Permalänk
Medlem

Grafikkortet kraschar?

Tjenare!

Spelade några rundor CoD:MW2 nyss och plötsligt så hängde sig allt. Det kom upp en ruta att drivrutinen hade slutat fungera. Jag tänkte "vafan" och starta MW2 igen. Efter 30 sekunders spelande så hände det igen. Starta GPU-Z och kolla temperaturen och den låg på 68c. Inget onormalt för mitt 8800GT. Jag kryssa i så att GPU-Z skulle logga temperaturena osv. sedan starta jag MW2 igen och det kraschade. Fast nu blev datorn helt körd. Allt hängde sig och det kändes som att det var 1FPS i Windows, alltså att det laggar som fan. Jag öppnade sidopanelen och kolla på grafikkortet. Fläkten rörde sig inte?! jag snurra fläkten men den ville inte gå igång. jag startade Rivatuner för att försöka öka varvtalet på fläkten men det fanns tydligen ingen fläkt inkopplad...?
Kort därpå fick jag bluescreen, fast jag såg ingen bluescreen för att skärmen dog, utan Windows rapportera att datorn hade stött på ett allvarligt problem, och det nämndes bluescreen.

Nu körde jag igång Furmark, extreme burning mode. Temperaturen stiger, när den når 83c så kraschar datorn igen.
När jag inte spelar, som till exempel nu när jag skriver, så fungerar allt, men så fort kortet blir för varmt så får jag bluescreen.

Vafan har hänt?!

Har jag brännt någonting? Är kortet helt kört nu?

Kortet har fungerat felfritt när det har legat på ~85c innan.

Extremt tacksam för snabba svar!
(Se sign. för övriga komponenter)

Mvh Oscar

Permalänk
Medlem

Dör fläkten lär väl det vara någon safemode att den stänger av datorn?

Visa signatur

Antec Twelve Hundred | Corsair HX 850W 80+ |Intel i7 950 @ stock | ATI XFX 5970 @ stock | Corsair DOMINATOR GT DDR3 2000MHz 6GB | SSD 80GB Intel X25-M G22 | Asus P6T DELUXE V2 | 1TB Western Digital Caviar Black SATA II |

Permalänk
Medlem

Fläkten är igång hela tiden nu, den slutade snurra innan bara. Så fläkten rör sig, och det fungerar att surfa. Men så fort jag drar igång ett spel så hänger sig datorn, och antingen så får jag bluescreen eller så lyckas jag stänga ner spelet.

Permalänk
Medlem

Kollat så att du har den nyaste drivrutinen för ditt grafikkort?

Visa signatur

Fractal Design Define XL | EVGA G2 650W | Asus Rog Strix Z390-F | Intel i9 9900K | 32Gb 3000Mhz | Asus Rog Strix 1080 Ti |

Permalänk
Medlem

Har jag. Ska också säga att enligt GPU-Z så hade PCB'n varit uppe i 128c när fläkten inte snurrade.

Ska dra igång ett spel och se hur det går nu.

EDIT: Startade MW2, jag körde Afghan kartan i 36 sekunder sedan hängde sig datorn. Men ingen bluescreen. Sedan startade jag Crysis, och allt hänhde sig när jag tryckte Alt+Enter för att få fullscreen INNAN jag hade börjat spela.

Jag startade om datorn och nu ser det ut så här när jag startar datorn, innan BIOS:

Är grafikkortet dött eller är det något annat?

Väldigt tacksam för svar!

EDIT2: Startade om datorn igen, och nu är upplösningen på 800x600, och tydligen har jag inga drivrutiner installerade. Har installerat senaste, ingen skillnad.

Permalänk
Medlem

Just nu är upplösningen normal och det visas inga tecken/artefakter när jag bootar datorn. "knock on wood"

Funderar ändå på att köpa nytt grafikkort. 2x5770, 1x5850 eller 1x5870?
Jag funderar på 1x5850 och sen ytterliga ett 5850 till sommaren.
Det känns som att man stänger in sig om man köper 2x5770, så det blir nog inte det. Fabriksöverklockat eller inte?

Mvh

Permalänk
Medlem

Inte fabriksöverklockat. Har du råd så köp HD5870. Många tycker att HD5850 är mer prisvärt men jag tycker de ligger lite för nära i pris för att inte köpa det snabbaste.

Körde du verkligen igång furmark efter att du sett att inte fläkten gick normalt????

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Nej, fläkten var inte igång efter att det krascha första gången, sen har den funkat. Tror du det kan ha varit pga att drivrutinen slutade fungera?

Men när jag drar igång nån 3d app. så kraschar datorn. Ska prova igen nu.

EDIT: Nu efter 30 sekunder så laggar allt igen. Satt igång Furmark, det gick inte ens 15 sekunder innan skärmen börja flimmra och kort därefter så slutar drivrutinen att fungera. Nu när jag skrev detta så hackar allt till lite då och då och allting fryser sig. Och "drivrutinen slutar fungera" poppar upp hela tiden.
Jag har installerat om drivrutiner 3-4 gånger redan.

Permalänk
Medlem

Testa kortet i en annan pci-slot. Om möjligt i en annan dator. Annars kan det vara kortet. 8800 korten verkar sorgligt nog dö som flugor just nu. nvidia verkar ha haft grymma kvalitetsproblem med de serierna. Du kan testa med att baka kortet. Men vanligtvis brukar folk få problem med artefakter först och främst när det är lödbumparna. (Det är de som fixas med bakningen). Sök på bakning i forumet.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Ska prova i min andra PCI slot och i en annan dator imorgon, tackar för tipset!

Lägger upp ett litet videoklipp snart, så ni kan se vad som händer.

EDIT: Youtube länk, inte den bästa kvalitén men ändå...

http://www.youtube.com/watch?v=yvVW6OYTyRo

Permalänk
Medlem

Använd en äldre drivrutin, 185.xx

Shit....jag har nog skrivit det innan i ett par trådar. I vilket fall så "kraschar" "drivrutinen"(ja akta min meningsuppbyggnad....) om jag föröker överklocka ens en MHZ med någon Forceware nyare än 185.xx(ibland utan överklockning men väldigt sällan, dock tyder det ju på att vi har liknande problem). Jag har alltså provat med flera olika grafikkort, moderkort, windowsversioner och så vidare.

Tanka en annan driver.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.