Permalänk
Medlem

Regler & Lagar: Skogen

Hej.

Vad för lagar gäller i skogen om man gillar att elda nära sjöar, eller andra ställen där man får elda? Nu tänker jag på ruttna eller torkade träd/kvistar. Allt som ligger dött på marken typ, får man ta det och elda? Någon skogsägare här som kan förtydliga det?

Tacksam.

Permalänk
Medlem

"Du får ta nedfallna kottar och löst liggande pinnar och grenar på marken som bränsle till elden. Men det är inte tillåtet att hugga ner träd eller buskar, eller att ta ris, grenar eller näver från levande träd. Det är heller inte tillåtet att använda vindfällen som bränsle."
Allemansrätten

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Medlem

DU får även inte ta och bryta av grenar/pinnar från ett dött träd som ligger ned, då detta är ett väldigt ecosystem i skogen. Tåls oxå att tänkas på att du absolut inte får elda på öppet berg.

I naturreservat/nationalparker har de ofta vindskydd med ett lager av ved nära "större" sjöar i området, även eldstäder finns ibland uppsatta.

Är det på något speciellt ställe du tänker dig oxå? Om det är ett skyddat område kan det vara så att man inte får elda annat än på angiven plats.

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chobi
Tåls också att tänkas på att du absolut inte får elda på öppet berg.

Varför får man inte elda på berg? Är det för askans skull? Att den ska gå tillbaka till naturen?

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem

Orsaken är att allt berg i Sverige är kulturskyddat (tror det heter så). Att elda på berg får det att värmas upp snabbt och sedan när elden släcks kylas ner snabbt, det får det att spricka eller att stora delar vittrar sönder snabbare. Därför

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeKGubben
Är det för askans skull? Att den ska gå tillbaka till naturen?

Wtf... O.o

Som redan nämnt, finns risken för att sprickor uppstår om man eldar på själva berget. ^^

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk

och så blir det fula märken på berget =P

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chobi
Orsaken är att allt berg i Sverige är kulturskyddat (tror det heter så). Att elda på berg får det att värmas upp snabbt och sedan när elden släcks kylas ner snabbt, det får det att spricka eller att stora delar vittrar sönder snabbare. Därför

Ah, coolt. Jag gillar ju berg väldigt mycket så det är ju bara bra att det är så <3<3<3<3<3<3<3<3 Tänkte annars att man skulle elda på marken så askan skulle bli näring åt skogen igen.

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chobi
DU får även inte ta och bryta av grenar/pinnar från ett dött träd som ligger ned, då detta är ett väldigt ecosystem i skogen. Tåls oxå att tänkas på att du absolut inte får elda på öppet berg.

I naturreservat/nationalparker har de ofta vindskydd med ett lager av ved nära "större" sjöar i området, även eldstäder finns ibland uppsatta.

Är det på något speciellt ställe du tänker dig oxå? Om det är ett skyddat område kan det vara så att man inte får elda annat än på angiven plats.

Finns ett ställe utanför Göteborg, heter Härrskogen. Finns flera ställen där det finns grill och angivna ställen för att elda. Massa naturstigar också. Finns ett inneboende där, eller förening inte säker som jag har frågat om man får elda/grilla. Och det får man. Jag har grillat flera gånger där, men vill elda lite nu när det är vinter, så gött att göra det vid skymning! Därför ville jag veta. Finns en hel dela ruttna träd som bara ligger överallt. Därför riktar jag frågan mot lagen, och vad den har att säga om saken. Gillar att elda helt enkelt

Så lika bra att informera sig om saken innan man gör fel. Vet ni kanske vart man kan köpa ved inom GBG? Kanske lättare så. Kostar, men vad ska man göra.

Permalänk
Medlem

Hur är det i en överlevnads situation? Alltså visst om det gäller liv eller död är det ju ingen som bryr sig, men vad säger lagen?

kul att veta^^

Visa signatur

pff

Permalänk
Medlem

Ved brukar finnas på en del bensinstationer. Dock är det dyr ved men det är ju smidigt.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murkaz
Hur är det i en överlevnads situation? Alltså visst om det gäller liv eller död är det ju ingen som bryr sig, men vad säger lagen?

kul att veta^^

Man har rätt att plundra hus på mat om det är riktigt kris. Detsamma gällde kannibalism. Jag vill minnas att att GW person eller någon svarade på dessa frågor. Iaf så är det minsta problemet de rättsliga påföljderna sa den som svarade, vilket helt klart stämmer.
Så det faller under att om det är riktigt kris så gör man det som krävs och rättsväsendet tar hänsyn till det. Sedan kanske den inte riktigt delar sin åsikt att det verkligen var en så stor kris.
Struntsaker som att hugga ner träd bryr sig nog ingen om, då markägaren får vara känslokall med att säga att du borde låta naturen ha sin gång och gett fan i min skog.

Nå mitt tips är att leta upp ett ställe där folk brukar grilla på och grilla där, annars om ni är i närheten av något hus gå då dit och fråga om det är okej att ni gör en liten brasa. Nu behöver denna inte vara markägaren, men de vet ofta vem dem är. Är ni artiga och har med er en liten peng, så kan ni nog garanterat få köpa lite torrved billigt till brasan och kanske även också grillkorv/flintastek.
Orsaken till detta är att det lätt uppstår konflikter annars, även om äganderätten i svensk lag är lågt värderad. Likaså är folk rädda för pyromaner och eldsvåder och ser någon att det ryker någonstans där det inte bör ryka så sticker de dit. Ser de någon eldar så blir de lätt förbannade och svar som att allemansrätten gäller på din egendom gör inte alla glada.

Är man långt ifrån hus, ja då är det till att börja med liten sannolikhet att någon se en grilla och därav någon bryr sig. Grillar man på ett ställe där folk har grillat förut (stenar lagts till grillhäll), ja då ser dem att man grillar där folk "brukar" grilla.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Googlade mig in i denna tråd.
Respektera saker och ting i all ära, men om jag Eldar på ett berg, sten, whatsoever..
ramlar vi ifrån Jorden då?!
Skum "lag" denna allemansrätt imo.

Sprickor kommer uppstå naturligt, skapa ytliga sprickor pga snabb upphettning, vafalls.
Finns det inget värre att haka upp sig på i sverige 2014?

Visa signatur

Mobil > SE Z5 DualSim Surfplatta > Nexus 9 Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring | Kopplad till 60" FullHD LED Sharp Aquos

Permalänk
Medlem
Skrivet av Operatören:

Googlade mig in i denna tråd.
Respektera saker och ting i all ära, men om jag Eldar på ett berg, sten, whatsoever..
ramlar vi ifrån Jorden då?!
Skum "lag" denna allemansrätt imo.

Sprickor kommer uppstå naturligt, skapa ytliga sprickor pga snabb upphettning, vafalls.
Finns det inget värre att haka upp sig på i sverige 2014?

Antagligen så finns det gott om värre saker. Därför ingen använt den här tråden sen 2010.

Visa signatur

Poor people are crazy. Rich people are eccentric

Permalänk
Medlem
Skrivet av Operatören:

Sprickor kommer uppstå naturligt, skapa ytliga sprickor pga snabb upphettning, vafalls.

Sprickorna kan gå bra mycket djupare än vad som är synligt. Men bortsett det rent estetiska och respekt för andra naturälskare så är tanken den att man inte ska erodera berg i onödan, av fåtal goda anledningar så som att vi t.ex. inte kommer att få nya berg inom närmsta framtiden.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.