Permalänk
Medlem

Hårdvare byte, nu startar inte datorn.

Halloj.

Det är så att jag bytt ut lite komponenter i datorn nu under julen, och den vill nu inte starta.

Jag kan börja med att uppge den nya hårdvaran jag suttit in i datorn. (Har även köpt nytt chassi vilket jag suttit in allt detta i, ett NZXT Lexa S)

Moderkort: MSI P45-C51, P45,Socket-775,DDR3
Rammine: Corsair XMS3 DOMINATOR 4096NB DDR3 PC3-12800 1600MHz (2X2048MB) (CL8) (CMD4GX3M2A1600C8)
CPU Cooler: Zalman CNPS9900A LED CPU Cooler

Mitt hela system:
Operativsystem: Win7 Ultimate x64
CPU: Intel Core 2 Quad Q9300 CPU @ 2.5GHz
Grafikkort: Geforce 9800GT 1GB
Nätagg: Kingwin Mach1 700W
HD: 2 WD hårddiskar på 500GB styck
DVD-rom: 1 HD/Blueray DVD-rom

Inget är överklockat eller liknande, allt körs på "standard".

Moderkortet jag hade innan är mer eller mindre omöjligt att få specifikationer på verkar det som, men den stora skillnaden mellan de två är att det jag bytte ut körde ramminnen i DDR2 och detta nya i DDR3. På minnena jag bytte ut står det; 1GB 1Rx8 PC2-6400U-666-12, HYMP112U64CP8-S6 AB-C. Körde 4 såna stickor i förra moderkortet så alla slots var fyllda och blev totalt 4GB.

Nu till vad som händer vid startup.

Den startar som vanligt, man får se "moderkortsbilden" och sen får man se början av win7 startup men mitt i allt så kommer en bluescreen fram i 0.2sekunder (hinner inte se nått vad som står tyvärr) och sen kommer man till valet starta windows normalt, eller felsök. Startar man normalt händer exakt samma sak bara, felsöker man så hittar den inget fel den kan åtgärda men "tipsar" om att om jag nyligen suttit in ny hårdvara så som "en mp3spelare eller kamera" så prova plugga ur den och försök igen. Jag har då självfallet inget inpluggat i datorn alls förutom tangentbord/DVI kabel till bildskärmen och nätaggets strömkabel, så min gissning är att detta är ett drivrutinsproblem tillsammans med nya moderkortet. Med moderkortet fick man med en CD med drivrutiner o så på, men i detta läge jag är i så kan datorn inte lyckas köra autorunen i CDn eftersom man inte kommer nånvart.
Det fanns även "advancerade options" för att söka fel på, som t.ex minnes diagnos, där den inte hittar något fel alls, och system recovery som återställer datorns drivrutiner till en tidigare punkt vilket inte fungerar.
Jag kan även komma in i kommandotolken men är väldigt okunnig angående användning där så vet inte hur jag skulle kunna lösa något där. BIOS kommer man också in i och har kikat runt där försökt starta upp i fail-safe läge m.m men lyckas fortfarande inte starta upp. Är inte jättekunnig inom BIOS heller så finns säkert massa man "kan" göra där som jag ej vet om.

Så mja nu sitter jag här med min "nya" dator men får den inte att starta
Detta är första gången jag byter ut komponenter i en dator så allt e fortfarande relativt nytt för mig, men hade en polare med som hjälpte till som har gjort det förut och mja allt gick ju bra men ingen av oss förstår oss på hur vi nu ska lösa det vidare för att få datorn att starta upp så man iaf kan installera drivrutinerna vi tror saknas till moderkortet. (?)

Evigt tacksam om ni kan lösa/hjälpa oss med detta, så man slipper lämna in datorn på service för flera tusen och hårddiskarna töms.

Om det är någon mer information ni behöver/vill veta är det bara att fråga så får ni svar om jag lyckas ta reda på det.
MVH
Charlie.

Permalänk
Medlem

Om du bytt moderkort så behöver du garanterat installera om, Ytterst sällan får man en "gammal" installation av windows att starta efter byte av moderkort. Stora förändringar med hårdvarubyte, Oftast i samband med byte av moderkort, ger just dom symptomen.

Permalänk
Medlem

Hej och tack för svar.
Okay jo jag misstänkte något sånt, med installera om antar jag att du menar operativsystemet, men hur lyckas jag med det egentligen då jag inte lyckas få den att köra cds i stadiet jag är fast vid? Eller menar du en ren installation av operativsystemet på en av hårddiskarna utan några Windows update eller några som helst drivertiner?
Kan du beskriva mer detaljrikt hur? :/

Tack på förhand,
Charlie

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Celly
Hej och tack för svar.
Okay jo jag misstänkte något sånt, med installera om antar jag att du menar operativsystemet, men hur lyckas jag med det egentligen då jag inte lyckas få den att köra cds i stadiet jag är fast vid? Eller menar du en ren installation av operativsystemet på en av hårddiskarna utan några Windows update eller några som helst drivertiner?
Kan du beskriva mer detaljrikt hur? :/

Tack på förhand,
Charlie

Du behöver göra en total ominstallation av windows. Dvs en ren installation från början. när du installerar så laddas också alla updates hem automatiskt. sen efter att du har installerat om windows så installerar du alla drivrutiner mm.

http://www.techtalkz.com/windows-7/514412-windows-7-installat...

Permalänk
Medlem

Aright tack så mycket för länken, får testa runt med det imorgon efter jobbet.
Jag återkommer om fler problem uppstår men föroppningsvis blir det inte så

/Charlie

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Celly
Aright tack så mycket för länken, får testa runt med det imorgon efter jobbet.
Jag återkommer om fler problem uppstår men föroppningsvis blir det inte så

/Charlie

Hoppas det ordnar sig. Tänk också på att allt du har på din C:/ disk (windows disken) i nu läget försvinner helt vid en ominstallation. Du skulle också kunna börja med att prova att reparera den gamla installationen med windows 7 skivans verktyg "startup repair" som finns på den.
http://www.sevenforums.com/tutorials/681-startup-repair.html

Permalänk
Medlem

Blev ivrig och satte igång och försökte med detta direkt, men har inte lyckats

Sätter jag in den brända DvDn med Win7 Ultimate 64bitars i laptopen kommer autorun upp som det ska men när man väljer kör så säger den ifrån pga att det är 64bitars. (Laptopen kör med Win Vista Home 32bitars)
Sätter jag in den i den stationära där jag har problemet, händer ingenting. Sätter jag boot sequence till enbart DvDromen säger den vid uppstart: "Reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key."
Trycker man på nått får man bara upp samma meddelande igen. Verkar inte som den äns kan känna av dvdn eller nått? :S Det bör väl inte vara något problem med att installera 64bitars från start eller är det värt att testa med en 32bitars version iaf som man sen när man fått igång datorn lätt fixar till en 64?
DvDn jag använt vid bränning är en DVD+RW Data Disc på 4.7GB, och operativsystemet tar upp 3GB.
Angående bränningen så brände jag allt i isofilen ner på
skivan, vilket jag antar e rätt? För man ska väl inte bränna ner själva isofilen själv?
.Sitter fortfarande på morsans hemska laptop och hoppas få igång sin egen asap ^_^

Tack på förhand.

/Charlie:(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Celly
Blev ivrig och satte igång och försökte med detta direkt, men har inte lyckats

Sätter jag in den brända DvDn med Win7 Ultimate 64bitars i laptopen kommer autorun upp som det ska men när man väljer kör så säger den ifrån pga att det är 64bitars. (Laptopen kör med Win Vista Home 32bitars)
Sätter jag in den i den stationära där jag har problemet, händer ingenting. Sätter jag boot sequence till enbart DvDromen säger den vid uppstart: "Reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key."
Trycker man på nått får man bara upp samma meddelande igen. Verkar inte som den äns kan känna av dvdn eller nått? :S Det bör väl inte vara något problem med att installera 64bitars från start eller är det värt att testa med en 32bitars version iaf som man sen när man fått igång datorn lätt fixar till en 64?
DvDn jag använt vid bränning är en DVD+RW Data Disc på 4.7GB, och operativsystemet tar upp 3GB.
Angående bränningen så brände jag allt i isofilen ner på
skivan, vilket jag antar e rätt? För man ska väl inte bränna ner själva isofilen själv?
.Sitter fortfarande på morsans hemska laptop och hoppas få igång sin egen asap ^_^

Tack på förhand.

/Charlie:(

iso filen skall brännas som image i tex imgburn. du skall inte bränna den direkt till skiva som den är. Även om datorn redan har ett 32bit w7 installerat så skall det gå att installera ett 64bit. Det man måste göra först är att formatera (radera) den gamla partitionen. detta görs under "advanced" i installationen, Därefter väljer man "format". Sen går det att köra på. Det lät som du försökt installera 64bit rätt över den gamla 32bit:arn, Det går inte. Då får win frispel.

Permalänk
Medlem

Mjo hur man gör under installationen vet jag det är inga problem, men det är att komma dit haha. Alright skulle gissa att jag brände konstigt då, plus att jag nu ser att han i guiden säger att man ska använda DVD-R/RW, jag använde DVD+RW.
Gör ett nytt försök om 1h då jag kommer hem
Jag återkommer angående resultat

Permalänk
Medlem

Använder du en RW skiva utan att låsa den krävs det oftast en brännare för att kunna läsa den.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Mja det var en hel del oförutklariga saker som hände under försöken haha.
Första brända DVD-R CDn kom man till installationen men på expanding files fick man ett error så den crashade.
På den andra brända CDn (tänkte nått gick väl fel med förra bränningen) så hakade den upp sig innan den äns kom till installationen.
Tredje gången gillt tänkte jag, och visst blev det så. Sitter nu på datorn och startup och operativsystemet funkar galant.

Så till att börja med så får jag säga ett stort tack för hjälpen! :D:D:D

Edit: lyckades lösa hårddisksproblemet sjäkv:D

/Charlie

Permalänk