Kommer Asus eee pc 1201n till Sverige?

Permalänk

Kommer Asus eee pc 1201n till Sverige?

Osäker på om det här är rätt forumsdel, men jag hittade ingen annan.

Jag har spanat lite på netbooks, och siktat in mig på Asus nya EEE pc 1201n som har USA-premiär 15:e januari. Med både ION-grafik och atom 330 dubbelkärnig processor så är jag rejält sugen på den. Men efter att ha googlat lite så verkar det tvetydigt om den kommer släppas i Sverige eller inte (Vilket jag absolut inte kan förstår varför.)

Vet ni något om detta? Har för mig att någon från Asus hänger här inne, så du/ni får gärna svara på min fråga

Och om det skulle visa sig att den inte kommer släppas i Sverige, vad har jag för alternativ då? Kommer det andra släpp med både Ion och Atom 330?

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem

Undrar också detta. Är det ingen som vet?

Visa signatur

,

Permalänk

Fortfarande ingen som vet? Det här måste ju vara ett av de mest intressanta netbook-släppen på ett bra tag, ändå känns intresset otroligt svalt här på sweclockers Det känns konstigt.

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem

Även jag har spanat in den netbooken ett tag nu, kommer lätt köpa den om den släpps, och gör den inte det så beställer jag från USA!

Läste på ett annat forum att antingen skulle dom ta in 1201:an eller en annan med snabbare processor men inte ION-grafik eller nåt sånt.

Visa signatur

"Crime is a disease. Meet the cure"

Permalänk
Inaktiv

Re: Kommer Asus eee pc 1201n till Sverige?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vintervilan
Osäker på om det här är rätt forumsdel, men jag hittade ingen annan.

Jag har spanat lite på netbooks, och siktat in mig på Asus nya EEE pc 1201n som har USA-premiär 15:e januari. Med både ION-grafik och atom 330 dubbelkärnig processor så är jag rejält sugen på den. Men efter att ha googlat lite så verkar det tvetydigt om den kommer släppas i Sverige eller inte (Vilket jag absolut inte kan förstår varför.)

Vet ni något om detta? Har för mig att någon från Asus hänger här inne, så du/ni får gärna svara på min fråga

Och om det skulle visa sig att den inte kommer släppas i Sverige, vad har jag för alternativ då? Kommer det andra släpp med både Ion och Atom 330?

jo den är tänkt att komma i Sverige också, release runt Februari/Mars.

Permalänk
Medlem

Läste ett test om Asus Eee PC 1201N på Notebookreview och jag tror inte det kommer att bli någon succe. Jag tror Acer 1810TZ kommer stå sig bättre beroende på vad priset blir.

Största nackdelen som jag ser det:

Citat:

Battery Life
The ASUS Eee PC 1201N has a dual-core Intel Atom processor and NVIDIA ION graphics both working against it when it comes to battery life. In our tests we saw power consumption figures around 12-14 watts ... which is what we generally see in full-size notebooks instead of a 12.1" netbook. In our tests with the screen brightness set to 70%, wireless active, and Windows 7 set to the Balanced profile, the ASUS 1201N stayed on for 4 hours and 24 minutes. This is almost two hours less than the HP 311 with a single-core Atom and NVIDIA ION.

4,5h är nästan 2h lägre än acer timeline 1810tz och då är det mer kräm i acer processorn.

Visa signatur

...

Permalänk

Jag tror du har fel där faktiskt. De flesta sidor som rescenserar netbooks säger att den i princip är en "must have". Visst, processorn i datorn du nämner är bättre, men den kostar 1000-1500 kronor mer och har sämre grafik. Batteritiden stör mig inte särskilt då man enkelt kan köpa ett extra batteri. Sen befinner jag mig oftast nära en strömkälla

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem

Har inte Acern en dualcore 1.3Ghz och Asusen en på 1.6Ghz? Eller på vilket sätt är Acerns processor bättre?

Visa signatur

"Crime is a disease. Meet the cure"

Permalänk
Medlem

Att kika på Netbooks är i dagsläget ganska meningslöst. Snart är det CES och då kommer antagligen en lång rad nya modeller med Pine Trail, Ion och annat trevligt att presenteras. Håll ut och köp i vår så slipper ni sitta på föråldrad hårdvara inom ett par månader.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wilibald
Har inte Acern en dualcore 1.3Ghz och Asusen en på 1.6Ghz? Eller på vilket sätt är Acerns processor bättre?

Acern kör med en front side buss på 800mhz och 2MB cache medans atomen använder 533mhz och 1MB.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gallahan
Att kika på Netbooks är i dagsläget ganska meningslöst. Snart är det CES och då kommer antagligen en lång rad nya modeller med Pine Trail, Ion och annat trevligt att presenteras. Håll ut och köp i vår så slipper ni sitta på föråldrad hårdvara inom ett par månader.

Med ditt resonemang kommer det aldrig finnas någon mening att köpa något eftersom det alltid dyker upp bättre framöver.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bugg

Med ditt resonemang kommer det aldrig finnas någon mening att köpa något eftersom det alltid dyker upp bättre framöver.

Förvisso, men på just Netbooks har hårdvaran i princip stått still i över ett år. Och om någon dryg månad kommer generation 2. Så riktigt så illa är det inte. Har själv funderat på att uppgradera min NC10, men kommit fram till att det vore lite onödigt att göra det innan Pine Trail.

Permalänk
Medlem

Här finns det ett till test utav Asus 1201n.

"Its six-cell battery lasted 2 hours and 26 minutes with a 1080p WMV video running on loop, and we got about three and a half hours of runtime using the laptop to just surf the web and write this review in Microsoft Word."

Visa signatur

...

Permalänk

Testen varierar mellan allt ifrån 3 timmar till 5 timmar. Vi kan nog alla vara överens om att 1201n inte är till för folk som gillar snåla batteritider. Men jag som har den hemma i sängen, eller hos kompisar där det finns gott om strömkällor bryr mig inte så hårt om just batteritiden

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Inaktiv

Är duktigt sugen på att beställa denna ifrån usa

Någon som vet om den kommer till sverige ?

Ser lovande ut

http://hothardware.com/Articles/Asus-IonPowered-Eee-PC-1201N-...

* Intel Atom 330 CPU (1.6GHz; Dual-Core)
* 2GB of DDR2 RAM
* 12.1" LCD (1366x768 resolution)
* NVIDIA Ion Graphics (Based on NVIDIA GeForce 9400M)
* 250GB (5400RPM) Hitachi Travelstar 5K500.B Hard Drive
* 802.11b/g/n Wi-Fi
* Bluetooth 2.1 + EDR
* No Optical Drive
* 0.3 Megapixel Webcam
* VGA and HDMI Outputs
* USB 2.0 x 3
* RJ-45 (Ethernet 10/100)
* Headphone / Mic Input Jacks
* SD / MMC / SDHC Multimedia Card Reader
* Stereo Speakers
* Full-Size 'Chiclet' Keyboard
* Gesture-Enabled Multi-Touch Trackpad
* 3.22 Pounds (with 6-cell battery installed)
* Removable 6-Cell Li-ion Battery
* 5 Hours Claimed Battery Life
* 296mm (W) x 208mm (D) x 27.3~ 33.3mm (H) (Dimensions)
* Windows 7 Home Premium (32-bit)

* Price (MSRP): $499.99

// André

Permalänk
Medlem

Ska investera i min första bärbara inom en månad eller två och just nu ligger den här jäkligt bra till. Ser väldigt intressant ut.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Corsair AX860 | Asus X99-A | Intel Core i7 5820K 3,3 GHz | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance LPX 2666 MHz 32GB (4x8GB) | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 | Intel SSD 750-series 400 GB | 3 x WD Black 6+1+1 TB | LG GGW-H20L | Asus Xonar Essence STX | Windows 10 Pro | Xiaomi 34" | B&W MM-1 | Ducky Shine 5 | Logitech G Pro

Permalänk
Medlem

Jag är extremt sugen på denna dator. Har använt min 1000H nu sen sommaren 2008, köpte den i Kina och har inte haft några problem med den. Denna är den första netbook jag sett på två år som har någon form av nya specifikationer. ION verkar väldigt intressant.

edit: http://www.engadget.com/2009/12/18/asus-eee-pc-1201n-review/

Permalänk
Medlem

Är inne på samma spår som TwiZteD.

Den finns för strax under $500 i USA vilket blir cirka 3600kr. Kunde man bara få den till Sverige utan tull och moms så kan man ju lätt skita i att tangentbordet saknar ÅÄÖ, etc.

Permalänk
Inaktiv

Köpte min ifrån USA , borde väl vara här senast onsdag.
Enligt USPS EMS så är den på flyget till sverige as we speak....

Längtan !!!

// André

Permalänk
Medlem

Intressant, berätta gärna mer när du fått den, jag har kollat lite på Ebay och ser att man kan få hem dom för ca 3900kr, vad landade du på?

Jag är intresserad om tangentbordet är fullsize, det är viktigt för mig.

Mvh David
Malmö

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TwiZteD
Köpte min ifrån USA , borde väl vara här senast onsdag.
Enligt USPS EMS så är den på flyget till sverige as we speak....

Längtan !!!

// André

Låter spännande. Berätta gärna var du köpte den och vad totalpriset blev? Vill gärna veta hur du upplever datorn också.

//freefrag

Permalänk
Inaktiv

Sitter på jobbet nu, datorn ligger hos min post nu och inväntar att jag ska sluta jobba för dagen och hämta upp den.
Det blev lite dyrare än jag hade tänkt mig faktiskt.
Men växlingskursen samt paypals pålägg så blev det 4100 kr samt jag tror att det kommer på 35% , dvs 1435 kr att betala vid utlämning ca.
Så runt en 5600 kr antar jag.

Rätt surt, men vad ska man göra, jag orkade inte invänta releasen i sverige.
Kan ta bilder och berätta lite om den senare ikväll eller imorgon.

MVH
André

Permalänk
Medlem

Tackar för infon.

Vi ser fram emot bilder och lite annan information om hur den känns i övrigt. Det är klart att 5600:- är rätt surt. Men med tanke på att det inte ens är säkert att modellen lanseras i Norden så är det ok ändå.

Detta enligt idg's forum där en person varit i kontakt med Asus flera ggr och fått beskedet att just 1201N inte skulle lanseras i Norden. 1021HA (utan ION) skulle däremot komma hit. Någon som kan bekräfta detta?

/freefrag

Permalänk
Inaktiv

Så, har hämtat ut dator nu, den totala kostnaden blev 5264 kr för mig.
Sen + 29 kr för strömkabeln på kjell.

Startar den nu , bilder och info kommer sen

// André

Permalänk
Medlem

Asus.David bekräftar ju i den här tråden att den ska komma. Han kanske har mer info?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Corsair AX860 | Asus X99-A | Intel Core i7 5820K 3,3 GHz | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance LPX 2666 MHz 32GB (4x8GB) | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 | Intel SSD 750-series 400 GB | 3 x WD Black 6+1+1 TB | LG GGW-H20L | Asus Xonar Essence STX | Windows 10 Pro | Xiaomi 34" | B&W MM-1 | Ducky Shine 5 | Logitech G Pro

Permalänk
Medlem

TwiZteD.. Då vart det ganska ok ändå faktiskt. Kul att jämföra med vad de har tänkt för pris i Sverige. När och om den nu kommer..

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av freefrag
TwiZteD.. Då vart det ganska ok ändå faktiskt. Kul att jämföra med vad de har tänkt för pris i Sverige. När och om den nu kommer..

Skulle inte förvåna mig om den blir billigare än vad jag gav, brukar bli så
Men men jag ville ha den snabbt och orkar inte vänta, så jag är nöjd.
Tror det tog 4-5 dagar sen jag betalade den, ÄVEN över helgen...

Har inte hunnit testa den så mkt samt inga bilder än, varit ute idag efter jobb samt bio...hehe

Ska försöka fixa en update imorgon med mera info när jag har testat den.
Uppdaterar alla drivrutiner för windows och bios m.m as we speak

Nöjd med de lilla jag har testat än iallfall....

// André

Permalänk
Medlem

Väntar otåligt på info från TwiZteD!
Vill gärna veta så mycket som möjligt om datorn själv
Skulle uppskattas ifall du skulle orka göra olika typer av test med den, hur den hanterar olika sorters aktiviteter. T.ex hur mycket CPU som används vid HD-uppspelningar (gärna med CoreAVC) och liknande.
Något som jag är väldigt nyfiken över är hur den hanterar diverse spel. Jag vet att netbooks inte är tillför spel, men detta är faktiskt en netbook som faktiskt klarar av spel, därför är det lite av ett intresse för mig.

Gärna info om hur datorn i sig känns i händerna, ifall du har något att klaga på designmässigt, såsom tangenterna, uttagen och liknande.

Snåla inte med info! ^^

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emoless
Väntar otåligt på info från TwiZteD!
Vill gärna veta så mycket som möjligt om datorn själv
Skulle uppskattas ifall du skulle orka göra olika typer av test med den, hur den hanterar olika sorters aktiviteter. T.ex hur mycket CPU som används vid HD-uppspelningar (gärna med CoreAVC) och liknande.
Något som jag är väldigt nyfiken över är hur den hanterar diverse spel. Jag vet att netbooks inte är tillför spel, men detta är faktiskt en netbook som faktiskt klarar av spel, därför är det lite av ett intresse för mig.

Gärna info om hur datorn i sig känns i händerna, ifall du har något att klaga på designmässigt, såsom tangenterna, uttagen och liknande.

Snåla inte med info! ^^

Orkar faktiskt inte kolla ALLA dom sakerna helt ärligt
Har fortfarande saker kvar att installera på den.
Du kan kolla lite här

http://www.engadget.com/2009/12/18/asus-eee-pc-1201n-review/
http://hothardware.com/Articles/Asus-IonPowered-Eee-PC-1201N-...

Franska
http://www.blogeee.net/category/asustek/netbook-116-asus/eeep...

Översatt till dålig svenska
http://translate.google.se/translate?hl=sv&langpair=fr|sv&u=http://www.blogeee.net/category/asustek/netbook-116-asus/eeepc-1201n/&prev=/translate_s%3Fhl%3Dsv%26q%3Dhttp://www.blogeee.net/category/asustek/netbook-116-asus/eeepc-1201n/%26sl%3Dsv%26tl%3Dfr

Den franska sidan är grym faktiskt, dom har testat allt väldigt grundligt där.
Jag har taigt lite små skit bilder med min 3gs och här är dom:

http://img191.imageshack.us/i/img0542ie.jpg/
http://img693.imageshack.us/i/img0541j.jpg/
http://img716.imageshack.us/i/img0540.jpg/

Har spelat upp både 720 och 1080 filmer i HD, Wall-E och Cars, utan något lagg alls, har tillochmed hoppat och spolat utan lagg, kan även surfa och sånt medans jag ser på film, helt underbart.

Läste på den franska sidan i forumet att dom hade bytt ut HDD 250 gb mot en SSD på 128 gb och det var SJUKT stor skillnad, ibland när man ska starta något så segar den lite ibland, INTE mkt alls, men lite.

Är ju van vid min huvud dator, men för att vara en netbook eller vad dom heter, så är den snabb, jag har haft EEE 900 och 901 och dom var sniglar i jämnförelse, denna är underbar än, men en SSD hade den varit 100% istället för 95% om jag säger så.

Skriver mera när jag har hunnit testa mera.
Tack

// André

Permalänk
Medlem

Tack TwiZteD.

Jag förstår att du är nöjd och jag tror också att en SSD hade gjort susen för responsen i OS. Det är synd att lite större SSD skall kosta i princip lika mycket som laptopen i sig annars hade det ju varit en given uppgradering. Jag har svårt att tänka mig en 40Gb SSD i en laptop för man vill gärna ha lite mer uttrymme för annat. Jag satte i en 40Gb Kingston SSDNow i min HTPC härom dagen och det är underbart att slippa knatter från hårddisk.

EEE 1201n ser väldigt bra ut på bilderna också fast det visste man ju redan. Jag tycker personligen att designen på Asus maskiner är bra över snittet och jag gillar deras stil på tangentbord.

Ser fram emot mer info...

//freefrag

Permalänk

Har också köpt en sån här ifrån utlandet. Åkte på en helvetisk tull på 1164kr dock, så 5200kr gick det på sammanlagt alltihop. Men vad gör det, det här är det bästa jag köpt på länge. En riktig liten monster-dator alltså.

Köpte den mest för att anteckna på föreläsningar men även för att spela lite på den när jag är hos min flickvän. Spel och sånt klarar den faktiskt riktigt bra, om man inte bryr sig om att ha vissa spel på lägsta inställningar så funkar det ypperligt. WoW, Unreal Tournament III, Burnout Paradise (flyter hyffsat på högsta), är bara några av de spel som funkar perfekt

Visa signatur

TravelMate 290E | [Intel Celeron M 1.3 GHz] | [256+1024 mb RAM] |
| [64MB Intel 82852/82855 GME] | [40 GB + 320 GB extern] |