Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SuperDator_92
Skulle det vara mer värt priset att köpa corsair h50 och överklocka cpun.

Skulle vara mer värt att sälja 4870 och köpa 5850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Glaivi
Skulle vara mer värt att sälja 4870 och köpa 5850

Aaa fasst det e ju ingen ide jag har tyvärr inte dem pengarna

Permalänk
Medlem

köp kortet. det finns bevisat att inte ens 5870 bromsas nämnvärt mkt av en långsam PCIE port.. kommer inte ihåg vilken hastighet exakt, men tror en 4X port gav några enstaka % mindre än en 16Xare.. och det med ett MKT MKT MKT snabbare kort.

mina kort går i 8X, och skalar svinbra i de flesta spel. ger en ordentlig knuff.

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

Fick inte svar på min tidigare fråga, kommer ett grafikkortet ge mig en större prestanda knuff en corsair h50 och överklockad cpu.
Själv antar jag att grafikkortet kommer ge mig större knuff, därför att vad jag har förstått så är grafikkortet det som flaskar mitt system. (efter hårddisken)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AntiSmidig
Ja men det fattar jag väll, men höjer jag klockan på någon av dem i ccc så kommer det väll ändå inte klocka ner sig automatiskt?

Har du två identiska kort, och kör dem i crossfire, så kommer du inte få mer prestanda av att klocka det ena kortet. Det kommer ändå köra i samma hastighet som ditt andra kort, det långsammaste kortet. Testat och bekräftat.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SuperDator_92
kommer ett grafikkortet ge mig en större prestanda knuff en corsair h50 och överklockad cpu.

Ja.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saodie
Har du två identiska kort, och kör dem i crossfire, så kommer du inte få mer prestanda av att klocka det ena kortet. Det kommer ändå köra i samma hastighet som ditt andra kort, det långsammaste kortet. Testat och bekräftat.

Ja men detta var bara ett exempel på frågan, ett dumt exempel kanske.

Men om jag hade ett 4870 och ett 4850 med lägre klockhastighet än det andra, skulle 4870 klocka ner sig automatiskt till 4850´s frekvenser då eller?

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem

http://www.techpowerup.com/reviews/AMD/HD_5870_PCI-Express_Sc...

Gäller det dära 5770 också?

då tycker jag att det nästan är värt att köpa ett till 5770 och köra crossfire med x16 och x4, eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AntiSmidig
Ja men detta var bara ett exempel på frågan, ett dumt exempel kanske.

Men om jag hade ett 4870 och ett 4850 med lägre klockhastighet än det andra, skulle 4870 klocka ner sig automatiskt till 4850´s frekvenser då eller?

Ja, det är korrekt. Du hade fått ut samma prestanda som med två 4850.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saodie
Ja, det är korrekt. Du hade fått ut samma prestanda som med två 4850.

Okej, har nämligen läst i någon tråd här på forumet för längesedan att det inte klockar ner sig utan stryper ner sig på något annat sätt. Men bättre att lyssna här då

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av AntiSmidig
Okej, har nämligen läst i någon tråd här på forumet för längesedan att det inte klockar ner sig utan stryper ner sig på något annat sätt. Men bättre att lyssna här då [/QUOTE

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av soderkvist:

Kanske denna statistik kan ge dig lite insyn i hur lite skillnad det faktiskt är mellan pcie x4, x8 och x16. AMD Radeon HD 5870 PCI-Express Scaling Review - Page 25/26 | techPowerUp

Vad det gäller minne så kommer båda att fungera som 512mb men vet inte vad det gör för skillnad jämfört med 1gb på din 24".

Funderar också på om jag ska köpa moderkort med crossfire, 16x, 4x då blir alltså båda korten i 4x? och prestandan blir 95% högre?

Permalänk
Skrivet av Fragdeath:

Ontopic :

UNDVIK x4 om möjligt, körde mitt gamla 8800 GTS320mb i x4 tillsammans med 4gb ram och en 3.6ghz single core och fick knappt över 4500 3dmark06, bytte upp mig till ett moderkort med x16 och åkte upp till ~11k

Då är 8x8 betydligt bättre då skillnaden mellan 16 och 8 inte är speciellt stor

Det var händelsevis inte så att ditt gamla moderkort endast stödde PCI-e 1.0-standarden? Då PCI-e 1.0 x4 motsvarar PCI-e 2.0 x2, så verkar det troligt.

Skrivet av SuperDator_92:

Fick inte svar på min tidigare fråga, kommer ett grafikkortet ge mig en större prestanda knuff en corsair h50 och överklockad cpu.
Själv antar jag att grafikkortet kommer ge mig större knuff, därför att vad jag har förstått så är grafikkortet det som flaskar mitt system. (efter hårddisken)

Ja, ett nytt snabbare grafikkort, eller ett till HD4870 ger en mycket större prestandaboost i spel än en överklockning av din processor gör (din processor är redan så snabb att en ökning av klockfrekvens inte skulle ge nämnvärd prestandaökning om du behåller ditt gamla grafikkort)
Dock tycker jag faktiskt att du skall se dig om efter ett begagnat HD4870 1GB istället för ett 512MB-kort, eftersom du vid höga upplösningar och hög grafikkvalitet (vilket man rimligtvis använder om man har två hyfsat kraftiga kort), så behöver man det extra 512MB-minnet (Ditt 1GB-kort kommer ju att anpassa sig till det andra kortet och använda lika mycket minne som det har, liksom det kommer att anpassa sin klockfrekvens till samma som det andra kortet, om det har lägre klockfrekvens och vice versa).

Skrivet av Hiho:

AMD Radeon HD 5870 PCI-Express Scaling Review - Page 25/26 | techPowerUp

Gäller det dära 5770 också?

då tycker jag att det nästan är värt att köpa ett till 5770 och köra crossfire med x16 och x4, eller?

Skrivet av gusalm:

Funderar också på om jag ska köpa moderkort med crossfire, 16x, 4x då blir alltså båda korten i 4x? och prestandan blir 95% högre?

Det gäller HD5770 också (eller troligtvis blir prestandatappet mindre för HD5770, eftersom kortet kräver mindre bandbredd). Däremot kan du inte räkna med att du får en hundraprocentig ökning i prestanda för att du lägger till ett extra grafikkort, snarare mellan 30 och 80% vanligtvis (I de fall som dåligt stöd för CF/SLI för spelet finns i drivrutinerna, kan ökningen vara 0% och i de fall spelet skalar bra och drivrutinsstödet är bra kan man få en närmare 100%-ig ökning).

Här är ett mer adekvat test, när det gäller prestandatapp vid x4/x4.
GTX 480 SLI x16/x16 vs. x4/x4 - GTX 480 SLI PCIe Bandwidth Perf. - x16/x16 vs. x4/x4 | [H]ard|OCP
Med ett sämre kort än GTX480, så fås rimligtvis inte ett större prestandatapp, då bandbredden som kortet kräver är lägre (däremot får man naturligtvis lägre prestanda än GTX480 i SLI).

Här är även ett test för prestandaskillnaden mellan X16/x16 och x8/x8 för tre olika kort:
Introduction - SLI & CFX PCIe Bandwidth Perf. - x16/x16 vs. x16/x8 | [H]ard|OCP

I övrigt är det väl endast MS Flight Sim, som jag har sett tar rejält med stryk vid låg bandbredd på PCI-e.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Skrivet av WrongTarget:

Det var händelsevis inte så att ditt gamla moderkort endast stödde PCI-e 1.0-standarden? Då PCI-e 1.0 x4 motsvarar PCI-e 2.0 x2, så verkar det troligt.

Haha, jag visste inte ens att 1.0 har funnits, trodde 1.1 var först, Tror inte det var 2.0 på brädan iallafall, det var ett P5VDC-X. Hursomhelst minns jag att det var x4 på den enda fullängds PCI-E 16x kontakten som fanns på brädan.

Sorry för offtopic

Edit: Suck, sorry för bump av gammal tråd

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE