Permalänk
Medlem

Rekommenderade Codecs?

(rätt forumdel?)
Tjo, ska installera om datorn i dagarna och tänkte börja med fräscha codecs för bild/ljuduppspelning.
Har tidigare använt mej av K-Lite men vill gå ner till det allra mest grundläggande, onödigt med en massa codecs som man ändå aldrig använder.

Vad jag vill ha hjälp med är att ta reda på vilka codecs jag behöver, finns det något bra program som kan lista vad en mediafil behöver för codecs för uppspelning?

Använder Media Player Classic - Home Cinema.
Tittar mkt på anime, avi och mkv.

Jag tänkte köra med:
Ac3 1.63b
ffdshow_rev3178_20100103_xxl
sen vet jag inte vad jag behöver för mkv

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

Vid senaste ominstallationen använder jag bara VLC, som verkar ha det mesta inbyggt. Kör WinAMP för musiken, och har laddat ner Quicktime Alternative istället för vanliga Quicktime. Har inte stött på något än som jag inte kan spela.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaptens
Vid senaste ominstallationen använder jag bara VLC, som verkar ha det mesta inbyggt. Kör WinAMP för musiken, och har laddat ner Quicktime Alternative istället för vanliga Quicktime. Har inte stött på något än som jag inte kan spela.

Spelar VLC mkv utan externa codecs?
Undertexter också?

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk

klite mega codec pack+plus vlc brukar jag köra

Visa signatur

Asus: Bara vi har äkta USB 3.0 och SATA 6,0 Gbps
[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/w47khy.png[/img]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMD_for_life
klite mega codec pack+plus vlc brukar jag köra

Jo, jag har också kört med K-Lite tidigare, men nu vill jag bara ha enskilda codecs som jag behöver, K-Lite kommer med en massa onödigheter.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk

sök på vad det är för codecs i klite som du behöver

Visa signatur

Asus: Bara vi har äkta USB 3.0 och SATA 6,0 Gbps
[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/w47khy.png[/img]

Permalänk
Medlem

Kör inte med VLC mer efter att ha testat Media Player Classic HC http://mpc-hc.sourceforge.net/ . Inga extra codecs heller behövs. Har direktuppspelning av *.img direkt i Mplayer samt även *.mkv.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar Media Player Classic HC + AC3 Filter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiXeR
Kör inte med VLC mer efter att ha testat Media Player Classic HC http://mpc-hc.sourceforge.net/ . Inga extra codecs heller behövs. Har direktuppspelning av *.img direkt i Mplayer samt även *.mkv.

Härligt, använder MPC HC nu, men hade ingen aning om att spelaren hade så stort stöd i sig självt!
Tack för upplysningen!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rustas79
Jag rekommenderar Media Player Classic HC + AC3 Filter.

Tackar, ska provas!

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

Kör samma MPC HC + AC3 filter + haali splitter, har inga andra installerad codec.
Har inte hittat nån filmfil ännu som inte spelas upp snällt

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hedersmedlem

Jag rekommenderar starkt KMPlayer, den är snygg, snabb och spelar allt. Sjukt bra inställningsmöjligheter också. Den har interna codecs, så du slipper installera något annat.

Permalänk
Medlem

Håller med VLC är grymt bra och spelar allt. Så det kan du ta, eller testa.

Men har ni också märkt att den ger sämre bild än Windows mediaplayer??

Verkar som Windows mediaplayer ger bäst bild av alla spelare

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMD_for_life
klite mega codec pack+plus vlc brukar jag köra

VLC kör interna codecs så ditt klite är helt onödigt om du inte använder en annan spelare också

Själv kör jag senaste stabila MPC-HC med Halli och ac3filter. Det som inte går att spela upp i det kör jag i SMplayer eller VLC och det är inte ofta man behöver göra det. Codec paket är överskattade.

Visa signatur

Stationär: PC-K62 | i7 930 @ 2.8ghz | TRUE | Gigabyte X58A UD7 | 6 gb | GTX570 | 2x500+2x1000+320 gb | Windows 7
Server: Athlon II X2 240E | Asus M4A78T-E | 8 gb | 320 GB + 8x2TB | FreeBSD
Bärbar: Thinkpad T60 | C1S 1.6 ghz | 2 gb | 40 gb hdd | Archlinux https://www.dropbox.com/referrals/NTEzMjU3MDk

Permalänk
Medlem

Media Player Classic HC + Haali Media Splitter + ReClock.

Visa signatur

| Antec P183 | AMD Phenom 2 940 | Corsair XMS2 DDR2 8192 MB | XFX HD4870 | Gigabyte MA-790X-UD3P | Corsair VX 450W | Primärt OS: Arch Linux | Windows 7 x64 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Glaucous
Media Player Classic HC + Haali Media Splitter + ReClock.

Är det någon mening med att köra ReClock om man inte kör till en tv?

Visa signatur

Stationär: PC-K62 | i7 930 @ 2.8ghz | TRUE | Gigabyte X58A UD7 | 6 gb | GTX570 | 2x500+2x1000+320 gb | Windows 7
Server: Athlon II X2 240E | Asus M4A78T-E | 8 gb | 320 GB + 8x2TB | FreeBSD
Bärbar: Thinkpad T60 | C1S 1.6 ghz | 2 gb | 40 gb hdd | Archlinux https://www.dropbox.com/referrals/NTEzMjU3MDk

Permalänk
Medlem

Ska man se anime t.ex. är det viktigt att man uppdaterar ffdshow ofta. Du bör även ha haali media splitter och VSfilter.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

DivX 7 H.264 Decoder är nog den bästa HD-codec:en jag har testat. Klarar allt som CoreAVC klarar + lite till, enligt mina tester. Gratis, till skillnad från CoreAVC.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

MPC-HC + CoreAVC (med Cuda stöd) + Haali Media Splitter + AC3Filter. Fungerar bra på en underklockad X2 5050e.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Jag rekommenderar starkt KMPlayer, den är snygg, snabb och spelar allt. Sjukt bra inställningsmöjligheter också. Den har interna codecs, så du slipper installera något annat.

+1

CCCP + CoreAVCDecoder är också en höjdare.

Visa signatur

Asus P8Z77-V LK | Intel i5 3570k | Corsair 8GB 1600Mhz | Samsung 840 Pro 246Gb + 3x 1Tb Samsung F3 | 970 Strix | Corsair 860i

Ljud: audio-technica ATH-a2000X | O2+ODAC

Permalänk
Medlem

FFdshow + Media player funkar super annars

Permalänk
Medlem

1. CCCP (+ QuickTime Alternative)
2. VLC

VLC upplever jag har blivit "mognare" och fungerar väldigt bra, snabbt att spela upp och användarvänlig. Men jag rekommenderar i första hand CCCP men det kan vara "svårt" eller för tekniskt för den som vill ha det snabbt och lätt installerat.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

CoreAVC är ju skit så länge dom inte fixar stöd för dom senaste x264 revisionerna.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
CoreAVC är ju skit så länge dom inte fixar stöd för dom senaste x264 revisionerna.

I 2.0 har dom fixat det.

Visa signatur

Stationär: PC-K62 | i7 930 @ 2.8ghz | TRUE | Gigabyte X58A UD7 | 6 gb | GTX570 | 2x500+2x1000+320 gb | Windows 7
Server: Athlon II X2 240E | Asus M4A78T-E | 8 gb | 320 GB + 8x2TB | FreeBSD
Bärbar: Thinkpad T60 | C1S 1.6 ghz | 2 gb | 40 gb hdd | Archlinux https://www.dropbox.com/referrals/NTEzMjU3MDk

Permalänk
Medlem

Jag märker att det är många som rekommenderar CoreAVC ,FFdshow och diverse andra codec pack. Jag måste fråga om det är nånting som blir bättre med dessa installerade eftersom man kan spela allt med MPC-HC utan andra codecs installerade.

Permalänk
Medlem

Använder bara MPC HC. Funkar klockrent.

Permalänk

Själv tycker jag XBMC funkar riktigt bra. Snyggt, enkelt att använda och har än så länge inte stött på några problem

Permalänk
Medlem

Jag la precis in xbmc på min htpc och det är ju allt jag saknat.
I kombination med det här tangentbordet jag köpte igår blir det otroligt bra, jag är lyrisk: http://www.kjell.com/?item=91345&path=97000000,192500000,2025...

Jag undrar över ett par saker bara:
Hur hoppar man fram och tillbaka i filmer? Jag lyckas bara snabbspola från start.
När jag spelar musik kan jag inte stänga av det igen förutom med multimediaknapparna på tangentbordet, finns det ingen on screen-kontroll?

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas
Jag la precis in xbmc på min htpc och det är ju allt jag saknat.
I kombination med det här tangentbordet jag köpte igår blir det otroligt bra, jag är lyrisk: http://www.kjell.com/?item=91345&path=97000000,192500000,2025...

Jag undrar över ett par saker bara:
Hur hoppar man fram och tillbaka i filmer? Jag lyckas bara snabbspola från start.
När jag spelar musik kan jag inte stänga av det igen förutom med multimediaknapparna på tangentbordet, finns det ingen on screen-kontroll?

Piltangenterna kan du hoppa bakåt och framåt på. Sen till musiken så tror jag on screen kontrollen kommer fram om man rör på musen, men borde finnas en knapp också.

Visa signatur

Stationär: PC-K62 | i7 930 @ 2.8ghz | TRUE | Gigabyte X58A UD7 | 6 gb | GTX570 | 2x500+2x1000+320 gb | Windows 7
Server: Athlon II X2 240E | Asus M4A78T-E | 8 gb | 320 GB + 8x2TB | FreeBSD
Bärbar: Thinkpad T60 | C1S 1.6 ghz | 2 gb | 40 gb hdd | Archlinux https://www.dropbox.com/referrals/NTEzMjU3MDk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_SLain_Man
Piltangenterna kan du hoppa bakåt och framåt på. Sen till musiken så tror jag on screen kontrollen kommer fram om man rör på musen, men borde finnas en knapp också.

Använder jag piltangenterna ersätter de bara musen, alltså jag kan bara använda on-screen kontrollen man har i filmuppspelaren och pausa, snabbspola med. Jag vill ha en progress bar som man kan klicka vart man vill på och hoppa dit direkt.
När jag spelar musik används en annan mediaspelare som visar vilken låt som spelas men jag lyckas inte få fram några kontroller utan kan bara byta låt i låtlistan.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem

bsplayer + haali + ac3-filter = win
spelar upp allt du kastar mot den och spelar dessutom upp direkt ifrån .rar-arkiv vilket är sjuuukt användarvänligt i mitt fall då jag slipper packa upp vartenda liten sak.
finns det även en "subs"-mapp med .rar-ade subs så packas dessa upp och läggs in i programmet samtidigt som du kollar på film/serie via .rar-arkiv

Visa signatur

Hej jag heter Patrik och jag är eBay-narkoman