Ett litet problem / CHKDSK

Permalänk
Medlem

Ett litet problem / CHKDSK

Halloj
Nu ar det sa har att jag har rakat ut for ett litet missode. Jag satt vid min reservdator och gjorde nagra saker nar jag fick bluescreen, sa jag gick afk medan den bootade om. Nar jag kom tillbaka fick jag se att en CHKDSK F hade paborjats. Sa jag tankte "Ja, ar val lika bra, sa slipper jag eventuellt nya bluescreens". Sa jag gick afk igen och kom tillbaks nar den hade bootat om. Men nar jag loggade in sag jag att i stort satt alla sparade filer var borta. Och det markliga ar att det star att det ar lika mycket pa disken och lika mycket plats over. Sa jag utgar ifran att datan fortfarande existerar, men jag kan inte hitta nagot.
Dessutom kan jag bara skriva med engelskt tangentbord och kan inte andra tillbaka.

Finns det nagot satt att aterstalla datorn till skicket innan CHKDSK gick igenom, eller aterskapa filerna som trots allt bor finnas kvar i en eller annan form?

Tack pa forhand och
God Jul

Permalänk
Medlem

Har aldrig varit med om att CHKDSK förvärrar saken, snarare tvärtom. Jag brukar köra CHKDSK flera gånger tills den säger att allt är OK.

Permalänk
Medlem

En uppdatering vad det galler min situation. Jag brannde en Knoppixskiva och letade efter filerna och jag hittade, vad jag tror ar allt, i en mapp som heter "found.000".
Nu ar jag inte sarskilt haj pa linux, eller nagot annat nar det kommer till sanna har saker. Sa det vore bra om nagon vet hur man aterstaller saker.
Om nu allt finns kvar i nagot som nar intakt form sa borde man kunna stalla allt till ratta igen.

Permalänk
Medlem

Om CHKDSK hittar filfragment från förlorade filer läggs dessa i mappen found.xxx.
Ofta är många av dessa pusselbitar av förlorade filer och därmed hopplösa att återskapa.

Ev kan GetDataBack hitta nåt?!

Permalänk
Medlem

Ok, nu har jag kikat runt i found.000 med hjalp av GetDataBack (var lite enklare an att bladdra runt via Knoppix), och jag hittar bara 19 .chk filer. Resten ar vad jag kan se prydligt ordnat i 35st .chk mappar. Det vore ideal om man kunde "aterstallla" dem sa att saga, ungefar som saker man kastat i papperskorgen :p, eftersom jag misstanker att manga av problemen som dok upp efter CHKDSK-sessionen ar direkt kopplat till avsaknaden av "ratt" filer.
Det knepiga ar att jag inte vet var halften av filerna ska vara. Usch!