Permalänk
Medlem

Skylla på SL?

Vintertid och en hel del förseningar.

Idag var det nästan snöstorm här strax utanför Stockholm. Bussar och tåg blev försenade, en kompis fick vänta nästan 1 timme på sitt tåg.

Men hur mycket kan SL göra åt detta? Är det verkligen befogat att skylla på SL? Jag tror att SL gör allt de kan för att bussar och tåg skall komma i tid. Men vad kan de egentligen göra?

Visst blir man irriterad på förseningar men man måste ju ha lite förståelse för väderförhållanden som strular till det.

Permalänk

Jag vet inte riktigt vad syftet med tråden är.

Men självklart är det fel att skylla på någon för fel som står utanför dens makt och den inte kunde rå på. Och sj hänvisar ibland till force majeure för just detta, så de slipper betala ersättning.

Om man förbokar en biljett i god tid och sedan något sådant händer, ja då får man kolla avtalet, vilket brukar ha med detta för att skydda aktören som skall utföra tjänsten.

Dock kan man tycka att sj borde ha bättre tåg plus järnväg som klarar av en liten snöstorm, och då kan man ju vara sur på sj.

*edit*
Ok, ni pratade om SL != SJ, men sak samma.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Klart du kan skylla på SL. De verkar endast anställa folk med minnesluckor, för de blir lika förvånade varje år att vintern inte för med sig 20 grader plus och solsken. Undrar om SL någon gång kommer förbereda sig inför vintern...

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Det är klart att det blir kaos och förseningar p.g.a. snöoväder år efter år. Man rustar för genomsnittsväder och gör vad man kan med befintliga resurser när det blir extremväder. Att rusta för väderförhållanden som inträffar bara några dagar per år vore alldeles för dyrt.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Hedersmedlem

Vad finns det egentligen som SJ kan göra om det t. ex. blir en snöstorm? Jag menar då i förebyggande syfte.

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad heter det nu igen "SMHI" har utfärdat en varning för snöfall i södra sverige. Ingen till oss i Västerbotten

och det är tydligen snövarning grad 1, hela 10cm snö tydligen! Hur ska södra Sverige klara detta snökaos?

Vaddå kom det snö förra året också? Nåja , kanske nästa år så blir det ingen chock längre att snön kommer. Men det är nog för mkt att hoppas på.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Denniz PoP
Vad finns det egentligen som SJ kan göra om det t. ex. blir en snöstorm? Jag menar då i förebyggande syfte.

Tråden verkar handla om SL ;).

Ontopic:
Det finns mycket de kan göra, t.ex. när de köpte in nya tåg kunde de kanske valt ett som inte går sönder direkt när det blir snö. Sparka spärrvakter som kollar så folk plankar och anställa folk som reparerar tåg istället?

Problemet med SL är att de gör följande, skjuter priserna i höjden för att minska plankningen istället för att fixa sina problem.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Inaktiv

Ja man kan skylle på SL. Det är knappast förvånande att det börjar snöa, om kommunen kan se till att alla vägar är plogade och sandade så att trafiken kan fortsätta flyta på ostört kan väl SL för i helvete se till att förbereda för något som händer varje år. Är det så svårt att lyssna på SMHI?

Permalänk
Medlem

Vad har SL (och annan kommunaltrafik) för ansvar då?
Man betalar för resa från plats a till b vid tiden x till y, men detta gäller bara under perfekta väderförhållanden? Jag förstår att det kan vara svårt att förutsäga snöstorm osv., men det är i många fall det man betalar för, att någon annan löser transport och tidsram under resan. Lite ansvarslöst tycker jag.

Du bokar bord på en restaurang, 18:30, väl där får du en;
"Nä, men det var mycket folk så då fanns ju inget ledigt. Synd, du får vänta. 21:10, kanske, om du är snabb! Det är många som väntar på bord så. "

Eller på hotell, för övernattning;
"Nä, men det visade sig att många sover på natten så det blev fullt. Hur du ska lösa det vet jag inte."

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Det är klart att det blir kaos och förseningar p.g.a. snöoväder år efter år. Man rustar för genomsnittsväder och gör vad man kan med befintliga resurser när det blir extremväder. Att rusta för väderförhållanden som inträffar bara några dagar per år vore alldeles för dyrt.

Till skillnad från kostnaderna av hundratusen försenade stockholmare?

Problemet är att man inte har något val. SL kommer aldrig att göra rätt om det inte straffar sig ordentligt ekonomiskt när de gör fel. Hade ett hotell eller en restaurang (som pscs3 säger) gjort samma sak som SL så hade de antagligen gått i konkurs, men bara för att det finns alternativ. Hade det bara funnits en hotellkedja och en restaurangkedja så hade man inte haft något annat val än att acceptera villkoren om man vill nyttja tjänsten.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Men är det SLs fel?

Det är väl inte deras uppgift att sköta spår och vägar? Eller har SL hand om rälsen i stockholm? Banverket brukar det ju vara i resten av landet.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edman
Men är det SLs fel?

Det är väl inte deras uppgift att sköta spår och vägar? Eller har SL hand om rälsen i stockholm? Banverket brukar det ju vara i resten av landet.

Fast är det relevant för kunden? SL säger "vi tar dig från a till b mellan tid x och y". När SL (eller annan kommunaltrafik) inte klarar detta så finns det ingen som tar ansvar.
Alla andra företag jag känner till tvingas alltid att på ett eller annat sätt lösa problem som uppstår på det här viset. Jag upplever inte att kommunaltrafik gör detta på ett acceptabelt sätt över huvud taget.
Man ska inte ta på sig ett ansvar om man inte kan hantera konsekvenserna. Kan inte lokaltrafik hålla tiderna, skriv "restid: varierande 1-14 timmar" istället för "restid: 63 minuter" om man vet att det finns risk för snö. Då vet kunden redan innan att det är helt skevt under vintertid och har möjligheten att välja ett annat färdsätt.

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem

Vi får väl helt enkelt hoppas på att den globala uppvärmingen gör sitt.
Sen undrar jag lite hur det kommer sig att det verkar som att SL-bussar inte har dubbdäck. På vägen hem från jobbet i Sundbyberg så såg jag en buss som försökte komma upp för en ganska svagt sluttande backe men lyckades inte (så länge jag såg den).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iXam
Vi får väl helt enkelt hoppas på att den globala uppvärmingen gör sitt.
Sen undrar jag lite hur det kommer sig att det verkar som att SL-bussar inte har dubbdäck. På vägen hem från jobbet i Sundbyberg så såg jag en buss som försökte komma upp för en ganska svagt sluttande backe men lyckades inte (så länge jag såg den).

Bussar och lastbilar behöver generellt sett inte dubbdäck, de får fäste ändå (så länge vägen är plogad). Finns inte ens ett krav på att de ska ha dubbdäck, bara att däcken ska ha ett visst mönsterdjup, om jag minns min C-teori rätt....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Tråden verkar handla om SL ;).

Ontopic:
Det finns mycket de kan göra, t.ex. när de köpte in nya tåg kunde de kanske valt ett som inte går sönder direkt när det blir snö. Sparka spärrvakter som kollar så folk plankar och anställa folk som reparerar tåg istället?

Problemet med SL är att de gör följande, skjuter priserna i höjden för att minska plankningen istället för att fixa sina problem.

Vad yrar du om? SL har inga spärrvakter eller personal som reparerar tågen.
SL är bara en beställare.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JenzA
Vad yrar du om? SL har inga spärrvakter eller personal som reparerar tågen.
SL är bara en beställare.

Vad gör det för en egentlig skillnad?

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Stora problemet är det materiella, växlar och annat går sönder så fort det blir några minus och lite snö kommer. Detta händer varje år och det verkar som allt fixas temporärt så det håller tills nästa gång snön kommer. Skulle det installeras riktiga saker som tål svenskt klimat hade det nog vart mycket mindre strul. Att snön kommer från ingenstans och dom inte hinner ploga upp för bussarna är en sak men när spårvägar inte funkar är det katastrofalt dåligt. Hur ofta händer det att tågen i norrland bara slutar funka bara för det kommer massa snö och minus? Typ aldrig? Fjärrtåg verkar i princip aldrig bli drabbade av sånt här och dom kör exakt samma typ av spår som pendeltågen i Stockholm.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Sötast

Re: Skylla på SL?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CloX
Vintertid och en hel del förseningar.

Idag var det nästan snöstorm här strax utanför Stockholm. Bussar och tåg blev försenade, en kompis fick vänta nästan 1 timme på sitt tåg.

Men hur mycket kan SL göra åt detta? Är det verkligen befogat att skylla på SL? Jag tror att SL gör allt de kan för att bussar och tåg skall komma i tid. Men vad kan de egentligen göra?

Visst blir man irriterad på förseningar men man måste ju ha lite förståelse för väderförhållanden som strular till det.

SKa beskriva min dag igår.
(Kvällen innan så hade det just börjat snöa litegrann.)

På morgongen så hade det blivit ruskigt kallt, och det var c:a 1 dm snö på marken.
Då det hade varit blött dagen innan så fanns det enorma isfläckar lite överallt.

Bussen som jag skulle ta var försenad 10 min, och chaffisen fick skäll av 2 KÄRRINGAR för att hon var sen, sämsta företaget enligt kunderna.Jag bara virrade på skallen och tänkte, skaffa ni idioter körkort själv istället, så vet ni hur det är på vintervägar....

Men det fick de ändå erfara snart nog ändå.

20 min senare så hamnade bussen på en isfläck i ynka 40KM/h det slutade med att vi kvaddade två bilar i en rondell även med en bromssträcka(kälkåkning) på uppskattningsvis 80meter, och vi var fast i bussen i c:a 1 timme.
(Inga personskador)

Efter det fick vi ta nästa buss, och köra 3 mil till malmö i 40KM/h pga att vägen var helt åt helvete hal.

Det var morgonen.

På vägen hem så såg jag c:a 10 polisbilar, 4 ambulanser, 2 totalkvaddade bussar INNE på bussområdet.

De hade kasat över vägskyltar och annat smått och gott, cementpelare låg det hit och dit, lite senare väl ute på E6an så såg man polisbilar lite här längs med sträckan och även en bil som låg på taket precis bredvid vägen.

JA! Jag tycker vi ska skylla på SL/SJ och allt vad de heter, är ju sjävlklart deras fel

Nä, när vädret plötsligt slår från varmt+regn/snö till riktigt kallt och det blir blixthalka, då finns det faktiskt inte så mycket man kan göra.

En normal svensson MÅSTE ta sig till jobb, och måste därmed riskera både fordon och liv, även om man faktiskt inte inser att man gör det i sådant oväder.

Det folk från längre upp i landet inte förstår, är att snö inte inte lika med snö.

Upp i landet så är det torrt och kallt, med porös snö.

Här nere så är det oftast regnblandad snö, en pendlande temperatur från + till - grader, ena dagen kanske det har regnat, nästa dag så är det inte ens en snöflinga, men flera mil med ren is på asfalt.

Det kvittar vad du har på dina däck, gummi på is funkar ej.

Tillägg: Hörde mitt livs längsta trafikmeddelande igår, tror det var på över 5 minuter med bara fortsatt uppräkning av varningar och olyckor. Helt galet.

Permalänk
Medlem

Håller med dig Allexz, finns nog inte mycket att göra åt. Det är inte bara SL/SJ som har problem med förseningar, enorma problem i flygtrafiken och säkerligen även den vanliga biltrafiken. Det vi kan göra är väl att ha lite framförhållning i våra resplaner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Klart du kan skylla på SL. De verkar endast anställa folk med minnesluckor, för de blir lika förvånade varje år att vintern inte för med sig 20 grader plus och solsken. Undrar om SL någon gång kommer förbereda sig inför vintern...

Hur tänkte du här?

Gör någon det egentligen? Kolla alla bilar som kört av vägen igår. Inte för det spelar lika mycket roll för resenärerna men det är knappast SL:s fel om vägarna knappt är plogade eller om en bil fastnat och bussen inte kommer förbi.

Det är väl nästan Trafikkontoret i Stockholms stad man får vända sig till.

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Klart du kan skylla på SL. De verkar endast anställa folk med minnesluckor, för de blir lika förvånade varje år att vintern inte för med sig 20 grader plus och solsken. Undrar om SL någon gång kommer förbereda sig inför vintern...

Samma sak brukar hända här i Göteborg. När första snön kommer så blir det kaos där spårvagnar spårar ur och bussarna krockar.
Pendeltågen klarar sig inte heller.
Det bästa av allt är väl att Värsttrafik köpte in Italienska spårvagnar som inte riktigt klarar kylan. Skulle gissa på att det är samma tillverkare som byggde tåg till SJ för ett par år sedan som inte heller klarade kyla.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av discusnl
Hur tänkte du här?

Gör någon det egentligen? Kolla alla bilar som kört av vägen igår. Inte för det spelar lika mycket roll för resenärerna men det är knappast SL:s fel om vägarna knappt är plogade eller om en bil fastnat och bussen inte kommer förbi.

Det är väl nästan Trafikkontoret i Stockholms stad man får vända sig till.

Tänkte mest på tågtrafiken. Men även på bilvägarna, SL skryter om att de inte behöver dubbdäck på bussarna, vilket uppenbarligen inte är sant. Bussarna tar ju sig inte ens upp för en liten backe här.

För övrigt undrar jag hur folk kanar runt så mycket på vägarna. Var ute och körde igår och vissa bilar kanade omkring som galningar. Verkade som de hade sommardäck, det var ju lite halt igår, men SÅ halt var det ju inte.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Samma sak brukar hända här i Göteborg. När första snön kommer så blir det kaos där spårvagnar spårar ur och bussarna krockar.
Pendeltågen klarar sig inte heller.
Det bästa av allt är väl att Värsttrafik köpte in Italienska spårvagnar som inte riktigt klarar kylan. Skulle gissa på att det är samma tillverkare som byggde tåg till SJ för ett par år sedan som inte heller klarade kyla.

Mm, det är ju det som är problemen. De köper in prylar som är gjorda att funka i temperaturer på minst 10 grader, och blir förvånade när de pajjar när det blir -10 grader. Jag kan tycka att bilar borde gå sönder mer än bussarna/tågen då bussarna/tågen förmodligen servas oftare än en vanlig Svenssons bil gör.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

De skyller ofta på växelfel. Hade Banverkat investerat i ordentliga växlar som fungerar när det faller mer än 1 mm snö på dem hade vi inte haft problemet att alla tåg söder om stockholm stannar för att en växel ballat ur.

Det är klart att det finns växlar som fungerar i snö, annars hade transsibiriska järnvägen inte funnits.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk

De enda som blir lika överraskade varje år är då resenärerna, lär er att vara ute i god tid goddamnit. Alternativt jobba hemma om möjlighet finns. SL har inte superkrafter, men de gör allt de kan för att du åtminstånde kommer till jobbet, var glad för det..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iXam
Vi får väl helt enkelt hoppas på att den globala uppvärmingen gör sitt.

Problemet är ju att vi kommer få det ännu kallare här i Sverige eftersom golfströmmen kommer försvinna i så fall.

Permalänk
Avstängd

Heter det inte SJ?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mupp3n
Heter det inte SJ?

SJ = Statens Järnvägar
SL = Stockholms Lokaltrafik

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Velosider
De enda som blir lika överraskade varje år är då resenärerna, lär er att vara ute i god tid goddamnit. Alternativt jobba hemma om möjlighet finns. SL har inte superkrafter, men de gör allt de kan för att du åtminstånde kommer till jobbet, var glad för det..

Bra sagt!

Och nu när jag insåg att det var SL som tråden handlade om och inte SJ, så går det väl en väldigt massa turer de flesta sträckor i sthlm? Så det är väl bara att ta en tidigare tid om man ser att det har blåsigt upp till en liten snöstorm.

Värre är det i andra delar av landet där man ofta inte kan ta en tidigare tid på morgonen, men det är knappast heller "transportbolagets" fel.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Bra sagt!

Och nu när jag insåg att det var SL som tråden handlade om och inte SJ, så går det väl en väldigt massa turer de flesta sträckor i sthlm? Så det är väl bara att ta en tidigare tid om man ser att det har blåsigt upp till en liten snöstorm.

Värre är det i andra delar av landet där man ofta inte kan ta en tidigare tid på morgonen, men det är knappast heller "transportbolagets" fel.

Problemet är att SL-trafiken gärna blir stillastående typ 1-2 timmar då och då. Plus 20 minuters förseningar som regel när det är vinter. Om de nu skall ta hutlöst betalt borde de se till att det fungerar också.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Vad heter det nu igen "SMHI" har utfärdat en varning för snöfall i södra sverige. Ingen till oss i Västerbotten

och det är tydligen snövarning grad 1, hela 10cm snö tydligen! Hur ska södra Sverige klara detta snökaos?

Vaddå kom det snö förra året också? Nåja , kanske nästa år så blir det ingen chock längre att snön kommer. Men det är nog för mkt att hoppas på.

Som västerbottning boende i skåne kan jag säga att näe, de klarar sig inte alls. Är faktiskt helt patetiskt. Ifjol kom det nån släng med nån decimeter snö, och jag skulle köra fem mil till flygplatsen med en kompis. Fick ligga i typ 30 på 90-väg hela vägen. Folk har verkligen ingen aning om vad de ska göra. Rätt kul faktiskt. Men också sjukt jobbigt.