Köpa top-of-the line dator, mest prisvärt?

Permalänk
Avstängd

Köpa top-of-the line dator, mest prisvärt?

Tja alla!
Hoppas på att kunna få lite expertråd på den här sidan!

Jag tänkte köpa en ny dator nu och vill i princip kunna göra allt på den, maxa alla spel osv. Kommer köra en skärm på mellan 24-30" (större är väl bara jobbigt?).

Vad är det som är bäst att köra på för delar idag? Finns otroligt mycket att välja på, intel, amd, nvidia - you name it. Jag vill gärna veta vad som ger mest prestanda, utan att betala för något jag inte kommer utnyttja.

Vad motiverar tex en sådan här hög prislapp på ett grafikkort? Är det så bra? http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=434507

Jag vore enormt tacksam om ni kunde hjälpa mig med vad för delar jag ska välja. En god vän kommer snart hem från sin semester och han kommer hjälpa mig sätta ihop allt så det är i alla fall ordnat.

Mvh
Johan

Permalänk
Medlem

Det där grafikkort är inte bra t spel ;o

ta 2 st Ati Radeon 5870 eller 1 5970.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Du kan ju börja att berätta vad du ska ha den till.

Men ärligt talat, när du länkar grafikkort för 70k så kommer de flesta tro du är troll :/

Visa signatur

Mac Pro
2x 2.66GHz Clovertown Xeon Dual Core | 2,5TB | 7GB 667MHz ECC FB-DIMM | ATI Radeon 4890 1GB OC | Logitech G19 + MX Revolution
Hell yes.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av penna_ha
Du kan ju börja att berätta vad du ska ha den till.

Men ärligt talat, när du länkar grafikkort för 70k så kommer de flesta tro du är troll :/

Hänger inte riktigt med här, mest nyfiken på vad som motiverar någon att lägga såpass mycket på en komponent. Känns väldigt dumt att betala så mycket för ett grafikkort om det inte presterar extremt bra också - eller hur?

Jag ska som sagt göra allt möjligt på den - surfa på nätet och betala räkningar till att spela de senaste spelen i maxupplösning. Tilläggas bör också att jag behöver ALLT, alltså skärm, tangentbord, mus osv.

Tack för era svar

vill också tilläga att datorn ska vara blixtsnabb, pallar verkligen inte vänta på att program ska starta osv. Läste om ssd, är det bra då?

Permalänk
Medlem

Tror han undrade mer om varför den är dyr och vad motiverar till att den är bra osv. så han kan dra paraleller mellan flera varor?

Personligen så får du mest för pengarna under 18 000.

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

låter som att du vill ha ett i5 system med ssd som boot disk, typ 5970 som gpu

Visa signatur

Mac Pro
2x 2.66GHz Clovertown Xeon Dual Core | 2,5TB | 7GB 667MHz ECC FB-DIMM | ATI Radeon 4890 1GB OC | Logitech G19 + MX Revolution
Hell yes.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av penna_ha
låter som att du vill ha ett i5 system med ssd som boot disk, typ 5970 som gpu

Hmm okej, i5 är det intel eller amd? Sorry har verkligen noll koll på detta. Har du någon aning om vad ett sådant system ligger på i pris och var man kan köpa det?

Permalänk
Medlem

Intel i5 750 Processor
Intel x25 g2 Hårddisk
Valfri 1-2TB lagringsdisk
Valfritt S1156 moderkort
Corsair Obsidan 800D Chassi
Corsair Domintor 4 eller 8gb minne
Corsair nätaggregat 640W+
Valfrit ATi 5890 grafikkort

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohanW83

Jag ska som sagt göra allt möjligt på den - surfa på nätet och betala räkningar till att spela de senaste spelen i maxupplösning.

Förstår inte varför folk skriver så.
Klarar den senaste spelen osv.
Så borde den ju klara av att surfa & betala räkningar också?

Eller har jag förstått det helt galet?

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
Förstår inte varför folk skriver så.
Klarar den senaste spelen osv.
Så borde den ju klara av att surfa & betala räkningar också?

Eller har jag förstått det helt galet?

Tänk på att ett bra grafikkort kanske inte hänger med att rendera bokstäver i word, samt processorn kan flaska i java.

Ett 5970 är väl kanske ta i om han nu vill ha det prisvärt?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
Förstår inte varför folk skriver så.
Klarar den senaste spelen osv.
Så borde den ju klara av att surfa & betala räkningar också?

Eller har jag förstått det helt galet?

Jo antagligen... Men jag vill som sagt kunna spela de senaste spelen, kan ni rekommendera vad jag ska köpa då? Gärna med länkar och pris också, behöver som sagt även skärm i storleken 25"+

Permalänk
Medlem

vilken budget handlar det om till att börja med.

att du vill ha en snabb dator, då är det intels x25-M G2 SSD, antingen 80gb eller 160gb.
Som systemdisk, sen valfri som lagring utöver.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
vilken budget handlar det om till att börja med.

att du vill ha en snabb dator, då är det intels x25-M G2 SSD, antingen 80gb eller 160gb.
Som systemdisk, sen valfri som lagring utöver.

Som sagt har jag ingen budget, vill ha top of the line helt enkelt. Slipper man betala 100k bara för ett grafikkort är jag nöjd, totalt onödigt att betala för något man inte har nytta av.

Läste lite om den hårddisken och den verkar grym, kommer nog köra på en eller två sådana.

Permalänk
Permalänk

Grafikkortet du länkade används för 3d-program och animering, alltså ingenting för dig ifall du mest kommer spela på datorn.

Visa signatur

7800X3D / 7900XT

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem

Ja, vill du ha ett top of the line system så är det väll en lite dyrare I7 processor processor, Asus Rampage II Extreme, 6 GB ramminne(eller mer beroende på applikation), ett eller två 5970(eller vänta till Fermi), osv.

Men samtidigt, om du bara kommer att spela och sitta och surfa så fungerar ett P55/i5 minst lika bra då den platformen är lite billigare.

I5 750, ett skönt p55 moderkort, som Asus Maximus III Formula eller ett annat Asus/Gigabyte kort, 4+ GB ram beroende på övrig applikation och ett 5970/Fermi kort.
De flesta p55 moderkort är ganska snarlika och klockar på ett ungefär lika bra(ta med en liten nypa salt), så ta ett moderkort med de funktioner du vill ha och ligger inom en rimlig prisklass.

Ska du dock redigera film, animera eller programmera, m.m. så brukar ett I7 system vara bättre då det har Hyperthreading.

Nätagget så gör Corsair riktigt bra grejer. Wattantalet har jag ingen aning om då jag inte tittat så mycket på 5970 kortet.

MVH Daniel

Lycka till!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av n0m0ney
Ja, vill du ha ett top of the line system så är det väll en lite dyrare I7 processor processor, Asus Rampage II Extreme, 6 GB ramminne(eller mer beroende på applikation), ett eller två 5970(eller vänta till Fermi), osv.

Men samtidigt, om du bara kommer att spela och sitta och surfa så fungerar ett P55/i5 minst lika bra då den platformen är lite billigare.

I5 750, ett skönt p55 moderkort, som Asus Maximus III Formula eller ett annat Asus/Gigabyte kort, 4+ GB ram beroende på övrig applikation och ett 5970/Fermi kort.
De flesta p55 moderkort är ganska snarlika och klockar på ett ungefär lika bra(ta med en liten nypa salt), så ta ett moderkort med de funktioner du vill ha och ligger inom en rimlig prisklass.

Ska du dock redigera film, animera eller programmera, m.m. så brukar ett I7 system vara bättre då det har Hyperthreading.

Nätagget så gör Corsair riktigt bra grejer. Wattantalet har jag ingen aning om då jag inte tittat så mycket på 5970 kortet.

MVH Daniel

Lycka till!

Ja alltså det ska vara top of the line, mest för att bräcka min polare som tjackade ny dator för 25k förra veckan. Känns som det borde finnas fetare grejer där ute, hans klarar inte av max på allt med 8*aa så det vore grymt om man kunde få ihop en dator som gör det - då måste han köpa ny igen

Permalänk
Medlem

Det vore myyyycket lättare om du hade sagt ett prismaximum. Då blir det mycket lättare att sätta ihop ett paket till dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohanW83
Som sagt har jag ingen budget, vill ha top of the line helt enkelt. Slipper man betala 100k bara för ett grafikkort är jag nöjd, totalt onödigt att betala för något man inte har nytta av.

Läste lite om den hårddisken och den verkar grym, kommer nog köra på en eller två sådana.

Haha bästa idag, "jag har ingen budget" hahaha

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av n0m0ney
Det vore myyyycket lättare om du hade sagt ett prismaximum. Då blir det mycket lättare att sätta ihop ett paket till dig.

Som sagt har jag inget direkt "tak", utan skärm kommer den i alla fall gå på över 25k - ska bräcka polarens dator som sagt. Har inte varit ute och röjt på några helger så bara där har man ju sparat in en del stålars

Permalänk

Det stinker verkligen troll här, kanske Bara jag men ts verkar inte vara legit.

Permalänk
Medlem

Vill du alltså att vi plockar ihop en drömdator åt dig? Om du vill ha en prisvärd så är runt 20k normalt, med någon SSD disk.

Visa signatur

Chassi: Lian Li Lancool PC-K56 | PSU: Corsair V 550w | CPU: Phenom 2 x3 720 | Grafik: ATI Radeon HD4890 1gb | HDD: 500gb WDCaviar black sata2 | RAM: 4gb DDR3 1333mhz | Moderkort: Asus M4A79XTD EVO | OS: Windows 7 x64 | Kringsmaterial: Razer Deathadder, QcK Heavy, Sennheiser PC151, WD My passport 320gb, WD Green 1tb 64mb cache

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av korvmannen
Det stinker verkligen troll här, kanske Bara jag men ts verkar inte vara legit.

Varför inte?

Bra att du iaf verkar vilja ha något som är prisvärt. Men som sagt, ett i7 system med ett ATI kort och en Intel G2 som systemdisk låter väldigt bra. Sen så beror det lite på om du tänkte/kan klocka om du behöver det värsta i kylningsväg och moderkort. Chassi är väll ganska personligt så ta en titt på Prisjakt och bläddra tills du ser något snyggt. Vi kan kanske ge lite närmare info när du hittat ett.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SeF.Typh00n
Tänk på att ett bra grafikkort kanske inte hänger med att rendera bokstäver i word, samt processorn kan flaska i java.

Ett 5970 är väl kanske ta i om han nu vill ha det prisvärt?

+1

Nej men skämt åtsido så ska du ju ha vatten ifall du inte har någon budget. Mycket tystare/bättre kylprestanda.
Datorn bygger man själv eller köper montering, vatten beställs från utlandet och fixar du inte att installera det själv hyr du någon.

Vad är du ute efter förutom snabbt? Tyst? Mycket lagring? Var gärna mer specifik än spel (och word ).

edit: kör du på en ssd 160 GB så länge, annars funkar inte trim (i raid dvs och finns ingen anledning att köra lagring på SSD) än

Permalänk
Medlem

Där har du en bra början tycker jag.

Sedan är det ett bra chassi, cpu kylare, dvd-läsare och eventuellt vattenkylningssystem på det.

/ Daniel

Permalänk
Medlem

raWpackeT's paket tycker jag ser ut som den mest prisvärda top of the line datorn. Rekommenderar det paket

Visa signatur

Clevo W110ER (X-128b): i7 3612QM, Nvidia GeForce GT650M 2gb, 8gb RAM, SSD Crucial M4 256gb

Permalänk
Medlem

att ni orkar.... fattar ni inte att killen antingen driver med er eller inte vet hur man startar windows men ska bräcka kompisens dator i prishöjd för statusens skull... skit i att svara på sånt här strul. fan vi geeks ska väl genomskåda idioter som denna utan vidare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shagy
att ni orkar.... fattar ni inte att killen antingen driver med er eller inte vet hur man startar windows men ska bräcka kompisens dator i prishöjd för statusens skull... skit i att svara på sånt här strul. fan vi geeks ska väl genomskåda idioter som denna utan vidare.

Jag bryr mig inte om han driver. Det kan finnas någon annan som har nytta av att läsa denna tråden. Du har inte tänkt på att han kanske har en massa pengar liggandes på något sparkonto, eller så har han en fet lön?

Sedan är det ju inte hans fel om han inte kan någonting om datorkomponenter, och om han vill ha en bättre dator än sin kompis, så får han väll ha det då. Ibland kan det vara skönt att få saker serverade på silverfat, det kan till och med jag erkänna

God Jul på alla!

Permalänk
Rekordmedlem

Okej, pengar är inget problem? Jag är själv väldigt svag för den här maskinen http://www.cray.com/Products/XT/Systems/XT6.aspx
Man kan börja lätt med en enkel 2304 kärnig modell för att sedan utöka till över 200 000 cpuer om man behöver nått lite vassare.
Jag tycker maskinerna är så sexiga speciellt Kraken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

1.75 petaflops spöar det mesta kompisen kan komma på

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure