Permalänk
Medlem

DDR3 Ramminne, 1600/1333Mhz, Volt?

Halloj.

Jag har köpt ett nytt moderkort och ska då ha minnen till det.
Moderkort
Ramminnena

jag har varit i kontakt med komplett och även fast det inte står på deras hemsida så klarar detta kort 1600Mhz OC, står även så i manualen.
Om jag köper ett 2x2gb kit med 1600Mhz utan att bry mig om överklockning över huvud taget, så antar jag att de automatiskt körs i 1333 iaf, eller måste man tricksa i bios för att nånting inte ska gå snett?

Sen angående volt så står det på kortets specifikationer 4 minne ( 1.5 V ) - DIMM 240-pin. Vad menas med 1.5V? är det minimum/max/rekommenderat?
Minnena jag kikat lite på ligger på 1.65V. Åter samma fråga igen, behöver jag fixa något i BIOS pga det eller är det bara simpelt nog plug n play med minnena?

Hört att vad minnena körs i också kan bero på vad man har för processor, och jag har en Core 2 Quad Q9300 @ 2.5GHz.
Är det någon mer information ni behöver är det bara att fråga så ska jag se vad jag kan luska fram

Tack på förhand.

(Jag sökte runt på forumet angående detta men hittade inget specifikt svar angående det, ledsen om det blivit multi-thread iaf)

Permalänk
Medlem

Ingen som kan hjälpa mig angående detta? =(
Första gången jag faktiskt "bygger" och byter ut komponenter själv i datorn så vill va säker på att inget smäller

Permalänk
Medlem

Re: DDR3 Ramminne, 1600/1333Mhz, Volt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Celly
Halloj.

Jag har köpt ett nytt moderkort och ska då ha minnen till det.
Moderkort
Ramminnena

jag har varit i kontakt med komplett och även fast det inte står på deras hemsida så klarar detta kort 1600Mhz OC, står även så i manualen.
Om jag köper ett 2x2gb kit med 1600Mhz utan att bry mig om överklockning över huvud taget, så antar jag att de automatiskt körs i 1333 iaf, eller måste man tricksa i bios för att nånting inte ska gå snett?

Sen angående volt så står det på kortets specifikationer 4 minne ( 1.5 V ) - DIMM 240-pin. Vad menas med 1.5V? är det minimum/max/rekommenderat?
Minnena jag kikat lite på ligger på 1.65V. Åter samma fråga igen, behöver jag fixa något i BIOS pga det eller är det bara simpelt nog plug n play med minnena?

Hört att vad minnena körs i också kan bero på vad man har för processor, och jag har en Core 2 Quad Q9300 @ 2.5GHz.
Är det någon mer information ni behöver är det bara att fråga så ska jag se vad jag kan luska fram

Tack på förhand.

(Jag sökte runt på forumet angående detta men hittade inget specifikt svar angående det, ledsen om det blivit multi-thread iaf)

dom minnena ska du köra i 1600Mhz å 1.65v.. kan hända att du behöver ändra lite i bios. men går lika bra att köra i 1333Mhz å 1.5v om du vill det. Minnena fixar båda spänningarna å hastigheterna.

såg dock att moderkortet bara stöder 1333Mhz.. Men du får prova dig fram..

Visa signatur

Vad är RGB?

Permalänk
Medlem

Hej,

passar på att låna tråden här för att fråga en sak som liknar denna och spara lite utrymme med att inte skapa någon ny tråd.

Jag BRYR mig inte det minsta om överklockning. Jag bara lirar spel och lyssnar på itunes ;D

Så nu har jag en stor undran i detta område angående minnen.

Till mitt nyligen köpta datorpaket så valde jag 1333 mhz minnen från corsair.

Läste att 1600 mhz minnena automatiskt ställer in sig på 1333 mhz och att man sedan måste överklocka för ökad effekt.

Gäller detta även 1333 mhz minnena ? att de ställer in sig på 1333 mhz per automatik? eller ställer de in sig på nån lägre nivå också ?

Tackar........

Visa signatur

Pointer

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loket84
Hej,

passar på att låna tråden här för att fråga en sak som liknar denna och spara lite utrymme med att inte skapa någon ny tråd.

Jag BRYR mig inte det minsta om överklockning. Jag bara lirar spel och lyssnar på itunes ;D

Så nu har jag en stor undran i detta område angående minnen.

Till mitt nyligen köpta datorpaket så valde jag 1333 mhz minnen från corsair.

Läste att 1600 mhz minnena automatiskt ställer in sig på 1333 mhz och att man sedan måste överklocka för ökad effekt.

Gäller detta även 1333 mhz minnena ? att de ställer in sig på 1333 mhz per automatik? eller ställer de in sig på nån lägre nivå också ?

Tackar........

1333Mhz minnen ställer in sig själva ja

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Om allt är som det skall har minnena ett par olika fördefinerade profiler (som varierar beroende på minnena), SPD. Dessa är fördelade på
SPD1 / JEDEC1: 888MHz CAS6 1.5V
SPD2 / JEDEC2: 1184MHz CAS8 1.5V
SPD3 / JEDEC3: 1333MHz CAS9 1.5V
XMP: 1600MHZ CAS8 1.65V (troligtvis 2T enbart)

På så sätt vet moderkortet vad minnena vill ha för inställningar. Om du kör allt på AUTO, och FSB:n och minnesfrekvensen är synkad 1:1, så kommer moderkortet ta profilen för 1333MHz (om du kör med en processor som vill ha 1333MHz och denna är ställd på AUTO den med), ställa in CAS och spänning. Allt fungerar då kalas. Det är det som är lite av magin med nyare hårdvara. Men det kan också bli en herrejössesövning att styra upp det när man ändrar själv.

Vill du köra 1600MHz på minnena så får du ändra från någon automatisk inställning till att välja den fördefinierade som ger just 1600MHz, eller bara ställa in att den skall använda XMP. Eller så ställer du in det manuellt.

Visa signatur

Nej är också service.