Mini Processor uppgradering för Grafiker.

Permalänk
Medlem

Mini Processor uppgradering för Grafiker.

Mini Processor uppgradering för Grafiker.

Hej Kära Sweclockare!

Jag vet inte mycket om hårdvara nu förtiden så jag hoppas på att någon godhjärtad nisse kan hjälpa mig!

Jag söker uppgradering på min Processor.

Just nu kör jag med en Intel E6600 2.4ghz dual.
Och den räcker helt enkelt inte.

Jag är grafiker och kör för det mesta Photoshop, vilket går fint men då jag ofta måste göra saker på 3000x3000pixlar eller MER så kraschar skiten helt.

Processorn lägger sig på 100% prestation för nästan allt jag gör och det går otroligt segt.

(Hela min build kan ni se i min Signatur!)

Då jag är som många andra Konstnärer/artister, helt urfattig och arbetslös, hehe, så har jag väldigt liten budget.

ca 2000kr.

Jag är mest ute efter en ny processor tills jag har råd med en helt ny burk i stort sätt.

Mitt moderkort är socket 775 och har inte råd att uppgradera det också =/

Det jag undrar är om det är värt att köpa en smått bättre processor för 2000kr eller om jag ska satsa på nytt PSU samt ny kylare till processorn och istället klocka till 3.0ghz?

Med standard kylare + mitt nuvarande PSU som verkar vara otroligt svagt.. så kan jag inte klocka processorn alls. Kan klocka till 2.8ghz men direkt efter en omstart så går den automatiskt ner till 1.3 (safe mode) =/ Och värmen ligger ofta ganska högt.

Vad skall man göra?

((min signatur verkar inte visas så här är min PC spec;
Intel dual E6600 2.4ghz // 6GB ddr2 800mhz // ATI HD4850 512mb // 500w PSU // 3Hdd ~ 750gb // Win7 64bit))

Visa signatur

Intel i7 930 OC: 3.80ghz // Corsair XMS3 DDR3 3x2gb 1333mhz // ATI HD4850 512mb // Corsair HX850w // WTB bra hårddiskar :/

Permalänk
Medlem

Köp en begagnad Q9450 eller om du kan klocka och köper en kylare; Q6600 eller Q8200

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bbx8
Köp en begagnad Q9450 eller om du kan klocka och köper en kylare; Q6600 eller Q8200

Det duger inte med en Q9400 då eller?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=365999

Tack

Visa signatur

Intel i7 930 OC: 3.80ghz // Corsair XMS3 DDR3 3x2gb 1333mhz // ATI HD4850 512mb // Corsair HX850w // WTB bra hårddiskar :/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Reedux
Det duger inte med en Q9400 då eller?
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=365999
Tack

Den är onödigt dyr tycker jag. Den kostar ju som en Core i5 gör, och det skär i hårdvaruhjärtat att lägga de pengarna på en Q9400 när man kan få något bättre. En begagnad Q6600 är huvudtipset! Då bör du även kunna överklocka lite, kan tänka mig att 900Mhz på minnena kan ge en märkbar förbättring.

Den här testet innehåller en graf som kan vara av intresse:
http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=3492&p=13

En annan lösning vore att du köper ett FSP 350 eller 400W nätagg, och testar att överklocka din E6600 + minnen. Om det inte går har du ändå rum i budgeten att köpa en Q8300 eller begagnad Q6600.

Länk till FSP 400W:
http://www.inet.se/artikel/6909507/400w-fsp-400-60apn-bulk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rymdvanilj
Den är onödigt dyr tycker jag. Den kostar ju som en Core i5 gör, och det skär i hårdvaruhjärtat att lägga de pengarna på en Q9400 när man kan få något bättre. En begagnad Q6600 är huvudtipset! Då bör du även kunna överklocka lite, kan tänka mig att 900Mhz på minnena kan ge en märkbar förbättring.

Den här testet innehåller en graf som kan vara av intresse:
http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=3492&p=13

En annan lösning vore att du köper ett FSP 350 eller 400W nätagg, och testar att överklocka din E6600 + minnen. Om det inte går har du ändå rum i budgeten att köpa en Q8300 eller begagnad Q6600.

Länk till FSP 400W:
http://www.inet.se/artikel/6909507/400w-fsp-400-60apn-bulk

Schysst graf!

Q9400 var ju dock bättre än Q6600

Är inte så peppad att köpa begagnat, har bara dåliga minnen från sånt.
Allt från hel trasiga varor till sönder kladdade :S
Har aldrig vart värt det iaf.

Varför skulle jag villja köpa en FSP 400w?

Det står t.o.m på boxen till mitt grafik kort, "Minimum 450w psu"

Kan jag inte köpa en i5 då? Om dem kostar lika mycket, eller är det en annan socket på i5?

Visa signatur

Intel i7 930 OC: 3.80ghz // Corsair XMS3 DDR3 3x2gb 1333mhz // ATI HD4850 512mb // Corsair HX850w // WTB bra hårddiskar :/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Reedux
Schysst graf!

Q9400 var ju dock bättre än Q6600

Är inte så peppad att köpa begagnat, har bara dåliga minnen från sånt.
Allt från hel trasiga varor till sönder kladdade :S
Har aldrig vart värt det iaf.

Varför skulle jag villja köpa en FSP 400w?

Det står t.o.m på boxen till mitt grafik kort, "Minimum 450w psu"

Kan jag inte köpa en i5 då? Om dem kostar lika mycket, eller är det en annan socket på i5?

Ajdå, då kan jag förstå varför du inte vill köpa begagnat.
Anledningen till att du, utan att byta något, eventuellt skulle vilja testa att byta nätaggregat är det du skriver själv:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Reedux

...om jag ska satsa på nytt PSU samt ny kylare till processorn och istället klocka till 3.0ghz?

Med standard kylare + mitt nuvarande PSU som verkar vara otroligt svagt.. så kan jag inte klocka processorn alls. Kan klocka till 2.8ghz men direkt efter en omstart så går den automatiskt ner till 1.3 (safe mode) =/ Och värmen ligger ofta ganska högt.

Om vi förutsätter att det inte är du som gör något fel när du klockar eller att det är någon annan komponent som får din dator att hänga sig i Photoshop så röstar jag för ett nytt nätagg, och FSP 400W är det mest prisvärda!

Din dator drar aldrig någonsin över 300W, och FSP-agget är av god kvalité så det där med "minimum 450W" behöver man inte bry sig om.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Reedux

Kan jag inte köpa en i5 då? Om dem kostar lika mycket, eller är det en annan socket på i5?

Nix, i5 använder socket 1156 och kräver nytt moderkort och hela faderullan!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rymdvanilj
Ajdå, då kan jag förstå varför du inte vill köpa begagnat.
Anledningen till att du, utan att byta något, eventuellt skulle vilja testa att byta nätaggregat är det du skriver själv:

Om vi förutsätter att det inte är du som gör något fel när du klockar eller att det är någon annan komponent som får din dator att hänga sig i Photoshop så röstar jag för ett nytt nätagg, och FSP 400W är det mest prisvärda!

Din dator drar aldrig någonsin över 300W, och FSP-agget är av god kvalité så det där med "minimum 450W" behöver man inte bry sig om.

Nix, i5 använder socket 1156 och kräver nytt moderkort och hela faderullan!

Då förstår jag! Tack så jätte mycket för era råd, både du och bbx8!

det här med Power supplies har jag aldrig förstått Vissa kör på 500w och sägs vara helt värdelösa medan andra kör på 400w och sägs vara super bra..

Skall spara den där grafen till nästa gång också!

Gott nytt år!

Visa signatur

Intel i7 930 OC: 3.80ghz // Corsair XMS3 DDR3 3x2gb 1333mhz // ATI HD4850 512mb // Corsair HX850w // WTB bra hårddiskar :/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Reedux
Då förstår jag! Tack så jätte mycket för era råd, både du och bbx8!

det här med Power supplies har jag aldrig förstått Vissa kör på 500w och sägs vara helt värdelösa medan andra kör på 400w och sägs vara super bra..

Skall spara den där grafen till nästa gång också!

Gott nytt år!

Gott nytt år på dig! Hoppas att du tar dig ur den konstnärsstereotypiska arbetslösheten 2010!

Helt rätt där angående PSUer - det beror på innanmätet och vem som gör den.
AXP, ACE och Sweex är exempel på skit, medan Corsair, FSP, Be Quiet är exempel på bra grejer.