Permalänk
Medlem

Ta bort plåten framför fläkten

Hej:)

Kommer man att vinna något med att såga (klippa) bort plåten med hål som täcker fläktarna
Detta görs ju med tom låda.
har två bilder på min burk
Där bak skall jag ha en 140 mm fläkt i taket sitter redan en 140 mm, där får det vara original, blir fult annars.

Fram tänkte ja sätta in två 120 mm
Även fram så är det ju mycket plåt med hål framför fläktarna

moddad

Kommer ju att sätta dit ett kromat galler sen

Eller är det skit samma?

lådan är en

Cooler Master Gladiator 600 Midi Tower

Visa signatur

Hawk

Permalänk

de gör lite skilnad på luft flödet och det gör en del skilnad på ljudnivån på fläktarna om man ta bort plåten.

Visa signatur

I7 9700k : Asus ROG Maximus Hero XI (wifi) : Corsair Dominator 32GB : EVGA RTX 2080TI Black Gaming : 500GB + 2TB Samsung 970evo : Corsair HX750i

Permalänk
Medlem

ja, bättre luftflöde=bättre kylning och när du är igång tar du bort gallret på framsidan också

edit:men vad f.. för långsam.. -(

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rosaluxenburg
ja, bättre luftflöde=bättre kylning och när du är igång tar du bort gallret på framsidan också

edit:men vad f.. för långsam.. -(

Givetvis
Tack för svaren

Visa signatur

Hawk

Permalänk

Ta bort plåten och kör helt utan galler absolut tystat och bäst luftflöde

Permalänk
Medlem

fläktar igen

Hej
Det visade dig att det var bara hål för 120 mm fläkt bak på lådan.
Men rätt glest perforerat hål, så det kändes inte kul att klippa bort plåten där, fick bli original
Så där sket ju sej 140 fläkten jag hade köpt till(exakt samma som sitter i taket).
Fram däremot så sitter det en 120 mm fläkt med fyra lysdioder!!!
Fram finns plats och färdiga skruvhål för en 140 mm fläkt
Kanske skulle ja ta bort julgranen och sätta min stora fläkt där i stället?
Där fram kommer jag att klippa bort all onödig plåt.

Här är fyra bilder på fläktarna plus data på dom, det ser ju ut som om det skulle bli bättre och tystare med 140 mm fläkten fram.
Vad tror ni?
PS
Det blå ljuset är jag helst utan

Det är den här lådan jag har, fortfarande
Gladiator

Visa signatur

Hawk

Permalänk

ta bort plåten dock skulle jag kört med något lite galler tex det du länkar till.. bara för att småkablar kan ha en tendens att flytta på sig när amn skjuter in datorn och lite dumt om en kabel stannar fläkten.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Jag använde min dremel till att ta bort gallret och är mycket nöjd.

Har även satt dit en snygg list eftersom kanterna blir väldigt vassa. Om du är intresserad så har jag en hel del över - skicka ett PM isf.

Permalänk
Medlem

tar bort plåten

Hej:)

Ja de va just den vassa kanten ja inte ville ha.
Men nu tar ja bort plåten.

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noneedforaname
Jag använde min dremel till att ta bort gallret och är mycket nöjd.

Har även satt dit en snygg list eftersom kanterna blir väldigt vassa. Om du är intresserad så har jag en hel del över - skicka ett PM isf.

http://img707.imageshack.us/img707/7739/antecbaksida.png

Köttkvarn. Funderar också på att klippa bort mitt galler där bak och montera ett sådant kromat galler.

Permalänk
Medlem

hål fram

Hej

Nu är jag färdig med hålet fram.
satte silvertape på dom vassa kanterna, kommer ju ändå inte att synas sen.
visar två bilder, bara hålet och ett där jag lagt 140 mm fläkten på lösen.
Sprayade med svart färg oxå, kommer ju inte heller att synas....

Visa signatur

Hawk

Permalänk

Köttkvarn? En sån fläkt viker ju knappt ett papper!

Hawk, vad har du för chassi? Nästan lite snöpligt att hårddiskupphängningen ska blockera så mycket av luftflödet bakom fläkten.

Permalänk
Medlem

Hej:)
Jag har ett Cooler Master Gladiator 600
Gladiator
Hela frontpanelen är helt försedd med dammfilter.
Så ja tänkte sätta original 120 fläkten i tre DVD-fack, sen kan man ju leka med dom blå leden oxå om man vill:D

Jag kommer sedan att sätta en 120 mm fläkt på sidoplåten, med dammfilter.

Så jag tror att det skall bli rätt bra ändå.

PS
Det är ju ingen direkt nackdel att diskarna får bra kylning, kommer nog att sätta en likadan 140 mm fläkt på baksidan av hårddiskupphängningen

När jag sen fått bort plåten där bak vid 120 mm fläkten, så hoppas ja det skall bli både tyst och svalt

Jag prioriterar en tyst dator

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem

Färdig

Hej:)

Har fixat till hålet bak på burken nu.
Använde silvertape runt dom vassa kanterna, sedan slängde ja dit galler och fläkt.
Blev rätt nöjd
Till vänster står fläkten som satt fram, med fyra blåa led, får se va ja gör mä den, kanske sätter jag den i tre DVD-fack upptill fram, det blir ju typ lite mer luft in i burken då.

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem

Ändrade lite

Hej
Kom på att gummibussningarna inte funkade med fläktgallret i skåran för chassiplåten.
Så ja fixade till det.
Jag använder alltid min guldsmedssax när ja ska ta bort plåt på ett chassi, tycker Dremeln skräpar ner för mycket med metallflis mm
På bilden ser man dels originalhålet på 120 mm bak, jämfört med mitt moddade.
saxen och plåtresten ligger på lådan för att se hur dom ser ut.
Jag skulle aldrig rekommendera detta sätt med en byggd dator, utan att stoppa en massa klibbig silvertape och ev. en halvfuktig trasa, så att det inte kommer nån metallflis in i datorn.
Jag använder superklibbig silvertape runt dom vassa kanterna.

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem

äntligen färdig

Hej
De tog sin tid, med allt moddande, men nu står den här och glänser.
Här är några bilder på datorn

Gigabyte GA-P55A-UD3, P55, Socket-1156
Chieftec Super Series 650W PSU
Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 4GB
Intel Core i5 Quad Processor i5-750
Cooler Master Gladiator 600 Midi Tower
HIS Radeon HD 5750 1GB GDDR5
SAMSUNG SPINPOINT F3 1TB SATA/300 7200RPM 32MB
Samsung SpinPoint F3 500GB
WD Raptor 150GB
Western Digitial Caviar® Green 2TB
LG DVD±R/RW/RAM DL 22X IDE LS
SCYTHE QUIET DRIVE HDD NOISELESS CASE
Zalman 120mm Fläkt Svart
Cooler Master 140mm Fläkt Svart
FUJITSU AMILO SL 3260W 26# WIDE TFT
MICROSOFT WIRELESS KEYBOARD 3000 USB
MICROSOFT WIRELESS LASER MOUSE 5000

Jag är jättenöjd med Raptorn i en suverän ljudisolering/kylnings-låda under DVD-brännaren. All onödig plåt borttagen på burken, så fläktarna får så lite motstånd som möjligt.
Sedan är hela fronten ett enda stort dammfilter.
Sen lyser de så mysigt från fläkten. Bakom den kan ja få plats med typ tre diskar, har en nu.
En ny kylare är det ända som saknas.

Datorn är väldigt tyst och jag kan göra den ännu tystare med några fanemate2

Lådan till Raptor 150 GB

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem

Dremel är helt klart enklast.

Så får du bort 80mm och 92mm i samma veva. Kommer skära genom som smör.

Permalänk
Medlem

Varför inte fundera på en bättre kylare än Arctic Cooling?
- en Cooler Master Hyper 212+ kostar bara lite mera, finns från drygt 260 kr och den är bättre (och den får plats i din låda), sök på forumet så får du se...

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=980...
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=445829

Bra att du tog bort de stansade plåt gallerna...

/Saint25

Permalänk
Avstängd

Nice att se att du har chieftec nätaggregat har ett sådant fast 750w modellen

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd

btw köp hyper 212 plus från dustin istället! Det är en fullfjädrad torn kylare för en billig peng med PWM fläkt http://www.dustinhome.se/pd_5010366922.aspx

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Hej
Tack för rådet, det blir en Cooler Master Hyper 212+, den är till och med billigare.
Originalkylaren sitter osäkert tycker jag, med dom små plastplopparna.:p
Bättre att skruva fast kylaren på baksidan av mobo, nu är det ju enkelt, för där är ett stort hål i plåten, så man kommer åt lätt.:)

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem

bytet färdigt

Hej:)

Så äntligen färdig med kylaren, visar några bilder

Originalkylaren

Jämför !!

Distanser monterade

Baksidan distanser fastskruvade med muttrar

Trångt, men det gick

Färdigt

De va allt för den här gången;)

Visa signatur

Hawk

Permalänk

Tips gör bättre kabeldragning så kommer du få se att luftflödet ökat markant.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huca
Tips gör bättre kabeldragning så kommer du få se att luftflödet ökat markant.

Hej
Synd att du inte bodde i Mölndal/Göteborg, får då hade du kunnat komma hem till mej och dra dom bättre;)

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem

Kul att se din nya kylare Hawk och blev du nöjd?

Bra montering också som du har gjort enligt de tester jag har tagit del av på Internet med liknande chassi som ditt d.v.s fläkt i taket och fläkt baktill, så tjänar du någon grad på att ha riktat kylaren uppåt mot taket. Skulle du behöva det i framtiden finns det utrymme för en till 120 mm fläkt på ovansidan kylaren.

Ja, en bättre kabeldragning är inte dumt att göra om man kan göra det, om inte så ser det bättre ut inne i lådan.

Notiser: Den lilla ATX-kontakten (4 eller 8 pins kontakt) - uppe i ditt vänstra hörn på moderkortet och där du har dragit kabeln över grafikkortet, kan man skaffa sig en adapterkabel - förlängare och då kan man dra den kabeln snyggt från nätaggregatet från botten i lådan.

Sedan kan man se över de andra kablarna/dragningarna och eventuellt skaffa andra kabelförlägnare om det är nödvändigt.

Självklart, så behövs det lite tänkande och en del tålamod med "pillgörat" med att försöka dra om kablarna mer snyggt i lådan men alla människor har inte det intresset eller nog med tålamod för den sortens arbeten. Vi människor är olika som tur är. Men annars ser det okej ut i din låda.

/Saint25

Permalänk
Medlem

Konstruktiv kritik är bra

Hej
Har ändrat på kablarna och nu tycker jag det är mycket bättre, tack för tipset:)

Enda kabeln som går lite snett är den med röd pil på
Om det går att få tag på förlängningskabel, så skall jag fixa den också

Nu är dom flesta kablarna bakom mobo-plåten.

Om man vill vara riktigt petig, så kan man ju klippa till svart kartong och sätta i öppningarna mellan diskarna

Lite skillnad är det allt, nu har luften fritt från kablar

Som den såg ut från början

EDIT
"Enda kabeln som går lite snett är den med röd pil på"

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem

Hej Hawk,
Nu vet jag inte vad för kontakt du har på ditt moderkort så jag lägger nu upp två alternativ för dig att titta på.

4-pin 12 volt ATX kontakt
http://www.deltaco.se/article.aspx?ItemID=SSI-43

http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=511202&hbx_...
http://www.dustinhome.se/pd_5010072095.aspx

8-pin 12 volt ATX kontakt
http://www.deltaco.se/article.aspx?ItemID=SSI-42

http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=663987&hbx_...
http://www.dustinhome.se/pd_5010072094.aspx

Det finns även fler varianter på kablar än det exempel ovan.

Notiser. Ett allmänt tips är tänk på att inte lägga ihop strömkablar från nätaggregatet med ljudkortskabel (du har två punkter - grafikkort och baktill på lådan med ljudkortskabeln) - den du har till fronten på din låda gissar jag på som kopplas till moderkortet. Anledningen är att du kan få in olika störningar på ditt ljudsystem när du minst anar det om du har otur, så ta det säkra för det osäkra och håll dem skilda från varandra i din mån man kan göra det i ett datorsystem.

Ljudet från moderkortet är analogt d.v.s. det går ström i kabeln hela tiden med olika frekvenser/spänningar vilket kan störas av strömkablars starkare strömpulser och magnetfält när datorn är igång. I en digital kabel, skickas strömmen i pulser - av och på, i en visst mönster och i olika hastigheter via en sändare som sedan en mottagare avkodar den sändningen till en signal. Att lyssna på t.ex. musik via hörlurar går det via en analog kabel till datorn.

Annars ser det bättre ut i lådan.

/Saint25

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saint25
Hej Hawk,

Notiser. Ett allmänt tips är tänk på att inte lägga ihop strömkablar från nätaggregatet med ljudkortskabel (du har två punkter - grafikkort och baktill på lådan med ljudkortskabeln) - den du har till fronten på din låda gissar jag på som kopplas till moderkortet. Anledningen är att du kan få in olika störningar på ditt ljudsystem när du minst anar det om du har otur, så ta det säkra för det osäkra och håll dem skilda från varandra i din mån man kan göra det i ett datorsystem.

Annars ser det bättre ut i lådan.

/Saint25

Hej
Bra du sa detta, hade inte aning om detta

Undrar om det finns förlängningskablar till ljudkortskabeln, annars måste ju den gå rakt över mobo
Vad gör den här sladden, är det bara för att få hörlur och mikrofon till frontpanelen ?
Då skulle man ju nästan kunna skippa den helt

Hittade den här

29 spänn !!
Frågan är bara om den kraftiga kontakten får plats bakom mobo-plåt

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hawk
Hej
Bra du sa detta, hade inte aning om detta

Undrar om det finns förlängningskablar till ljudkortskabeln, annars måste ju den gå rakt över mobo
Vad gör den här sladden, är det bara för att få hörlur och mikrofon till frontpanelen ?
Då skulle man ju nästan kunna skippa den helt

Hittade den här

29 spänn !!
Frågan är bara om den kraftiga kontakten får plats bakom mobo-plåt

* Bild *

Hej,
Ja, det är inte lätt att känna till allt och vi människor lär oss nya saker förhoppningsvis under hela vår livsresa.

När det gäller ljudkortskabeln är förlängare mindre vanliga men det kanske finns något som passar för just dig, dock är jag tveksam om det finns i Sverige att få tag på.

Den sladden är som du skriver, är till frontkontakten på frontpanelen för ljud och mikrofon. Använder man inte det så är det bara att koppla ut den sladden och rulla ihop den lite snygg inne i lådan och fästa den någonstans så att den är inte i vägen.

Bra att du fann en förlängningskabel till den lilla ATX-kontakten - billig var den också.

På din fråga. Nej det går inte att montera sladden med kontakt bakom moderkortet utan du får göra så här istället. Då kabeln är ungefär lika lång som moderkortet är brett - ca 25 cm, ska man nyttja den längden på det här sättet.

Koppla in förlängaren på moderkortet. Drag den/lägg den i ovankant på moderkortet och dra ut den mot din 5,25" buren där du har brännaren idag. Tag sedan strömkabeln - lilla ATX, från nätdelen och dra den lite snyggt kring kanten på moderkortets högra sida (baksidan moderkortsplåten kan kanske vara möjligt att dra den vägen också om det finns plats hos dig) - mot lådans front och vidare upp mot moderkortets ovansida - mot lådans tak. Där kopplar man ihop nätdelens ATX kontakt med din nya förlängare. Det blir då en snygg kabellösning och som inte hindra luftflödet och försvårar ej t.ex. byte av grafikkort.

Förstår du min beskrivning på hur du kan dra den nya kabeln i din låda?

/Saint25

Permalänk
Medlem

skarvkabel

Hej
Nu tror ja inte ja kommer längre med kabeldragningen
Har fått hem och monterat den åtta-poliga kontakten, samt tagit bort onödig ljudsladd

Visa signatur

Hawk