga fungerar endast om personen känner en auktoritetstro till en, allt annat får motsatt effekt. Sedan går det alltid hota om våld genom att dela ut lite våld, men det är en annan sak.

Mitt tips bland ungar är att skita i dem så långt som det går, fungerar inte det så får man kontakta deras föräldrar, om det ej går så rättsväsendet. Fungerar inte rättsväsendet, ja då hamnar man inom uppmaning till brott. Där iaf lite aga knappast är en bra lösning.

Vill du slåss, eller?!

Jag menar inte att det var rätt att slå ungen. Jag menar att han ska vara glad att han kom så lindrigt undan, för en örfil är trots allt bland det mildaste man kan förvänta sig om man med vett och vilje provocerar en person till fysiskt våld.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Jag håller egentligen med om att det är fel att slå barn, men i det här fallet är det väldigt överdrivet att prata om misshandel. Det verkar ju som om ungjäveln trodde att han kunde bete sig hur som helst och farbror försökte sätta gränser på det sätt han kände till.

Mitt förslag på lösning: Gubbjäveln får be om ursäkt, snorungen får spendera några dagar med att städa folkparken.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk

Hur ställer sig folk till de 12-13 åringarna som åkte dit för våldtäkt, sexuellt ofredande, misshandel och gud vet allt nu för nån vecka sen?

Hur ska man göra när man kommer fram till en 12 årig kille som sitter över en tjej och slår henne i ansiktet?

"Du grabben? Om du inte slutar nu så ringer jag din mamma!"
Tror inte det funkar.

När får man bruka våld mot ett barn?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Att bruka våld istället för att kommunicera tycker jag i grunden är väldigt primitivt, men tyvärr så är det ju så att det är inte alltid som det räcker med ord.
Jag tycker absolut inte att man ska slå barn, men en och annan örfil gör bara gott.
Det går inte att sticka under stolen att barn i dag är jävligare än vad de var på den gamla goda tiden. Om det då är riktiga jävla usla ungar så BEHÖVER de sig en rejäl örfil (helst utdelad av mamma eller en pensionär).
När jag var dryg och jävlig i mina yngre år så fick jag mig en örfil när bägaren väl hade runnit över. Jag kan ju säga att jag slutade bete mig som ett djur illa kvickt men inte gjorde dessa örfilar mig till en våldsam person eller liknande.
Det mjäkas på tok för mycket i dagens Sverige, det råder en oerhörd brist på disciplin och bra uppfostran.