Permalänk

Datorn hänger sig hela tiden!

Hej min dator brukar hänga sej 2-4 ggr per dag, och med det menar jag att bilden fryser sej, och man kan då inte röra något och kan heller inte göra något, det ända man kan göra är att starta om datorn med knappen på datorn.
Jag har nydligen införskaffat ett nytt grafikkort, ett XFX Radeon 4890 1gig och det har fungerat skitbra, men det är det att datorn hänger sig (inte) när datorn är tungt belastad, utan det kan vara när jag knappt gör någonting, tex: kollar igenom mappar på datorn.

Det här är min rigg:

550 Watt Corsair nättagg (ca 4 mån gammalt)

AMD athlon 64 X2 6000+

2x2 gig Corsir minnen 800 Mhz

och som sagt Radeon 4890 1gig

plus en chassifläkt längst bak

Och jag har haft den i snart ett år nu, alla delar var ju inte med datorn, jag köpta grafikkortet och nätagget senare. Jag har kollat tempen och nu när jag skriver det här så är tempen på 47-48 grader, och den är på 55-56 i spel.
Jag har också installerat drivrutinerna som följde med datorn, plus att jag skaffat den senaste grafikkorts drivrutinen (Catalyst controll center 4800 series).

Så vad ska jag göra?

btw, så håller jag alltid min dator ren invänditt och utvändigt, och jag sprutar också med luft på burk. Och jag har nydligen ta't ut batteriet och återställt BIOS men det funkade inte heller :(.

Visa signatur

CM 334, Asus GTX 560, Phenom II 965 3,9 Ghz BE, Corsair 4x2gb 1600->1333 XMS3, Samsung 830 128 gb, 1tb WD Black/500gb Hitachi, 24 tum EW 2420.

Permalänk

Har du överklockat något? I så fall återställ allt till orginal och se om problemet försvinner.

Annars kan du kika i Event Viewer (Start - Kör - eventvwr.msc) och kolla under System och Application om det finns några felloggar sparade där, och sen utgå från det.

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::