Permalänk

Har jag gjort bort mig?

Hej!

Har precis köpt en Stationär Hp dator på elgiganten

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationara...

Har en Hp dator idag me som är typ 2-3 år gammal med en AMD Athlon 64 X2 Dual Core processor 5000+ 2,60 Ghz och ett Radeon X1600 grafikkort och 2 gig i ram minne, har jag köpt en bra dator? framför allt är den bättre än den jag hade? tänker lite på att klockfrekvensen är ju 2,60 på båda?!? mao är inte den nya snabbare lr?

Gav 5490 för den nya och inte 6990 som det står i annonsen!

Tack på förhand om ni kan hjälpa mig att reda ut det.

Permalänk
Hedersmedlem

Inte helt bortgjord men rubriken är på gränsen. Lite tydligare med vad du vill ha hjälp med kunde du gott varit.

Skicka mig ett PM med en tydlig rubrik så redigerar jag till dig.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Ja en bättre dator har du köpt men inte så extremet.

Processorn är en X4 som är 4 Kärnor. Din gamla har 2.
Grafikkortet är stor skillnad på.

Men om man ska ha en bra speldator så skulle det vara ultimata att köpa en dator i delar.

Plus du är reggad från DEC 2002? Tycker du borde lista ut detta själv.

Permalänk
Medlem

Ett enkelt svar, ja den nya datorn är bättre

Permalänk
Medlem

en HP på elgiganten, JA, du har gjort bort dig, iaf bland sweclockare där du kan få hjälp att bygga själv bättre och biligare

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk

Datorn är bättre än den gamla. inget spelmonster och inget jag skulle ta i men det var inte frågan.

Visa signatur

Mediadatorn |AMD Athlon 64 X2 5000+ 2,6GHz | MSI K9N SLI Platinum | Corsair XMS2 800 MHz 4 GB | Gigabyte Nvidia 8800GT 512MB | Samsung 320GB | Cooler Master 500w | Windows 7 Ultimate x64

Speldatorn |Intel Core i7 920 2,66GHz| Asus P6T Deluxe | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Leadtek Nvidia GTX260 | Samsung 250gb + Samsung 400GB | Corsair 520HX 520w | Windows 7 Ultimate x64

Permalänk
Avstängd

Köp aldrig något på elgiganten 50% fail

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk

Ska försöka göra det lite enklare!!

Båda processorerna har ju en klockfrekvens på 2,60 Ghz och då är endå min gamla (HP) dator ca 3 år gammal, har jag alltså köpt en dator som inte är snabbare än den jag har?

Jag spelar ALDRIG på datorn, används bara till musik, surf och kolla högupplöst film, det var lite det sistnämnda som fick mig att byta då den nuvarande datorn laggar väldigt vid 1080P men 720P går galant, alltså fråga nr 2, vad tror ni om 1080P på den nya???

Lite tråkigt åxå är att jag sett att den nya inte har ngn digital ljudutgång, vilket min gamla har (har den kopplad via coaxial) till min förstärkare, kan man bara köpa ett nytt ljudkort å stoppa i? isf vilket?

Det sista jag undrar är om det finns ngt bra sätt att göra en ren installation av windows 7 på den nya datorn? det som följer med är ju bara ngn sorts återställningsskivor men då är ju alla onödiga program från HP där och segar ner, vad att svaret från många på denna frågan är att jag skulle byggt en dator från delar, men skulle aldirg klara av att välja ut delar, kanske inte ens sätta ihop dom och sen gillade jag min gamla HP lite, kanske mest utseendemässigt iofs..

Jag har ju 30 dagars öppet köp, hur skulle ni gjort? har jag köpt en dator som är bättre och passar för mina behov?

MvH Daniel

Permalänk

Ta hjälp av grabbarna här i forumet, dom kan hjälpa dig skräddarsy en dator för dina behov, du kommer få bättre prestanda och du kanske kommer undan billigare. Utnyttja dina 30-dagars öppet köp.

Det är mitt råd, ursäkta att det blev kort.

Visa signatur

..counting all the assholes in the room, well I'm defenitly not alone..

Permalänk
Medlem

FFS lämna tillbaka datorn och köp en i delar.

Visa signatur

orka....

Permalänk
Medlem

Du kan ju inte bara jämföra klockfrekvensen så där tex En Core 2 Duo på 2.6ghz är mycket snabbare än en P4 på 3.2ghz!
Och dessutom är athlon X4 som satt i den där datorn fyrkärnig.

Permalänk

Känns lite som att jag själv bara letar anledningar till att behålla den... samtidigt som jag givetvis inte vill lägga pengar på ngt som egentligen inte är bättre än det jag har

Permalänk
Inaktiv

Med tanke på TS tänkta användsningsområde så får den ju ses som rätt okej faktiskt. 7000kr kändes lite väl mycket. Frågan är vad TS tjänar mer än en dator som blir enklare att uppgradera. Han behöver ju som han själv skriver inte spelprestanda. Frågan är om inte en liten nettop kanske skulle vara ett möjligt alternativ om TS vill ha en liten dator?

Ta gärna en titt i listan: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v1333#rparams=k=s474906...

Min lilla HP Compaq Mini-311C med ION LE som är en netbook klarar ju av 1080p så det bör inte vara några problem med en nettop isåfall. Musik klarar den galant.

Hoppas mitt förslag intresserar.

EDIT: Jag skulle nog föreslå att du tar en titt på denna, den ser rätt trevlig ut åtminstonde om man ser på specifikationerna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=505678 Kostar ca 4700kr från billigaste vettiga butik.

Permalänk
Medlem

Ville du bara spela upp HD film så skulle det räcka att byta grafikkortet. Behöver inte vara ett dyrt kort.

Sedan kanske inte OEM-licensen eller tillverkaren tillåter det.

Visa signatur

åhoj

Permalänk
Medlem

Du har gjort bort dig eftersom du kirra en PC på elgiganten.

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blue_Eyed_Devil
Ska försöka göra det lite enklare!!

Båda processorerna har ju en klockfrekvens på 2,60 Ghz och då är endå min gamla (HP) dator ca 3 år gammal, har jag alltså köpt en dator som inte är snabbare än den jag har?

Jag spelar ALDRIG på datorn, används bara till musik, surf och kolla högupplöst film, det var lite det sistnämnda som fick mig att byta då den nuvarande datorn laggar väldigt vid 1080P men 720P går galant, alltså fråga nr 2, vad tror ni om 1080P på den nya???

1080p är en lätt match för dagens grafikkort, det finns även integrerade grafikkort som klarar av det (AMDs 785G). När det kommer till externa grafikkort är t.ex. 4350 (http://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=4350) och 4650 (http://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=4650) populära i HTPCs som ska visa 1080p.

Vad har du för expansionsportar på din gamla dator? Om det är PCI Express skulle jag rekommendera ett nytt grafikkort istället, om bara grafikkortet klarar av jobbet behöver du inte ngn alls kraft i processorn.

Permalänk
Hedersmedlem

Du borde följt mitt råd angående rubriken!

Låser tråden tills du funderat klart och skickat alternativ rubrik i PM.

*Låst*

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.