Svenska polisen helt jävla galna

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Nej det säger jag inte.
Det jag säger är att det finns fler alternativ än att dalta med dem eller att gå all-out-postal på folk. Grövsta möjliga våld så fort det finns chansen är inte bra helt enkelt. Folk borde följa lagarna och göra vad polisen säger för att de respekterar vad polisen står för, för det arbete de gör. Inte för att de är rädda för att vakna på sjukhuset nästa dag.

Och Singapore vet jag om, min far har vart där ett par varv. Han fick till och med böter för det där med tuggummin. Men är det så vi ska ha det? Att ingen vågar göra någonting alls eftersom tungt beväpnade poliser med rätt att göra vad de vill om de känner för det knatar runt på gatorna? Är det vad vi ska kalla ett fritt samhälle? Att förtryck kommer i form av en bok istället för en person tycker inte jag förändrar någonting.

Bryter man mot lagen så ska man bli straffad, men straff är en helt annan sak. Det är inte polisens jobb att straffa. Och vad man än tycker om straffen i detta land så har det ingenting med polisen och deras arbete att göra. Ska vi sätta straffrätten i händerna på polisen så kan vi ju lika gärna inrätta en poliskår med Judge Dredd i täten. Och det är det som är problemet.

Polisens jobb är att förebygga brott och om ett brott förekommer se till att den som begått det kan ställas inför rätta för det. Det är svårt att göra om den som begått ett brott är hjärnskadad eller död när det är dags. Det är visserligen väldigt effektivt i förebyggande syfte med välbeväpnade facister på gatorna. Eller varför inte dra ett par stridsfordon och några pansarvagnar nerför gatorna. Då skulle folk verkligen skärpa sig. Men det är ett problem i sig.

Som i fallet på McDonalds. Om polisen nu var en så stor och biffig snubbe, vad hindrade honom från att bara slita loss killen, lägga ner honom och sen sätta sig på honom, eller hålla ner honom iallafall? Ingenting är svaret. Men ändå skulle batongen fram och inte bara användas, utan användas mot huvudet. Det talades förut om hur farliga gatstenar var. Och vad är då en batong, gjord i frigolit?

Det är rent jävla hyckleri (ursäkta språket) att ha lagar och till och med grundlagar som skyddar medborgare, alla medborgare, men sen säga att det bara ska gälla vissa. Det blir sen ännu värre att det är polisen som godtyckligt ska få avgöra vilka dessa "vissa" är.

Det du säger Låter Bra - Men funkar inte i verkligheten.
Det är klart att i Dröm samhället skulle alla poliser respekteras för vad de gör, men så är det inte. Jag säger inte att man ska använda grövsta våld så fort man får chansen, men om vi säger att det står en kille med kniv och hotar folk. Då tycker jag helt klart att han ska få en kula i foten, det är liksom ett straff i sig. Och jo - jag tycker att våld ska vara lite avskrämmande. Dock inte som i Singapore där det är ganska löjligt höga straff.. På en skyld där stod det att hittas någon form eller mängd av knark i ditt bagage blir det automatiskt avrättning, det är liite weird.

Jag tycker absolut straff och polisvåldet hör ihop, poliser tror jag gärna tar i lite extra om de kan för att avskräcka personer från att begå de allvarligare brotten. I Sverige blir det extrem uppståndelse så fort en polis dragit vapen, det tycker jag inte är rätt för detta avskräcker poliser att använda vapen. Vapen är där mest för att skydda de och andra runt omkring. Tycker även de borde användas mycket oftare som "hot". Dock inte som i USA där de ibland drar vapen bara för att de stoppat en bil.

Man måste hitta nån sorts mellanting typ

Visa signatur

Intel 2500K | GPU? | MSI Z77A-GD45 | 8GB | Win 7 Pro 64

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Mmkay fast i verkligheten, där du uppenbarligen inte lever, orsakar gummikulor (dvs gummiklädda metallklumpar) verkliga dödsfall för verkliga människor.

Vet inte om du minns det, men för något år sedan var det ett fall här i sverige då en polis skjöt ett "varningsskott" i ansiktet på en man. han dog. Jag skulle inte sätta alltför stor tilltro till deras snabbskytteskills.

Om man skjuter i huvudet, ja. Står tom på wiki (och källa finns).

Alltid tråkigt med olyckor. Att bli en duktig pistolskytt kräver träning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Kort sagt, skjutvapen ska inte användas "just in case". Finns det inget säkerställt behov av dem så bör de inte användas. Då finns det batonger, och brytgrepp och knytnävar.

Men det är skillnad på att dra sitt vapen och att avfyra det. Att avfyra "just in case" är fel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det är klart det blir skandaler och folk som rasar; med tidningar som aftonbladet kan man väl inte förvänta sig så mycket annat? Dock tror jag varken att det folkliga stödet för stackars ligister som gråter ut om skador de ådrog sig när de kastade sten på polisen är särskilt stort eller att Sverige skulle bli särskilt mycket bättre av att folk drog vapen oftare. Risken är ju också (vilket man brukar oroa sig för) att brottslingar skulle uppgradera sin arsenal för att kompensera.

Haha. Ja, du har helt klart rätt.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GustavRonne
Det du säger Låter Bra - Men funkar inte i verkligheten.
Det är klart att i Dröm samhället skulle alla poliser respekteras för vad de gör, men så är det inte. Jag säger inte att man ska använda grövsta våld så fort man får chansen, men om vi säger att det står en kille med kniv och hotar folk. Då tycker jag helt klart att han ska få en kula i foten, det är liksom ett straff i sig. Och jo - jag tycker att våld ska vara lite avskrämmande. Dock inte som i Singapore där det är ganska löjligt höga straff.. På en skyld där stod det att hittas någon form eller mängd av knark i ditt bagage blir det automatiskt avrättning, det är liite weird.

Jag tycker absolut straff och polisvåldet hör ihop, poliser tror jag gärna tar i lite extra om de kan för att avskräcka personer från att begå de allvarligare brotten. I Sverige blir det extrem uppståndelse så fort en polis dragit vapen, det tycker jag inte är rätt för detta avskräcker poliser att använda vapen. Vapen är där mest för att skydda de och andra runt omkring. Tycker även de borde användas mycket oftare som "hot". Dock inte som i USA där de ibland drar vapen bara för att de stoppat en bil.

Man måste hitta nån sorts mellanting typ

Nej givetvis fungerar det inte i verkligheten. Men det är ju precis det här jag menar. Det här är inte en svartvit fråga. Det är inte drömvärld vs. slakthus, det är inte fluffiga små gosepoliser vs. judge dredd. Det finns en helt annan dimension av gråskalor mitt i detta.

Och visst, en kula i foten. Men inte avrättning med "varningsskott" eller att behöva gå runt med en påse runt magen restan av livet för att en kula rev sönder tarmarna på honom. Våld som bär med sig en verklig risk för allvarliga skador eller dödsfall ska bara användas när valet är att antingen använda det eller riskera att motsvarande våld drabbar en själv eller oskyldig.

Och att använda folk som avskräckande exempel är fel. Gör man något brottsligt så skall man stå till svars för det. Men det är inte polisens jobb att avgöra vad detta innebär. De ska göra sitt jobb men inte på bekostnad av andra. Själv tycker jag att skjutvapen, batonger och ett uppseende som skulle kunna fälla tegelväggar genom att grymta räcker rätt gott som avskräckande exempel.

Sen tycker jag inte man ska dra vapen som hot. Drar man ett vapen ska man vara beredd att använda det, och signalen man skickar ut när man drar vapen är att man redan hoppat till steget där man är beredd att göra detta. Även om en mindre våldsam lösning skulle vara möjlig lär den chansen vara över då när den som ser det tror att man redan är förbi det steget.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jo givetvis så råkar även poliser ut för konsekvenser, men jag ställer mig väldigt frågande till hur avskedandet av en polis som inte borde blivit det skulle på något sätt göra det mer rätt att behålla de som borde få sparken?

Vissa blir utmålade som måltavlor, ibland helt felaktigt i mitt tycke, medan man har kvar idioter som gör saker så som att hota och brutalisera vittnen och offer för brott, som med flit missbrukar sin makt av ingen annan anledning än att de kan och som verkar vara mer intresserade av att leka "den lille facisten" än att upprätthålla lag och ordning.

Och visst, stannar man inte när polisen säger åt en så får man problem. Det håller jag helt klart med om. Och då är det polisens jobb att de till att de stannar. Men ska det verkligen vara målet före medlen som gäller? Vad händer om de tar gisslan, ska vi sjukta dem också och säga att det är brottslingens fel? Om idioten som gasar iväg drar in ett bostadsområde så har polisen ett val, att lägga ner och hoppas att nötet tar sitt vett till fånga eller fortsätta jaga och vara helt säker på att han inte gör det.

Lägger de ner och idioten kör på någon så är det helt klart hans fel och enbart hans. Men om polisen väljer att fortsätta trots att de är medvetna om risken så har de förkastat chansen att han lugnar ner sig och kanske kan undvika att involvera oskyldiga. Och då bär de en del av ansvaret. Även om chansen är 1 på 10 att föraren lugnar ner sig så har de valt att ta den risken, och då får de banne mig ta ansvaret för det valet.

Självklart inte, vad jag ville visa var precis det du säger att man bedömer saker och ting helt konstigt. Såna som ska ha kvar sitt jobb blir av med det, och de som borde bli av med det får behålla det.

Icke att förglömma att poliser inte är mer än människor de heller, de har inga perfekta inbyggda datorer som gör rätta valet åt dem hela tiden, ibland blir det fel. Och då kanske det inte är så konstigt att man inte är så jävla på att ta ansvaret för det med tanke på att en skitgrej kan göra att man blir av med jobbet, en grej som kanske hade räckt med ett samtal med chefen/befäl. Det visar ju hur patetiska PAN är i sina beslut.

Det gäller ju hela tiden att jobba utefter proportionalitetsprincipen. Men det kan bli fel, och det bör få konsekvenser.

Rötägg/idioter/puckon/younameit finns det överallt, och det kommer vi aldrig komma ifrån. Vi ska vara jävligt glada att vi har en sån poliskår som vi har i Sverige, vi kan ju knappast klandra dem för att vara för hårda.

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Nej givetvis fungerar det inte i verkligheten. Men det är ju precis det här jag menar. Det här är inte en svartvit fråga. Det är inte drömvärld vs. slakthus, det är inte fluffiga små gosepoliser vs. judge dredd. Det finns en helt annan dimension av gråskalor mitt i detta.

Och visst, en kula i foten. Men inte avrättning med "varningsskott" eller att behöva gå runt med en påse runt magen restan av livet för att en kula rev sönder tarmarna på honom. Våld som bär med sig en verklig risk för allvarliga skador eller dödsfall ska bara användas när valet är att antingen använda det eller riskera att motsvarande våld drabbar en själv eller oskyldig.

Och att använda folk som avskräckande exempel är fel. Gör man något brottsligt så skall man stå till svars för det. Men det är inte polisens jobb att avgöra vad detta innebär. De ska göra sitt jobb men inte på bekostnad av andra. Själv tycker jag att skjutvapen, batonger och ett uppseende som skulle kunna fälla tegelväggar genom att grymta räcker rätt gott som avskräckande exempel.

Sen tycker jag inte man ska dra vapen som hot. Drar man ett vapen ska man vara beredd att använda det, och signalen man skickar ut när man drar vapen är att man redan hoppat till steget där man är beredd att göra detta. Även om en mindre våldsam lösning skulle vara möjlig lär den chansen vara över då när den som ser det tror att man redan är förbi det steget.

Håller med om allt förutom pistolgrejen. Jag tycker att dra pistol inte behöver betyda att polisen är beredd är skjuta vilken sekund som helst, utan mer som en säkerhetsgrej. De kan ju sikta ner den i marken, då blir det mer som en sak som borde få personer att tänka om - om de tänkt göra nåt mot polisen.

Visa signatur

Intel 2500K | GPU? | MSI Z77A-GD45 | 8GB | Win 7 Pro 64

Permalänk
Medlem

Vad polisen får och inte får göra beror helt å hållet på brottet som begåtts. Polisen FÅR jaga moppar oavsett hjälp på eller inte, men polisen gör det oftast inte.
Ibland gör dom det å ibland inte, allt handlar om man anser att det e värt mödan att slösa tid på något så korkat som en 15 åring på moped.

I filmen så ser det ut som om polisen hjälper ungarna ut på en gräsmatta med hjälp av deras fordon, vilket inte heller e helt ovanligt, å då landar dom ju mjukare än om de blir prejade på asfalt

Helt rätt att skitungarna åker dit, å det bästa i filmen är det sista ”VA!” (låter som om ungen skiter på sig samtidigt!) hehe

Permalänk

Ja visst är det hemskt när polisen gör sitt jobb.
Många påpekar att de kan väl ta och fånga riktiga skurkar istället för några skitungar på en trimmad moped. Visst, jag håller med om att det vore bättre om de fångade mördare etc men det betyder inte att de ska strunta i alla andra som begår mindre allvarliga brott.
Ger man fan i att begå brott och gör man som farbror polisen säger till en att göra så slipper man incidenter.
Jag blev tagen av polisen i min glada ungdom när jag hade moped men jag gjorde som han sa och han var snudd på trevlig, skittråkigt för mig men jag fick väl fan skylla mig själv då jag körde med trimmad moped.
Den enda gången jag ens har varit med om att polisen har varit otrevlig var när de kom på mig och en vän när vi drack öl när vi var 16 eller något, men de hade väl tagit femtioelva stycken innan oss så de var säkert rätt trötta på det, humorslösa var de iaf, han ena tyckte inte alls att det var kul när jag frågade om de skulle ha fest på stationen sen ( de tog med sig den oöppnade ölen).
Nej Sverige har bra poliser, det är bara det att folk är idioter.

Permalänk
Medlem

Så sant som det e sagt apspektakel!!

Spelar ingen roll vad du arbetar med, men om du får göra samma sak å att säga till samma typ av folk hela tiden så lär det bli lite tråkigt i slutet! Men humor tror jag bör ingå i arbetet som polis, att kunna dra på smilbanden bör ju underlätta

De som är bittra på den svenska polisen bör antagligen först titta på ens eget leverne och sedan ställa sig frågan varför man mött tråkiga/bittra/arga poliser, efter det så kan man sedan avgöra om man har anledning eller inte att kritisera polisen.

Gott nytt alla!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GustavRonne
Håller med om allt förutom pistolgrejen. Jag tycker att dra pistol inte behöver betyda att polisen är beredd är skjuta vilken sekund som helst, utan mer som en säkerhetsgrej. De kan ju sikta ner den i marken, då blir det mer som en sak som borde få personer att tänka om - om de tänkt göra nåt mot polisen.

de tar ju upp pistolen bara för att få hålla i den ett tag... inte för att de är berädda att skjuta. att avfyra ett skott innebär IA utredning, 6 månader skrivbordsjobb, 3 kg papperarbete osv... de vågar ju fan inte ens använda grejerna och jag förstår fullständigt varför. nu menar jag inte att de ska ha rätten att skjuta först och fråga sen men seriöst, det här är skrattretande...
EDIT: och för att svara på tråden. nej, svenska poliser är inte galna. de är bara jävla rasister.... nu syftar jag på södertäljepolisen föv

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

När vi gjorde skyddsvaktsutbildningen (lumpen) så gick befälen igenom våldstrappan och det vi fick lära oss var att skjutvapen avfyras i yttersta nödvärn. Det var inte ens solklart läge om någon på 20 meters håll avfyrade pistol, hotet var tvunget att vara större än så för att det skulle vara motiverat.

Fanns väl egentligen bara en situation där avfyrat vapen var solklart, och det var vid vakt av kungen och tom då skulle avfyrandet föregås av muntlig varning i flera steg.

I övrigt fick man bruka det våld som nöden krävde, med våldstrappan som vägledning. Du bör befinna dig på samma steg som hotet eller högst ett steg ovanför.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem

Jaa va ska man börja?!
Att polisen i Sverige skjuter lite/sällan beror på den lagstiftning vi har i Sverige, alltså när polisen får skjuta och inte skjuta. Jämför man med Finland så skjuter dom oftare än den Svenska polisen, men med färre dödsfall bara för att deras lagstiftning är skriven på ett annat sätt. Svensk polis skjuter då det är ett sådant tillfälle då man har rätt att skjuta (samt att man som polis antagligen anser att man skall skjuta), eller då det är nödvändigt att man skjuter för att avstyra/undvika något värre.
(Svensk polis skjuter ofta på ett avstånd på mellan 0-4 meter, alltså ett stark överhängande överfall mot polisen själv)

Självklart så skall det vara en utredning kring polisers användning av vapen (ASP, Pepparspray, Pistol, samt fängsel), men den uppvaktning och dömande instansen ”media” är ganska ofta ute och cyklar bara för att få skriva lite rubriker, tyvärr.
Vilket även påverkar den enskilde polismannens tankar kring innan han använder sitt vapen.

Och nej, svenska polisen är inte några jävla rasister, utan som jag skrev ovan så kanske du skall ta en titt på ditt leverne och sedan betänka på varför du blivit bemött på ett sådant sätt, efter det så kanske du kan anse att någon/några (men absolut inte alla) har fel synsätt eller fel bemötande.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av M911

Självklart så skall det vara en utredning kring polisers användning av vapen (ASP, Pepparspray, Pistol, samt fängsel), men den uppvaktning och dömande instansen ”media” är ganska ofta ute och cyklar bara för att få skriva lite rubriker, tyvärr.

Ska det utredas när en polis handfängslat en person? Räcker det inte med de femtioelva blanketter som ska fyllas i?

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av M911
Jaa va ska man börja?!
Att polisen i Sverige skjuter lite/sällan beror på den lagstiftning vi har i Sverige, alltså när polisen får skjuta och inte skjuta. Jämför man med Finland så skjuter dom oftare än den Svenska polisen, men med färre dödsfall bara för att deras lagstiftning är skriven på ett annat sätt. Svensk polis skjuter då det är ett sådant tillfälle då man har rätt att skjuta (samt att man som polis antagligen anser att man skall skjuta), eller då det är nödvändigt att man skjuter för att avstyra/undvika något värre.
(Svensk polis skjuter ofta på ett avstånd på mellan 0-4 meter, alltså ett stark överhängande överfall mot polisen själv)

Självklart så skall det vara en utredning kring polisers användning av vapen (ASP, Pepparspray, Pistol, samt fängsel), men den uppvaktning och dömande instansen ”media” är ganska ofta ute och cyklar bara för att få skriva lite rubriker, tyvärr.
Vilket även påverkar den enskilde polismannens tankar kring innan han använder sitt vapen.

Och nej, svenska polisen är inte några jävla rasister, utan som jag skrev ovan så kanske du skall ta en titt på ditt leverne och sedan betänka på varför du blivit bemött på ett sådant sätt, efter det så kanske du kan anse att någon/några (men absolut inte alla) har fel synsätt eller fel bemötande.

JAG SA SÖDERTÄLJEPOLISEN! jag har aldrig haft problem med stockholmspoliserna eller andra poliser föv. de har varit hyggliga 95% av tiden. jag uttryckte mig speciellt för att det inte ska missförstås och jag generaliserar. men det verkar som om det misslyckades. jag syftar på att södertäljepolisen är rötägg iaf de jag har träffat. inte alla poliser i sverige. framgår det nu?

som även jag skrev (det framgick kanske inte) är samma sak du menar. det är lagstiftningen det är fel på dock verkar du ha missuppfattat mitt inlägg läs den igen... jag är inte polishatare eller vad fan det kallas. jag har har samma respekt för poliser som för alla andra människor, dock inte mer. nu kan du hålla med mig eller inte, jag bryr mig inte riktigt, men varför ska poliser har mer respekt än en lärare eller en bilmekaniker? bara för att de har pistoler och en polisbricka?

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

Tjena Ares! Det framgick att det var Södertäljepolisen, dock så missade jag det när jag skrev mitt svar! …så det var min miss!

Klart att det finns rötägg inom polisen, precis som det finns på andra arbetsplatser. Polisen är ett snitt av befolkningen, alltså bör det finnas lika många rötägg inom polisen som på vilken annan arbetsplats som helst.

Jag håller med dig att alla människor borde ha samma respekt, dock så skall man respektera det som polisen säger (två olika saker anser jag). Alltså att man respekterar polismannen som den människa som han är, precis så som man respekterar en lärare, städare eller läkare, men att man respekterar och lyssnar på vad polismannen säger åt en. Precis sås om du lyssnar på en läkare när du e sjuk, en lärare när du ska lärare dig något osv osv.
Oavsett vad vi arbetar med så är vi alla människor och det är människan vi skall respektera.

Sen är det så att polisen genom lag har en rätt att sätta sig ”över” andra människors vilja och genom våld kunna genomföra sin tänka handling om en person inte lyssnar och gör som polismannen säger. Även detta måste respekteras av allmänheten och alla människor, av den enkla anledningen att vårt samhälle kräver det.

Naturligtvis så ställs det höga krav på polisen då de har denna makt som de kan utöva, vilket tyvärr inte alltid klaffar. Det är vid dessa tillfällen som polisen (alla) dras över samma kant och alla poliser är idioter, maktmissbrukare, rasister osv. Oftast är det tyvärr så att alla poliser får skit då ett få gör bort sig. Jämför man detta med läkare så är det den enskilda läkaren som är en klant om han missar cancer, här får inte hela läkarkåren all skit…

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorion
När vi gjorde skyddsvaktsutbildningen (lumpen) så gick befälen igenom våldstrappan och det vi fick lära oss var att skjutvapen avfyras i yttersta nödvärn. Det var inte ens solklart läge om någon på 20 meters håll avfyrade pistol, hotet var tvunget att vara större än så för att det skulle vara motiverat.

Fanns väl egentligen bara en situation där avfyrat vapen var solklart, och det var vid vakt av kungen och tom då skulle avfyrandet föregås av muntlig varning i flera steg.

I övrigt fick man bruka det våld som nöden krävde, med våldstrappan som vägledning. Du bör befinna dig på samma steg som hotet eller högst ett steg ovanför.

Skjuter något mot dig med en pistol så bör du redan ha skjutit enligt våldstrappan. Kommer någon springande mot dig med en kniv så får du skjuta. Har du ett dödligt hot mot dig så får du skjuta.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av M911
Tjena Ares! Det framgick att det var Södertäljepolisen, dock så missade jag det när jag skrev mitt svar! …så det var min miss!

Klart att det finns rötägg inom polisen, precis som det finns på andra arbetsplatser. Polisen är ett snitt av befolkningen, alltså bör det finnas lika många rötägg inom polisen som på vilken annan arbetsplats som helst.

Jag håller med dig att alla människor borde ha samma respekt, dock så skall man respektera det som polisen säger (två olika saker anser jag). Alltså att man respekterar polismannen som den människa som han är, precis så som man respekterar en lärare, städare eller läkare, men att man respekterar och lyssnar på vad polismannen säger åt en. Precis sås om du lyssnar på en läkare när du e sjuk, en lärare när du ska lärare dig något osv osv.
Oavsett vad vi arbetar med så är vi alla människor och det är människan vi skall respektera.

Sen är det så att polisen genom lag har en rätt att sätta sig ”över” andra människors vilja och genom våld kunna genomföra sin tänka handling om en person inte lyssnar och gör som polismannen säger. Även detta måste respekteras av allmänheten och alla människor, av den enkla anledningen att vårt samhälle kräver det.

Naturligtvis så ställs det höga krav på polisen då de har denna makt som de kan utöva, vilket tyvärr inte alltid klaffar. Det är vid dessa tillfällen som polisen (alla) dras över samma kant och alla poliser är idioter, maktmissbrukare, rasister osv. Oftast är det tyvärr så att alla poliser får skit då ett få gör bort sig. Jämför man detta med läkare så är det den enskilda läkaren som är en klant om han missar cancer, här får inte hela läkarkåren all skit…

som sagt var det min åsikt och min syn på saken. dock förstår jag fullkommligt det du menar. "Oavsett vad vi arbetar med så är vi alla människor och det är människan vi skall respektera." exakt! det är anledningen jag tycker som jag gör, lagen har inget med saken att göra det är min personliga åsikt. jag ser ingen skillnad på en polis eller någon annan random person. blir jag slagen av en random person på gatan slår jag tillbaka, blir jag slagen av en polis slår jag tillbaka. nu att jag inte går ut och misshandlar en polis beror på att jag inte skulle misshandla en lärare eller försäljare heller. det var endast ett exempel.
nu tänker du säkert att jag inte har respekt för ordningsmakten eller autoriteter, jävla kriminella tonåring osv men du kunde inte ha mer fel...

bara en fotnot på hur bra poliser är på att vara poliser i södertälje:
en polare misshandlade en civilsnut när han trodde att han blev rånad. han blev prejad av en volvo(tror jag) och "vapenhotad". han kom undan pga att han skrek att de kan ta vad som helst bara de låter honom vara(det spelades in av polisbilen). rätt ironiskt de civilsnutar inte ens får ingripa i trafik och de får inte ens knyta skorna utan att säga att de är poliser.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ares93
bara en fotnot på hur bra poliser är på att vara poliser i södertälje:
en polare misshandlade en civilsnut när han trodde att han blev rånad. han blev prejad av en volvo(tror jag) och "vapenhotad". han kom undan pga att han skrek att de kan ta vad som helst bara de låter honom vara(det spelades in av polisbilen). rätt ironiskt de civilsnutar inte ens får ingripa i trafik och de får inte ens knyta skorna utan att säga att de är poliser.

Det var inte som så att han kanske hade begått något trafikbrott innan han blev prejad och därmed borde kunnat misstänka att det var polisen som stoppade honom?

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

Och varför skulle inte civilpolisen identifierat sig överhuvudtaget? Det finns ju ingen som helst anledning till att inte göra det. Eller för den delen varför inte köra blåljusen från den civila polisbilen?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davyp3
Det var inte som så att han kanske hade begått något trafikbrott innan han blev prejad och därmed borde kunnat misstänka att det var polisen som stoppade honom?

såklart han hade begått ett trafikbrott typ 80kph med moppe
han vart prejad av en helt vanlig volvo klockan 8 på kvällen, hade du trott att det var polisen? jag hade troligtvis reagerat likadant och sprungit för livet...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Och varför skulle inte civilpolisen identifierat sig överhuvudtaget? Det finns ju ingen som helst anledning till att inte göra det. Eller för den delen varför inte köra blåljusen från den civila polisbilen?

han sa att polisen aldrig identitifierade sig. han blev nedbrottad på marken men kom loss, slog till den ena med hjälmen medans den andra drog vapen detta är alltså hans berättelse. dock sa poliserna exakt samma sak förutom att de hade idenitifierat sig. så historen är relativt sann då båda parter hade liknande händelseförlopp. notera att hela hände i hovsjö kl 8 på kvällen...

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ares93
såklart han hade begått ett trafikbrott typ 80kph med moppe
han vart prejad av en helt vanlig volvo klockan 8 på kvällen, hade du trott att det var polisen? jag hade troligtvis reagerat likadant och sprungit för livet...

han sa att polisen aldrig identitifierade sig. han blev nedbrottad på marken men kom loss, slog till den ena med hjälmen medans den andra drog vapen detta är alltså hans berättelse. dock sa poliserna exakt samma sak förutom att de hade idenitifierat sig. så historen är relativt sann då båda parter hade liknande händelseförlopp. notera att hela hände i hovsjö kl 8 på kvällen...

Hahahaha, epic. <3

Du har ju svarat på varför det som hände hände.
Han körde alldeles för fort (olovlig körning, fortkörning, troligtvis vårdslöshet i trafik)
Sen att han sa att dem inte identifierade sig kanske man ska ta med en nypa salt? Något måste man ju skylla på. Detta är ju inte första snyfthistorien från en moppepojke (eller någon annan för den delen)
För övrigt är jag själv 16.

Men självklart kan det vara så att hans historia är sann, och att poliserna då begick tjänstefel, jag vet inte. Men det känns mer troligt åt andra hållet.

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ares93
såklart han hade begått ett trafikbrott typ 80kph med moppe
han vart prejad av en helt vanlig volvo klockan 8 på kvällen, hade du trott att det var polisen? jag hade troligtvis reagerat likadant och sprungit för livet...

han sa att polisen aldrig identitifierade sig. han blev nedbrottad på marken men kom loss, slog till den ena med hjälmen medans den andra drog vapen detta är alltså hans berättelse. dock sa poliserna exakt samma sak förutom att de hade idenitifierat sig. så historen är relativt sann då båda parter hade liknande händelseförlopp. notera att hela hände i hovsjö kl 8 på kvällen...

Uniformerad polis identifierar sig aldrig då deras uniform är identifikation. Civilpolis gör det alltid. Just för att det inte ska vara några missförstånd. Det är ju inte så att det blir "häftigare" om de inte gör de. De har allt att förlora på att inte identifiera sig.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

interutredningen visade att de kan (notera att de inte var säkra) ha begått tjänstefel därav friade de hellre honom. alltså tills den första uniformerade kom trodde han att det var ett rån som föv även spelades in. troligtvis av polisbilen men jag är inte hundra. det fanns dock en inspelning där att säger till civilarna att de inte ska skada honom bara ta hans mobil och grejer.
EDIT: tror det även stod i tidningen men kommer inte ihåg vilken. skön rubrik: "insats av civilpoliser troddes vara rån" eller nåt liknande.

jag tror fan att det är dags för mig att flytta tillbaka till sverige

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur