Permalänk
Medlem

Ny dator 15-25K

Hej,

Ska köpa en ny spel- och surfdator. Den ska vara snabb, ha hög prestanda, stor lagringskapacitet och den ska vara framtidssäker.
OS och montering ska ingå i priset.

Datorn ska klockas.

Min budget är ganska flexibel. Helst under 20K men kan strecka mig till 25K.

Chassit: Nästan bestämt mig för ett Cooler Master ATCs 840 Black. Kan dock byta till ett billigare/mer prisvärt om jag måste.

Nätagg: Corsair 620 - 1000W, gärna extra kraft för framtida uppgraderingar.

Moderkort: Gigabyte eller Asus? Är det värt att köpa ett med USB 3.0 och SATA 6gb/s? 1156, 1366 eller AM3?

Internminne: Corsair 6GB C9-C7.

Processor: Är osäker, de jag har kollat på är i5 750, i7 920 och AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition.

CPU kylare: Noctua NH-D14.

Grafikkort: ATI eller Nvidia? Har kollat på Radeon HD 5770 - 5970.

Lagringsdisk: Samsung Spinpoint F3 eller Western Digital Caviar Black. Har fått för mig att de ska vara snabbast/mest prisvärda.

Systemdisk: Intel SSD G2. Vet ej om jag ska köpa två 80GB och köra dem i RAID eller om jag ska köpa en 160GB.

Ljudkort: Vill ha ett bra till mitt Sennheiser headset, Asus Xonar DX om budgeten tillåter. Kanske duger med ett intergrerat till och början med?

CD/DVD: DVD brännare, Blu-Ray om budgeten tillåter.

OS: Windows 7 64bitar. Home Premium, Professional eller Ultimate?

Skulle vara tacksam om ni kunde ge mig förslag. Har inte bråttom att beställa, därför kan jag vänta 1-2 månader om det finns saker som ni anser vara värda att vänta på.

Tackar på förhand!

EDIT: Tipsa gärna om skärm också! 22-30 tum. Den behöver dock inte ingå i budgeten.

Permalänk
Avstängd

I7 - 920
5850 x 2 eller 1 till att börja med om du vill spara pengar.
Rekomenderar Asus moderkort.

Nu ska jag kolla hockey så nu får annat folk ta över

Visa signatur

i7 920 - EVGA X58 3XSLI - 5850 x 2 - Intel X25 160gb - Corsair HX 850W - 12gb Corsair Dominator

Permalänk
Medlem

Chassit: Nästan bestämt mig för ett Cooler Master ATCs 840 Black. Kan dock byta till ett billigare/mer prisvärt om jag måste.

Nätagg: Corsair 750W

Internminne: Corsair 2*2GB

Processor: i5 750

CPU kylare: Noctua NH-D14.

Grafikkort: 5870/5970

Lagringsdisk: Samsung Spinpoint F3

Systemdisk: Intel SSD G2 80GB (borde räcka som lagrings disk)

Ljudkort: Räcker bra med integrerat

CD/DVD: DVD brännare, Blu-Ray ifall du verkligen behöver men inget att rekommendera ifall du inte gör det. Köp isf sen.

OS: Windows 7 64bitar. Home Premium borde väl räcka, vet inte vad du behöver, läs på windows sida för att få reda på skillnaderna.

Permalänk
Medlem

Varför inte köpa i7 när han har en budget på 15-25 k ? Sluta fanboia din egen cpu

Visa signatur

Antec Twelve Hundred | Corsair HX 850W 80+ |Intel i7 950 @ stock | ATI XFX 5970 @ stock | Corsair DOMINATOR GT DDR3 2000MHz 6GB | SSD 80GB Intel X25-M G22 | Asus P6T DELUXE V2 | 1TB Western Digital Caviar Black SATA II |

Permalänk
Avstängd

Chassi | Cooler Master ATCS 840 Big Tower Svart
GPU | 2 x HD5870 (bäst i test http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6195&page=5 | 5870 CF = 2 x 5870)
CPU | Intel Core™ i7 Quad Processor i7-870 (bäst i test http://www.sweclockers.com/artikel/6193-intel_lynnfield_core_... )
MoBo | ASUS Maximus III Formula, P55 (bäst i test http://www.sweclockers.com/artikel/6207-fyra_moderkort_med_in...)
OS | Windows 7 Home Premium 64
RAM | Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz 6GB
PSU | Corsair HX 1000W PSU

-Ljudkort : Ingår ett grymt ljudkort med Maximus moderkortet

-Lagring: WD Caviar Black 1TB 3,5", SATA, 32mb Cache

-CPU kylare: Corsair H50

-ROM: Samsung DVD-brännare SE-S224Q, 22x, (Tog bara någon bra )

=|==|==|==|==|==|==|==|==|==|==|==|==|==|==|==|==|==|==|==|=

I dagsläget är detta de bästa du kan få för 25 000 kr!

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Vill du ha en blueray brännare kan du istället ta 2 x 5850 grafikkort. 2st 5850 grafikkort kommer göra den lika snabb som 5970! Men varför ha en lika snabb när man kan ha snabbast?

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Processor kylaren är grymt bra! De är vattenkylning vilket ger marknadens bästa kylning för lägre pris och lägre ljudnivå!! De enda folk klagat med H50 kylaren är att fläkten till kylaren kan bli lite högljud vid maxvarv. De kan du dock lösa med att strunta i den medföljande fläkten och montera kylaren på en utav chassi fläktarna! Då blir den garanterat knäpptyst!

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Ljudkortet du får med moderkortet är riiiktigt grymt! En polare har de och streamar 7.1 ljud med OTROLIG kvalité!

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Personligen hade jag kört på ett annat chassi! Jag hade tat de bästa enligt mig.. D.v.s. Antec Twelve Hundred!

PRIS: 24.334,00

lycka till och hoppas mina råd hjälper

// Daniel

Visa signatur

"Doomsday on 2012? No! But why now and not 50 years ago? Simple! Easier to talk bullshit in the twenty first century! Say hello to my PC and todays newspaper." Oh and don't forget! Be careful what you wish for!

Permalänk
Medlem

i7 920 plattform med Gigabyte UD7 bräda anser jag! Mest framtidssäkert idag, så länge Asus inte trycker ut nått liknande.

Corsair HX 750-850W agg. Räcker med dubbla 5850 gfx, presterar tillräckligt nära 2x 5870. Mer prisvärt med 5850 i det läget.
Saknar dock lite specs/priser ang Nvidias kommande Fermi, hadde satt bättre ljus på gfxbiten! Eftersom du inte har bråttom.

Mer Ramminne om du "skapar digitalt"? Annars räcker 6gb.
1st SSD som system samt mekaniska för lagring. Ser bra ut.

Chassit är helrätt. Köp till 2st fläktar till bara. en för insug i botten samt den andra till att blåsa på gfxkorten.

Blueray LÄSARE får plats i budgeten. Kostar ~ 1k. Br-Brännare om du måste...?

OS efter behov, dock 64bitar!

Permalänk
Medlem

Här har du en värsting dator. Kanske lite över budget.

Permalänk

+ När det kommer till Windows 7 är 64-bitars ett givet val. Vilken edition (Home Premium, Professional, Ultimate) du ska ha däremot bestäms av vilka funktioner du behöver...

http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_7_editions

Home Premium är den som är mest populär. Men det kanske finns ngn funktion i ngn av de dyrare editions du behöver?

+ När det gäller processorn är frågan vad datorn ska användas till. Spel fungerar bättre på i5. Särskilt multitrådade program fungerar bättre på i7.

Permalänk
Medlem

Ljudkort. Kan ju inte säga att jag har testat det integrerade på Maximus-kortet, men i allmänhet tycker jag oftast att folk snålar med ljudkort. Jag tyckte också att mitt integrerade var bra tills jag bytte till ett Soudblaster X-Fi. Även med dåliga högtalare blev det Stor skillnad! Vilket som i X-Fi serien e nice. Fatality/Gamer edition i ju mer nice i spel. Jag hade rätt bra övertag bara p.g.a ljudet på tiden när jag tävlade i Quake4, då X-Fi var nytt.

My 2 cents

Permalänk

När det gäller en skärm, så rekommenderar jag en 24-tums widescreen, med HDMI-anslutnig och full HD. Det finns TN-panel och LED-panel som är det nyaste. En sådan kan man få för runt 2500 kr. Jag länkar till några skärmar och info om vad skillnaden är mellan TN-panel och LED-skärm.

http://www.sweclockers.com/forum/sh...threadid=813274

http://www.pricerunner.se/cl/25/Bil...000089=42281168

Mvh AlienCobra

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk

Jag rekommenderar dessa komponenter:

Nätaggregat: Corsair HX850
Moderkort: Asus P6TD Deluxe
Processor: i7 920
Grafikkort: 2st HD5870
Lagringsdisk: Samsung Spinpoint F3
OS: Windows 7 Home Premium 64 bit

Bildskärm: HP LP2475w (den har H-IPS panel, H-IPS är bättre än TN paneler)

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Citat:

[i]Personligen hade jag kört på ett annat chassi! Jag hade tat de bästa enligt mig.. D.v.s. Antec Twelve Hundred![/B]

Det verkar bra men jag klarar inte av att kolla på chassin med massa "löllöl" som fönster och massa lysdioder.
Säkert ett jättebra chassi men jag föredrar ett stilrent i borstat aluminium.

Tror ni att det räcker med 80GB SSD?

Jag tror att min dator kommer att se ut ungefär så här:

http://img710.imageshack.us/img710/5021/datorny.jpg

Vad tycker ni?

Är det värt att köpa ett 5970 istället eller mer värt att i framtiden köpa ett extra 5870?

Samsung F3 vs. Western Digital Black, vilken är bäst?

Osäker på moderkort; Asus Extreme, Asus P6TD Deluxe eller Gigabytes nya med USB 3.0 etc.?

Samma fråga som i början; En 160GB SSD eller två 80GB i RAID eller räcker det med en 80GB?

Permalänk

Om du vill, så kan jag göra en kundvagn åt dig? Min tjej raderade av misstag, mina tidigare kundvagnar

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlienCobra
Om du vill, så kan jag göra en kundvagn åt dig? Min tjej raderade av misstag, mina tidigare kundvagnar

Gärna, skulle du kunna göra en i7 och en i5 så jag har flera alternativ?

Tackar på förhand!

Permalänk

Moderkortet har 2st SATA 6,0 Gbit/s och 2st USB 3.0. Det har givetvis stöd för CrossFire och SLI.

------------------------------------------------------------------------------------
Summa: 24 925 kr
Frakt: 0 kr
------------------------------------------------------------------------------------
Totalt: 24 925 kr

Edit: jag gör en med i5 konfiguration

Mvh AlienCobra

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk

Här kommer i5 konfigurationen.

"OBS" jag tog ett 5970 på i5 konfigurationen, medan jag tog ett 5870 på i7 konfigurationen. Du skulle kunna ta antingen 2st XFX 5850 eller 2 st XFX 5870 på i5 konfigurationen. 5850 kan klockas till 1GHz på Gpu-core och Gpu-minnet 1200MHz. När det gäller 5970 så kan den klockas till 1GHz på Gpu-core och mellan 1300-1400MHz på Gpu-minnet. Men mest prisvärd i förhållande till pris/prestanda är ju 2st 5850.

Mvh AlienCobra

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlienCobra
Moderkortet har 2st SATA 6,0 Gbit/s och 2st USB 3.0. Det har givetvis stöd för CrossFire och SLI.

http://img694.imageshack.us/img694/1015/screenshot002ilv.png
------------------------------------------------------------------------------------
Summa: 24 925 kr
Frakt: 0 kr
------------------------------------------------------------------------------------
Totalt: 24 925 kr

Edit: jag gör en med i5 konfiguration

Mvh AlienCobra

Skulle skippat bluray brännaren alla dagar i veckan, då det inte direkt är prisvärt. En skiva kostar liksom 100:- fortfarande, WTF?! Spara dom 1900:- och kör på en billigare standard DVD-brännare istället och ett billigare då ljudkort då jag i det här fallet tror du betalar mer för Fatal1ty-märket än ljudkortet, Asus Xonar DX & DX2 är betydligt prisvärdare alternativ beroende på vilken prisklass du föredrar. Dock är jag övertygad om att Xonar DX duger alldeles utmärkt för din del, finns ingen vettig anledning att slänga iväg 1400+ på ett ljudkort om man inte på ett eller annat sätt arbetar med musik, och allra minst inte på Creative med sina halvkassa drivrutiner, (kanske ändrats nu till W7)

Vad gäller minnen ska du satsa på betydligt billigare minnen, såvida du inte tänker överklocka. Annars är det bara som att slänga pengar i sjön, dessa http://www.inet.se/artikel/5305473/corsair-6gb-3x2gb-1333mhz-... duger istället alldeles utmärkt och prestandan blir i stort sett identisk. Om inte är det ändå inget du märker av.

Gör dessa ändringar och du har sparat in 2836:-.
Samtidigt kan du ju också slänga in ytterligare ett HD5870 för ännu mer prestanda om du skulle vilja.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlienCobra
Moderkortet har 2st SATA 6,0 Gbit/s och 2st USB 3.0. Det har givetvis stöd för CrossFire och SLI.

http://img694.imageshack.us/img694/1015/screenshot002ilv.png
------------------------------------------------------------------------------------
Summa: 24 925 kr
Frakt: 0 kr
------------------------------------------------------------------------------------
Totalt: 24 925 kr

Edit: jag gör en med i5 konfiguration

Mvh AlienCobra

Ser riktigt bra ut, men som många tipsar om så skippar jag Blu-ray brännaren och köper en DVD-brännare ist. Och jag byter ditt ljudkort mot ett Asus Xonar DX.

Pengarna som blir över kommer jag förmodligen lägga på ett 1000W nätagg och kanske en extra SSD eller ett extra 5870 eller kanske köpa ett 5970 ist.

Vad skulle ni prioriterat en extra SSD eller ett 5970/ extra 5870?

Permalänk

Ja, jag håller med om att du ska skippa blu-ray brännaren och ta ett Asus Xonar DX. Sen är det svårt att välja. Om jag fick välja, skulle jag ta 2st 5850, på grund av det jag skrev tidigare. Dvs förhållandet pris/prestanda. Men också satsa på en extra SSD och köra dom i raid 0. Nätaagget på 850W, klarar du dig långt på.

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sergeant44
Vad gäller minnen ska du satsa på betydligt billigare minnen, såvida du inte tänker överklocka. Annars är det bara som att slänga pengar i sjön, dessa http://www.inet.se/artikel/5305473/corsair-6gb-3x2gb-1333mhz-... duger istället alldeles utmärkt och prestandan blir i stort sett identisk. Om inte är det ändå inget du märker av.

1600 mhz minnen är att föredra när man överklockar.
Han vill ju ha Noctua NH-D14 kylare så det är ganska tydligt att han vill överklocka.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Filatov
Samsung F3 vs. Western Digital Black, vilken är bäst?

Samma fråga som i början; En 160GB SSD eller två 80GB i RAID eller räcker det med en 80GB?

Samsung F3 är lite bättre: http://www.bit-tech.net/hardware/storage/2009/10/06/samsung-s...
"There’s only one way to say it – the Samsung Spinpoint F3 is the fastest hard disk drive we’ve ever had the pleasure of testing here at bit-tech, having ripped through our benchmarks like a butchers knife through wet loo roll."

80GB bör räcka (för OS, spel, samt alla resursätande program alternativt alla program)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Filatov
Ser riktigt bra ut, men som många tipsar om så skippar jag Blu-ray brännaren och köper en DVD-brännare ist. Och jag byter ditt ljudkort mot ett Asus Xonar DX.

Pengarna som blir över kommer jag förmodligen lägga på ett 1000W nätagg och kanske en extra SSD eller ett extra 5870 eller kanske köpa ett 5970 ist.

Vad skulle ni prioriterat en extra SSD eller ett 5970/ extra 5870?

Hellre ett extra 5870 gfxkort isf. Under förutsättning att du behåller 1st SSD då alltså. Bättre med 2st gfx, än 2st SSD´s.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, kommer nog köpa ett av en AlienCobras paket och göra några små ändringar. Eftersom det inte skiljer så mycket i pris så frågar jag er; Vilket paket skulle ni valt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlienCobra
Moderkortet har 2st SATA 6,0 Gbit/s och 2st USB 3.0. Det har givetvis stöd för CrossFire och SLI.

Mvh AlienCobra

Mitt val:
*Aliencobras 1366 paket, för 24925kr, inskickat kl 23:29 *
2 justeringar dock.

Skulle skippat Blueray brännaren och köpt bluerayläsare/dvdbrännare istället.
https://www.inet.se/artikel/7104178/lg-ch08ls10-blu-ray-lasar...

Samt bytt ljudkort:
https://www.inet.se/artikel/6303352/asus-xonar-dx

Edit*

Permalänk
Medlem

Länken till ditt val säger mig inget Den länkar bara in på forumet. Det andra du har skrivit ska ändras. Ljudkortet kommer bli ett sådan som du tipsar om Xonar DX, sedan kommer jag köpa enbart en DVD-brännare.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Två snabba frågor bara, hoppas inte det är dumma frågor.

Vad är skillnaden mellan 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA och 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA, RETAIL.

Och vad betyder BULK?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Filatov
Två snabba frågor bara, hoppas inte det är dumma frågor.

Vad är skillnaden mellan 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA och 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA, RETAIL.

Och vad betyder BULK?

Ingen skillnad egentligen.
Retail = mer innehåll i kartongen, t.ex adapter 2,5" ---> 3,5".
Bulk = den råa SSD disken enbart. I en plastpåse i princip.

Retail för konsumenter, bulk är för Inet själva, t.ex.
De köper inte in retail versioner för sin egen verksamhet, utan bulk leveranser, något billigare.

Permalänk
Medlem

Vad ska jag välja om Inet ska bygga ihop den åt mig? Retail eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Filatov
Vad ska jag välja om Inet ska bygga ihop den åt mig? Retail eller?

Vilken du vill, eller den billigaste.
Dock får du ingen adapter för placering av SSD´n i hårddiskracket som kräver 3,5", på bulk varianten.